Dobry i czuły mikrofon do komputera i laptopa za 2zł

Jakiś czas temu koleżanka pożaliła mi się, że kupiła sobie mikrofon do komputera za 15zł, ale jest on strasznie cichy i mocno szumi. Niestety, ale większość tych tanich mikrofonów to szajs (o czym wspomnę jeszcze w dalszej części artykułu), więc jak już się kupuje gotowy mikrofon, trzeba stawiać na sprawdzone firmy, żeby się nie nadziać.

Dużo lepszą opcją jest jednak zrobienie takiego mikrofonu samemu. I to za jedyne 2zł! Serio – 2zł wystarczą, żeby zrobić naprawdę dobry mikrofon do komputera :)

Co nam będzie potrzebne?

Do zrobienia mikrofonu będziemy potrzebować kawałek 1-żyłowego ekranowanego przewodu, pojemnościowej wkładki mikrofonowej (takiej samej, jaka była wykorzystana w przełączniku reagującym na klaśnięcie), rezystora o wartości w przedziale od 1kΩ do 20kΩ, oraz wtyczki mini-jack stereo.

Kabel, mikrofon, rezystor i wtyczka

Jeżeli chcesz sobie zrobić mikrofon do laptopa (krótki i sztywny), przyda się także kawałek koszulki termokurczliwej o średnicy ~13mm.

Koszt wszystkich części nie powinien przekroczyć 2zł :)

Robimy mikrofon!

Produkcję mikrofonu zaczniemy od przylutowania przewodu do wkładki mikrofonowej. Jeżeli spojrzymy na wkładkę od spodu, to zobaczymy, że jedno z wyprowadzeń jest połączone trzema ścieżkami z obudową:

Wkładka mikrofonowa

Do tego właśnie wyprowadzenia przylutujemy ekran przewodu, a do drugiego przewód (żyłę):

Kabel przylutowany do wkładki mikrofonowej

Tą stronę mamy z głowy. Zanim jednak przejdziemy do drugiej strony kabla, musimy sobie jedno wyjaśnić…

Jak działa mikrofon pojemnościowy?

Nie będę Was zanudzać masą informacji o typach i zasadach działania różnych mikrofonów, bo wszystko jest szczegółowo opisane w Wikipedii. Powiem więc krótko – mikrofon pojemnościowy, żeby działał sprawnie, musi być zasilony. Mikrofon można zasilić chociażby bezpośrednio z karty dźwiękowej naszego komputera. Niestety producenci sporej części tanich mikrofonów komputerowych będących w sprzedaży nie podpinają w ogóle tego zasilania, przez co mikrofony te są ciche i dają dźwięk kiepskiej jakości (jak w przypadku mikrofonu mojej koleżanki).

Żeby cieszyć się dobrym i głośnym dźwiękiem, wystarczy wlutować we wtyczce jeden rezystor o wartości od 1kΩ do 20kΩ, który zasili nasz mikrofon napięciem podawanym przez kartę dźwiękową. Od wartości tego rezystora będzie zależało wzmocnienie mikrofonu (im mniejsza wartość rezystora, tym głośniejszy mikrofon). Wartość najlepiej dobrać eksperymentalnie, bo wiele zależy od posiadanej karty dźwiękowej.

Rezystor trzeba wlutować tak, by doprowadzić zasilanie do mikrofonu:

Wtyk TS z opisami wyjść

Czyli w praktyce powinno to wyglądać mniej więcej tak:

Rezystor we wtyczce Jack

Rezystor przylutowany do wtyczki Jack

Następnie możemy już przylutować przewód do wejścia mikrofonowego, oraz jego ekran do masy:

Kabel przylutowany do wtyczki

Kabel przylutowany do wtyczki (od spodu)

Na koniec zabezpieczamy całą wtyczkę kawałkiem koszulki termokurczliwej lub taśmy izolacyjnej, żeby po nakręceniu metalowej obudowy nie zrobiło się nigdzie zwarcie:

Koszulka termokurczliwa na wtyczce Jack

Koszulkę termokurczliwą możemy też założyć na samą wkładkę mikrofonową, żeby wyglądała nieco estetyczniej:

Wkładka mikrofonowa w koszulce termokurczliwej

I to wszystko – możemy już podpiąć nasz mikrofon do komputera i cieszyć się przyzwoitą jakością dźwięku :)

Pamiętaj, że zrobiony przez siebie mikrofon podłączasz do komputera na własną odpowiedzialność. Przez lata wykonałem wiele takich mikrofonów i nigdy żaden nie sprawiał problemów, ale nie mogę zagwarantować, że będzie tak również u Ciebie.

A jak zrobić mikrofon do laptopa?

Od strony elektrycznej nic się nie zmienia. Żeby jednak mikrofon laptopowy był bardziej użyteczny, możemy go zrobić z duuużo krótszym kablem (do 5cm), a następnie nałożyć na całość koszulkę termokurczliwą, która pozwoli go odpowiednio uformować (na ciepło), a po wystygnięciu go usztywni:

Mikrofon DIY do laptopa

Jak widzicie, naprawdę niewielkim, wręcz śmiesznym kosztem można sobie taki mikrofon zmajstrować we własnym zakresie. Nie dość, że będziemy mieć pewność, że taki mikrofon będzie działał poprawnie, to jeszcze dobierając eksperymentalni wartość rezystora możemy mieć wpływ na jego czułość.

Mam nadzieję, że ten mały poradnik się Wam przyda :)

Aktualizacja – porównanie mikrofonów

Wiele osób prosiło o to w komentarzach, więc dorzucam krótki test porównawczy mikrofonu sklepowego (niestety nie pamiętam ile kosztował, bo mam go od lat), ze zmajstrowanym właśnie mikrofonem ze wzmocnieniem:

Dobry i czuły mikrofon do komputera i laptopa za 2zł, 4.8 out of 5 based on 29 ratings

Oceń post Kategoria: Dom, Tagi: , ,

GD Star Rating
loading...