Karta przekaźnikowa do Raspberry PI

Zrobiłeś coś fajnego z wykorzystaniem Raspberry Pi? Pochwal się tym!
ODPOWIEDZ
ewsd75
Młodszy majsterkowicz
Posty: 2
Rejestracja: 27 gru 2013, 23:09
Lokalizacja: Jelenia Góra
Kontakt:

Karta przekaźnikowa do Raspberry PI

Post autor: ewsd75 » 27 gru 2013, 23:20

Witam, chciałem zaprezentować dwa moduły które przydadzą się w zabawie z Raspberry PI. Będą to dwie karty przekaźnikowe za pomocą których możemy sterować różnymi urządzeniami poprzez Internet. Karty te mają również zamontowane złącze do którego można podłączyć popularny czujnik temperatury DS18B20. Dzięki podłączonemu czujnikowi mamy możliwość monitorowania aktualnej temperatury.

1) Karty przekaźnikowe z czterema przekaźnikami

Za pomocą tej karty mamy możliwość sterowania dowolnymi urządzeniami elektrycznym zdalnie. Karta posiada cztery przekaźniki elektromagnetyczne o prądzie znamionowym styków 10A dla napięcia 125V AC. Karta zasilana jest napięciem 5VDC z Raspberry PI za pomocą złącza szpilkowego. Na złączu zastały wyprowadzone porty GPIO które służą do sterowania przekaźnikami. Na karcie zostały umieszczone transoptory które zabezpieczają Raspberry PI przed uszkodzeniem i separują go galwanicznie od sterowanych układów elektrycznych.

24.jpg

Na karcie zostało również umieszczone złącze do którego możemy podłączyć miniaturową płytkę z diodami LED, która może być wykorzystana do sygnalizacji stanu przekaźnika.

2) Karty przekaźnikowe z ośmioma przekaźnikami

47.png
Jest to większa odmiana opisanej już wcześniej karty z czterema przekaźnikami. Karta została wyposażona w osiem przekaźników o prądzie znamionowym styków 10A dla napięcia 125V AC. Przekaźnik również zostały odseparowane galwanicznie poprzez transoptory w celu zabezpieczenia komputerka Raspberry PI.
Na karcie również zostało zainstalowane złącze umożliwiające podłączenie czujnika temperatury.
Sygnalizacja załączenia przekaźnika została wykonana za pomocą diod LED zamontowanych na płytce drukowanej obok przekaźników. Każde załączenie przekaźnika powoduje zapalenie się odpowiadającej mu diody LED.

Karta również zasilana jest poprzez złącze szpilkowe z Raspberry PI napięciem 5VDC.

3) Oprogramowanie sterujące kartami

Oprogramowanie sterujące kartami zostało napisane w języku PHP i Python. Za prezentację stanu przekaźników i wyniki pomiaru temperatury odpowiedzialne są pliki strony internetowej w php, w Python został napisany plik który odpowiada za odczyt temperatury i kierowanie wyników do pliki prostej bazy danych. Dane są zbierane i poprzez funkcję doczytywane i prezentowane na stronie internetowej.

Dane z temperaturą są prezentowane na dwa sposoby:

a) cyfrowo - za pomocą pola z wartością
b) graficzne - za pomocą wykresu Google ( w tym przypadku wymagane jest podłączenie z Internetem ) na wykresie prezentowanych jest 400 punków pomiarowych aktualizowanych co 1 minute.

Oprogramowanie posada następujące zakładki:

1) Panel logowania
2) Menu aplikacji z możliwością wyboru odczyt temperatury lub sterowanie przekaźnikami
3) W zakładce odczytu temperatury mamy opcję odczytu danych archiwalnych z jednego dnia. Mamy również możliwość zapisania danych archiwalnych w pliku CSV na naszym komputerze.

Informacje o aktualnej dacie i czasie są pobierane z Internetu z serwera czasu.

Obie karty są bardzo przydatne w pracy z Rapberry PI jeśli chcemy sterować urządzeniami przez Internet lub potrzebujemy dokonywać odczytu temperatury.
Prosta plikowa baza danych pozwala nam na archiwizację pomiarów.
35.jpg
Podłączenie Raspberry PI do karty przekaźnikowej

Mam nadzieję że udało mi się zaprezentować w tym prostym opisie podstawowe funkcje moich kart przekaźnikowych do Raspberry PI.
Karty przekaźnikowe są mojej produkcji, i przeznaczone są do budowy prostych układów automatyki. Pomagają również zapoznać się z programowaniem portów GPIO w Raspbrerry PI.

ODPOWIEDZ

Strony partnerskie: