Kostka do gry na bramkach

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Bartosz
Młodszy majsterkowicz
Posty: 25
Rejestracja: 26 mar 2012, 20:30
Lokalizacja: Wardzyn (koło Łodzi)
Kontakt:

Kostka do gry na bramkach

Post autor: Bartosz » 8 kwie 2012, 00:02

Chciałem się zapytać jak w tym schemacie poniżej zastąpić te trzy przyciski ( A, B, C) tak aby był tylko jeden który po naciśnięciu losowo wybierze jakąś liczbę z kostki. Czy to jest w ogolę proste do zrobienia czy trudne ??? Jeżeli w miarę proste to prosiłbym o wytłumaczenie jak to zrobić lub pokazanie tego na schemacie . tu link do całej strony: http://edu.i-lo.tarnow.pl/inf/alg/002_struct/0023.php


a oto schemat:
Obrazek

Co miesiąc do wygrania nagrody o wartości ponad 1600 zł!


Awatar użytkownika
nightex
Starszy majsterkowicz
Posty: 445
Rejestracja: 12 lut 2012, 20:38
Lokalizacja: Zabrze

Re: Kostka do gry na bramkach

Post autor: nightex » 8 kwie 2012, 01:44

Przyjmijmy że układ zostaje i masz zastąpić tylko włączniki, na szybko wymyśliłem 2 sposoby
1. oparty na NE555
Obrazek
C1 = 10uF
C2 = 10nF
Rezystor nastawny jest po to że nie pamiętam jaką wartość powinien mieć :P żeby załączały się w dużych odstępach.

2. oparty na przekaźnikach
Obrazek
W obu przypadkach zielone prostokąty to przekaźniki
dajesz napięcie na układ i się załączają (oczywiście zapomniałem dodać znaczków +12V i - ale na górze jest + na dole - :) )

*edit
grzebałem grzebałem bo wiedziałem że gdzieś to mam
schemat zastępczy całej kostki, co do napięcia to tam powinno być raczej 4,5V, ale może być 5 byle nie więcej
Obrazek
*edit
aa w powyższym układzie zamiast BC557 może też być BC558
Awatar użytkownika
Bartosz
Młodszy majsterkowicz
Posty: 25
Rejestracja: 26 mar 2012, 20:30
Lokalizacja: Wardzyn (koło Łodzi)
Kontakt:

Re: Kostka do gry na bramkach

Post autor: Bartosz » 8 kwie 2012, 08:12

Dzięki nightex wykonam sobie ten drugi schemat oparty na dekadzie (mod. 10).
A tak z ciekawości ty naprawdę nie masz co robić o 01:44 :D o tej godzinie się śpi :D

A w tym pierwszym schemacie to te przekaźniki to są te przyciski ( A, B, C) ???? bo nie kminie tego....
Awatar użytkownika
Łukasz
Administrator
Posty: 667
Rejestracja: 12 lis 2011, 09:42
Lokalizacja: Zielona Góra
Kontakt:

Re: Kostka do gry na bramkach

Post autor: Łukasz » 8 kwie 2012, 08:50

Ale... to nie są przyciski :)
W tym rozdziale zaprojektujemy sterownik elektronicznej kostki do gry. Na wejściu będziemy podawać *w kodzie 8421* liczbę od 0 do 7, a na wyjściu otrzymamy sygnały sterujące 7 diodami LED, tworzącymi oczka kostki.
Kilka słów o kodzie 8421: http://pl.wikipedia.org/wiki/Kod_BCD
Awatar użytkownika
Bartosz
Młodszy majsterkowicz
Posty: 25
Rejestracja: 26 mar 2012, 20:30
Lokalizacja: Wardzyn (koło Łodzi)
Kontakt:

Re: Kostka do gry na bramkach

Post autor: Bartosz » 8 kwie 2012, 09:36

Ale mogą to przecież być przełączniki czyli przyciski :) (0 i 1). które utworzą kod 8421. np chcąc żeby kostka pokazała 3 ustawiamy:
przełącznik A na 1
przełącznik B na 1
przełącznik C na 0
Awatar użytkownika
Bartosz
Młodszy majsterkowicz
Posty: 25
Rejestracja: 26 mar 2012, 20:30
Lokalizacja: Wardzyn (koło Łodzi)
Kontakt:

Re: Kostka do gry na bramkach

Post autor: Bartosz » 8 kwie 2012, 09:55

Czyli według ciebie Łukasz powinienem podpiąć na wejście licznik mod.7 który będzie podawał kod 8421. ta ??? :D



Obrazek
Awatar użytkownika
Bartosz
Młodszy majsterkowicz
Posty: 25
Rejestracja: 26 mar 2012, 20:30
Lokalizacja: Wardzyn (koło Łodzi)
Kontakt:

Re: Kostka do gry na bramkach

Post autor: Bartosz » 8 kwie 2012, 10:03

i tam gdzie jest to wejście zegarowe oznaczone f podpiąć po prostu ''tactswitche'' czyli przycisk :)

DOBRZE MYŚLĘ ???
Awatar użytkownika
Łukasz
Administrator
Posty: 667
Rejestracja: 12 lis 2011, 09:42
Lokalizacja: Zielona Góra
Kontakt:

Re: Kostka do gry na bramkach

Post autor: Łukasz » 8 kwie 2012, 15:06

Można dać przyciski, ale co to wtedy będzie za kostka do gry, skoro ilość wyświetlanych oczek zależy od "operatora" kostki? ;) Musi być jakiś układ, który będzie wyrzucał na wejścia jakieś losowe jedynki i zera :)

Ale działania liczników już nie pamiętam, więc nie chcę nagadać głupot ;)
Awatar użytkownika
Bartosz
Młodszy majsterkowicz
Posty: 25
Rejestracja: 26 mar 2012, 20:30
Lokalizacja: Wardzyn (koło Łodzi)
Kontakt:

Re: Kostka do gry na bramkach

Post autor: Bartosz » 8 kwie 2012, 15:37

Czyli tam do f podpiąć jakiś generator impulsów ''losowych'' . Ma może ktoś jakiś prosty schemat do takiego generatora ???
Awatar użytkownika
nightex
Starszy majsterkowicz
Posty: 445
Rejestracja: 12 lut 2012, 20:38
Lokalizacja: Zabrze

Re: Kostka do gry na bramkach

Post autor: nightex » 8 kwie 2012, 15:52

Hehe, juz sam sie pogubiłem w tym :-) bo jeśli mogą być przyciski to mój układ z przekaźnikami byłby słuszny.
Jednkaże dla pozbycia się wątpliwości polecam trzeci układ z 7490
ODPOWIEDZ

Strony partnerskie: