Rezystancja - pomoc w zrozumieniu.

Masz typowo elektryczny problem? To jest dobre miejsce, żeby poszukać pomocy.
ODPOWIEDZ
cebulak
Młodszy majsterkowicz
Posty: 6
Rejestracja: 19 lis 2018, 11:30

Rezystancja - pomoc w zrozumieniu.

Post autor: cebulak » 17 gru 2018, 14:05

Cześć
Chciałbym was prosić o jakieś łopatologiczne wyjaśnienie na moim przykładzie, ponieważ korzystając z kursu myślałem, że rozumiem idee rezystorów ale w momencie kiedy chcę już sam coś poskładać na arduino, zaglądając w dokumentacje techniczna czujników zrozumiałem, że nic nie rozumiem.

Za przykład weźmy czujnik DHT22, w dokumentacji technicznej jest podane, że pracuje na zasilaniu od 3.3V do 6V, a więc chciałbym go podłączyć pod 5V. Amperaż jaki jest potrzebny to od 1mA do 1.5mA, nie zagłębiając się, wiem, że 1.5mA jest do zasilania 6V wiec muszę osiągnąć wartość w przedziale od 1mA do <1.5mA i tutaj mam właśnie problem. Korzystając ze wzoru I = U / R (bez przekształcania, podstawiałem wartość rezystorów jakie posiadam) doszedłem do wniosku, że będę potrzebować dwa rezystory 2k, dające 1.25mA szeregowo. Zapewne w tym rozumowaniu jest błąd ale opisuję dalej.
W internecie na czyimś blogu widzę zastosowanie tego czujnika z rezystorem 10k, co ze wzoru daje 0.5mA. <- Tego nie rozumiem. Czy to ja źle myślę czy coś pominąłem?

Jesli opisałem coś chaotycznie i niezrozumiale to przepraszam, proszę o wskazanie fragmentu żebym go wyjaśnił, pisałem na szybko.

Awatar użytkownika
Marhef
Złota rączka
Posty: 1140
Rejestracja: 18 lis 2011, 02:18

Re: Rezystancja - pomoc w zrozumieniu.

Post autor: Marhef » 17 gru 2018, 14:42

Panie, gdzie ktoś miał ten rezystor podłączony? Na zasilaniu? Czy na linii danych?
Jeżeli masz w dokumentacji podane, że układ jest zasilany napięciem 3,3 - 6V i pobiera prą < 1,5mA, to znaczy, że podłączasz go bezpośrednio do zasilania. A źródło zasilania musi mieć wydajność prądową co najmniej 1.5mA.

Fajnie, że próbujesz zrozumieć elektronikę. Ale o tej sytuacji pomyśl trochę inaczej. Rozważ to jako połączenie szeregowe dwóch rezystorów. Narysuj je sobie jeden nad drugim (przepraszam, teraz nie mam dostępu do programu do rysowania). Ten na dole to Twój DHT22, ten na górze to rezystor, jaki chcesz dodać.
Na dole będziesz miał GND, napięcie na górze policzymy. Zaznacz sobie strzałką prąd i spadki napięć na rezystorach.
Teraz tak, na "rezystorze" dolnym (DHT22) masz spadek napięcia 5V (bo takim napięciem chcesz zasilić) i prąd, jaki przez niego płynie to 1,5mA (przyjmij takie wartości). A górny rezystor ma 10k.
No to teraz liczymy :)
Przez górny rezystor płynie taki sam prąd, jak przez dolny (bo są szeregowo), czyli 1,5mA. Jaki będzie na nim spadek napięcia? Z prawa Ohma:
U = I*R, czyli U = 1,5m * 10k = 15V (o ile dobrze policzyłem). Czyli jakie musi być napięcie zasilania?
5V na DHT22 i 15V na rezystor, czyli 20V.
Ale tak by działało tylko przy maksymalnym, stałym poborze prądu. A DHT22 pobiera prąd o różnej wartości, więc rezystorem nie ustawisz napięcia zasilania.
Wiem, długo mi wyszło. I nie wiem, czy załapałeś, o co mi chodzi. Rezystorów nie używa się na linii zasilania. Jeżeli masz napisane, że układ może być zasilony napięciem od 3,3V do 6V, to podłączasz zasilacz o takim napięciu. Jeżeli masz napisane, że układ maksymalnie pobiera prąd 1,5mA, to znaczy, że minimum taki prąd można pobrać z zasilacza. Ale Ty tego prądu nie musisz ograniczać.
cebulak pisze:
17 gru 2018, 14:05
nie zagłębiając się, wiem, że 1.5mA jest do zasilania 6V
Nie wiesz. To są podane wartości minimalna i maksymalna w czasie pracy. Nie powiązane z napięciem zasilania!
cebulak
Młodszy majsterkowicz
Posty: 6
Rejestracja: 19 lis 2018, 11:30

Re: Rezystancja - pomoc w zrozumieniu.

Post autor: cebulak » 17 gru 2018, 23:20

Usunąłem pytanie które tu było i zadam je dopiero po przerobieniu jeszcze raz kursu o elektryce w weekend. Tak chyba będzie najlepiej dla mnie i dla osób które chcą pomóc :)
ODPOWIEDZ

Strony partnerskie: