Jak zrobić szlifierkę z dysku twardego?

W jednym z ostatnich postów pokazałem Wam, jak bardzo niskim nakładem kosztów można zrobić sobie całkiem fajny zasilacz warsztatowy ze starego zasilacza ATX. Dzisiaj chciałbym Wam przedstawić kolejny projekcik, do realizacji którego wykorzystamy niepotrzebny już nikomu złom komputerowy. Zbudujemy dzisiaj małą, biurkową szlifierkę ze starego dysku HDD :)

Projekt jest naprawdę banalnie prosty i wydaje mi się, że każdy sobie z nim poradzi bez najmniejszego problemu. No to co? Do dzieła!

Przerabiamy dysk twardy na szlifierkę

Do budowy szlifierki będziemy potrzebować w zasadzie tylko i wyłącznie starego dysku twardego i kawałka papieru ściernego.

Na początek trzeba odkręcić górną pokrywę dysku. Wykręcamy więc po kolei wszystkie widoczne gołym okiem śrubki:

Jak rozkręcić dysk twardy (HDD)?

Następnie odkręcamy śrubki, których gołym okiem nie widać ;) Przeważnie kilka dodatkowych śrubek kryje się pod naklejką. Trzeba je sobie palcem wymacać i wyciąć kawałek folii, żeby móc je odkręcić:

Śrubki pod naklejką w dysku twardym

Po wykręceniu wszystkich śrubek ściągamy całą górną pokrywę. Najprawdopodobniej będzie trzeba ją czymś podważyć, bo może być ją ciężko oderwać od uszczelki. Spokojnie możecie wsadzić kawałek śrubokręta pomiędzy dwie części obudowy i podważać tą pokrywę z każdej strony.

Po ściągnięciu pokrywy ukażą się nam wszystkie wnętrzności dysku – głowica zamocowana między dwoma magnesami oraz talerz (talerze) dysku twardego:

Dysk twardy (HDD) od środka

Musimy teraz usunąć wszystko oprócz talerza (talerzy). Wystarczy odkręcić kilka śrubek i usunąć zawleczkę, która trzyma głowicę (zaznaczona zieloną strzałką):

Jak wykręcić głowicę z dysku twardego

Głowicę (razem z tym trzpieniem, na którym była zamocowana) i magnesy sobie zostawcie. Mogą się one przydać w jednym z kolejnych postów ;)

Po ogołoceniu dysku został nam już praktycznie tylko talerz zamocowany na silniku (oraz oczywiście cała elektronika z drugiej strony dysku, bo jej nie usuwamy!):

Talerz dysku twardego

U mnie został jedynie trzpień, na którym była zamocowana głowica. Niestety producent przykręcił go jakimś nietypowym rozmiarem imbusa i nie mogłem go niczym odkręcić. Przeszkadzać to mi nie będzie, dlatego nawet nie chciało mi się nad tym głowić ;)

Teraz musimy odkręcić talerz. Wystarczy wykręcić wszystkie śrubeczki znajdujące się na samym środku. Mając już talerz w ręku, kładziemy go na papierze ściernym i odrysowujemy jego kształt (razem z otworem w środku):

Odrysowywanie kształtu talerza dysku na papierze ściernym

I następnie wycinamy to, co namalowaliśmy:

Krążek z papieru ściernego

Teraz trzeba przykleić wycięty krążek papieru do talerza. Spokojnie można to zrobić klejem Magic :) Można też bawić się z taśmami dwustronnymi, ale nie dość, że jest z tym więcej roboty, to później jeszcze ciężko będzie się je usuwać przy wymianie papieru. A tak, to wystarczy talerz namoczyć w wodzie i zużyty papier ścierny sam odejdzie razem z klejem.

Jak zrobić szlifierkę z dysku twardego?, 4.4 out of 5 based on 26 ratings
  1. Strona:
  2. 1
  3. 2

Oceń post Kategoria: Wyposażenie warsztatu, Tagi: , , , , ,

GD Star Rating
a WordPress rating system