Diodowe oświetlenie kompa

ODPOWIEDZ
Qbi Wan
Młodszy majsterkowicz
Posty: 5
Rejestracja: 3 mar 2013, 00:16

Diodowe oświetlenie kompa

Post autor: Qbi Wan » 3 mar 2013, 00:55

Witajcie!
Od jakiegoś czasu wkurza mnie półmrok panujący nad moją klawiaturą. Postanowiłem rozświetlić półki w moim komputerowym biurku ośmioma diodami, po 2 na półkę. Do tej pory uważałem że diody to bułka z masłem, więc w tej samej minucie już zamawiałem na all****.pl 8 niebieskich diod. W aukcji była informacja że gratis rezystor 6, 12, lub 24V. Zamówiłem przesyłkę i postanowiłem poczytać o rezystorach.
Trafiłem na Waszego bloga zatytułowanego "Jak wykonać oświetlenie diodowe na usb" który zagiął trochę mój diodowy światopogląd.
Teraz garść pytań:
1. Który system połączeń będzie najodpowiedniejszy dla mojego biurka
imageshack.us/photo/my-images/842/beztytuuypkr.png/
Legenda:
widok z przodu
niebieskie - planowane ułożenie diod (bardziej z tyłu)
czerwone - planowane położenie "pstryczka" (przełącznika/włącznika)
czarne "lewitujące kreski - szuflady
2. Wg poleconego na blogu kalkulatora najlepszy rezystor będzie miał wartość 10 Ohm. Czy powinienem wziąć 12v rezystor (najbliższy wg logiki, choć V to nie to samo chyba co Ohm ;P)
Będę wdzięczny za odpowiedzi i pomoc.
Pozdrawiam :)

Co miesiąc do wygrania nagrody o wartości ponad 1600 zł!


bartek0305
Majsterkowicz
Posty: 137
Rejestracja: 18 mar 2012, 19:54

Re: Diodowe oświetlenie kompa

Post autor: bartek0305 » 3 mar 2013, 01:59

Witam ;) Mi sie wydaje, że dobrze będzie połączyć diody równolegle. Zakładając że np źródło zasilania będzie za komputerem (po prawej na dole) to wypuszczasz parę przewodów do góry i zasilasz 3 diody w pionie, po prawej stronie. Później wypuszczasz drugą parę w lewo, zasilając po kolei diody przy nogach a potem zakręcasz do góry i zasilasz te dwie po lewej stronie u góry.
Diody zasilamy prądowo a nie napięciem i to od prądu zależy, jak jasno będą świeciły. Wartość tych rezystorów będzie zależała od tego jak ostatecznie postanowisz połączyć diody (szeregowo/równolegle) i po ile sztuk. Żeby jeszcze przybliżyć Ci temat rezystorów, odsyłam do poczytania na wiki http://pl.wikipedia.org/wiki/Opornik#Parametry Jak będziesz to zasilać? Z molexa czy oddzielny zasilacz?
Awatar użytkownika
djbuh
Majsterkowicz
Posty: 232
Rejestracja: 9 gru 2012, 19:45
Lokalizacja: Bytom
Kontakt:

Re: Diodowe oświetlenie kompa

Post autor: djbuh » 3 mar 2013, 02:47

Ad. 1. To czy połączysz diody szeregowo czy równolegle zależy czym je będziesz zasilał (a konkretnie, jakie będą możliwości zasilacza). Kieruj się też kryterium jak najmniejszej ilości/długości przewodów.

Ad. 2. Rezystor ograniczający prąd LED liczy się bardzo prosto za pomocą wzorów I = U/R oraz P = UI, oczywiście po ewentualnych przekształceniach. Musisz znać prąd przewodzenia oraz napięcie wsteczne diody. Z reguły te mocniejsze diody mają prąd około 20 mA i napięcie około 3 V. Zakładając, że chcemy ją zasilać z zasilacza o napięciu 5 V obliczamy spadek napięcia jaki musi wystąpić na rezystorze, aby na diodzie "odłożyła" się pozostała wartość napięcia: 5 V - 3 V = 2 V. Znamy napięcie jakie musimy "wytracić" na rezystorze, znamy też prąd (20 mA), obliczamy wartość oporu rezystora wg wzoru R = U/I: R = 2 V/0,02 A = 100 Ohm. Teraz możemy obliczyć na jaką moc mamy zastosować rezystor, aby się nie spalił: P = 2 V x 0,02 A = 0,04 W, czyli zwykły rezystor 1/4 W będzie odpowiedni.
Qbi Wan
Młodszy majsterkowicz
Posty: 5
Rejestracja: 3 mar 2013, 00:16

Re: Diodowe oświetlenie kompa

Post autor: Qbi Wan » 3 mar 2013, 12:29

Ale obrodziło przez noc w odpowiedzi ;P
Mam zamiar zasilić z USB (5V)

Statystyki z aukcji:
Jasność: 10 000 mcd!
Napięcie zasilające: 3.0-3.6 V
Napięcie pracy: 3.1-3.2 V
Pobór prądu: 20 mA
Kąt świecenia: 90 stopni

A jak w tych wzorach uwzględnia się sposób połączenia? Rezystor 1/4 W? Czyli 0,25 W? Nie za duża różnica? I jeżeli wszystko ok, to który rezystor z aukcji powinienem wziąć? A odnośnie połączenia: chciałem jeszcze żeby o ten "pstryczek" zahaczały :D
Awatar użytkownika
cube
Złota rączka
Posty: 834
Rejestracja: 2 gru 2012, 17:02

Re: Diodowe oświetlenie kompa

Post autor: cube » 3 mar 2013, 12:59

Napiszę jeszcze raz, coś co było już pisane przeze mnie kilka razy tutaj:

R = (U_zasilania - U_diody) / I_diody
[Om] = ([V]-[V]) / [A]
I = 20mA = 0,02A
U_zasilania = 5V (usb)
U_diody = 3,2V
Policz sobie już sam.
A i tak wydaje mi się że będziesz chciał zmniejszyć jasność diod, wtedy musisz zmniejszyć prąd (I) jaki ma iść przez diodę - czyli zmienić rezystor na większy. Bo jak każdy wie, diody steruje się prądowo.
Oczywiście diody podłączaj równolegle, rezystor przy każdej diodzie.
Dżizas, jak można wytrzymać przy niebieskim oświetleniu...
"Jak ja niecierpię smerfów!"
bartek0305
Majsterkowicz
Posty: 137
Rejestracja: 18 mar 2012, 19:54

Re: Diodowe oświetlenie kompa

Post autor: bartek0305 » 3 mar 2013, 13:07

Widzę że kolega mnie uprzedził, ale jak już popisałem to wstawię :)

----------------------------------------------------------------------
0,25W to nie jest moc jaką będzie Ci wytracać na bieżąco, tylko to jest moc jaką rezystor MOŻE (maksymalnie) wytracić w postaci ciepła bez jego uszkodzenia. Także jeśli potrzeba Ci tylko 0.04W a wstawisz 0.25 to oznacza że masz wielki zapas mocy, więc rezystor nie będzie się np. grzać i nie zniszczy się. Nie jestem pewny, bo też dopiero się wdrażam w temat, ale przy połączeniu szeregowym to w dużym uproszczeniu, ilość diod jakie możesz podłączyć to: ilość=napięcie zasilania/napięcie diody. Więc jak masz np zasilacz 18V a na diodzie spadek wynosi 3V to możesz podłączyć tylko 6 diod. Przy połączeniu równoległym tego problemu nie ma, tylko ogranicza nas (chyba!) wydajność prądowa zasilacza. Np dla gniazda USB jest to 500mA. Jeśli jestem w błędzie to proszę o sprostowanie;) Zapomniałem o włączniku, można więc np. podciągnąć zasilanie do niego i od niego rozprowadzić przewody, przykładowo parę w prawo (np na 4 diody) i w prawo (na kolejne 4).
shymon
Majsterkowicz
Posty: 139
Rejestracja: 6 paź 2012, 20:27

Re: Diodowe oświetlenie kompa

Post autor: shymon » 3 mar 2013, 13:36

Skoro z 5V, to tylko równolegle.
Rezystor 15 omów, 0,5W, bez kombinowania zbędnego.

Obrazek

http://www.hebeiltd.com.cn/?p=zz.led.re ... calculator
Qbi Wan
Młodszy majsterkowicz
Posty: 5
Rejestracja: 3 mar 2013, 00:16

Re: Diodowe oświetlenie kompa

Post autor: Qbi Wan » 3 mar 2013, 13:59

To zamierzałem wkleić przed postem powyżej:
Dobra, Podsumowanie:
- diody podłączam równolegle, tzn. w moim języku "tak żeby prąd przepłynął przez każdą osobno, a nie po kolei" XD
- każda taka dioda musi posiadać własny rezystor; moc znamionowa jaka wystarczy to 0,25W; kalkulator, rezystancję dla tego typu połączenia określił na 82 Ohm (użyłem 1. typu połączenia, ponieważ każda dioda ma mieć własny opornik, więc tak jakby są osobno), ale wg Majsterkowicza cube zdecyduję się na opór większy niż wskazany dla zmniejszenia jasności.
- w przypadku jeżeli bartek0305 ma rację i wydajność prądowa ma znaczenie to pod USB (500mA) podłączę "tylko" 25 diod (20mA każda)
- logika podpowiada mi też że na aukcji nie podano wystarczającej ilości danych do wyboru odpowiedniego rezystora, Jednak gdybym miał wybierać, wziąłbym 6V.

Ale aktualizując: wystarczy 1 opornik 15 ohm; 0,533 wata podłączony wg schematu, tak?
Jednak wciąż nie wiem który rezystor zaproponowany na aukcji wybrać: 6; 12 czy 24V? Wydaje mi się że za mało informacji podano na aukcji by wybrać prawidłowo.
Awatar użytkownika
donau
Starszy majsterkowicz
Posty: 466
Rejestracja: 4 gru 2012, 23:20

Re: Diodowe oświetlenie kompa

Post autor: donau » 3 mar 2013, 14:43

Co ty tutaj gadasz nic z tego nie rozumiem opornik na 15ohm rezystor na 6? Opornik i rezystor to to samo-.-
http://pl.wikipedia.org/wiki/Opornik

Niektorzy sprzedawcy na aukcji np z ledami pisza gratis rezystor na 6v,12v,24v do wyboru ale tak naprawde to takie cos nie istnieje za kazdym z tych wartosci kryje sie poprostu odpowiednia rezystancja.
bartek0305
Majsterkowicz
Posty: 137
Rejestracja: 18 mar 2012, 19:54

Re: Diodowe oświetlenie kompa

Post autor: bartek0305 » 3 mar 2013, 14:48

6V powinno być ok, to jest napięcie maksymalne jakie można przyłożyć do rezystora bez obawy o spalenie go. Możesz zmierzyć ile faktycznie masz na wyjściu usb bo różnie to bywa. Jeśli masz wątpliwości to chyba jak weźmiesz 12V to nic sie nie powinno stać.
Awatar użytkownika
cube
Złota rączka
Posty: 834
Rejestracja: 2 gru 2012, 17:02

Re: Diodowe oświetlenie kompa

Post autor: cube » 3 mar 2013, 15:32

NIE.
Chodzi o to, żeby podać sprzedającemu z jakiego napięcia będzie zasilana POJEDYNCZA dioda. Wtedy on, znając parametry swojej diody (spadek napięcia i prąd) wyliczy wartość rezystora dla pojedynczej diody (ze wzoru, co go podałem wcześniej) i wyśle takie właśnie rezystory. Dobierze też moc rezystora ze wzoru P = U * I.
Awatar użytkownika
donau
Starszy majsterkowicz
Posty: 466
Rejestracja: 4 gru 2012, 23:20

Re: Diodowe oświetlenie kompa

Post autor: donau » 3 mar 2013, 15:47

bartek0305 pisze:6V powinno być ok, to jest napięcie maksymalne jakie można przyłożyć do rezystora bez obawy o spalenie go. Możesz zmierzyć ile faktycznie masz na wyjściu usb bo różnie to bywa. Jeśli masz wątpliwości to chyba jak weźmiesz 12V to nic sie nie powinno stać.
Dawno takich bzdur nie slyszalem.. gdzie Ty to wyczytałes?
bartek0305
Majsterkowicz
Posty: 137
Rejestracja: 18 mar 2012, 19:54

Re: Diodowe oświetlenie kompa

Post autor: bartek0305 » 3 mar 2013, 17:11

Nie wyczytałem, sam to tak zrozumiałem, bo tez dopiero wchodzę w tematykę rezystorów. To objaśnij mi w takim razie proszę, o co tu chodzi. Bo przecież kupując jakiś rezystor jest tam podane napięcie pracy, no czyli to, którego nie można przekroczyć i myślałem że właśnie o tym rozmawiamy. Jeśli to prawda, to wybacz że źle się po prostu domyśliłem o co chodzi sprzedawcy.
shymon
Majsterkowicz
Posty: 139
Rejestracja: 6 paź 2012, 20:27

Re: Diodowe oświetlenie kompa

Post autor: shymon » 3 mar 2013, 17:33

Bartku, ale herezje siejesz.
Nie ma rezystorów na konkretne napięcie. Rezystor może uszkodzić co najwyżej zbyt duża ilość ciepła, której nie będzie w stanie odprowadzić. Znowu ciepło spowodowane jest prądem, który płynie przez rezystor (wydzielona moc na rezystorze - P = R*I^2).

Sposób w jaki podłączysz zależy tylko od Ciebie.
Jeśli chcesz dać osobny rezystor przy każdym LEDzie, to wtedy przy każdym wrzucasz najzwyklejszy 100 Omowy opornik ( (5V-3V)/0.02A = 100Ohm) - inaczej mówiąc, każdego LEDa traktujesz jakbyś podłączał pojedynczego bezpośrednio do 5V (w połączeniu równoległym, kolokwialnie mówiąc, "jest to samo napięcie").
To co jest na screenie, który dałem też będzie działać, bo rezystor ograniczy całkowity prąd, który popłynie przez wszystkie diody, jednak nie ma gwarancji, że dla każdej będzie taki sami (a to będzie wpływać na jasność świecenia).

Najbezpieczniej będzie dać każdy LED z własnym rezystorem/opornikiem/posobnikiem, bo wtedy masz pewność, że przez każdą będzie płynąć "dokładnie" taki sam prąd.

A co do rezystorów, które daje sprzedawca, to na 90% będą:
150 Ohm dla 6V
430 lub 470 Ohm dla 12V
1kOhm dla 24V
Qbi Wan
Młodszy majsterkowicz
Posty: 5
Rejestracja: 3 mar 2013, 00:16

Re: Diodowe oświetlenie kompa

Post autor: Qbi Wan » 4 mar 2013, 16:18

A mi wychodzi 70 Ohm ;P
(5V-3,6)/0,02A=70 Ohm
Te 0,6 Ohm nie ma aż takiego znaczenia?
Awatar użytkownika
Tomasz.B
Starszy majsterkowicz
Posty: 344
Rejestracja: 28 kwie 2012, 14:43
Lokalizacja: Grabowo Kościerkie

Re: Diodowe oświetlenie kompa

Post autor: Tomasz.B » 4 mar 2013, 16:53

Qbi Wan pisze:Ale obrodziło przez noc w odpowiedzi ;P
Mam zamiar zasilić z USB (5V)

Statystyki z aukcji:
Jasność: 10 000 mcd!
Napięcie zasilające: 3.0-3.6 V
Napięcie pracy: 3.1-3.2 V
Pobór prądu: 20 mA
Kąt świecenia: 90 stopni
(5v-3,2v)/0,02A=90


Słowo "Ohm" jest nazwiskiem, a nie jednostką oporu.
A więc nie pisze się "ohm" tylko "om" lub używa greckiej litery omega czyli "Ω".
Tak dla ścisłości :)
Kiedy wszystko inne zawiedzie, przeczytaj instrukcję :)
Qbi Wan
Młodszy majsterkowicz
Posty: 5
Rejestracja: 3 mar 2013, 00:16

Re: Diodowe oświetlenie kompa

Post autor: Qbi Wan » 4 mar 2013, 17:05

Ok, om. Będę pamiętał :)
Myślałem że chodzi o napięcie zasilające... Ale to też już zapamiętam ;P

Dziękuję wszystkim uczestnikom dyskusji za rozwiązania i odpowiedzi :)
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
cube
Złota rączka
Posty: 834
Rejestracja: 2 gru 2012, 17:02

Re: Diodowe oświetlenie kompa

Post autor: cube » 4 mar 2013, 18:29

To jeśli chcemy być jeszcze ściślejsi niż ściśli, to dodatkowo odmieniamy wartość rezystancji przez przypadki.
Np. 90 (kogo? czego?) omów.
Awatar użytkownika
donau
Starszy majsterkowicz
Posty: 466
Rejestracja: 4 gru 2012, 23:20

Re: Diodowe oświetlenie kompa

Post autor: donau » 4 mar 2013, 20:24

Wołacz:
Oo om!
Awatar użytkownika
cube
Złota rączka
Posty: 834
Rejestracja: 2 gru 2012, 17:02

Re: Diodowe oświetlenie kompa

Post autor: cube » 4 mar 2013, 21:47

ohmm.jpg
EOT
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
ODPOWIEDZ

Strony partnerskie: