Prostownik do ładowania akumulatorów kwasowych na 12V - możliwość ładowania akumulatorów 6V

ODPOWIEDZ
Grzegorz94
Młodszy majsterkowicz
Posty: 9
Rejestracja: 10 gru 2014, 20:25

Post autor: Grzegorz94 » 5 paź 2016, 14:38

Witam. Potrzebuję zbudować mały prostownik (zależy mi na jego mobilności) do ładowania akumulatorów na napięcie 12V i 6V. Zainteresował mnie schemat prostownika z czasopisma Radioelektronik: http://forum.elportal.pl/download.php?id=6104, gdyż nie jest skomplikowany, ale chciałbym jeszcze, aby była też możliwość ładowania akumulatorów 6V, bo schemat ten jest dla prostownika 12V. Myślałem nad transformatorem z odczepem na uzwojeniu wtórnym oraz nad zbudowaniem dwóch takich samych układów z tą różnicą, że dla układu do ładowania akumulatorów 6V zastosować rezystory i potencjometry o wartościach rezystancji o połowę mniejszych (napięcie zasilania też 2 razy mniejsze), niż dla układu dla akumulatora 12V. Czy Waszym zdaniem lepiej zastosować transformator z odczepem i zasilać układ mniejszym napięciem w razie ładowania akumulatora 6V bez przeróbek układu, czy zbudować 2 takie same układy, w którym w jednym z nich są elementy rezystancyjne o wartościach rezystancji 2 razy mniejszych i napięcie też 2 razy mniejsze?.
Pozdrawiam.

Grzegorz94
Młodszy majsterkowicz
Posty: 9
Rejestracja: 10 gru 2014, 20:25

Re: Prostownik do ładowania akumulatorów kwasowych na 12V - możliwość ładowania akumulatorów 6V

Post autor: Grzegorz94 » 7 paź 2016, 20:12

Dziękuję za odpowiedź, ale trochę mam obawy co do regulacji prądem wyjściowym po stronie pierwotnej. Trochę o tym czytałem i wynika z tego, że przy takiej regulacji prądu praca transformatora będzie głośna i ogólnie niekorzystna dla niego. Nie wiem, czy to prawda jest, ale przeważnie odradzają takiej metody regulacji.
Pozdrawiam.
Grzegorz94
Młodszy majsterkowicz
Posty: 9
Rejestracja: 10 gru 2014, 20:25

Post autor: Grzegorz94 » 12 paź 2016, 17:46

Chyba jednak wykonam ten prostownik z regulacją na uzwojeniu pierwotnym, bo innej opcji nie widzę. Dziękuję za schemat i porady.
Pozdrawiam.

EDIT: A czy transformator z dwoma uzwojeniami wtórnymi na napięcia po 7.5 V będzie na pewno dobry?. Pytam, ponieważ uważam, że te napięcia mogą być za niskie, gdyż nie uwzględniono spadku napięcia na mostku prostowniczym. Myślałem nad zastosowaniem jednej diody Schottkyego, aby spadek napięcia był jak najmniejszy. Proszę o rozjaśnienie zagadnienia. Pozdrawiam.
ODPOWIEDZ

Strony partnerskie: