światła stopu w dziecięcej zabawce

ODPOWIEDZ
remolmar
Młodszy majsterkowicz
Posty: 2
Rejestracja: 10 lut 2014, 23:18

światła stopu w dziecięcej zabawce

Post autor: remolmar » 11 lut 2014, 10:24

Witam szanownych Kolegów.

Chciałbym wykonać dodatkowe zapalanie się światła stopu w zabawce mojego synka - Tor Carrera. Jeden z samochodzików chcielibyśmy doposażyć w układ zapalania się świateł stopu - zrealizowanych na dwóch diodach (3mm).
Z założenia i możliwości układ miałby się uruchamiać po zatrzymaniu się autka na torze (przez jakiś czas np. max. 2min), tak, aby po skończonej zabawie auto nie świeciło się w nieskończoność (do wyczerpania zasilania), a przy starcie autka diody miały by gasnąć.

Czy ktoś z szanowny forumowiczów mógłby mi podsunąć jakieś teorie ? :)

Pozdrawiam i dziękuje za pomoc.

siwy2411
Młodszy majsterkowicz
Posty: 29
Rejestracja: 4 cze 2013, 14:56

Re: światła stopu w dziecięcej zabawce

Post autor: siwy2411 » 11 lut 2014, 19:27

rozumiem, że samochodziki nie posiadają własnego zasilania (zasilane są szczotkami z toru?)
jako, że światło ma się świecić gdy nie zasilamy samochodziku (czyli gdy stoi) to samochodzik musiałby mieć jakąś własną baterię. reszta ogranicza się do określenia czy samochodzik się rusza - albo enkoder w osi kół (rozwiązanie bardziej kłopotliwe do wykonania mechanicznie, ale łatwiejsze do oprogramowania), albo np. akcelerometr (żyro?) badające działające na samochodzik siły.
pomysł ciekawy, ale myślę że będzie trudny w realizacji (z dodatkowym ograniczeniem ilości miejsca w postaci obudowy samochodzika)

EDIT: wymyśliłem prostsze rozwiązanie pozwalające określić czy samochodzik jest w ruchu - wystarczy mierzyć napięcie podawane mu przez szczotki z toru! należałoby wcześniej sprawdzić jakie napięcie podawane jest, gdy samochodzik jest w ruchu, a jakie gdy stoi - to napięcie na adc mikrokontrolera (może z jakimś dzielnikiem, w zależności od jego wartości) i styknie. projekt zasilany z baterii i wystarczy do niego najmniejszy mikrokontroler z przetwornikiem adc, albo nawet dobrze dobrany tranzystor (prawdopodobnie PNP) z bazą podłączoną do "plusowej" szczotki, zapalający diody bezpośrednio. jednak ten projekt może nie być taki trudny.
writen
Młodszy majsterkowicz
Posty: 12
Rejestracja: 3 wrz 2013, 20:52

Re: światła stopu w dziecięcej zabawce

Post autor: writen » 12 lut 2014, 12:34

Nie znam się dostatecznie na elektronice. Ale do głowy przychodzi mi tylko parę tranzystorów i jakiś kondensator.
Chętnie poznam opinie bardziej doświadczonych osób.
ODPOWIEDZ

Strony partnerskie: