Mała modyfikacja dysku

ODPOWIEDZ
matiko122
Młodszy majsterkowicz
Posty: 21
Rejestracja: 3 cze 2013, 00:00

Mała modyfikacja dysku

Post autor: matiko122 » 6 cze 2013, 21:23

Witam! Ostatnio mój komputerek(a dokładniej bios) skrzyczał mnie iż system SMART ocenia stan mojego dysku jako zły. Cóż sprawdziłem to i tamto, wymieniłem taśmę(dysk stary bo ok. 7 letni więc ATA) i nic... Padł. Szybka decyzja, rozbieramy i patrzymy co w środku(straszna przypadłość :)). Dysk rozebrany ale z ciekawości go jeszcze podłączyłem i... okazało się że jednak żyje. Wziąłem kawałek plexy i zamieniłem górny panel na nią(O takie coś mi wyszło: dropbox com/s/gy041n5qr7kgqv5/WP_000030.jpg(Należy spacje między dropbox a com zamienić na kropkę). Zacząłem się zastanawiać jak trudnym byłoby zadaniem dorzucenie tu diody... Oczywiście nie tylko "pusto" świecącej. Chciałbym by była to dioda RGB i zmieniała kolor w miarę ilości pracy. I tu pojawiło się pytanie: Jak sprawdzić ile operacji wykonuje dysk z poziomu mikrokontrolera nie zaburzając pracy samego dysku? Niby można by wykorzystać kabelki od diody na obudowie ale nie jest to mój jedyny dysk.

Awatar użytkownika
djbuh
Majsterkowicz
Posty: 232
Rejestracja: 9 gru 2012, 19:45
Lokalizacja: Bytom
Kontakt:

Re: Mała modyfikacja dysku

Post autor: djbuh » 6 cze 2013, 22:00

Pomysł jest całkiem dobry. Kwestia tego jak długo taki dysk podziała. Wg tego: http://pinouts.ru/HD/AtaInternal_pinout.shtml myślę, że można wykorzystać pin nr 39, ewentualnie 23 i/lub 25. Przydałby się oscyloskop lub jakiś analizator stanów logicznych. Mogą być też informacje jak wygląda przebieg na danym pinie i czego dotyczy. Najprostszy sposób jaki przychodzi mi do głowy to licznik, który zlicza ilość zmian przez np. 100 ms i wg tego wylicza wartość koloru LED.
matiko122
Młodszy majsterkowicz
Posty: 21
Rejestracja: 3 cze 2013, 00:00

Re: Mała modyfikacja dysku

Post autor: matiko122 » 6 cze 2013, 22:16

Właśnie nad czymś takich się zastanawiałem ale nie wiedziałem skąd brać odczyty. Niestety ze sprzętem u mnie na razie cienko ale się powoli kompletuje. Można by użyć Arduino żeby sprawdzić co i jak?
Awatar użytkownika
cube
Złota rączka
Posty: 834
Rejestracja: 2 gru 2012, 17:02

Re: Mała modyfikacja dysku

Post autor: cube » 7 cze 2013, 00:09

Szkoda roboty. Ten dysk umrze wkrótce. Talerze są zamykane hermetycznie, w niemalże sterylnych pomieszczeniach. Wcześniej Ci się psuł to i teraz, po dodatkowym zakurzeniu, zaczenie Ci się sypać i tworzyć badsektory.
Jeśli już musisz koniecznie coś dodać tam świecącego, to są do kupienia diody RGB o 2 nóżkach, które same zmieniają kolory. Jedna taka dioda, jeden rezystor i podpinasz się do linii +5V.
Awatar użytkownika
adaam07
Młodszy majsterkowicz
Posty: 35
Rejestracja: 28 mar 2012, 20:30
Lokalizacja: Białystok

Re: Mała modyfikacja dysku

Post autor: adaam07 » 7 cze 2013, 00:21

Lepiej od razu odzyskaj dane z tego dysku, jeżeli masz jeszcze jakieś.
matiko122
Młodszy majsterkowicz
Posty: 21
Rejestracja: 3 cze 2013, 00:00

Re: Mała modyfikacja dysku

Post autor: matiko122 » 7 cze 2013, 00:42

W momencie gdy pojawił się problem postarałem się wszystko odzyskać co było ważne :). Co do tej diody to o ile dysk wytrzyma jeszcze troszkę czasu to postaram się to zamontować a jeżeli nie to zostanie "eksponatem".
Awatar użytkownika
Maxik
Starszy majsterkowicz
Posty: 405
Rejestracja: 6 lip 2012, 18:27
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: Mała modyfikacja dysku

Post autor: Maxik » 7 cze 2013, 02:09

@cube: Gwoli ścisłości, dysk nie jest hermetyczny. Obudowa jest w większości szczelna, ale i tak zawsze pozostawiany jest otwór wentylacyjny z odpowiednim filtrem. Można go poznać po obecności w pobliżu napisu "Do not cover", chodzi właśnie o tę wentylację. Nie zmienia to faktu, że kurz nie wpłynie pozytywnie na jego pracę i doprowadzi do wcześniejszej awarii.
pentos
Majsterkowicz
Posty: 119
Rejestracja: 2 sty 2013, 21:35

Re: Mała modyfikacja dysku

Post autor: pentos » 7 cze 2013, 07:30

Awatar użytkownika
cube
Złota rączka
Posty: 834
Rejestracja: 2 gru 2012, 17:02

Re: Mała modyfikacja dysku

Post autor: cube » 7 cze 2013, 14:17

Maxik pisze:@cube: Gwoli ścisłości, dysk nie jest hermetyczny. Obudowa jest w większości szczelna, ale i tak zawsze pozostawiany jest otwór wentylacyjny z odpowiednim filtrem. Można go poznać po obecności w pobliżu napisu "Do not cover", chodzi właśnie o tę wentylację. Nie zmienia to faktu, że kurz nie wpłynie pozytywnie na jego pracę i doprowadzi do wcześniejszej awarii.
Oczywiście masz rację, użyłem złego słowa. Chyba nawet głowice czytające dysku nie pracowały by prawidłowo, gdyby nie poduszka powietrzna powstająca przy talerzach. Filtry oczywiście są, węglowe, a czasem dodatkowo materiał higroskopijny, pochłaniający wilgoć. Co nie zmienia faktu że zawartość pyłów i innych zanieczyszczeń w środku dysku jest wielokrotnie mniejsza niż w otoczeniu. HDD powinno się otwierać w warunkach podwyższonej sterylności, tak jak się to robi w laboratoriach odzyskiwania danych.

A tak przy okazji, polecam poświęcić kilka mb MB ramu i zainstalować w systemie monitor dysków.
Awatar użytkownika
Jedrek
Majsterkowicz
Posty: 60
Rejestracja: 19 kwie 2013, 21:05

Re: Mała modyfikacja dysku

Post autor: Jedrek » 7 cze 2013, 16:52

@cube: "Kilka mb" = kilka milibitów = kilka tysięcznych bita. To jest niemożliwe. (polecam klawisz Shift)
Awatar użytkownika
cube
Złota rączka
Posty: 834
Rejestracja: 2 gru 2012, 17:02

Re: Mała modyfikacja dysku

Post autor: cube » 7 cze 2013, 17:50

Jeśli walczyć o pełną poprawność notacji jednostek w informatyce, to powinno się stosować jednostkę MiB = Mebibajt; która to jednostka prawidłowo definiuje 2^20 bajtów = 1024*1024 bajtów.
Czepiajmy się tam, gdzie to konieczne :D
ODPOWIEDZ

Strony partnerskie: