Multiszlifierka - pomoc w wyborze

Chcesz się poradzić przed zakupem nowych narzędzi? Pytaj śmiało!
ODPOWIEDZ
Rafał
Młodszy majsterkowicz
Posty: 5
Rejestracja: 3 lut 2012, 21:10

Multiszlifierka - pomoc w wyborze

Post autor: Rafał » 26 lis 2012, 23:05

Witam,
Planuję w najbliższym czasie zakup multiszlifierki. Na rynku jest dosyć sporo takich urządzeń i nie wiem co wybrać, by było tanie i w miarę dobre. Niby wszystko chińszczyzna, ale chciałbym Was zapytać o opinię.

Jeśli chodzi o wykorzystanie, to będą to typowe prace hobbystyczne:
- cięcie, wiercenie PCB (2-3 płytki na rok),
- cięcie, wygładzanie drewna, tworzywa (blachy żadnej nie przewiduję),
- frezowanie (żeby wyciąć jakiś otwór itp.).
Nie zamierzam z niej korzystać intensywnie - maksymalnie może kilkanaście razy w roku (chodzi o to, żeby w nagłych wypadkach była zawsze pod ręką i ułatwiała niektóre precyzyjne prace).

Co do ceny... wraz z akcesoriami (wiertła, tulejki) chciałbym się zmieścić w 140-170zł.

Rozważam wybór następujących modeli:
- "Biedronkowa" - gwarancja Biedronkowa - 99zł
- Nutool - Obi - 99zł
- EUROTEC EG216 - tylko gwarancja rozruchowa, te 260W to takie 'realne'? - 109zł
- FERM FCT - 160F - mała, 3 lata gw, dość duża moc, ale regulacja obrotów zaczyna się od 15k (trochę dużo) - 127zł
- Bass 'Polska' Mni Drill - duża moc, obroty od 8k, w zestawie 'jakieś' wiertła (zakładam, że z odpwiednimi zaciskami) - 150zł
- Dremel 300 - szlifiereczka legenda, ale wersja z wałkiem kosztuje >250zł, co niestety mnie pokonuje.

Kolejna sprawa to mocowanie elementów. Szczerze mówiąc już się w tym wszystkim pogubiłem. Czym się różnią: gwint, trzpień, tulejka zaciskowa? Jeżeli chciałbym używać wierteł do PCB (~0.8mm) to muszę dokupić jakichś uchwyt uniwersalny, który zostanie zamocowany na gwincie szlifierki, tak? Pytanie jak sprawdzić, czy uchwyt będzie pasował (producenci nie podają średnicy gwintu). Loteria?

PS. Wybaczcie lamerskie pytania, ale w życiu może 3 razy miałem w rękach wiertarkę :)

Awatar użytkownika
michal.s
Młodszy majsterkowicz
Posty: 28
Rejestracja: 16 lis 2012, 15:39
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Multiszlifierka - pomoc w wyborze

Post autor: michal.s » 28 lis 2012, 02:57

Witaj!

Sam posiadam Dremela 300 już od kilku lat razem z cała masą przystawek, frezów, tarcz itp... Postaram się lekko rozjaśnić Ci w głowie.
Rafał pisze: - cięcie, wiercenie PCB (2-3 płytki na rok),
Te wszystkie mini szlifierki które podałeś są w zasadzie duże i swoje ważą, przez co wiercenie PCB wiertłem 0,7mm jest dość problematyczne, bo łatwo go złamać. No chyba że ma się statyw wiertarski to nie ma tego problemu jest bajka :) Inaczej to dużo lepiej sprawdzają się te całkiem mini wiertarki PCB na zasilacz, o taka:
Obrazek

Rafał pisze: - cięcie, wygładzanie drewna, tworzywa (blachy żadnej nie przewiduję),
Uczulam na to tworzywo, jaki twardy ABS okej, ale jakiś np polipropylen, odpada bo zanim przystawisz frez to materiału to wszystko będzie już stopione, chyba że będziesz miał duży zakres regulacji obrotów i ustawisz sobie z 300, bo o 30 tys obrotów zapomnij :)
Rafał pisze: - frezowanie (żeby wyciąć jakiś otwór itp.).
Nie wiem co i jak chcesz frezować, ale większość precyzyjnych frezów z ręki nie wykonasz, do tego znów kolejne akcesoria potrzebne, żeby przekształcić mini-szlifierkę w frezarkę górno czy też dolno wrzecionową.
Rafał pisze: Rozważam wybór następujących modeli:
...
Jak dla mnie to te wszystkie to jedno i to samo, dlatego ja jeśli miałbym już wybierać to tą która ma w zestawie najwięcej akcesoriów do zamontowania a wrzecionie.

Sprawa wiercenia - albo szlifierka będzie mieć uchwyt wiertarski i nim płynnie sobie będziesz mógł regulować średnice montowanego wiertła, albo nie będzie miała i zaopatrzysz się w komplet redukcji tulejki i dobierzesz odpowiednią do odpowiedniego wiertła.
O takie cuda:
Obrazek

Niemniej jednak, podsumowując :)
Zastanów się czy nie lepiej od razu kupić coś markowego (Proxxon, Dremel) i później mieć możliwość dokupienia akcesorii typu stojak wiertarski, przystawka frezarska, prowadnica itp itd :)
Rafał
Młodszy majsterkowicz
Posty: 5
Rejestracja: 3 lut 2012, 21:10

Re: Multiszlifierka - pomoc w wyborze

Post autor: Rafał » 30 lis 2012, 23:44

Witam,
Dziękuję Ci za odpowiedź. Dzisiaj podjąłem decyzję i kupiłem za stówkę miniszlifierkę z Biedronki. Pierwsze wrażenia raczej pozytywne. Bez problemów pociąłem trochę drewna, plastiku. PCB idzie jak masełko. Przetestowałem wiertło 1.6mm, jeżeli zrobi się cechę na płytce to 'z ręki' da się dość precyzyjnie wywiercić. Pytanie jak to będzie wyglądało dla 0.8mm... Nie wiem teraz czy dokupić uchwyt wiertarski, tulejkę czy może tanią mini wiertarkę.

Wałek dość średnio wypada (nie mam porównania), traci się sporo prędkości/mocy. Ale spokojnie nadaje się do jakiegoś polerowania, szlifowania.

Miałbym jeszcze jedno pytanko. Jaką końcówkę musiałbym dokupić, żeby w sklejce, płycie pilśniowej itp. wyciąć otwór. Domyślam się, że będzie to jakiś frez, tylko jaki?

I tak dla potomnych załączam skany z rozpiską elementów będących w zestawie i parametrami technicznymi. Może komuś się przyda.
juniorK23
Majsterkowicz
Posty: 145
Rejestracja: 2 lis 2012, 20:41
Lokalizacja: Rzeszów/Frankfurt

Re: Multiszlifierka - pomoc w wyborze

Post autor: juniorK23 » 30 lis 2012, 23:48

Witam! Jest jakas gwarancja producenta na to? Pytam bo też chciałem ją kupić
Awatar użytkownika
michal.s
Młodszy majsterkowicz
Posty: 28
Rejestracja: 16 lis 2012, 15:39
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Multiszlifierka - pomoc w wyborze

Post autor: michal.s » 1 gru 2012, 00:44

Rafał przy odrobinie wprawy powiercisz 0,8 z ręki bez większych problemów. jeśli uchwyt wiertarski do tej frezarki kosztuje pół jej ceny to ja bym poszukał tulejek, a jak nie to kupił mini wiertarkę do PCB.

Do drewna są fezy i tym się przeważnie otwory wycina, wpisz sobie na allegro "frez dremel" to Ci wyskoczą różne przeróżne frezy do różnych zastosowań.
ODPOWIEDZ

Strony partnerskie: