Diagnostyka samochodów OBD2

Diagnostyka samochodów OBD2

Witam,

         Współczesne samochody naszpikowane są elektroniką, co niektórych przeraża, czasem nie bez powodu. Mimo wad, elektronika ma też liczne zalety. Jedną z nich jest proste diagnozowanie podstawowych usterek. Przeciętna cena diagnostyki komputerowej w profesjonalnym warsztacie to koszt ok. 80zł. Za tą cenę można zaopatrzyć się w sprzęt, który umożliwi diagnozę swojego pojazdu, kiedy tylko zajdzie taka potrzeba. Wbrew pozorom nie jest to wcale trudne, ani niebezpieczne jak sądzą niektórzy. Używając oprogramowania dedykowanego dla danej marki samochodu, można bez problemu odczytać błędy, skasować je, przetestować działanie niektórych podzespołów, oraz dokonać drobnych regulacji, a co najważniejsze za darmo!. Do diagnozy będzie potrzebny komputer z Windows XP > (najwygodniej laptop), oraz interfejs OBDII.

 Rodzaje podstawowych (tanich) interfejsów OBDII:

Zarówno ELM327 jak i VAG KKL to koszt około 20 – 40zł (łatwo dostępne na jednym ze znanych portali aukcyjnych) różnica polega na tym, że VAG KKL łączy się za pomocą protokołu ISO9141 stosowanego w starszych pojazdach, a ELM327 dodatkowo komunikuje się jeszcze z CAN, który stosowany jest w nowszych samochodach. Z tego też powodu zdecydowanie polecam ELM’a.

Na czym polegają różnice między tańszymi, a drogimi interfejsami?

Producenci nazywają to kompatybilnością, z pojazdami. Tak naprawdę chodzi o ilość obsługiwanych protokołów, oraz obsługa większej ilości pinów, które odpowiadają za poszczególne urządzenia w pojeździe. Np. Silnik komunikuje się z interfejsem na pinie 7 w gnieździe OBD, a poduszki Airbag są na pinie drugim.

Przy zakupie interfejsu warto jest na to zwrócić uwagę.

Proponowany ELM327 posiada sporą ilość standardów protokołów, a przede wszystkim łączy się z CAN. Brakuje mu jednak niestety możliwości przełączania pinów, co tak naprawdę nie stanowi problemu. Przy odrobinie zręczności można sobie przeprowadzić modyfikację znacznie podnoszącą możliwości w zasadzie każdego interfejsu.

Modyfikacja interfejsu – rozszerzenie jego możliwości.

Aby nasz interfejs stał się bardziej uniwersalny, i umożliwił komunikację z większą ilością peryferii, można go nieco zmodyfikować. Podstawowy pin używany w diagnostyce to PIN 7. Dzięki niemu przeważnie można połączyć się z ECU silnika, oraz niektórymi innymi modułami (zależnie od marki auta). Cała modyfikacja polega na tym, by to co jest podłączone do 7 pinu w interfejsie odciąć, i umożliwić przełączanie między innymi pinami za pośrednictwem przełączników bądź goldpinów ze zworkami.

Potrzebne piny z którymi można się spotkać podczas diagnozy to: 1 ; 2 ; 3 ; 7 ;8 ; 9 ; 11 ; 12
Warto więc zainstalować przełączniki, właśnie między tymi pinami.

Zdjęcie przedstawia moją modyfikację interfejsu VAG KKL.
Dodatkowo „wyciągnąłem” na zewnątrz przewody z liniami K, L, +12, GND zachowując standard kolorów. Jest to przydatne gdy nie posiadamy odpowiedniej przejściówki OBD lub takowa nie istnieje.

Mam już interfejs, i co dalej ?

Podłącz interfejs do portu USB, i zainstaluj stosowne sterowniki. Kolejną czynnością jest zlokalizowanie gniazda diagnostycznego w samochodzie oraz podłączenie do niego interfejsu. Odpalamy program dedykowany do danej marki samochodu. Koniecznie sprawdź w ustawieniach programu czy został wybrany właściwy interfejs oraz czy zaznaczony jest odpowiedni port COM. Jeżeli wszystko już jest ustawione, przekręć kluczyk stacyjki, do momentu aż zaświeci się tablica rozdzielcza. Teraz już możesz się połączyć z samochodem…
Warto zapoznać się z instrukcją danego programu diagnostycznego.

Oprogramowanie

Oto lista programów przypisanych odpowiednim markom samochodów:

Marka Samochodu

Nazwa programu

VW/Seat/Audi/Skoda

VAG COM ; Polski VAG

Opel

Opel Tech

Fiat
Fiat (starsze modele)

Fiat ECU Scan
IAW Scan

Daewoo

EFILive

Ford

Ford Diag

Renault/Nissan

DDT2000

Na liście widnieje tylko kilka programów, których użyłem do komunikacji z różnymi samochodami.

Czy można uszkodzić sobie ECU !?

Do uszkodzeń może dojść, jeżeli interfejs jest „kiepsko” wykonany lub włączymy jednocześnie kilka  
pinów. Są to jednak skrajne sytuacje, które raczej się nie zdarzają – trzeba wszystko robić z głową. Samo oprogramowanie (pod warunkiem, że jest dedykowane do danej marki pojazdu) nie stanowi żadnego zagrożenia, i nie da się nim nic „namieszać” w jednostce centralnej.

Co robić gdy odczytamy błąd ?

Najczęściej pojawienie się błędu nie bierze się z niczego, lecz zdarzają się i takie które są fałszywe.

By upewnić się czy w naszym samochodzie faktycznie coś nie działa tak jak powinno, można obrać pewną stałą taktykę rozwiązywania problemów. Skasować wszystkie możliwe błędy -> trochę pojeździć -> ponownie odczytać błędy. Powinny pozostać tylko te, które naprawdę mają uzasadnioną przyczynę wystąpienia. Wtedy należy podjąć odpowiednie działania, w celu usunięcia głównej przyczyny ich wystąpienia.

Poniżej bardzo przydatny plik zwierający opisy wyprowadzeń oraz lokalizacje gniazd OBD w różnych markach pojazdów.

Dla posiadaczy starszych pojazdów marki Fiat jest osobny program do diagnostyki (IAWscan) :

Pozdrawiam,

Łukasz Górecki

Pliki załączone do artykułu:

Ocena: 5/5 (głosów: 5)

Podobne posty

Trzeci kanał zasilacza (moduły)

Trzeci kanał zasilacza (moduły)

Dzisiejszy projekt powstał dosłownie z potrzeby chwili. Potrzebowałem trzeciego kanału do zasilacza, więc otworzyłem przydasiową…

15 komentarzy do “Diagnostyka samochodów OBD2

Odpowiedz

anuluj

Masz uwagi?