"Samodzielnie" działająca ATmega

Masz problem z Arduino? Tutaj możesz szukać pomocy.
ODPOWIEDZ
voximdo
Młodszy majsterkowicz
Posty: 32
Rejestracja: 24 lis 2014, 20:01

"Samodzielnie" działająca ATmega

Post autor: voximdo » 24 lis 2014, 20:08

Witam,

Jestem początkujący w zagadnieniach elektroniki i arduino (chociaż udało mi się z sukcesem zbudować parę układów. Teraz jednak chciałbym zrealizować większy projekt do którego potrzebowałbym więcej płytek... A że jak wiadomo to kosztuje to skierowałem się ku samemu mikro-kontrolerowi ATmedze 328. Jednak mimo przekopania sporej części internetu, nie mogłem nigdzie znaleźć poradnika jak podłączyć owe ustrojstwo by działało tak, jak Arduino. Wiem już jak wgrać bootloader, załadować program, etc. gorzej z samym mechanicznym połączeniem.

Znalazłem pewien schemat który przesyłam w załaczniku.

Czy jest on poprawny? Czy po wgraniu programu oraz podaniu zasilania DC o wartości 5 V nie potrzebuje już dokładać żadnych rezystorów, kondensatorów etc. tylko mogę po prostu podpinać pod piny to na co mam ochotę? :)

Z gory bardzo dziękuje za pomoc laikowi :)

zgred125
Majsterkowicz
Posty: 88
Rejestracja: 23 gru 2013, 22:39

Re: "Samodzielnie" działająca ATmega

Post autor: zgred125 » 24 lis 2014, 20:32

Brakuje kondensatorów przy filtracji zasilania. Przeczytaj sobie ten wpis http://mikrokontrolery.blogspot.com/201 ... macie.html oraz http://mirekk36.blogspot.com/2012/04/mi ... lanie.html
W pierwszym linku znajdziesz najczęściej popełniane błędy a w drugim minimalne podłączenia do zasilania mC
mogę po prostu podpinać pod piny to na co mam ochotę? :)
No niezupełnie. Wydajność pojedynczego pinu tego procesora to coś w okolicach 20mA. Nie zaleca się podłączania bardziej prądożernych elementów.
voximdo
Młodszy majsterkowicz
Posty: 32
Rejestracja: 24 lis 2014, 20:01

Re: "Samodzielnie" działająca ATmega

Post autor: voximdo » 24 lis 2014, 22:04

Dziękuje za linki, poczytam i postaram się uzupełnić swoje luki w wiedzy i ewentualnie pytać :) Czyli rozumiem, że mizernie to będzie wypadać względem Arduino UNO? Zależało mi na podłączeniu 1-2 sztuk "SERWO Tower Pro SG90" oraz na tym, żeby pracowały przy jak największej mocy.
Awatar użytkownika
Nefarious19
Starszy majsterkowicz
Posty: 373
Rejestracja: 4 cze 2014, 23:04

Re: "Samodzielnie" działająca ATmega

Post autor: Nefarious19 » 24 lis 2014, 22:28

Arduino UNO to procesor w plytce wiec ma sie tak samo. Nie wiem co ma wydajność pradowa PINu do sterowania serwem? Chyba że sobie ubzdurales ze serwo się z pinu zasila.
voximdo
Młodszy majsterkowicz
Posty: 32
Rejestracja: 24 lis 2014, 20:01

Re: "Samodzielnie" działająca ATmega

Post autor: voximdo » 24 lis 2014, 22:39

Faktycznie, faktycznie, mój błąd, nie pomyślałem, już wszystko łapię :)
voximdo
Młodszy majsterkowicz
Posty: 32
Rejestracja: 24 lis 2014, 20:01

Re: "Samodzielnie" działająca ATmega

Post autor: voximdo » 25 lis 2014, 22:25

Więc przygotowałem już sobie schemat wliczający filtrowanie zasilania (o ile zrozumiałem wszystko dobrze) który docelowo miałby wyglądać jak w załączniku. Pod pin 3 jest podpięta kontrola serwa, natomiast pod pin 11 (czyli te trzy kabelki do góry) będzie podpięty odbiornik RF który będzie przyjmować polecenia. Byłbym wdzięczny gdyby ktoś potwierdził czy nie ma żadnych rażących błędów, i proszę o wyrozumiałość, początkujący w końcu musi pytać by do czegoś dojść :)

Chciałbym też jeszcze raz po części ponowić pytanie. Otóż natknąłem się na kilka kolejnych układów, w tym na majsterkowie o tytule "Prosty system powiadamiania o nowych listach znajdujących się w skrzynce pocztowej" w którym również nie ma użytych kondensatorów. Czy przy dobrym zasilaczu DC są one na pewno potrzebne?
Awatar użytkownika
Nefarious19
Starszy majsterkowicz
Posty: 373
Rejestracja: 4 cze 2014, 23:04

Re: "Samodzielnie" działająca ATmega

Post autor: Nefarious19 » 25 lis 2014, 23:01

Nie można tego schematu narysować w jakimś normalnym programie? Tych od fritzinga powinni zabić za to ustrojstwo... ECH!

Żeby ni było off-top'a.

Kwarc dajesz przy samych nóżkach procka (jak najbliżej) i kondensatory 22piko też blisko kwarcu i nóżek i do masy. Jeżeli masz zamiar korzystać z ADC (czyli analogRead) to zasilanie na nóżke AVCC powinno być podane przez dławik 10-20uH i przy nóżce AVCC kondek 100nF do masy. Nóżka AREF jeżeli nie będziesz korzystał z zewnętrznego napięcia odniesienia powinna pójść przez kondensator 100nF do masy. Przy nóżce VCC powinien być kondensator 100nF i do masy. WSZYSTKIE ELEMENTY PASYWNE RLC JAK NAJBLIŻEJ NÓŻEK PROCESORA!!! ;) Na szynie zasilającej powinien być kondensator elektrolityczny 10-100uF jeżeli korzystasz z stabilizatora 7805, jeżeli nie tylko np z jakiejś regulowanej przetwornicy do daj z 470uF, do tego kondensator 100nF aby wyeliminować ewentualne szpilki. reset rezystorem do VCC podciągniety. To chyba na tyle.

Ściągnij program Eagle w darmowej wersji, obejrzyj te dwa filmy:

https://www.youtube.com/watch?v=5CF0Q81nGzY

https://www.youtube.com/watch?v=tTPnptX5vvM

i zacznij rysować schematy jak normalny człowiek.

Pozdrawiam
ODPOWIEDZ

Strony partnerskie: