Sterownik silnika diesla na arduino

Masz problem z Arduino? Tutaj możesz szukać pomocy.
ODPOWIEDZ
volvot4
Młodszy majsterkowicz
Posty: 7
Rejestracja: 13 gru 2014, 20:11

Sterownik silnika diesla na arduino

Post autor: volvot4 » 13 gru 2014, 20:41

Witam, jestem nowy, więc się przywitam :)

Postanowiłem zrobić sterownik silnika diesla na arduino, lecz nie wiem jak napisać program..
troszkę ogarniam, ale to mnie przerasta. Pewnie dlatego, że nie znam zbytnio języka c

Ale do rzeczy,
Sterownik ma działać tak:

1 wyliczyć obroty na podstawie impulsu z koła pasowego ( 1 impuls / obrót)
2 pobrać sygnał wciśnięcia gazu
3 na podstawie tych zmiennych wyliczyć dawkę (czas otwarcia wtryskiwacza)
dawkę powinien liczyć mniej więcej tak: dawka=%(TPS)-%(RPM) i później odpowiednio przekalibrowanie, ale z tym sobie poradzę :)

np.:
silnik pracuje na obrotach 1500RPM(50% całych obrotów), a gaz jest wciśnięty na 90%
to co 1 impuls powinien naprzemiennie dawać sygnał na wtryskiwacze ( będą 2) na czas wyliczonej dawki
nie ma zbytnio znaczenia, który cylinder aktualnie pobiera mieszankę, a który wtryskiwacz jest uruchamiany, ponieważ paliwo będzie podawane do kolektora ssącego
mam nadzieję, że w miarę zrozumiale mi to się napisało :P
z góry dzięki za każdą pomoc, tylko nie odsyłajcie mnie do google, bo to nie wiele daje, już 3 miesiące się z ty męczę :D

Co miesiąc do wygrania nagrody o wartości ponad 1600 zł!


Awatar użytkownika
foxskav
Majsterkowicz
Posty: 54
Rejestracja: 14 sie 2014, 10:31

Re: Sterownik silnika diesla na arduino

Post autor: foxskav » 15 gru 2014, 00:22

Napewno w tym przypadku będziesz musiał skorzystać z obsługi kilku wątków tutorial do nauki jest na forum.
1. Instalacja jest 12V?
2. Pedał gazu już jakiś masz czy będziesz czegoś szukać?
3. Pochwal się co to za maszyna będzie :)
volvot4
Młodszy majsterkowicz
Posty: 7
Rejestracja: 13 gru 2014, 20:11

Re: Sterownik silnika diesla na arduino

Post autor: volvot4 » 15 gru 2014, 08:04

MrLawerence, masz rację :P

1. tak, instalacja ma 12v
2. pedał gazu jest, ale bez potencjometru, planuję założyć czujnik położenia przepustnicy od jakiejś benzyny
3. nie do końca władymirec, a c330 :D

a te wątki, to bardzo skomplikowane są, bo coś mi się wydaje, że trochę na nie patrzyłem i tam jakieś biblioteki są potrzebne?
pentos
Majsterkowicz
Posty: 119
Rejestracja: 2 sty 2013, 21:35

Re: Sterownik silnika diesla na arduino

Post autor: pentos » 15 gru 2014, 13:45

volvot4 pisze:ponieważ paliwo będzie podawane do kolektora ssącego
A nie czasem do komory wirowej/wstępnej? Jak to uruchomisz to będziesz chyba 1 na świecie, no chyba że przerabiasz go na benzynę ;-)
pentos
Majsterkowicz
Posty: 119
Rejestracja: 2 sty 2013, 21:35

Re: Sterownik silnika diesla na arduino

Post autor: pentos » 15 gru 2014, 14:44

MrLewerence pisze:C 330/ 360 ma bezpośredni wtrysk paliwa.
Dobrze wiedzieć, w takim razie komora spalania jest w tłoku. Obrazek Tym bardziej jestem ciekaw tego wtrysku pośredniego do kolektora.
MrLewerence pisze:Nie ma komory wirowej, tylko pompę tłoczkową.
Jedno drugiego nie wyklucza ;-)
Karaczan
Majsterkowicz
Posty: 81
Rejestracja: 23 lip 2014, 18:26

Re: Sterownik silnika diesla na arduino

Post autor: Karaczan » 15 gru 2014, 18:14

Łatwo nie będzie.
Sygnał obrotów będzie w granicach 0.7-2.5MHz, czy tam ile się C330 kręci ;)
Sygnał obsługi wtrysku będzie taki sam, ze względu że na 2ch wtryskach tego nie zrobisz, bo masz wtrysk bezpośredni. ZAPOMNIJ o wtrysku w kolektor dolotowy! To nie zadziała.
I pamiętaj że wtryski nie otwierają się na 1ms, a na dłużej (2-8ms).
Program musi być napisany dość kompaktowo by nadążał to wszystko liczyć i sterować.
I obawiam się że nie nadąży.
Pomijając zasadność przerabiania wtrysku mechanicznego, na półelektroniczny.
To nie CommonRail, a w sumie coś takiego byś musiał zbudować.
I zająć się synchronizacja momentu tłoczenia pompy, z otwarciem wtrysków.
CR przynajmniej ma zasobnik ciśnienia paliwa, ty nie masz.
Więc tym bardziej moment tłoczenia musi się zgrywać z otwarciem wtrysku by było dostateczne ciśnienie.

Temat zarąbiście skomplikowany wbrew pozorom.
Prościej by było zbudować monowtrysk lub nawet pełny wtrysk do jakiejś benzyny na gaźniku. Np cieniasa 700. To miało by prawo chodzić w ten sposób, i tylko 2 garki do wykarmienia.
volvot4
Młodszy majsterkowicz
Posty: 7
Rejestracja: 13 gru 2014, 20:11

Re: Sterownik silnika diesla na arduino

Post autor: volvot4 » 15 gru 2014, 22:03

słuchajcie, myślę, że w sterownikach gazowych lepszych mikrokontrolerów nie ma
ogólnie, to planuję wtrysk gazu do kolektora z ten sposób :P i nie jest wymagana super precyzja, po prostu ma dawać dawkę w zależności od obciążenia :)
Karaczan
Majsterkowicz
Posty: 81
Rejestracja: 23 lip 2014, 18:26

Re: Sterownik silnika diesla na arduino

Post autor: Karaczan » 17 gru 2014, 00:58

Zdziwił byś się jak zaawansowane są sekwencyjne sterowniki gazu...
Precyzja jest wymagana.
Po za tym jak będziesz odpalać ten gaz?
Sam gaz nie zapali ci się w silniku diesla.
Istnieją 2 metody gazowania diesla.

Jedna zakłada dołożenie klasycznych świec zapłonowych iskrowych, co robi z silnika powiedzmy układ zasadą działania przypominający silnik benzynowy.

Druga metoda zakłada dotrysk oleju napędowego ok 20% w celu zapalenia mieszanki gaz-ON-powietrze.

Tylko że żadna z tych metod nie zadziała w "prostackim" dieslu bez fabrycznej elektroniki ("skomputeryzowane diesle")
MrLewerence pisze: Wydaje mnie się, że procesory dostępne na arduino raczej się nie nadają do tej roli. Wiele rzeczy trzeba zrobić w jednej chwili, a nie w przerwaniu.
Jest to wykonalne, np sterowniki firmy VEMS. Do końca budowa tych sterowników nie jest mi znana, bo nie chwalą się dokumentacją jako że to projekt komercyjny.
Wiadomo że są oparte o AVR, ale czy jeden czy kilka komunikujących się między sobą?... Któż wie ;)
volvot4
Młodszy majsterkowicz
Posty: 7
Rejestracja: 13 gru 2014, 20:11

Re: Sterownik silnika diesla na arduino

Post autor: volvot4 » 17 gru 2014, 08:18

właśnie, że w tym projekcie nie jest wymagana wysoka precyzja.. jedyne co, to żeby nie dawał gazu jeśli obciążenie jest na -
a jakby tak liczyć obroty, obciążenie i wtryski uruchamiać np, ze zmienną częstotliwością (zależną od obrotów) i na zmienny czas (w zależności od obciążenia) i darować sobie właśnie wtrysk w momencie impulsu
gaz będzie odpalany domieszką ropy normalnymi wtryskami :)

pomóżcie mi napisać program, a z resztą coś wymyślę :D a efektem końcowym na pewno się pochwalę :)
Karaczan
Majsterkowicz
Posty: 81
Rejestracja: 23 lip 2014, 18:26

Re: Sterownik silnika diesla na arduino

Post autor: Karaczan » 17 gru 2014, 16:18

Wymyśl resztę a z tym się pomyśli.
Bo rzucasz się trochę z motyką na słońce.
Pokombinuj najpierw jak będzie się zachowywać silnik z instalacją LPG 1szej generacji.
Powiem ci jak. TRAGICZNIE.
A niezsynchronizwoane w fazach wtryski gazowe będą się zachwywać bardzo podobnie do instalacji z mieszalnikiem ;)
Jak zamierzasz zmniejszać dawkę wtrysku ropy?

Chcąc zakładać elektronikę pomyśl trochę.
Dlaczego "koła foniczne" z impulsatorem zbierającym info o obrotach wału nie mają jednego ząbku, a całe są oząbkowane, z 1dnym większym "zębem"?
Jak chcesz liczyć obciążenie silnika? Przecież silnik na powiedzmy 1000rpm pracując na luzie, ma inne obciążenie niż z tą samą prędkością obrotową ma jechać pod górkę, lub nawet po równym.
Jak chcesz to synchronizować?

A na koniec pomyśl czemu instalacje LPG do nowoczesnego skomputeryzowanego diesla kosztują ile kosztują.
A w skomputeryzowanym dieslu masz od groma czujników i każdą potrzebną informację o stanie pracy na wyciągnięcie ręki.
A ty kolego nie masz nic. Tzn masz, jeszcze sprawny traktor. Po kombinacjach nie będzie nawet tego.

I nie porównuj tego do prostych instalacji 1 i 2generacji LPG z silników benzynowych.
Inny świat. w 1szej generacji to nie potrzeba żadnego sterownika, wystarczy włącznik co ma załączyć elektrozawór i wyłączyć wtryski benzynowe.
volvot4
Młodszy majsterkowicz
Posty: 7
Rejestracja: 13 gru 2014, 20:11

Re: Sterownik silnika diesla na arduino

Post autor: volvot4 » 17 gru 2014, 17:50

powiem tak, w ramach testu już była podpinana instalacja podciśnieniowa, ale nie działała z tego względu, że w dieslu nie ma przepustnicy.. , albo powiem tak: działała, ale tylko jeśli obciążyłem diesla, bo jak hamował silnikiem, to gaz tylko przelatywał przez silnik bez zapłonu i się marnował
jeśli nawet na ropie jedziesz pod górkę, to mając te 1000RPM przed górką, to na wzniesieniu nie będziesz miał równe 1000, tylko trochę mniej ( tak działa właśnie diesel ) ty mu ustawiasz obroty pedałem gazu, a pompa dąży do tego aby te obroty otrzymać
równie dobrze, przy mniejszym dodatku gazu można by aby liczyć obciążenie silnika i jeśli przekroczy 0, tzn będzie na + to otwiera zaworek a jeśli na - to zamyka..
wiem jak działa diesel i w jaki sposób ma "wyliczane" obciążenie

a dawkę się zmniejsza jedną śrubką i teraz nie wiem czy chcesz mnie tylko sprawdzić, czy nigdy nie widziałeś tego silnika na oczy..
Karaczan
Majsterkowicz
Posty: 81
Rejestracja: 23 lip 2014, 18:26

Re: Sterownik silnika diesla na arduino

Post autor: Karaczan » 17 gru 2014, 18:49

Tego silnika nie widziałem na oczy, przyznaję. Więc nie znam jego konstrukcji po za tym że to bardzo prosty diesel ;) Bardzo ciężko wyliczyć obciążenie tego nieoczujnikowanego silnika.
Można na podstawie zachowania obrotów i pozycji nazwijmy to TPS wyliczyć teoretyczne obciążenie.
Do takiego liczenia potrzebne będą bardzo dokładne informacje o obrotach, tak samo do synchronizacji otwierania wtrysków gazu.
Więc potrzebne by było pełne koło foniczne, by liczyć to nie tylko na podstawie 1imp/rpm/czas, a dużo dokładniej.
W dieslu jak wiesz nie ma przepustnicy, więc nie ma podciśnienia zależnego od obciążenia silnika, więc czujniki MAP odpadają.
Zostaje algorytm TPS/spadek obrotów.
Jak będziesz kręcił regulacją dawki w zależności od temperatury i pracy na samej ropie czy mieszance ropa/lpg?
Zimny silnik musisz odpalić na ropie, by się nagrzał, a głownie by ogrzał parownik gazu.
Więc jak zamierzasz realizować to przejście ON/LPG?
volvot4
Młodszy majsterkowicz
Posty: 7
Rejestracja: 13 gru 2014, 20:11

Re: Sterownik silnika diesla na arduino

Post autor: volvot4 » 18 gru 2014, 03:31

chyba się nie zrozumieliśmy :)
to ma po prostu działać, mi chodzi o sam programik, który by to obsługiwał, ale bez zbędnych bajerów :) jak będzie działać, to będzie zabawa z resztą, a i traktor jest używany tylko latem, więc temp 10* parownika jest wystarczająca aby normalnie podjąć pracę (w aucie mam przełączanie ustawione na 15* i jest ok)
dawka będzie na stałe obniżona
i naprawdę uwierz mi, że nie potrzeba tam aż takiej precyzji najwyżej, żeby przyspieszać, to będzie trzeba mocniej gaz wciskać albo jakąś inną funkcję dawkowania się wpisze
to nie benzyna, gdzie dawka musi być naprawdę idealna na wszystkich cylindrach, diesel najwyżej będzie troszkę nierówno pracował, ale bez negatywnego wpływu na żywotność ( ile razy widać, jak ciągnik stoi na wolnych obrotach i nie są równe, tylko falują, bo mają niedokładne regulatory)
Karaczan
Majsterkowicz
Posty: 81
Rejestracja: 23 lip 2014, 18:26

Re: Sterownik silnika diesla na arduino

Post autor: Karaczan » 18 gru 2014, 19:27

Ja też będę obstawiał swoje ;)
Gaz jest paliwem zupełnie innym niż ropa.
Żeby był palny i wybuchowy mieszanka gaz-powietrze powinna być ok 5-15% gazu, reszta powietrza.
Bo jak sam zauważyłeś nie zawsze gaz się odpalał.
Diesel jest dieslem i sobie chodzi na ropie, nawet mając dawkę trochę błędną.
Ale na ropie, do której to był projektowany.
Zmieniając mu rodzaj paliwa przestaje być do końca dieslem z zaletami jego prostoty.

Co do kodu nie licz tu na gotowe, nikt za ciebie nie napisze. Pokaż co masz to na pewno znajdą się ludzie pomocni.

Choć nie wiem czy nie łatwiej było by kombinować ze sterownikiem sekwencyjnego LPG np z jakiegoś auta ze szrotu.
Samo Arduino nie wystarczy, na pewno będą potrzebne dość mocne tranzystory, i dobrze by było by były sterowane przez transoptory do tego.
No i coś by podpiąć czujnik obrotów. To będzie Hall czy indukcyjny?
Karaczan
Majsterkowicz
Posty: 81
Rejestracja: 23 lip 2014, 18:26

Re: Sterownik silnika diesla na arduino

Post autor: Karaczan » 19 gru 2014, 03:20

Jeszcze jedno... Pomiar obrotów na kole zamachowym pozwoli dokładnie ustalić fazy tłoków i zaworów. Co będzie kluczową informacją dla momentu podania gazu.
Jest to pewne rozwiązanie mogące zastąpić koło foniczne do precyzyjnego wyznaczania obrotów, ale ma jeden szkopuł.
Ozębione jest w całości, a koła foniczne mają w pewnym miejscu przerwę lub wielkiego dłuższego zęba.
Z tak przerobionego wieńca rozrusznik nie był by raczej zadowolony, chyba że przerobimy koło zamachowe dodając np magnes w punkcie gdy 1cylinder jest w GMP. Jest to niezła opcja, nie wpadłem w sumie by wykorzystać do tego wieniec.
Co do czujnika TPS też myślałem że powinien być umocowany na pompie, nie na pedale.
Wspólny dolot nie jest jakimś wielkim problemem, w końcu każde auto ma wspólny dolot mniej lub bardziej. Wierci się dolot jak najbliżej bloku i tam wprowadza dyszę od wtrysku gazowego, w bardziej upierdliwych przypadkach prowadzi się jeszcze rurki idące z dolotu bardziej bezpośrednio w głowicę, prawie pod zawory.

Widzisz MrLewerence taka dyskusja ma sens, a nie jak autor tematu mający trochę postawę roszczeniową (bez obrazy volvot4 ;) ), chce kod, resztę się wymyśli, przecież to musi być proste. A jednak nie jest to tak do końca proste, bo jakby było proste to by ten C330 śmigał radośnie na głupim mixerze z 1szej generacji LPG.

Najpierw trzeba pomyśleć mniej więcej nad tym jak taki algorytm ma pracować, potem nad tym jakich czujników potrzebujemy i dlaczego, rozwiązania kwestii mechanicznych (czujniki, wtryski), elektronicznych (jak podpiąć te czujniki i wtryski do Arduino), zdjąć charakterystyki tych czujników podczas pracy. A później można myśleć jak to co mamy dostosować do wymyślonego algorytmu i zacząć rzeźbić kod.
I tu jednak wiedza Autora powinna też być na tyle duża że może rzeźbić sam, bo nikogo po za Autorem przy tym silniku nie będzie osobiście.

Sprawdziłem ten czujnik, nie nadaje się, ogólnie chyba zostaje Hall lub indukcyjny, i to bardzo szybki. Wątpię by Arduino z 16MHz się wyrobiło z tym :/
Trzeba policzyć ilość zębów na wieńcu. Ilość zębów x rpm da całkiem wysoki wynik częstotliwości impusów. Myślę że grubo ponad 10MHz
brombal
Młodszy majsterkowicz
Posty: 7
Rejestracja: 25 paź 2014, 08:11

Re: Sterownik silnika diesla na arduino

Post autor: brombal » 27 gru 2014, 18:43

Kolego Karczan mylisz się bardzo :
Sprawdziłem ten czujnik, nie nadaje się, ogólnie chyba zostaje Hall lub indukcyjny, i to bardzo szybki. Wątpię by Arduino z 16MHz się wyrobiło z tym :/
Trzeba policzyć ilość zębów na wieńcu. Ilość zębów x rpm da całkiem wysoki wynik częstotliwości impusów. Myślę że grubo ponad 10MHz
Zamiast zwątpienia i "myślenia " po prostu policz a nie pisz głupot.

Założenia 3500 obr/min ilość zębów na wieńcu 100 (dla prostoty wyliczeń ).

3500*100=350000 impulsów na minutę podziel to na 60 a wynik będzie 5833 a więc mówimy o kHz a nie mHz.
Po za tym po kiego chcecie liczyć wszystkie zęby . Wystarczy licznik który liczy ilość impulsów w jakimś interwale czasowym i wyjdzie z tego kilka impulsów do zliczenia a jak wiemy licznik działa nie zależnie od ALU więc masz całą moc obliczeniową do dyspozycji tylko odczytujesz co jakis czas licznik a reszta to czysta matematyka plus kilka if-ów.
Obliczenie obciążenia również można wykonać bez dodatkowych czujników .
Skoro gaz do dechy a obroty 1000 to max a jak obroty wysoko a gaz puszczony to min obciążenie.
Nie będzie to wynik akceptowalny w motoryzacji ale do tego celu w sam raz .
Uważam że napisanie programu do tego ciągnika to 1 popołudnie kwestia zestrojenia i dopracowania to inna bajka.


Pozdrawiam
Karaczan
Majsterkowicz
Posty: 81
Rejestracja: 23 lip 2014, 18:26

Re: Sterownik silnika diesla na arduino

Post autor: Karaczan » 28 gru 2014, 04:28

Faktycznie dałem ciała. Policzyłem jakby były to RPS a nie RPM.
Późno było, zobacz godzinę postu ;)
W przypadku liczenia wszystkich zębów mamy całkiem dokładne info nt aktualnego położenia wału, więc wiemy który tłok jest w jakim etapie swojego suwu, i wiadomo kiedy wykonać wtrysk.
Można by niby zarzucić na wieniec czy tam koło pasowe 2 magnesy np i podobną rolę by spełniły. Ale powodzenia w kalibracji tych magnesów później przy regulacji. Łatwiej dodać/odjąć X impulsów w programie.
Tak samo łatwiej (szybciej) było by można wyliczyć spadek/wzrost obrotów a za tym obciążenie silnika.
brombal
Młodszy majsterkowicz
Posty: 7
Rejestracja: 25 paź 2014, 08:11

Re: Sterownik silnika diesla na arduino

Post autor: brombal » 28 gru 2014, 12:58

Dokładność w tym wypadku jest nie potrzebna przecież tylko pomagamy gazem a silnik chodzi i tak na dieslu . Aby wykryć gdzie jest wał i tak potrzebujesz 2 czujnik bo chyba wieńca od rozrusznika nie zeszlifujesz :-) .
Ja to widzę tak jeden czujnik liczy zęby wieńca a 2 wykrywa punkt na wale który będzie synchronizować wtryski gazu(aczkolwiek nie uważam że będzie źle jak oba będą działać razem). Dalej juz tylko matematyka dobry algorytm i będzie działać jak trza. Nie wiem tylko co ma za zadanie ta przeróbka . Jeśli po dodaniu gazu zwiększa się moc to oznacza że w cylindrze jest jeszcze tlen więc wystarczy wyregulować pompę .Jeśli będzie prawidłowo dawkować to dodatkowe paliwo nic już nie zmieni bo nie pozostanie nic tlenu aby mogło ono się spalić .No chyba że zastosowaliście turbinę to można by powalczyć o trochę dodatkowej mocy .
Karaczan
Majsterkowicz
Posty: 81
Rejestracja: 23 lip 2014, 18:26

Re: Sterownik silnika diesla na arduino

Post autor: Karaczan » 28 gru 2014, 17:48

brombal Co ma dać ta przeróbka w sumie nie wiadomo, pewnie ekonomię ;)
Gazowanie diesla to dość skomplikowana sprawa, choć może się wydawać inaczej.
Wiadomo że gaz pali się tylko w bardzo odpowiednich proporcjach z powietrzem, a tu musimy uwzględnić mieszankę ropa-powietrze-gaz, do tego pod dużo większym ciśnieniem niż w silniku benzynowym. Więc precyzja JEST wymagana ;)

Jakby to było proste to:
- Śmigało by to na mixerze, a już wiemy że tak nie jest
- Instalacje LPG do diesla naprawdę nie kosztowały by tyle ile kosztują, a kosztują sporo. I to w skomputeryzowanych dieslach, gdzie potrzebne informacje są w sumie na wyciągnięcie kabelka ;)
A co dopiero w starym silniku z mechanicznym wtryskiem...

MrLewerence nie biorą info z wieńca a z koła fonicznego. Często w starszych silnikach było to odpowiednio oząbkowane koło pasowe wału. Zasada działania podobna, z tą różnicą że koło foniczne posiada "wyszczerbienie" na ogół przy GMP 1cyl. Wieniec tego nie ma, trzeba było by coś dobudować.
Dzięki temu można dokładnie ustalić aktualne położenie silnika. Sterownik wie że np powiedzmy 23imp po "wyszczerbieniu" będą zamykać się zawory 3ciego cylindra, i trzeba będzie podjąć odpowiednie działanie (wtrysk). Czy skomputeryzowany diesel, czy benzyna, bez znaczenia.

Wymyśliłem jeszcze jeden ciekawy pomysł. Proszę nie bić za dziwaczność tego rozwiązania, to tylko teoria. Zresztą jak cały ten temat na razie...

Zabudować na wtrysku coś na wzór czujnika spalania stukowego, który osłuchiwał by mechaniczny wtrysk kiedy się otwiera i zamyka. I na tej podstawie, z jakimiś korektami taktował by wtryski gazowe.
brombal
Młodszy majsterkowicz
Posty: 7
Rejestracja: 25 paź 2014, 08:11

Re: Sterownik silnika diesla na arduino

Post autor: brombal » 28 gru 2014, 22:08

brombal Co ma dać ta przeróbka w sumie nie wiadomo, pewnie ekonomię ;)
Gazowanie diesla to dość skomplikowana sprawa, choć może się wydawać inaczej.
Wiadomo że gaz pali się tylko w bardzo odpowiednich proporcjach z powietrzem, a tu musimy uwzględnić mieszankę ropa-powietrze-gaz, do tego pod dużo większym ciśnieniem niż w silniku benzynowym. Więc precyzja JEST wymagana ;)

Jakby to było proste to:
- Śmigało by to na mixerze, a już wiemy że tak nie jest
- Instalacje LPG do diesla naprawdę nie kosztowały by tyle ile kosztują, a kosztują sporo. I to w skomputeryzowanych dieslach, gdzie potrzebne informacje są w sumie na wyciągnięcie kabelka ;)
A co dopiero w starym silniku z mechanicznym wtryskiem...
Chyba nie o ekonomię chodzi ciągnik nie pali dużo raczej jak znam temat każdy mówi że czasami przydało by się mocy . Gazowanie diesla skomplikowana sprawa powiadasz a ja myślę że nigdy nie pobrudziłeś sobie rąk samochodem a na pewno dieslem i wszystko co piszesz jest czysto teoretyczne . Od 25 lat naprawiam samochody specjalizuje się w dieslach . O jakiej precyzji ty piszesz przy starym traktorze z pompą mechaniczną, paliłeś kiedyś diesla na "plaka" dziwne bo nawet najnowsze CR zapali bez komputera jak mu podasz paliwo do dolotu . Wiadomo nie będzie sterowania kątem ale silnik będzie pracował .

Na instalacjach gazowych do diesli się nie znam perfekt ale takową widziałem dotykałem wiem jak działa i zdziwię cię chłopaku bo jest tam właśnie mixer . Tyle że do miksera nie dochodzi gaz bezpośrednio a poprzez wtryskiwacze po to aby elektronicznie dawkować ilość LPG .Nie zadziała na zwykłym mikserze bo nie masz dawkowania silnik ciągnie ile może i się "zalewa" i wystarczy zawór(wtryskiwacz) którym wydawkujesz paliwo i niema potrzeby żadnego info gdzie jest tłok i tak zainicjowanie spalania nastąpi podczas otwarcia się wtrysku diesla Auto spala i gaz i ropę nie wnikam czy dało by się sam gaz ale jedno wiem wtrysk bezpośredni musi być chłodzony paliwem ,nawet w benzynie FSI (bezpośredni wtrysk benzyny) zagazowanie oznacza że i tak 1/4 zużycia to benzyna bo inaczej zajedziesz wtryski .A w tym przypadku i tak nie odłączysz diesla jak pompa da ciśnienie (a da) wtrysk sie otworzy.
Instalacje są drogie bo są nowością i alternatywą dla dużych firm przewozowych w aucie osobowym to tylko fanaberia właściciela . Zapytaj ile kosztowały pierwsze instalacje wtrysku gazu do benzyny albo zapytaj ile dzis kosztuje instalacja do FSI najlepiej wtrysk w fazie ciekłej .(wszystkie nowości kosztują )
Uwierz cała precyzja w tym silniku to precyzja regulacji pompy a czy nalejesz więcej czy mniej paliwa on i tak bedzie działał więcej nie spali i wyleci kominem a jak dasz za mało to nie bedzie mocy czuły na skład jest benzyniak bo tam jest sterowanie ilością mieszanki a w dieslu jest sterowanie jakością .
Zabudować na wtrysku coś na wzór czujnika spalania stukowego, który osłuchiwał by mechaniczny wtrysk kiedy się otwiera i zamyka. I na tej podstawie, z jakimiś korektami taktował by wtryski gazowe.
Po co ci wiedza kiedy się otwiera ? Jesli już bardzo potrzebujesz to sa takie czujniki piezo w formie klipsa zapinanego na przewód wysokiego cisnienia ale nadal nie kumam po co ci wiedza kiedy się otwiera.

My się tu dochodzimy autor wątku nie jest w ogóle zainteresowany tematem .
volvot4
Młodszy majsterkowicz
Posty: 7
Rejestracja: 13 gru 2014, 20:11

Re: Sterownik silnika diesla na arduino

Post autor: volvot4 » 6 sty 2015, 22:44

Przepraszam bardzo, że nie odpowiadałem, ale nie miałem zbytnio czasu..

ale trochę się wyjaśniło:
1. Precyzja jednak nie jest wymagana ! (jest to bardzo ważne, bo niweluje kłopot z położeniem wału)
2. Jest to tylko wspomaganie silnika i nie chodzi mi o przyrost mocy, tylko do ekonomi, albo raczej w celu eksperymentu

jeśli arduino nie poradzi sobie z liczeniem obrotów i dawkowaniem, to może by tak zastosować jakiś timer zewnętrzny, co by liczył obroty, a arduino działało by wtedy na przerwaniach, np. na kole pasowym byłby magnes i obok czujnik, który zbierałby impulsy, te impulsy szły by do timera ( on by liczył obroty) i jednocześnie każdy impuls robił by przerwanie w arduino powodując wyliczenie dawki i realizował by wtrysk.

jak by chciał zrobić to na 2 gen, to trzeba by liczyć tylko obciążenie silnika i według tego odpowiednio otwierać oktuator przy mieszalniku
Karaczan
Majsterkowicz
Posty: 81
Rejestracja: 23 lip 2014, 18:26

Re: Sterownik silnika diesla na arduino

Post autor: Karaczan » 8 sty 2015, 21:02

Kolego brombal akurat brudzę sobie ręce codziennie tym tematem, bo to jest mój wyuczony i praktykowany zawód od ok 10lat ;)
W marce która wedle wielu ma najbardziej udane diesle i jest pionierem w dziedzinie CR.
Owszem unikam tych silników bo wolę benzynowce, jednak chciał nie chciał teorię muszę znać i często łapy w te kopciuchy wkładać, dodam że z powodzeniem ;)
I tak, wiem jak pali diesel na plaka, i staram się tego unikać.
Na maszynach rolniczych się nie znam, ale silnik to silnik, może to być nawet generator prądotwórczy.
I jakoś trzeba sensownie dawkować to wszystko by silnik po tyłku nie dostawał, a wszyscy wiemy że i benzynowce potrafią sobie ostro zawory wypalać na źle wyregulowanej gazowni.
A do dotryskiwania plaka to na jasną cholerę Arduino stosować? Styknie układ na NE555 i sobie potencjometrem kręcić, prościej i taniej.
ODPOWIEDZ

Strony partnerskie: