Urządzenie do oświetlania - kilka pytań.

ODPOWIEDZ
kucici
Młodszy majsterkowicz
Posty: 2
Rejestracja: 29 lis 2011, 20:19

Post autor: kucici » 29 lis 2011, 20:41

Witam.
Chciałbym zadać kilka pytań odnośnie mojego urządzenia.
Rezystory zmienne/potencjometry (chyba w tym przypadku efekt działania będzie taki sam) będą odpowiedzialne, za zmianę napięcia, aby diody świeciły mocniej, lub słabiej.
Akumulator najprawdopodobniej 12V, jakiś solidny, z kopalni.
Jaki rezystor/potencjometr do tego? Zakładając, że będzie w każdym kablu po 1-8 diod, różnego koloru, w jednym kolorowe - czerwone, niebieskie bądź zielone, dużej różnicy w napięciu nie ma, ale czy potrzeba pod to inne rezystorki? - w pozostałych białe, IR, może jeszcze jakieś inne, najprawdopodobniej 5 mm, ewentualnie mniejsza liczba większych/mocniejszych z racji tego, że będzie możliwość wymiany kabli.
Oczywiście nie wszystkie podłączone kable z diodami muszą świecić.
Schemat:

http://img214.imageshack.us/img214/4520/schemath.jpg

Pozdrawiam.

SWilk
Młodszy majsterkowicz
Posty: 2
Rejestracja: 13 lis 2011, 22:30

Post autor: SWilk » 30 lis 2011, 14:27

Hej,

Osobiście unikałbym w opisanej sytuacji używania gniazd USB. Masz tam 12V, które może zostać zmniejszone do jakiegoś niewiadomego poziomu. A standardowo zasilanie USB to 5V. Jeśli ktoś kiedyś przyjdzie i zobaczy gniazdo USB to będzie się tam spodziewał 5V. Jak podłączy jakieś rzeczywiste urządzenie i może je sobie zepsuć.

Zawsze projektując jakiekolwiek urządzenie miej na uwadze, że kiedyś ktoś inny może go używać lub utrzymywać. I ten ktoś może, zpełnie słusznie, przyjąć pewne założenia widząc użycie jakiegoś standardu.

Co do samych potencjometrów, to chyba musiałbys sobie to tak policzyć, żeby maksymalne napięcie, jakie idzie na daną gałąź nie przewyższało najniższego z napięć obsługiwanych przez diody. Czyli oprócz potencjometru dać rezystor o takiej wartości, jaki byłby potrzebny gdyby potencjometru w ogóle nie było.

Pozdrawiam,
Szymon
kucici
Młodszy majsterkowicz
Posty: 2
Rejestracja: 29 lis 2011, 20:19

Post autor: kucici » 30 lis 2011, 23:22

Ryzyko, że ktoś podłączy coś pod te porty USB jest praktycznie zerowe - urządzenie tylko do mojego użytku, nie ma się o co bać, a kable USB są uniwersalne, tanie i łatwo dorobić dodatkowe wtyczki.
Co do rezystorka, to owszem, byłby taki, ale bezpośrednio w kablu przy diodach (ze względu na to, że będę chciał w przyszłości dodawać inne kombinacje z różnymi diodami) więc myślę, że potencjometr może być na max. 12V - a więc jaki?
I kolejna sprawa. Czy chcąc zasilać lampę ze skanera (HP PSC 1315) na tych 12V konieczny jest inwenter?
ODPOWIEDZ

Strony partnerskie: