Tranzystor jako regulator napięcia + Arduino

ODPOWIEDZ
ClassAxion
Młodszy majsterkowicz
Posty: 33
Rejestracja: 12 cze 2014, 17:31

Post autor: ClassAxion » 12 cze 2014, 17:37

Hej.
Chcę stworzyć układ który będzie sterował napięciem (12V) na silniczkach (modelarskich, ogonowych), chcę do tego celu użyć Tranzystora MOSFET (lub NPN) lecz gdy zrobiłem układ na NPN to mi się Tranzystor grzeje, gdy zrobiłem na MOSFET to prąd "wraca" do Arduino.

Więc moje końcowe pytanie brzmi, jak zrobić regulator napięcia (12V) sterowany z poziomu Arduino za pomocą Tranzystora?
Pozdrawiam :)

Awatar użytkownika
cube
Złota rączka
Posty: 834
Rejestracja: 2 gru 2012, 17:02

Re: Tranzystor jako regulator napięcia + Arduino

Post autor: cube » 13 cze 2014, 10:26

Jak to prąd "wraca"? Mocny mosfet + mniejszy tranzystor bipolarny do wysterowania mosfeta za pomocą PWM da Ci efekt regulacji napięcia średniego.
ClassAxion
Młodszy majsterkowicz
Posty: 33
Rejestracja: 12 cze 2014, 17:31

Post autor: ClassAxion » 17 cze 2014, 14:53

cube pisze:Jak to prąd "wraca"? Mocny mosfet + mniejszy tranzystor bipolarny do wysterowania mosfeta za pomocą PWM da Ci efekt regulacji napięcia średniego.
Hmmm.. też nad tym myślałem, ponieważ nie mam zamiaru kupować ESC. Prąd "wraca" - chodzi o to że Arduino się grzeje, + Program przestaje działać (wiem że to może uszkodzić Arduino, dlatego stało się tak tylko raz)
robi99956
Młodszy majsterkowicz
Posty: 12
Rejestracja: 8 mar 2014, 18:02

Post autor: robi99956 » 25 cze 2014, 20:14

Tak trochę na około, ale tym sposobem nie ma prawa nic się stać z arduino. Podłączasz do pinu PWM transoptor, oczywiście przez odpowiedni rezystor. Potem druga strona scalaka do zasilania i mosfeta. Przez tranzystor możesz już sterować silnikiem, a arduino jest od niego izolowane, dzięki czemu może się spalić wszystko po drodze, ale nie ono.
Awatar użytkownika
ololuki
Młodszy majsterkowicz
Posty: 16
Rejestracja: 22 kwie 2014, 10:15
Kontakt:

Post autor: ololuki » 25 cze 2014, 21:43

Pamiętaj, że silnik jest obciążeniem indukcyjnym i kiedy przełączasz coś w układzie z silnikiem (np. tranzystor za pomocą PWMa) to na tym silniku wyindukuje się napięcie. Zastosowałeś diodę zabezpieczającą tranzystor i resztę układu przez napięciem indukującym się w cewce silnika? Dioda włączona równolegle z cewką silnika (bądź innego obciążenia indukcyjnego) zaporowo względem napięcia zasilania. Brak tej diody może spowodować uszkodzenie tranzystora lub nawet całego układu z mikrokontrolerem.
48_1243692521.png
A pomysł z transoptorem dość absurdalny, jeśli układy zasilane są z tego samego źródła zasilania, takie wytaczanie armaty na komara. Co innego gdy procek i silnik są zasilane z dwóch niezależnych zasilaczy.
giciors
Młodszy majsterkowicz
Posty: 37
Rejestracja: 12 sie 2014, 16:36

Post autor: giciors » 12 sie 2014, 18:34

Witam
Z tego co się orientuję to MOSFET w przeciwieństwie do bipolarnych tranzystorów sterowany jest napięciem czyli na Gate płynie dosyć mały prąd. Dodatkowo Gate jest jakby kondensatorem i nie ma możliwości odwrotnego płynięcia prądu. Może masz gdzieś zwarcie, masz rezystor Gate masa w celu zdjęcia ładunku z bramki? Dodatkowy problem to zasilanie dobrze jest zasilać w szczególności elementy indukcyjne z oddzielnego żródła zasilania , oczywiście masy muszą być te same. Jeszcze dla bezpiećzęństwa ale to tylko w przypadku cewek przełączających wymagana jest dioda tak jak wyżej w twoim przypadku dałbym dla zabezpieczenia. Podejrzewam że silniki ciągnął trochę prądu ? Zadbaj o odpowiedni MOSFET w szczególności patrz na Uds i rezystancję.
Pozdrawiam
ODPOWIEDZ

Strony partnerskie: