Nagrywanie perkusji

ODPOWIEDZ
nosfe
Młodszy majsterkowicz
Posty: 11
Rejestracja: 4 gru 2012, 10:49

Nagrywanie perkusji

Post autor: nosfe » 4 gru 2012, 10:55

Witam

Mam drobny dylemat i nie do końca wiem jak go rozwiązań. Chciałbym nagrać perkusję w taki sposób, aby mieć zapisaną każdą ścieżkę osobno (stopa, werbel itp) - ogólnie wyjdzie około 8-10 urządzeń. Ścieżkę chciałbym mieć tak nagraną, aby w programie pojawiał się pick - czyli aby tylko zanotowało, że powiedzmy było uderzenie w talerz.

Czyli jedna ścieżka - jeden instrument - i wystarczy sam pick, czy samo zanotowanie że było uderzenie, bowiem i tak dźwięk jest podkładany, a więc nie ma konieczności nagrywania samego dźwięku.

Czy ma ktoś z Was pomysł jak to zrobić? Tak jak piszę, nie musi to być mikrofon, a nawet jakiś czujnik drgań czy inne ustrojstwo. Ja sam posiadam kilka kart dźwiękowych na usb z wejściem mikrofonowym, a także arduino. Z chęcią dokupię wszystko co jest potrzebne, sam niewiem do końca jak to najlepiej zrobić.

Możę to nawet być urządzenie - np. arduino, które rejestrowało by same uderzenie jako plik wave czy mp3 lub jakikolwiek. Jeżeli ktoś ma z Was pomysł jak się za to zabrać to byłbym wdzięczny za sugestie.

Pozdrawiam
Grzesiek

Awatar użytkownika
nightex
Starszy majsterkowicz
Posty: 445
Rejestracja: 12 lut 2012, 20:38
Lokalizacja: Zabrze

Re: Nagrywanie perkusji

Post autor: nightex » 4 gru 2012, 11:25

Kiedyś z kolegą rozwiązywaliśmy podobny problem, chociaż nie pamiętam szczegółów bo daaaawno to było a i kontaktu z nim aktualnie nie mam :/

Miał zastosować wyskalowane mikrofony - chyba ultradźwiękowe (chodziło aby wychwytywały konkretny dźwięk - czyli samo uderzenie a nie echo)
Nagrywał po jednej ścieżce - bo na rejestrator 6-cio kanałowy nie było go stać :)
Obrazek
nosfe
Młodszy majsterkowicz
Posty: 11
Rejestracja: 4 gru 2012, 10:49

Re: Nagrywanie perkusji

Post autor: nosfe » 4 gru 2012, 11:30

Dzięki za odpowiedź, poczytam trochę o tych mikrofonach - jest to jakieś rozwiązanie. Nagrywaliście normalnie przez komputer/kartę dźwiękową - czy może mieliście jakieś urządzenie rejestrujące?

Zależy mi na tym aby nagrać kilka ścieżek jednocześnie, ale nie musi to być koniecznie na jedno urządzenie...
Awatar użytkownika
cube
Złota rączka
Posty: 834
Rejestracja: 2 gru 2012, 17:02

Re: Nagrywanie perkusji

Post autor: cube » 4 gru 2012, 12:41

Buzzer piezoelektryczny może służyć jako mikrofon kontaktowy. O takie cośhttps://www.google.pl/search?hl=pl&safe ... 4gTk-4HQAg
Gitary elektroakustyczne mają takie przetworniki montowane, więc i do perkusji powinno się nadać. Ważną cechą jest to że nie powinno wyłapywać innych instrumentów, poza tym do którego jest aktualnie przyczepiony. Możesz przykleić sztywnym klejem albo taśmą dwustronną. Unikaj taśm dwustronnych zrobionych z pianki, tłumią drgania. Buzzery przyklej do każdego korpusu bębna, talerze czy dzwonki (czy jak to się tam nazywa) być może będziesz musiał już nagrywać zwykłym mikrofonem, żeby nie tłumić zbytnio ich drgań. Prawdopodobnie do każdego buzzera będziesz musiał zrobić jakiś mały wzmacniacz.
Zastanawiam się jak to wtedy nagrać z kilku-kilkunastu przetworników? Pewnie są jakieś miksery które umożliwiają takie działanie. Jeśli nie masz do takiego dostępu, to pozostaje nagrywać... nie wiem... komórkami? Dyktafonami? Wpinasz pod wejścia mikrofonowe. Każdy przetwornik oddzielnie, ale w jednym czasie. Łączenie w programach do obróbki dźwięku. Niektóre dyktafony umożliwiają podłączenie dwóch mikrofonów lub mikrofonu stereo, co umożliwiało by nagranie dwóch ścieżek (tak jakby przetwornik jeden na kanał prawy, przetwornik 2 na kanał lewy) a następnie ich podzielenie na 2 oddzielne pliki też w programie dźwiękowym.
nosfe
Młodszy majsterkowicz
Posty: 11
Rejestracja: 4 gru 2012, 10:49

Re: Nagrywanie perkusji

Post autor: nosfe » 4 gru 2012, 12:59

Dzięki za info, to już konkretne informacje. Mam kilka tych kart dźwiękowych na USB, widzę że Windows je wykrywa poprawnie jeżeli jest kilka. Spróbuję podłączyć i zobaczyć czy program łapie osobne ścieżki.

Dzięki, potestuje i dam znać
Awatar użytkownika
nightex
Starszy majsterkowicz
Posty: 445
Rejestracja: 12 lut 2012, 20:38
Lokalizacja: Zabrze

Re: Nagrywanie perkusji

Post autor: nightex » 4 gru 2012, 13:01

Nagrywane było na kompie, nie jestem pewny, ale programem podobnym do FL Studio (przynajmniej ścieżki tak wyglądały) - ten program nazywa się teraz chyba Adobe Audition - wcześniej nazywał się chyba Cool Edit Pro czy jakoś tak :)
Tylko tak jak pisałem, nagrywał każdą ścieżkę osobno.
Ale zastanawiam się czy jakby nagrać przez mikser i ustawić tak żeby na jednej ścieżce były wszystkie dźwięki, tylko że o różnej częstotliwości to może potem po obróbce dało by się wyciągnąć każdy 'instrument' (bęben, stopa,talerz) jako picki.
Chyba bez miksera nie wiele zdziałasz, jeśli chcesz nagrać wszystkie dźwięki na jednej sesji.
Obrazek
nosfe
Młodszy majsterkowicz
Posty: 11
Rejestracja: 4 gru 2012, 10:49

Re: Nagrywanie perkusji

Post autor: nosfe » 4 gru 2012, 13:05

Dokładnie właśnie używał Cool Edit Pro, a co do samego nagrania to właśnie myślałem, czy się da nagrać na jednej ścieżce wszystkie instrumenty, a potem to odseparować. Tylko musiałbym chyba nagrywać różnymi buzerami/mikrofonami aby same picki były do rozróżnienia w programie. Nie bawiłem się jeszcze na takim poziomie sprzętem, więc nie wiem czy program potrafi sam odróżnić dźwięki czy trzeba by go jakoś poinstruować.
Awatar użytkownika
nightex
Starszy majsterkowicz
Posty: 445
Rejestracja: 12 lut 2012, 20:38
Lokalizacja: Zabrze

Re: Nagrywanie perkusji

Post autor: nightex » 4 gru 2012, 13:16

jeśli przez mikser dałbyś inne częstotliwości to teoretycznie tak, bo możesz zawsze daną wyciszyć.
Mało się znam na fachowym słownictwie więc ujmę to częstotliwość 1, 2, 3, 4 - tak dla przykładu :D Oczywiście to teraz teoria :D
Masz ścieżkę z tymi częstotliwościami
Dodajesz do programu jako ścieżka 1 i wyciszasz częstotliwość 2,3,4
ścieżka 2 i wyciszasz częst... 1,3,4
itd :) chyba - ja tak to widzę :)

*edit
pamiętam że w Cool Edit Pro wyciszałem słowa piosenki zostawiając samą melodię, więc powinno się w teorii tak dać zrobić :)
Obrazek
nosfe
Młodszy majsterkowicz
Posty: 11
Rejestracja: 4 gru 2012, 10:49

Re: Nagrywanie perkusji

Post autor: nosfe » 4 gru 2012, 13:38

Dzięki jeszcze raz, program audio mam na innym kompie a więc postaram się dzisiaj potestować i dam znać co z tego wyszło ;)
ODPOWIEDZ

Strony partnerskie: