sterownik led - rozdzielenie pradu

ODPOWIEDZ
erpe
Młodszy majsterkowicz
Posty: 8
Rejestracja: 16 lis 2013, 22:32

sterownik led - rozdzielenie pradu

Post autor: erpe » 10 maja 2014, 15:10

Witam ,

W chwili obecnej podlaczam w domu oswietlenie LED uzywajac tasmy SMD3528 (600 led) 5 metrów o calkowitej mocy 48W.W zwiazku z czym prosta matematyka mowi , ze tasma bedzie pobierac okolo 4A. Dla podswietlenia calego pomieszczenia mam w sumie 16m czyli 4x4m tasmy. Wiec calkowicie bede mial okolo 16A poboru.Zasilacz do tego jest "potezny" bo ma wydajnosc ponad 600W i 45A (zasilacz z servera :) )

Projekt sterownika mozna opisac w prosty sposob :

[Zasilacz] --- > [Sterownik] -------> Tasmy LED

Sterownik to galwanicznie odizolowana Atmega32A (przynajmniej pomysl jest taki :) sterujaca poprzez transoptory bramkami mosfet ktore zalaczaja tasmy LED podlaczone do zlacz ARK na plytce.

Pytanie o zaprojektowanie plytki sterujacej takim ukladem oraz o bezpieczenstwo z punktu widzenia okablowania etc :
+ Na poczatek myslalem zeby podlaczyc zasilanie z zasilacza do zlacza ARK - ale czy 16A to nie bedzie za duzo ? Ile mozna powiedziec , ze to duzo ? Czy powinienem pomyslec o innym sposobie podlaczenia ?
+ Uzywajac kalkulatora na stronie enterius[.]pl wyszlo mi ze musialbym miec przekroj przewodu 1,5mm2 ?!

Z gory dzieki za wsparcie!

Pozdrawiam
R

Awatar użytkownika
djbuh
Majsterkowicz
Posty: 232
Rejestracja: 9 gru 2012, 19:45
Lokalizacja: Bytom
Kontakt:

Re: sterownik led - rozdzielenie pradu

Post autor: djbuh » 10 maja 2014, 15:24

Zwykłe listwy ARK (te najpopularniejsze niebieskie) mają obciążalność do 15 A. Z doświadczenia wiem, że kalkulacja a praktyka to zupełnie inne rzeczy. W praktyce nie popłynie prąd 16 A tylko mniejszy, myślę, że w okolicy 12 A. Możesz go zmierzyć podłączając jedną taśmę i mnożąc wynik przez ilość taśm. Tak więc chyba nie będzie problemu z tymi złączami.

Inna sprawa to to, że jeśli planujesz taśmy połączyć szeregowo, tzn. jedną taśmę do sterownika i każdą kolejną do końca poprzedniej, możesz spalić taśmę, przynajmniej pierwszą. Prąd o natężeniu ponad 10 A idący przez tak wąskie ścieżki na taśmie zrobi swoje. Do każdej taśmy musisz doprowadzić osobny przewód, a wtedy zastosujesz kilka złącz ARK, więc problemu ze zbyt dużym prądem nie będzie. To jeśli chodzi o wyjście.

Do prądu maks. 16 A stosuje się przewody miedziane o przekroju 1,5 mm^2.
erpe
Młodszy majsterkowicz
Posty: 8
Rejestracja: 16 lis 2013, 22:32

Re: sterownik led - rozdzielenie pradu

Post autor: erpe » 10 maja 2014, 15:33

Hey ,

Planuje je podlaczyc rownolegle. Wiec doprowadzic 12V do sterownika do tej zlaczki ARK , a pozniej rozprowadzic do pozostalych zlacz ARK odpowiadajacych za poszczegolne listwy.
djbuh pisze:Do prądu maks. 16 A stosuje się przewody miedziane o przekroju 1,5 mm^2.

Czyli od zasilacza do sterownika min 1,5mm^2

Pytanie na przyszlosc - a jesli musialbym podlaczyc 16A lub wiecej (np 20A) o jakis zlaczach powinienem myslec zeby to mialo "rece i nogi" :)
Awatar użytkownika
djbuh
Majsterkowicz
Posty: 232
Rejestracja: 9 gru 2012, 19:45
Lokalizacja: Bytom
Kontakt:

Re: sterownik led - rozdzielenie pradu

Post autor: djbuh » 10 maja 2014, 15:51

Jeśli nie masz pod ręką odpowiedniego złącza zawsze możesz użyć zwykłej kostki elektrycznej, którą przykręcasz do płytki, a połączenia między kostką z ścieżkami wykonujesz z grubego przewodu lub drutu (wystarczy odcinek rzędu 2 cm).

Z tego co pamiętam złącza EDG mają obciążalność do 20 A. Są też listwy ARK o zwiększonej obciążalności, pod przewody o przekroju 2,5 mm^2, raster 7,5 mm.
Awatar użytkownika
Tomasz.B
Starszy majsterkowicz
Posty: 344
Rejestracja: 28 kwie 2012, 14:43
Lokalizacja: Grabowo Kościerkie

Re: sterownik led - rozdzielenie pradu

Post autor: Tomasz.B » 13 maja 2014, 19:48

Do każdego całego odcinka (5m) osobne zasilanie
A od zasilacza do sterownika 2,5mm2 (właściwie wszystko zależy od odległości)
Tu mamy 12V a nie 230V i spadek o 1V ma duże znaczenie.
Tu możesz sobie obliczyć jaki będzie spadek napięcia:
http://www.elfro.pl/faq/obliczanie-spad ... C4%87.aspx
Kiedy wszystko inne zawiedzie, przeczytaj instrukcję :)
ODPOWIEDZ

Strony partnerskie: