Instalacja elektryczna w warsztacie.

Miejsce na luźne rozmowy o majsterkowaniu :)
ODPOWIEDZ
danio12
Młodszy majsterkowicz
Posty: 2
Rejestracja: 8 gru 2014, 17:13

Instalacja elektryczna w warsztacie.

Post autor: danio12 » 8 gru 2014, 17:24

Witam
Jestem tu nowy.Mam w warsztacie instalacje elektryczną która nadaje się tylko do wymiany razem z gniazdkami itp. i mam kilka pytań :
-jakiej grubości dać kable bo mam 100 metrów kabla 3 żyłowy 3 milimetry grubości (Miedź).Czy taki będzie ok ?
-Ile dać bezpieczników ?
-Mam takie plany :
-Przy stole 3-4 gniazdka,w kanale 2 gniazdka i 2 lampy,z 3 lampy,czyli 5 włączników.
Mam pociągnięte kable z instalacji z domu 400v i mam podłączoną instalacje 400v tylko nie mam 230v.
I czy ma ktoś jakiś schemat pomysły czy można coś w niej zmodernizować itp.
To jest pilne ponieważ w tym tygodniu chce ją robić.
W tej instalacji wymieniłem wszystkie bezpiecznik (4) i nic nie działa oprócz 400v a 230v dlatego chce ją wymienić a i jeszcze jedno pytanie : Jak poprowadzić kable zatynkować czy normalnie na ścianę i mocowania kupić do kabli i przykręcić ? Albo jak najlepiej.

Awatar użytkownika
Nefarious19
Starszy majsterkowicz
Posty: 373
Rejestracja: 4 cze 2014, 23:04

Re: Instalacja elektryczna w warsztacie.

Post autor: Nefarious19 » 8 gru 2014, 18:05

Podpowiedź z mojej stronyjest taka, że jeżeli się na tym nie znasz (a po poście widze że nie) to wezwij elektryka który Ci to zrobi porzadnie. Tylko nie "wujka Zenka który coś tam elektryce dłubie po ludziach" tylko fachowca z prawdziwego zdarzenia.

Pozdrawiam
kazzik87
Starszy majsterkowicz
Posty: 440
Rejestracja: 14 lip 2014, 21:54
Lokalizacja: Lublin

Post autor: kazzik87 » 8 gru 2014, 18:14

danio12 pisze:w kanale 2 gniazdka
Przepisy BHP zabraniają stosowania napięcia 230V w kanale naprawczym. Dozwolona wartość to 24 VAC (w tym oświetlenie kanału jeżeli przewidujesz)

Dołączam się do sugestii kolegi Nefarious19. Poszukaj dobrego elektryka, najlepiej takiego który kiedyś robił coś podobnego. Bo taki od układania wiązek kabli na budowie nie koniecznie Ci podpowie co i jak! A naprawdę lepiej dać kilka stówek więcej jeżeli mowa o bezpieczeństwie (życiu).
---
Jeżeli pomogłem to kliknij "Pomógł".
danio12
Młodszy majsterkowicz
Posty: 2
Rejestracja: 8 gru 2014, 17:13

Post autor: danio12 » 8 gru 2014, 18:30

Ja już robiłem u znajomego elektrykę kilka kabli wymieniałem to znam się tylko nie chce dać za cienkiego kabla albo za mocnego zabezpieczenia.
Sarkazm
Majsterkowicz
Posty: 233
Rejestracja: 6 paź 2012, 19:18
Lokalizacja: Augustów

Post autor: Sarkazm » 8 gru 2014, 18:59

A jak naprawiałem sąsiadowi motorower to jestem już mechanikiem? Nikt nie mówi Ci tego złośliwie, ale na prawdę pytasz o dość podstawowe sprawy jeśli idzie o elektrykę - nikt w takim przypadku nie poda Ci konkretów bo nikt nie weźmie na siebie odpowiedzialności za to co być może zrobisz.

Jedyne co do czego się mogę wypowiedzieć, to mocowanie kabli. Jeśli jest to w warsztacie i nie zależy Ci za mocno na estetyce - lepiej puścić na wierzchu. Zwykle "w praniu" wychodzi że jedno gniazdko można było w innym miejscu powiesić, a włącznik przydałby się w innym. W takiej sytuacji nie musisz skuwać tynków gdy zmieni Ci się koncepcja.
|PhenomII X4 945|GA-MA69VM-S2|DDR2(2x2GB)|HD5770 1GB GDDR5|SSD840Pro|Logitech G15|A4Tech Bloody Gun3|BENQ GW2250HM|
Awatar użytkownika
Nefarious19
Starszy majsterkowicz
Posty: 373
Rejestracja: 4 cze 2014, 23:04

Post autor: Nefarious19 » 8 gru 2014, 19:09

danio12 pisze:Ja już robiłem u znajomego elektrykę kilka kabli wymieniałem to znam się tylko nie chce dać za cienkiego kabla albo za mocnego zabezpieczenia.

Poczytaj o selektywności zabezpieczeń, charakterystykach wyłączników nadprądowych ew. bezbieczników topikowych jeżeli takie zamierzasz użyć. Przewody należy dobrać takie by na końcu przy odbiorniku spadek napięcia przy obciążeniu znamionowym nie przekraczał 5%. Mówisz coś o jakichś 400/230V. Poczytaj co to jest napięcie przewodowe a co to jest napięcie międzyprzewodowe/fazowe. To że pociągnąłeś parę kabli to nie znaczy że się na tym znasz i że masz pojęcie co robisz. Jak daż wyłącznik o złej charakterystyce to zamiast zabezpieczenia w garażu wywali Ci na pionie, a tam jest plomba i energetyka będzie musiała przyjechać. Kalkulator w ręce, po normy do biblioteki i do dzieła. A, tak jak Kolega wyżej wspomniał. Zapoznaj się z zasadami BHP. W garażu, gdzie gniazdka i wyłączniki będą narażone na wilgotność przewody daj w rurkach plastikowych, gniazdka i wyłączniki powinny być z osłonami. Skrzynka z zabezpieczeniami również.
Awatar użytkownika
engobos
Młodszy majsterkowicz
Posty: 45
Rejestracja: 19 gru 2014, 23:36
Lokalizacja: ŁÓDŹ

Post autor: engobos » 20 gru 2014, 19:34

jestem elektrykiem z 21 letnim stażem - jak nie masz pojęcia o elektryczności to nie bierz się za montaż instalacji elektrycznej, być może wykonasz ją samodzielnie i może to będzie działało, lecz bez elementarnej wiedzy na pewno nie zrobisz tego dobrze, a o bezpieczeństwie możesz zapomnieć. lepiej zlecić wykonanie tej instalacji osobie która zajmuje się tym zawodowo i posiadającej odpowiednie uprawnienia.
ODPOWIEDZ

Strony partnerskie: