Jaki rezystor przed switchem i dlaczego 10K?

Masz problem z Arduino? Tutaj możesz szukać pomocy.
lession72
Młodszy majsterkowicz
Posty: 7
Rejestracja: 20 wrz 2018, 17:25

Re: Jaki rezystor przed switchem i dlaczego 10K?

Post autor: lession72 » 24 wrz 2018, 13:23

A jak wtedy podłączyłem 3V do pinu Arduino i puszcza tv napięcie na płytkę lub nie, napięcie odczytuje płytka (brak napięcia lub napięcie jako sygnał , że jest włączone), to coś tej płytce grozi? Mam to zmienić? Tak samo może robić przycisk... puszczać np. 3v/5V jako sygnał, że trzeba coś włączać, to daje się odczytać.... Tak nie można?

Czy to jest dopuszczalne i pod jakimi warunkami?

Kiedy tamten projekt robiłem, to konsultowałem się na innym forum (dla arduino), ale teraz zgłupiałem...

Awatar użytkownika
Marhef
Złota rączka
Posty: 1257
Rejestracja: 18 lis 2011, 02:18

Post autor: Marhef » 24 wrz 2018, 15:11

A jeśli nie podasz 3V (nie wciśniesz przycisku), to jaki stan jest na pinie? 0V, czy nic podłączonego?
Po to dajesz rezystor 10k, żeby ustalić, jaka wartość ma być, jeżeli przycisk nie jest wciśnięty. Jeżeli dasz rezystor 10k pomiędzy GND i wejście procka, to jeżeli nie wciśniesz przycisku, ten rezystor "wymusi", żeby na wejściu była wartość logiczna 0 (teoria do poszukania, chodzi o to, że wejście jest w stanie wysokiej impedancji - jeżeli nie jest podłączone do GND lub Vcc, to zbiera zakłócenia z powietrza).
Jeżeli nie dasz rezystora, będzie działało... może. Ale wystarczy, że dotkniesz procka, przełączysz przekaźnik, włączysz żarówkę LEDową... i układ zacznie się dziwnie zachowywać.
lession72
Młodszy majsterkowicz
Posty: 7
Rejestracja: 20 wrz 2018, 17:25

Post autor: lession72 » 24 wrz 2018, 15:46

Czy źle zrozumiałem, że w przypadku INPUT_PULLUP podłączamy tylko gnd? czy też 5V i gnd?
Awatar użytkownika
Marhef
Złota rączka
Posty: 1257
Rejestracja: 18 lis 2011, 02:18

Post autor: Marhef » 24 wrz 2018, 16:10

Jeżeli ustawisz INPUT_PULLUP, to procesor sam sobie podłączy rezystor pomiędzy wejście i Vcc (5V, albo 3V3). Z ograniczeniami, o których wcześniej w wątku (głównie kwestia zakłóceń).
Jeżeli ustawisz INPUT, to wtedy wejście takie jest w stanie tzw. wysokiej impedancji. Wtedy zbiera wszystkie zakłócenia z otoczenia, dlatego dodaje się zewnętrzny rezystor.
I teraz tak:
1) jeżeli chcesz/potrzebujesz, żeby przycisk był pomiędzy prockiem i GND, to możesz:
a) ustawić wejście jako INPUT_PULLUP i podłączyć tylko przycisk
b) ustawić wejście jako INPUT i podłączyć przycisk pomiędzy GND i wejście oraz rezystor (np. 10k) pomiędzy wejście i Vcc
2) jeżeli chcesz/potrzebujesz, żeby przycisk był pomiędzy prockiem i Vcc, to ustawiasz wejście jako INPUT i dajesz dodatkowo rezystor pomiędzy wejście i GND.

Obstawiam, że w Twoim przypadku, kiedy podłączałeś do wejścia sygnał z tv, to sygnał ten miał albo 3V, albo 0V, dlatego działało poprawnie.
Rezystor (wewnętrzny w przypadku INPUT_PULLUP lub podłączany z zewnątrz) dajesz wtedy, kiedy nie masz dwóch ustalonych stanów na wejściu, czyli tak jak w przypadku przycisku - tu masz stan ustalony, jak naciśniesz, natomiast jeżeli nie jest wciśnięty, to wejście takie "wisi w powietrzu"
ODPOWIEDZ

Strony partnerskie: