Dzialanie silnika jednofazowego

Nie wiesz, jak działa jakieś urządzenie? Pytaj śmiało!
MrLewerence
Majsterkowicz
Posty: 160
Rejestracja: 12 paź 2013, 20:48

Re: Dzialanie silnika jednofazowego

Post autor: MrLewerence » 28 lip 2018, 16:20

Żeby wytłumaczyć skąd i co się bierze, trzeba by zrobić wykład z maszyn elektrycznych... Za gorąco... Retrofood wyjaśnił Ci najlepiej jak się da na tym poziomie...

Co miesiąc do wygrania nagrody o wartości ponad 1600 zł!


melman
Młodszy majsterkowicz
Posty: 23
Rejestracja: 18 lut 2013, 21:46

Re: Dzialanie silnika jednofazowego

Post autor: melman » 30 lip 2018, 18:03

Wydaje mi się że tabliczna znamionowa która jest w większości zdarta u mnie wygląda jak ta z google (zdjęcie poniżej)
tabliczka.jpg
czyli wynika z niej że mam użyć kondensator 20uF
zapytam jeszcze jaki typ kondensatora powinienem kupić bo przeglądając fora natrafiłem na podpowiedz żeby na to uważać bo nie wszystkie się nadarzą. Ja mam mieć taki do którego bieguny mogę podłączyć bez znaczenia, ale są takie gdzie ma to znaczenie.
Nie mogę teraz znaleźć tej nazwy.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 30 lip 2018, 19:51 przez melman, łącznie zmieniany 1 raz.
MrLewerence
Majsterkowicz
Posty: 160
Rejestracja: 12 paź 2013, 20:48

Re: Dzialanie silnika jednofazowego

Post autor: MrLewerence » 30 lip 2018, 18:10

No to jak masz tabliczkę znamionową i jesteś pewien wartości kondensatorów to je zainstaluj.
Kondensatory te są elektrolityczne, bipolarne, silnikowe. Przy czym nie ma znaczenia czy zostanie użyte określenie rozruchowy czy pracy - to bardziej określenie techniczne...
melman
Młodszy majsterkowicz
Posty: 23
Rejestracja: 18 lut 2013, 21:46

Re: Dzialanie silnika jednofazowego

Post autor: melman » 30 lip 2018, 19:48

Tabliczka którą przedstawiłem na zdjęciu jest z google, moja jest w większości zdarta, akurat brakuje wartości kondensatorów. Dlatego nie wiedziałem jaki powinienem kupić.
Jaka będzie różnica w działaniu silnika jeśli użyję kondensator pracy 20 uF i 40uF ?
MrLewerence
Majsterkowicz
Posty: 160
Rejestracja: 12 paź 2013, 20:48

Re: Dzialanie silnika jednofazowego

Post autor: MrLewerence » 30 lip 2018, 22:54

Na początku musisz znać rolę kondensatora rozruchowego i kondensatora pracy w działaniu silnika elektrycznego jednofazowego prądu przemiennego.
Co jest potrzebne do tego by wirnik silnika w ogóle się obracał...

Zanim znajdziesz odpowiedź...
Pojemności kondensatora rozruchowego i pracy wpływają na takie parametry jak:
- czas rozruchu;
- moment elektromagnetyczny;
- prędkość kątowa wirnika;
- wartości prądów uzwojeń stojana.

Można by było zostawić kondensator rozruchowy załączony, ale źle to wpływa na prąd uzwojeń, prądy wirowe, nieliniowość rdzenia.
Konstrukcja uzwojeń silnika który posiadasz nie pozwala na pracę z załączonym kondensatorem rozruchowym, ale silnik bez pojemności nie jest w stanie wytworzyć wirującego pola magnetycznego stąd zostaje pojemność w postaci kondensatora pracy, który ma znacznie mniejszą pojemność, głównie ze względu na mniejsze prądy...

Od strony technicznej, silnik taki jest trochę trudniejszy do przezwojenia niż silnik z jednym kondensatorem.
Z tego względu, że trzeba nawinąć uzwojenia:
- pracy;
- rozruchowe;
- fazowe;
Różnice są w przekrojach drutu, które trzeba zachować i przeliczać...

Wykłady z Maszyn Elektrycznych - Technikum Elektryczne klasa 4 (za czasów 5-letnich techników)...
Wątek, by dokładnie go wyjaśnić podchodzi pod co najmniej pracę inżynierską albo ambitną dyplomową (po technikum)...
Za gorąco na takie rzeczy :D
melman
Młodszy majsterkowicz
Posty: 23
Rejestracja: 18 lut 2013, 21:46

Re: Dzialanie silnika jednofazowego

Post autor: melman » 31 lip 2018, 13:07

MrLewerence bardzo dziękuje za cierpliwość w odpowiedziach.
Rozumiem że nie ma sensu pytać który kondensator 20 czy 40F będzie lepszy. Inaczej będzie się silnik zachowywać z innym kondensatorze, im lepiej dobrany tym lepsza praca. Jak na tabliczkach znamionowych w google znalazłem 20uF to taki mam zastosować.

Szukając w goglach kondensator silnikowy 20uF 450V AC jest dużo ofert ale jak to sie ma do mojego starego tzn chodzi o rozmiar.
Nowe mają Wymiary korpusu Ø40 x 70mm a mój ma 20cm długości.
Pewnie chodzi o inny rodzaj wykonania?

https://www.tme.eu/pl/details/4.16.10.2 ... gLv7_D_BwE

ten jest polipropylenowy ale efekt działania jest ten sam?
MrLewerence
Majsterkowicz
Posty: 160
Rejestracja: 12 paź 2013, 20:48

Re: Dzialanie silnika jednofazowego

Post autor: MrLewerence » 31 lip 2018, 14:23

Tak, wielkość/wymiary samego kondensatora to kwestia procesu technologicznego, jakości i techniki wykonania.
Na tabliczkach znamionowych podawane są wartości kondensatorów. Są to wartości nie tyle mierzone i wyliczane do konkretnego modelu, co wartości projektowe... Przyjmuje się taki przelicznik jak wyżej, ale nie jest on najszczęśliwszy...
Mało który zakład naprawy silników ma odpowiednią aparaturę do optymalnego dobrania pojemności, a co za tym idzie odpowiednie zaplecze materiałowe...

Wyobraź sobie zakład, który ma wszystkie przekroje drutów stosowanych w uzwojeniach, wszystkie materiały i kształty... Uzwojenia mogą być aluminiowe, a drut nie musi być okrągły w przekroju, może być owalny, a nawet kwadratowy... Do tego wszystkie pojemności kondensatorów od 1uF do 150uF...
Większość zakładów robi przewymiarowanie drutu nawojowego. Na przykładzie silnika od pralki Frania. Nominalny drut nawojowy ma 0,34mm^2 uzwojenie robocze i 0,30mm^2 (albo 0,28) uzwojenie pomocnicze i rozruchowe. Stosowany jest jednakowy drut 0,4mm^2 bo łatwiej go kupić, a spokojnie się zmieści, jest mocniejszy - ale za tym nie idzie moc silnika...

Jak wiesz, czy domyślasz się zasada działania silnika opiera się o wirujące pole magnetyczne... Do wytworzenia takiego pola magnetycznego potrzeba dwóch uzwojeń, które są przesunięte względem siebie o 90 stopni (dla silnika jednofazowego).
Przesunięcie wektora faz zrealizować można z wykorzystaniem pojemności, indukcyjności i rezystancji... Najtańszym ze względu na prądy rozruchowe i prądy pracy jest przesunięcie pojemnościowe, można również i spotyka się przesunięcia realizowane za pomocą pojemności... stąd określenie często mylne, że przy silniku jest cewka...
O ile z cewką nie ma większych problemów (głównie gabaryty) to z rezystancją może być problem... Rezystor rozruchowy ma przeważnie formę rezystora wodnego. Wyobraź sobie rezystor węglowy (taki jak do elektroniki) o rezystancji 100 omów i mocy 1500W (np. dla Twojego silnika)... Większy by był niż maszyna którą silnik napędza... No i cały czas płynie prąd pracy...
Z kondensatorem nie ma tego problemu...

W przypadku mniejszy czy większy kondensator... nie ma to żadnego znaczenia na moc silnika, ale ma wpływ na rozruch i samą pracę... Kondensator nie może być za mały i nie może być za duży.
Gdybyś na przykład wymyślił, że kupisz dwa kondensatory po 100uF. Do rozruchu jedna setka jest okej, ale do pracy druga już nie... Tu mogło by się skończyć na znacznej utracie mocy silnika...
ODPOWIEDZ

Strony partnerskie: