Przeróbka mocowania miecha M42 > M4/3 (MFT)

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
pd1987
Majsterkowicz
Posty: 181
Rejestracja: 20 kwie 2013, 23:26
Kontakt:

Post autor: pd1987 » 18 lis 2013, 00:43

Cześć!
Zabieram się do roboty jak pies do jeża. Wszystko jest dość skomplikowane i precyzyjne, dlatego chcę to przemyśleć i podpytać Was o pomoc. Mam stary miech na mocowanie M42. Ostatnio zdobyłem bardzo fajny obiektyw Polkinar 120/1.8 - wielki i ciężki, opisuję go tu:
http://lenscraze.blogspot.com/2013/11/z ... inema.html

Obiektyw pochodzi od projektora filmowego i nie ma funkcji ostrzenia. Oczywiście zawsze można ostrzyć przez przybliżanie-oddalanie od matrycy i taki sposób jest dla mnie w 100% satysfakcjonujący. Obmyśliłem, że użyję do tego przerobionego miecha makro M42, mocując obiektyw do ruchomej szyny za pomocą obejmy do rur 2". Szyna jest sterowana pokrętłem, więc będzie płynnie i precyzyjnie. Niestety - odległość ostrzenia ze wszystkimi obecnymi na rynku adapterami jest za duża w stosunku do tego obiektywu. Dlatego muszę przerobić mocowanie tak, żeby miech był jak najbliżej aparatu.
Wymyśliłem, co następuje (zdjęcia w załącznikach powinny pomóc zrozumieć o co chodzi):
1. Już wyjąłem samą tkaninę i odwróciłem mocowanie co zmiejszyło odległość obiektywu od mocowania ok. 25 mm - w zupełności wystarczy. (Tkaninę w innej formie dorobię sam na końcu.)
2. Wyjmę pierścień mocujący M42, który jest blokowany śrubą. (Do aparatu będzie najpierw mocowany pierścień z adapterem, a dopiero do tego miech - mało wygodne, ale co zrobić - miech jest wielki i nie obróci się w bagnecie.)
3. Odetnę/zeszlifuję gwint M42 do zera (zostanie tuleja do mocowania pierścienia w ramie).
4. Zamontuję do w/w tulei adapter na C-mount (dostępne na eBay'u po jakieś $2.50, więc dobry materiał do przeróbki).

I wszystko pięknie ładnie, tylko jak wykonać punkt 4 - łączenie tulei z miecha M42 z adapterem C-mount?
Myślałem o nawiercaniu i gwintowaniu, żeby dać śruby, ale M1 będzie dla mnie za mała, a M2 ma za duży stożek (ok. 1,5 mm) i przejdzie przez adapter C-mount (gr. ok. 1.4 mm).

Rozważałem nawet klejenie epoksydem, ale ostatecznie będzie na tym wisiała nie najtańsza zabawka (miech ma mocowanie statywowe).

Najlepszą opcją byłoby wytoczenie z jednego kawałka tulei do miecha z mocowaniem M4/3. Niestety nie znam nikogo, kto by mi zrobił coś takiego.

Czekam na wszelkie porady i z góry dziękuję za każdą pomoc!
Pozdrawiam
P.

Awatar użytkownika
cube
Złota rączka
Posty: 834
Rejestracja: 2 gru 2012, 17:02

Re: Przeróbka mocowania miecha M42 > M4/3 (MFT)

Post autor: cube » 18 lis 2013, 12:46

Możesz pomierzyć dokładnie adapter C i tuleję na miech? Albo podać jakieś linki gdzie te części są zwymiarowane. Szkice mnie interesują. Chciałbym sobie to narysować w cadzie. Muszę widzieć ile miejsca dają te kołnierze.
Bo pierwsze co mi do głowy przychodzi to nitowanie czołowo kołnierzy. Nie nitami zrywalnymi, a bardziej klasycznie - rozbijanie podatnego nita punktakiem a potem równanie.
Jak ważna jest osiowość? Czy obiektyw można przesunąć promieniowo w jego mocowaniu na drugim końcu miecha? Raczej można, inaczej sobie tego nie wyobrażam, ale muszę mieć pewność.
Awatar użytkownika
pd1987
Majsterkowicz
Posty: 181
Rejestracja: 20 kwie 2013, 23:26
Kontakt:

Post autor: pd1987 » 18 lis 2013, 17:23

@Cube - pomierzę wieczorem i załączę obrazki. Mam jeszcze trochę do zrobienia. Dzięki za zainteresowanie!

@MrLewerence - To jest obiektyw lustrzany o ogniskowej 500 mm i przysłonie max. 6.3. Czyli ze średniej półki. Były jeszcze F8 i F5.6. Najprawdopodobniejsze mocowanie M42, czyli takie jak do Zenita/Praktici (gwint). Prawdopodobnie bez regulacji przysłony - te obiektywy miały w większości tylko domyślną wartość, w tym wypadku F6.3.
Coś na nim siedzi z tyłu - spróbuj odkręcić ten pierścień (na załączniku) i zmierz gwint. Jeżeli będzie ok. 41-42 mm (nie pamiętam dokładnie) to 99% pewności, że M42. Ewentualnie podrzuć jeszcze WYRAŹNE zdjęcie tyłu.

M42 pracuje z każdym bezlusterkowcem w trybie manualnym, z lustrzankami Canona, Sony i Olympus/Lumix przez zwykłe przejściówki, a z Nikonem przez przejściówkę z soczewką (podobno te akurat są kiepskie i mocno zubażają obraz - nie sprawdzałem, nie używam Nikonów).

Cena na aukcjach: 200-300 PLN.
Zależy jeszcze jaki masz model. Powszechne jest, że mocno się różniły - niektóre były superostre (prawdopodobnie nieoznakowana partia na potrzeby armii/milicji), a niektóre miękkie i mydlane (jak ten, który mi się trafił...).

Mogę napisać więcej, ale może lepiej otworzyć nowy wątek?

Jakbyś coś potrzebował - pisz śmiało. Pomogę :)
Awatar użytkownika
pd1987
Majsterkowicz
Posty: 181
Rejestracja: 20 kwie 2013, 23:26
Kontakt:

Post autor: pd1987 » 18 lis 2013, 19:15

Zobacz i nie mów, że wujek zły ;)
http://allegro.pl/adapter-lens-do-obiek ... 66049.html

Potrzebujesz dokładnie tego, co wyżej, tylko dla mocowania M42. Ewentualnie możesz kupić powyższe, a na eBay'u dokupić konwerter PK/M42 (tylko patrz na ostrzenie na nieskończoność - nie wiem, jak jest z lunetami, ale warto się zabezpieczyć):
http://www.ebay.com/itm/Focus-Infinity- ... 2584e41cd1
A może po prostu wystarczy trochę gafra, jeżeli może być na patencie.
I będziesz miał kompletny działający teleskop.

Jest też druga droga - z tego znalezionego teleskopu będziesz potrzebował tylną sekcję soczewek - ona odpowiada za odwrócenie obrazu i odpowiednie ogniskowanie dla oka. Jeżeli akurat tego nie ma - to może być problem. Generalnie polecam metodę prób i błędów.

To srebrne to redukcja Canon > M42. Jeżeli masz lustrzankę Canona albo znasz zapalonego fotografa z takową, możesz im sprawić prezent dając tę redukcję i jakiś tani obiektyw (np. Heliosa). Zabawa pierwszorzędna ;)
To czarne to oczywiście gwint M42 i nie musiałeś go zdejmować, ale nic się nie stało. Załóż z powrotem i nie zgub! Gratuluję znaleziska!!! Jakbyś znalazł kiedyś coś jeszcze - dawaj znać, chętnie podpowiem o co chodzi, a może i odkupię.
Awatar użytkownika
pd1987
Majsterkowicz
Posty: 181
Rejestracja: 20 kwie 2013, 23:26
Kontakt:

Post autor: pd1987 » 19 lis 2013, 00:00

@Cube przepraszam za takie gówniane wymiarowanie, ale po studiach technicznych wywaliłem CADa na rzecz Photoshopa (chociaż na ile architektura jest techniczna...?).
Mam nadzieję, że takie wymiarowanie wystarczy. C-mounta nie opisywałem dokładnie, bo tam jest sporo tych załamań, a nie wydają mi się istotne.

Najważniejszy jest fakt, że po obu stronach od mocowania kołnierze muszą być gładkie:
- C-mount, bo nie wejdzie do aparatu
- od miecha, bo nie wejdzie do miecha.

Osiowość nie musi być precyzyjna. Myślałem nawet o zrobieniu jakiegoś mocowania typu tilt, żeby móc ten obiektyw lekko skrzywić (do 10 st.) i w ten sposób regulować płaszczyznę ostrzenia. Obiektyw ma duże pole krycia, a przy tej ogniskowej i jasności daje to ciekawe możliwości.
Awatar użytkownika
cube
Złota rączka
Posty: 834
Rejestracja: 2 gru 2012, 17:02

Post autor: cube » 19 lis 2013, 13:52

Moja propozycja:
nitowanie.JPG
Nit to nic innego jak kawałek drucika mosiężnego/miedzianego/aluminiowego, wystający po nie więcej niż milimetr od ponad kołnierz. Napunktować go z jednej strony, aby się ładnie rozszedł na boki a potem wyrównać pobijając małym młoteczkiem i bijakiem z płaskim/wklęsłym czołem. Powtórzyć z drugiej strony nita. Tylko nie zakuwać do końca, a powtórzyć to samo 3-6 razy na całym kołnierzu i dopiero zakuć na sztywno.
Awatar użytkownika
pd1987
Majsterkowicz
Posty: 181
Rejestracja: 20 kwie 2013, 23:26
Kontakt:

Post autor: pd1987 » 19 lis 2013, 14:31

@Cube, dzięki piękne!
Miałem pytać skąd wziąć nity, ale nawet to napisałeś. Rewelacja! Teraz potrzebuję tylko paru wolnych godzin. Myślę, że któryś weekend się nada. Dzięki raz jeszcze!
Awatar użytkownika
pd1987
Majsterkowicz
Posty: 181
Rejestracja: 20 kwie 2013, 23:26
Kontakt:

Post autor: pd1987 » 29 sty 2014, 21:36

Dzięki wszystkim za odpowiedź. Nie odpisywałem, dopóki nie byłem pewien rezultatu, ale dziś mam sprzęt w ręku i jest super.
Zleciłem wykonanie adaptera firmie Astrokrak: http://astrokrak.pl
Koszt wyniósł 150 PLN (za wykonanie przejściówki i dodatkowo adaptację obiektywu), ale mam perfekcyjnie wytoczoną i galwanizowaną przejściówkę. Polecam ich na przyszłość - to naprawdę solidna firma, aczkolwiek lepiej przed wysyłką zapytać o termin realizacji i stronić od okresu świątecznego.

Ostatnio sporo naprodukowałem, więc w miarę możliwości będę prezentował materiał i pochwalę się rezultatem :)
ODPOWIEDZ

Strony partnerskie: