Monitor zużycia energii

Masz problem z Arduino? Tutaj możesz szukać pomocy.
filip130
Młodszy majsterkowicz
Posty: 3
Rejestracja: 22 sie 2014, 15:41

Monitor zużycia energii

Post autor: filip130 » 26 paź 2014, 11:22

Witam,

Już kiedyś pytałem o możliwość wykonania tego projektu Arduino Electricity Data Logger ze strony airsensor co uk ale dostałem odpowiedź że niestety ale jest on napisany na starszą wersję arduino i wymagałby przerobienia.

Twórca tego projektu zrobił jeszcze jedną wersję tego loggera w oparciu o Seeeduino Stalker V2. Czy jest możliwość zaadaptowania skryptu dla Low Energy Arduino Electricity Data Logger do zwykłego arduino uno bez większych zmian?
Przechwytywanie.PNG
Będę wdzięczny za pomoc ponieważ nie znam się na programowaniu.

Gdyby znalazł się ktoś kto pomógłby mi wykonać ten projekt to byłbym niezmiernie wdzięczny.

Może ktoś na taki logger zrobiony własnoręcznie? Wówczas proszę o kontakt na PW.

Pozdrawiam,
Marcin

maglo18
Majsterkowicz
Posty: 119
Rejestracja: 25 wrz 2013, 12:06

Re: Monitor zużycia energii

Post autor: maglo18 » 26 paź 2014, 18:37

Podpinam się pod temat. Ja znalazłem coś takiego i zastanawiam się czy tą sondę można czymś zamienić?
http://openenergymonitor.org/emon/build ... -interface
filip130
Młodszy majsterkowicz
Posty: 3
Rejestracja: 22 sie 2014, 15:41

Re: Monitor zużycia energii

Post autor: filip130 » 10 lis 2014, 12:19

Szczerze, ja już przestałem liczyć na to że ktoś na forum mi pomoże.

Jak dla mnie temat do zamknięcia.

Tu jest polska więc jak ktoś nie potrafi sam sobie pomóc to nikt mu nie pomoże.
Artur997
Majsterkowicz
Posty: 101
Rejestracja: 23 paź 2013, 20:22

Re: Monitor zużycia energii

Post autor: Artur997 » 10 lis 2014, 13:33

Bez nerwów. Do pomocy jest tu mnóstwo chętnych - ale chciej sobie pomóc :-) Sam piszesz że nie znasz się na programowaniu a chcesz wykonać projekt bazujący na Arduino, prawda? Masz nawet gotowiec na starszą wersję, ale nie wiesz jak go ugryźć.

Więc oczekujesz że ktoś pomoże Ci to wykonać - czyli de facto zrobi to za Ciebie. Bez urazy, ale gdybyś sam spróbował temat rozgryźć i napotkał na konkretny problem (typu: napisałem program, dołączyłem bibliotekę, tu jest kod a tu mi wyskakuje błąd) to z pewnością odzew byłby szerszy.

A pisanie "chcę zrobić ale nie wiem jak i się nie znam, pomóżcie" raczej tabunu chętnych do pomocy nie przyciągnie.
Awatar użytkownika
Nefarious19
Starszy majsterkowicz
Posty: 373
Rejestracja: 4 cze 2014, 23:04

Re: Monitor zużycia energii

Post autor: Nefarious19 » 10 lis 2014, 14:37

Ok, zakłdam że Kolega ma licznik w którym miga sobie diodełka. Jak nie to masz pecha. A więc potrzebna by Ci była fotodioda, lub fototranzystor, fotorezystor etc. To coś przykładasz do diody w liczniku i w zależności co to jest musisz jakoś z tego sygnał wyprowadzić i dać do Arduino. Gdyby to był np fototranzystor to kolektor przez rezystor np 4,7k dajesz do +5V a emiter na mase. Baza to czujnik światła. Gdy padnie na nią światło tranzystor zaczyna przewodzić, na emiterze jest masa, na kolektorze prawie też bo fototranzystor wchodzi w nasycenie. Więc sygnał z kolektora wchodzi na PIN Arduino. W arduino ustawiasz sobie ten pin jako wejście i gdy wystąpi na nim stan niski oznaczać to bedzie że dioda mignęła. Wiedząc że dioda miga 1000 razy na każdą pobraną kilowatogodzine, co minute czy tam co pięć minut sprawdzasz sobie ilość mignięć. Jeżeli np w ciągu 5 minut dioda mignęła 100 razy znaczy to że w ciągu pięciu minut pobrana energia wyniosła 0.1kWh ( 0.1kWh = (100/1000)*1kWh ). Wynik zapisujesz sobie na kartę SD. Warto było by też znać czas. Musisz układ dopodażyć w zegarek czasu rzeczywistego, np PCF8583. Pracuje on na szynie I2C, (czyt. aj skłer si) wymyślonej przez firmę PHILIPS. Pracuje ona na dwóch liniach podciągniętych do Vcc. SDA iSCL. Scalak ten ma też tak wyprowadzenie jak INT. Jest to przerwanie generowane co jedną sekunde. Warto je też podłączyć do Arduino. PIN ustawiasz jako wejście, jak pojawi się na nim zbocze narastające znaczy to że minęła sekunda. I teraz algorytm programu, tak mniej więcej.

START

dodanie bibliotek do onsługi zegarka, magistrali i2c, karty SD, ewentualnie wyświetlacza.

Utworzenie odpowiednich zmiennych do przechowywania ilości odliczonych sekund, ilości impulsów itd.

inicjalizacja wszystkich modułów. wejść/wyjść.

w pętli głównej sprawdzasz czy sekundnik zegara tyknął 300 razy ( czyli pięć minut ) jezeli tak to:
- na chwile wyłączasz wszystkie przerwania
- zerujesz licznik tyknięć
- wysyłasz obecną godzinę i ilość wyliczoną na kartę SD
- zerujesz zmienną przechowującą ilość energii
- włączasz przerwania

koniec pętli głównej

Przerwanie 1 ( wystąpienie zbocza opdającego na lini od czujnika mignięć)
- inkrementujesz zmienną

Przerwanie 2 (wystąpienie zbocza narastającego na linii INT)

- inkrementacji ilości sekund.

Nie widzę przeszkód w napisaniu takiego programu. Fakt. Algorytm wygląda prosto, ale kodu troszkę będzie. Nie mniej jednak Arduino i jego społeczność daje Ci wszystko. Gotowe moduły zegara na pecefie, gotowe mosuły SD z buforowaniem, biblioteki i przykłady kodu. Nikt za Ciebie nic nie napisze no chyba że znajdzie się taki głupi i za darmo to zrobi. Ja swój czas bardziej cenie. Nie mniej jednak wiesz co masz robić. Powodzenia.

I się tak nie złość bo złość piękności szkodzi.

Pozdrawiam.
maglo18
Majsterkowicz
Posty: 119
Rejestracja: 25 wrz 2013, 12:06

Re: Monitor zużycia energii

Post autor: maglo18 » 10 lis 2014, 18:37

Tu masz działający projekt ale bez zapisu na kartę tylko wysyła dane do serwera po radiu. Ja akurat używam tego do pomiaru zużycia gazu i zapisuje wszystko na rpi. Jako oprogramowanie do automatyki i logowania danych polecam pidome.
http://mysensors.org/build/pulse_power
Awatar użytkownika
Nefarious19
Starszy majsterkowicz
Posty: 373
Rejestracja: 4 cze 2014, 23:04

Re: Monitor zużycia energii

Post autor: Nefarious19 » 15 lis 2014, 10:43

A ja zakladam ze Kolega odczytuje wartość chwilową pradu i mnoży razy napięcie a tu trzeba by znać wartość skuteczną napięcia, prądu i przesunięcia fazy między nimi. No chyba ze prąd stały mierzycie.
Awatar użytkownika
Nefarious19
Starszy majsterkowicz
Posty: 373
Rejestracja: 4 cze 2014, 23:04

Re: Monitor zużycia energii

Post autor: Nefarious19 » 16 lis 2014, 17:56

Dobra, widze że każdy tu wypisuje głupoty. Wie ktoś jak wygląda prąd pobierany z sieci przez współczesne urzedzenia i ile ma harmonicznych?

Pewnie nie bo po co poczytać... Tu macie przykład:

Obrazek

Watomierz służy to mierzenia mocy a nie energii. Jak ją policzyć? Bierzemy przekładnik napieciowy i przekładnik prądowy, ewentualnie układ na czujniku HALL'a. Musimy przyjąć jakąś stałą czałkowania, czyli czas od pomiary do pomiaru. Przyjmijmu 10us. Co 10us mierzymy wartość napiecia i prądu (wartość chwilową), wartości te mnożymy przez siebie i mamy moc chwilową mierzoną w odstępach co 10us. Oczywiscie do obliczeń bierzemy moduł z tych wartości bo wiadomo że prąd przemienny płynie raz w jedną a raz w drugą stronę i zmienie swój kierunek co 20ms. Jeżeli mamy już tą wartość chwilową co 10us, to całkujemy ją po czasie. co to znaczy? Przyjmijmy że nie mamy jeszcze żadnego pomiaru, minęło 10us, robimy pomiar. wartość mocy chwilowej mamy, nastąpił drugi pomiar, korzystając z metody całkowania numerycznego metodą trapezów, dodajemy do siebie dwa pomiary, dzielimy przez dwa i mnożymy razy czas. To co otrzymaliśmy do energia pobrana przez nasz układ. Teraz czynność tą powtarzamy nieustaniie i sumujemy każdy kolejny wynik. Mamy licznik energii, ot cała filozofia.

Mam nadzieję że teraz temat jest jasny. Są jeszcze inne metody całkowania numerycznego np najprostszy zwany metodą prostokątów.

Pozdrawiam i proszę nie pisać więcej bzdur.
Awatar użytkownika
Nefarious19
Starszy majsterkowicz
Posty: 373
Rejestracja: 4 cze 2014, 23:04

Re: Monitor zużycia energii

Post autor: Nefarious19 » 16 lis 2014, 18:00

http://ep.com.pl/files/4902.pdf

w tym linku opis gotowego watomierza do zbudowania.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Moc_czynna

Tu też można poczytać
Awatar użytkownika
Nefarious19
Starszy majsterkowicz
Posty: 373
Rejestracja: 4 cze 2014, 23:04

Re: Monitor zużycia energii

Post autor: Nefarious19 » 16 lis 2014, 19:04

Ja napisałem jak ja widzę taki pomiar Panie Kolego. Napisałem jak zrealizować algorytm takiego pomiaru. Nie pisałem nic o wzmacniaczach różnicowych i innych rzeczach. To zostawiłem do przemyślenia Koledze. My płacimy za moc czynną, duże zakłady płacą też za bierną jak mają niski cosinus fi. Jakbyś miał jakieś pojęcie o współczesnej energetyce to wiedziałbyś że z racji tego że posiadasz urządzenia siejące pełno harmonicznych i obniżające Ci cosinus fi, to niedługo Panowie z elektrowni będą to monitorować i też za to będziesz płacił. Nie będe Ci tłumaczył Co i jak. Całkowanie numeryczne to nie wyższa matematyka. To dodawanie i mnożenie które straszne jest tylko w nazwie. Nie chciałem nikogo urazić tylko naprostować temat na właściwe tory i podzielić się wiedzą, może nie wielką ale jakąś tam mam. Nie lubie jak ktoś, kto nic na dany temat nie wie bo mu się nie chciało poczytać przychodzi i gada głupoty. Nie mam na myśli Ciebie ale innych. Dlatego napisałem ogólnie. Dlatego jeżeli jesteś pewien swego to nie rozumiem Twojego obrażania się i niepotrzebnej dyskusji.
Awatar użytkownika
Nefarious19
Starszy majsterkowicz
Posty: 373
Rejestracja: 4 cze 2014, 23:04

Re: Monitor zużycia energii

Post autor: Nefarious19 » 16 lis 2014, 19:55

MrLewerence pisze:
Nefarious19 pisze:My płacimy za moc czynną
Chciałbym płacić za moc czynną... rocznie oszczędziłbym grubą kasę...

Dobra... ja się nie wypowiadam więcej... jak kolega napisał:
Nefarious19 pisze:Jakbyś miał jakieś pojęcie o współczesnej energetyce
no cóż... niech tak zostanie..

Ech. Jeżeli nie masz jakiegoś zakładu produkcyjnego i masz sobie domek w którym wisi sobie licznik to nabija Ci on moc czynną. No chyba że podpisałeś jakąś trefną umowe i Ci każa za bierną jeszcze płacić to już Twoja sprawa. Dziwi mie jednak że masz tak niski cosinus fi że aż taką "kupę" kasy musisz za nią płacić.

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Nefarious19
Starszy majsterkowicz
Posty: 373
Rejestracja: 4 cze 2014, 23:04

Re: Monitor zużycia energii

Post autor: Nefarious19 » 17 lis 2014, 01:52

Ja Ci napisałem jak to zrobić żeby to działało. Czy Ty nie umiesz czytać czy co bo ja nie rozumiem? Jak chcesz mierzyć energie znając tylko prąd? Cofnij się do szkoły podstawowej i przypomnij sobie podstawowe prawa elektrotechniki. Forum to nie sala wykładowa czy klasa. Musisz mieć wiedze jakąś. Piszesz że chcesz mierzyć energie a nie potrzebny Ci cosinus fi. Weź coś poczytaj i niech moderator zamknie ten temat bo ktoś sobie krzywde zrobi. Nie wiem kto Ci dał te uprawnienia jak nawet podstawowych rzeczy nie rozumiesz.
Awatar użytkownika
Nefarious19
Starszy majsterkowicz
Posty: 373
Rejestracja: 4 cze 2014, 23:04

Re: Monitor zużycia energii

Post autor: Nefarious19 » 18 lis 2014, 01:06

Nie będę nawet komentował tych Twoich wypocin. Jeżeli ktoś chce mierzyć energię mając tylko do wykorzystania pomiar prądu to za bardzo nie wie co chce mierzyć.
Awatar użytkownika
Slawek
Starszy majsterkowicz
Posty: 448
Rejestracja: 29 mar 2015, 15:05

Re: Monitor zużycia energii

Post autor: Slawek » 19 lip 2016, 18:22

Szukałem informacji w temacie pomiaru energii i znalazłem to, sorry za odkop starego tematu. Krapi, czy udało ci się skończyć ten projekt ? mam za sobą udany układ pomiaru napięcia, prądu, ładunku (Ah) i watogodzin (Wh) na ukłądzie ACS712 20A, ale to mierzy DC do napięcia 100V - generalnie komputer do e-bike. Ciekaw jestem czy tym układem można mierzyć AC do 230V ? kończe chatke na ranczo i chciałbym monitorować różne parametry, w tym pobór energii itp. przy wykorzystaniu uC.

Pozdr
Awatar użytkownika
Slawek
Starszy majsterkowicz
Posty: 448
Rejestracja: 29 mar 2015, 15:05

Re: Monitor zużycia energii

Post autor: Slawek » 19 lip 2016, 19:24

Ok, wszystko jasne :)
crobe
Majsterkowicz
Posty: 114
Rejestracja: 14 gru 2015, 17:56
Lokalizacja: Brzozów
Kontakt:

Re: Monitor zużycia energii

Post autor: crobe » 20 lip 2016, 09:01

Licznik z dioda i fotodioda, liczysz impulsy i będziesz miał zużycie w watach, z tego można obliczyć ampery (napięcie w sieci jest raczej stale).
Awatar użytkownika
Slawek
Starszy majsterkowicz
Posty: 448
Rejestracja: 29 mar 2015, 15:05

Re: Monitor zużycia energii

Post autor: Slawek » 20 lip 2016, 12:21

Dziękuję ci za taką pomoc ale ja nie mam licznika który po pierwsze miga diodą, po drugie licznik jest w skrzynce w ogrodzeniu a po trzecie to montując wszelkie urządzenia przy liczniku narażasz się na konflikt z dostawcą energii i zanim się wytłumaczysz to możesz już mieć duży problem, są wyczuleni po akcjach np. z magnesami neodymowymi.

Wracając do tematu, to wykorzystam czujniki natężenia prądu AC - SCT 013-030 https://botland.com.pl/czujniki-pradu/4 ... o-30a.html - oczywiście kupię je w ludzkiej cenie gdzie indziej.
Wykorzystam 3 szt. dla każdej z faz aby mieć obraz obciążenia każdej z nich a następnie zsumuję i będe miał prąd total, pomiar napięcia to mały problem, a tyle mi już wystarczy aby obliczyć resztę czyli amperogodziny i watogodziny.

Ale to już w oddzielnym wątku aby nie śmiecić tu Krapiemu :)

Pozdr
crobe
Majsterkowicz
Posty: 114
Rejestracja: 14 gru 2015, 17:56
Lokalizacja: Brzozów
Kontakt:

Re: Monitor zużycia energii

Post autor: crobe » 20 lip 2016, 13:31

To już chyba lepiej to jak nie chcesz się kręcić kolo licznika :) przynajmniej wiesz ze dokładne.
https://www.e-kupiec.com.pl/a30-bm015-l ... AmV-8P8HAQ

I ma wyjście impulsowe.
Awatar użytkownika
Slawek
Starszy majsterkowicz
Posty: 448
Rejestracja: 29 mar 2015, 15:05

Re: Monitor zużycia energii

Post autor: Slawek » 20 lip 2016, 13:38

Fajnie, tylko daje na wyjściu kWh a nie o to mi tylko chodzi :)

Pozdr
crobe
Majsterkowicz
Posty: 114
Rejestracja: 14 gru 2015, 17:56
Lokalizacja: Brzozów
Kontakt:

Re: Monitor zużycia energii

Post autor: crobe » 20 lip 2016, 13:40

No ale z kWh obliczysz resztę

1000 W / 230 V = 4,347826086956522 A

impuls co 3,6 s (3600 ms ) oznacza pobór 4,347826086956522 A (1kWh)

impuls co 36 s (36000 ms ) oznacza pobór 0,4347826086956522 A (100Wh)

Problemem jest tylko wolny czas reakcji przy 100 W jest to 36 sekund ...
Awatar użytkownika
Slawek
Starszy majsterkowicz
Posty: 448
Rejestracja: 29 mar 2015, 15:05

Re: Monitor zużycia energii

Post autor: Slawek » 20 lip 2016, 14:38

I wg ciebie prąd i napięcie są stałe w czasie ? :) ten licznik fajny jak sie chce zmagazynować dane i prowadzić statystykę zużycia energii np. w określonych przedziałach czasu, np. dobowo, ale ja potrzebuję info odnośnie aktualnej wartości napiecia i prądu, resztę sam sobie policzę. Dlatego ten czujnik cęgowy wydaje się optymalny do pomiaru prądu.

Po 20 zł http://www.aliexpress.com/item/Free-Shi ... dc82e8ec02 :)

Pozdr
Awatar użytkownika
Slawek
Starszy majsterkowicz
Posty: 448
Rejestracja: 29 mar 2015, 15:05

Re: Monitor zużycia energii

Post autor: Slawek » 20 lip 2016, 18:01

Pisałem, AC 230V.

Pozdr
recepturka
Młodszy majsterkowicz
Posty: 2
Rejestracja: 19 gru 2016, 21:19

Re: Monitor zużycia energii

Post autor: recepturka » 25 gru 2016, 13:47

Witam! Proszę o opinię - czy na potrzeby domowe do ustalenia tego który sprzęt "ile prądu nas kosztuje" taki watomierz da radę http://handtech.pl/artykulu-elektryczne ... mierz.html ? Chodzi o to, że coś zżera nam niemiłosiernie dużo prądu i musimy dowiedziec się co żeby to wyeliminować. Z góry dzięki za opinie.
cyqor
Młodszy majsterkowicz
Posty: 14
Rejestracja: 22 wrz 2016, 17:46

Re: Monitor zużycia energii

Post autor: cyqor » 25 gru 2016, 16:38

Da radę. Sam mam taki. Akurat ja go nie kupiłem, tylko dostałem z hurtowni. Ma sporo funkcji. Napięcie, prąd, moc, ile dni działa. Można ustawić koszt kWh i wyliczyć nawet ile kosztuje zużyta energia.
recepturka
Młodszy majsterkowicz
Posty: 2
Rejestracja: 19 gru 2016, 21:19

Re: Monitor zużycia energii

Post autor: recepturka » 28 gru 2016, 00:57

Dziękuję:)
ODPOWIEDZ

Strony partnerskie: