Sterowanie wentylatorem

Masz problem z Raspberry Pi? Tutaj możesz szukać pomocy.
Awatar użytkownika
Marhef
Złota rączka
Posty: 1236
Rejestracja: 18 lis 2011, 02:18

Re: Sterowanie wentylatorem

Post autor: Marhef » 23 mar 2016, 10:20

Zrób printscreen, będzie łatwiej sprawdzić (kiedyś próbowałem używać fritzinga, ale jakoś mnie nie przekonał).

jakubulec
Młodszy majsterkowicz
Posty: 17
Rejestracja: 19 mar 2016, 20:28

Re: Sterowanie wentylatorem

Post autor: jakubulec » 23 mar 2016, 18:49

Oto schemacik, na środku molexa są masy.
Nie wiem jak połączyć malinkę i generator PWM(model TLC5940), M1 to dc motor czyli wentylator.
Czy dobrze mi się wydaje, że R4 łącze z dowolnym wyjściem w generatorze?
Awatar użytkownika
Marhef
Złota rączka
Posty: 1236
Rejestracja: 18 lis 2011, 02:18

Re: Sterowanie wentylatorem

Post autor: Marhef » 24 mar 2016, 09:29

Zasilanie masz źle. Kondensator dodaje się pomiędzy Vcc a GND. Tak, jak Ty dodałeś, nie będzie to działało.
Przykład na podłączenie układu TLC5940 masz w internecie, spróbuj jakiś. Jesteś pewien, że go potrzebujesz? Nie wystarczy sama malinka?
jakubulec
Młodszy majsterkowicz
Posty: 17
Rejestracja: 19 mar 2016, 20:28

Re: Sterowanie wentylatorem

Post autor: jakubulec » 24 mar 2016, 12:48

ht tps://nettigo. pl/products/tlc5940-16-kanalowy-generator-pwm

VCC - zasilanie 3,3 V lub 5 V
Więc nie mogę tego połączyć z masą. Chyba, że chodzi Ci o to że kondensator powinien być na linii GND a nie VCC.
No wydaje mi się, że potrzeba bo jak już ktoś wyżej wspominał malinka nie wygeneruje 5 niezależnych sygnałów PWM.
stiven
Złota rączka
Posty: 1629
Rejestracja: 13 maja 2014, 08:47
Lokalizacja: Zielona Góra

Re: Sterowanie wentylatorem

Post autor: stiven » 24 mar 2016, 13:22

Możesz możesz, kondensator daje się tak jak napisał Marhef, pomiędzy vcc a gnd, nóżka plus kondensatora idzie na vcc a nóżka minus na gnd. Nic złego się nie stanie, nawet jak masz 2 różne napięcia zasilania.
No i jak kupiłeś wentylatory z pinem pwm, to wydaje mi się, że mosfet jest niepotrzebny, bo tutaj nie steruje się napięciem zasilania i nie potrzebny jest duży prąd do sterowania, chyba wystarczy tranzystor bipolarny.

Tak jak ty masz te kondensatory, to te na gnd są plusem do gnd (patrzy się względem zasilacza, a nie, że pin jest oznaczony gnd), to taki kondensator by się spalił (nie może być połączony niezgodnie z polaryzacją), a te na plusach zasilania są plusem do vcc, więc by się nie spaliły, ale tak podłączony kondensator jest przerwą dla napięcie stałego, czyli układ by nie działał. A jakbyś zostawił te na gnd, ale odwrócił, to one znowu byłyby przerwą. A kondensator między vcc i gnd nie powoduje zwarcia dla napięcia stałego, a właśnie zwiera do gnd zakłócenia (czyli niepożądane sygnały zmienne) przed dostaniem się do układu.
jakubulec
Młodszy majsterkowicz
Posty: 17
Rejestracja: 19 mar 2016, 20:28

Re: Sterowanie wentylatorem

Post autor: jakubulec » 24 mar 2016, 14:15

Czyli między GND a VCC generatora PWM daje kondensator. Do pinów wentyla bezpośrednio prowadzę masę oraz napięcie 12V. A co z tachometrem? On idzie bezpośrednio do Malinki? Bo w tym układzie nie widzę nigdzie wejścia na tachometr. A jak w ogóle połączyć malinkę z takim generatorem? Są jakieś specjalne wymagania czy lecę po kolei łącząc wejścia na generatorze z wyjściami PI?
poprawiłem również schemat
schemat.jpg
jakubulec
Młodszy majsterkowicz
Posty: 17
Rejestracja: 19 mar 2016, 20:28

Re: Sterowanie wentylatorem

Post autor: jakubulec » 29 mar 2016, 13:48

Święta, święta i po świętach. Pierwsze wentylatory dotarły, z zamówieniem następnych poczekam do ukończenia "projektu" :)
ODPOWIEDZ

Strony partnerskie: