Akumulator rowerowy

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Michlax
Młodszy majsterkowicz
Posty: 48
Rejestracja: 12 mar 2012, 22:14
Lokalizacja: Częstochowa

Akumulator rowerowy

Post autor: Michlax » 26 maja 2012, 21:37

Witam :)

Łukasz na blogu rowerowym pisał kiedyś o różnych sposobach na zasilanie urządzeń na rowerze.

Mam pewne pytanie co to komentarza zamieszczonego pod postem z drugą wersją rowerowego podtrzymywacza baterii via USB :)
W wersji drugiej, jak słusznie kilka osób zauważyło, sporo energii z akumulatora tracimy w postaci ciepła wydzielanego przez stabilizator. Niestety zwykłe stabilizatory wymagają różnicy napięć ~3V, więc gdy na wyjściu chcemy mieć 5V, potrzebowalibyśmy akumulator 8V. Ale… :D
Ale dopiero teraz sobie przypomniałem, że są stabilizatory, które wymagają tylko 1V różnicy napięć, więc spokojnie można by je zastosować w naszej ładowarce z akumulatorem 6V :) Tak więc mam już w planach robienie trzeciej wersji akumulatorowej ładowarki rowerowej :)
Jeżeli mam akumulator 6V, a chciałbym zrobić wersję drugą ze stabilizatorem, to jaki konkretnie trzeba by zastosować? Nie znam się zbytnio na elektronice więc pytam :)

Co miesiąc do wygrania nagrody o wartości ponad 1600 zł!


Awatar użytkownika
Łukasz
Administrator
Posty: 668
Rejestracja: 12 lis 2011, 09:42
Lokalizacja: Zielona Góra
Kontakt:

Re: Akumulator rowerowy

Post autor: Łukasz » 26 maja 2012, 22:50

No właśnie jeżeli chcemy zbić 6V do 5V, to ze stabilizatorami trochę się sprawa komplikuje, bo potrzebują one różnicy około 3V - czyli 5V można by uzyskać z 8V. Są co prawda dostępne stabilizatory LOW DROP, które potrzebują tylko 1V różnicy, ale gdy akumulator nam się trochę rozładuje i napięcie na nim spadnie do 5,5V, to znowu na wyjściu stabilizatora będzie już za niskie napięcie...
Życie jest za krótkie, żeby nie majsterkować...
Awatar użytkownika
Michlax
Młodszy majsterkowicz
Posty: 48
Rejestracja: 12 mar 2012, 22:14
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Akumulator rowerowy

Post autor: Michlax » 26 maja 2012, 23:39

Łukasz pisze:No właśnie jeżeli chcemy zbić 6V do 5V, to ze stabilizatorami trochę się sprawa komplikuje, bo potrzebują one różnicy około 3V - czyli 5V można by uzyskać z 8V. Są co prawda dostępne stabilizatory LOW DROP, które potrzebują tylko 1V różnicy, ale gdy akumulator nam się trochę rozładuje i napięcie na nim spadnie do 5,5V, to znowu na wyjściu stabilizatora będzie już za niskie napięcie...
W sumie nie kupiłem jeszcze żadnego akumulatora, więc na dzień dzisiejszy jaki rozwiązanie byś proponował?
Może zastosować by 12V i przetwornicę z 12V na 5V, tylko w takim wypadku jaki być by koszt i gdzie kupić taką przetwornicę?
Czy dobrze myślę, że można by kupić gotową wtyczkę do gniazda zapalniczki samochodowej (taką z gniazdkiem usb), rozebrać bebechy i podpiąć do akumulatora? :)
Awatar użytkownika
nightex
Starszy majsterkowicz
Posty: 445
Rejestracja: 12 lut 2012, 20:38
Lokalizacja: Zabrze

Re: Akumulator rowerowy

Post autor: nightex » 27 maja 2012, 22:28

No przetwornice DC/DC 12V->5V :) najprościej jest kupić samochodową ładowarkę do telefonu :) koszt paru zł i po problemie :)
Obrazek
Awatar użytkownika
Łukasz
Administrator
Posty: 668
Rejestracja: 12 lis 2011, 09:42
Lokalizacja: Zielona Góra
Kontakt:

Re: Akumulator rowerowy

Post autor: Łukasz » 28 maja 2012, 03:52

Problem w tym, że akumulator 12V będzie dwa razy większy (i dwa razy cięższy) od akumulatora 6V o takiej samej pojemności :) Dlatego zdecydowanie lepiej byłoby wykorzystać aku 6V...
Życie jest za krótkie, żeby nie majsterkować...
Awatar użytkownika
nightex
Starszy majsterkowicz
Posty: 445
Rejestracja: 12 lut 2012, 20:38
Lokalizacja: Zabrze

Re: Akumulator rowerowy

Post autor: nightex » 28 maja 2012, 10:17

ja osobiście jakbym już musiał to pochłapiłbym się na baterry pack'a np z turnigy o prądzie 7,4V i przetwornice 5V/5A też turnigy. Jest to sprawdzony sprzęt modelarski zarówno przeze mnie jak i przez tysiące modelarzy. Niektórzy twierdzą że wolą Zippy ale pamiętaj że Zippy to zamiennik Turnigy :)
całość powinna się zmieścić w kwocie od 100 do 150 zł przy lipo-paku o pojemności 2,2A w zupełności powinno wystarczyć

*edit
tak mi się przypomniało że kiedyś widziałem przetwornice Turnigy 5V chyba 3A ale prąd wejściowy miała mniejszy w zakresie 5,5V-23V, więc teoretycznie działa do prawie pełnego wyładowania lipo-pack'a
Obrazek
ODPOWIEDZ

Strony partnerskie: