Ardublock – pomoc dla kompletnie zielonych w programowaniu?

Ardublock – pomoc dla kompletnie zielonych w programowaniu?

Witam.

Jakiś czas temu całkiem niedawno pomimo kilku siwych włosów na brodzie postanowiłem rozpocząć moją przygodę z Arduino. Oczywiście w temacie programowania jestem kompletnie zielony, ale co tam. Podobno do odważnych świat należy.

Jako że jak wiadomo początki bywają trudne zwłaszcza dla młodych adeptów wiedzy tak tajemnej jak programowanie mikrokontrolerów, zacząłem się zastanawiać czy nie ma jakiejś innej alternatywy programowania ale tu przyznam się szczerze szukałem bardziej pomocy w programowaniu. W końcu po długich poszukiwaniach spowodowanych trudnością w dostępie do google i youtube (niestety w obecnym miejscu przebywania mam z tym problem – uprzedzając domysły wyjaśniam że nie przebywam w więzieniu ;-) ) natrafiłem na ciekawy projekt o nazwie ArduBlock.

Czym jest ArduBlock? Jest to graficzna nakładka na Arduino IDE dzięki której możemy dosłownie poskładać program jak z klocków.

Jak zainstalować ArduBlock? Poniżej przedstawiam opis.

  1. Pobieramy odpowiednią wersję z http://sourceforge.net/projects/ardublock/files/
  2. W katalogu \Użytkownicy\moja nazwa użytkownika\Arduino należy stworzyć kolejno katalogi tools -> ArduBlockTool -> tool
  3. Pobraną wersję ArduBlock należy rozpakować i jeżeli nazwa jest inna niż ardublock-all to należy zmienić na takową i przegrać do katalogu \Arduino\tools\ArduBlockTool\tool
  4. Po przegraniu pliku ardublock-all do podanego katalogu uruchamiamy Arduino IDE i przechodzimy do Plik => Preferencje
  5. Teraz musimy w polu “Lokalizacja szkicownika” podać ścieżkę do naszego pliku arduino-all

    Lokalizacja szkicownika

  6. Akceptujemy wybór ścieżki OK i restartujemy Arduino IDE.

Po ponownym uruchomieniu Aduino IDE w zakładce Narzędzia powinno nam się pokazać pole ArduBlock.

ArduBlock

 

Teraz UWAGA!

Jeżeli w zakładce Narzędzia nie pojawi się pole ArduBlock plik ardublock-all należy wgrać bezpośrednio do katalogu Arduino. Z niektórymi wersjami ardublock-all miałem właśnie taki problem, ale przegranie pliku do katalogu Arduino rozwiązywało sprawę. Oczywiście w takim przypadku trzeba też zmienić ścieżkę “Lokalizacja szkicownika”.

Jeżeli po uruchomieniu ArduBlock drażni Cię polskie tłumaczenie które niestety nie jest pełne, należy zmienić język na angielski w Arduino IDE -> Plik -> Preferencje.

Zmiana_jezyka

Poniżej przedstawiam program “złożony” za pomocą ArduBlock.

Założenie.

Uruchomienie “baseno-fontanny” o kształcie okrągłym, napełnianej przez sześć zaworków umiejscowionych w górnej części i skierowanych do środka pod kątem około 60 stopni (niestety nie posiadam zdjęcia ale myślę że można to sobie wyobrazić ;) ).

Program sterujący posiada trzy podprogramy uruchamiane z trzech przełączników hebelkowych i w zależności od przełączenia wykonują odpowiednie sekwencje. Dodatkowo program posiada zabezpieczenie działające na zasadzie: jeżeli działa program 1 to załączenie programu 2 lub 3 powoduje zatrzymanie wykonywania programu. Analogicznie sprawa wygląda z programami 2 i 3.

Program

Po kliknięciu w przycisk Upload to Arduino program zostanie wygenerowany w Arduino IDE oraz rozpocznie się ładowanie do naszej płytki. Jeżeli podczas ładowania programu pojawi się błąd, zostaniemy o tym poinformowani a procedura wgrywania programu zostanie wstrzymana.

Jak na razie to tyle. W obecnej wersji “mój” program steruje zaworkami na zasadzie zamknij/otwórz, ale już wkrótce mam zamiar “poskładać” program do sterowania analogowego w celu regulacji ciśnienia wody wylatującej z zaworków. Zobaczymy co z tego wyjdzie. :D

Linki związane z ArduBlock:

http://arduino-easy.blogspot.ro/2012/06/ardublock-graphical-programming.html

http://blog.ardublock.com/

http://www.instructables.com/id/Getting-Started-with-ArduBlock/

Zapraszam do testowania Ardublock.

Dziękuję za uwagę i pozdrawiam,

Bartek

Ocena: 4.56/5 (głosów: 59)

Podobne posty

18 komentarzy do “Ardublock – pomoc dla kompletnie zielonych w programowaniu?

Odpowiedz

anuluj

Masz uwagi?