Silnik jednofazowy jak działa kondensator rozruchu oraz pracy ?

Nie wiesz, jak działa jakieś urządzenie? Pytaj śmiało!
ODPOWIEDZ
Xenon02
Młodszy majsterkowicz
Posty: 1
Rejestracja: 6 lis 2019, 18:42

Silnik jednofazowy jak działa kondensator rozruchu oraz pracy ?

Post autor: Xenon02 » 6 lis 2019, 19:01

Witam wszystkich forumowiczów :)

Bo ja nie wiem jak działa przesunięci fazy w cewce w silniku jednofazowym (gdzie mamy 2 cewki i 1 kondensator) Jak działa taki kondensator ?

W zdjęciu nr.1 Jest pokazany silnik jednofazowy.
Mnie zastanawia samo działanie takiego kondensatora (bo wiem że jest tylko do rozruchu a po rozruchu działa tylko 1 cewka, tak mi mówił nauczyciel).

Mamy 1 cewkę oraz kondensator tą cewką jest (ta z tymi zaciskami Z1 i Z2) mamy 2 charakterystyki jedna która "przesuwa" prąd oraz druga która przesuwa napięcie. I mam takie pytanie. I mam pytanie bo wiem że cewka ma przesunięcie (napięciowe) natomiast kondensator (prądowe) chyba że się pomyliłem, i teraz takie pytanie skoro prąd pierwsze przechodzi przez kondensator (czyli jest to przesunięcie prądowe) to czy prąd ten który ma już to przesunięcie przepłynie przez cewkę, spowoduje kolejne przesunięcie ? Czy raczej powstanie rezonans i pole magnetyczne cewki będzie raczej takie jak z charakterystyki rezystora ? (zrobię rysunek który to zilustruje)

Coś mi nauczyciel mówił że się stosuje 2 cewki, z czego później ten kondensator nie działa później (tylko przy rozruchu) ale jakim to cudem skoro tam jest prąd zmienny więc będzie się ładował i rozładowywał.

Nie wiem czy to jakoś jasno powiedziałem. Ale może tak skrótowo (moim głównym pytaniem jest o to co się dzieje z tymi przesunięciami kiedy mamy i cewkę i kondensator ?) + czemu czasami są 2 kondesatory oraz czemu niby po rozruchu ten kondensator nie działa i działa tylko 1 cewka.

Pozdrawiam i dziękuję za uwagę :)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Co miesiąc do wygrania nagrody o wartości ponad 1600 zł!


MrLewerence
Majsterkowicz
Posty: 67
Rejestracja: 12 paź 2013, 20:48
Lokalizacja: ---

Re: Silnik jednofazowy jak działa kondensator rozruchu oraz pracy ?

Post autor: MrLewerence » 7 lis 2019, 02:26

Silnik elektryczny.
Aby wytworzyć na wale silnika moment obrotowy, należy wytworzyć wirujące pole magnetyczne.
W przypadku silników zasilanych z trzech faz, pole magnetyczne wytworzy się samo w cewkach, przesuniętych o kąt 120 stopni.
W przypadku silników zasilanych z jednej fazy, sprawa wirującego pola magnetycznego się komplikuje, bo o ile w przypadku silników trójfazowych wytworzone pole magnetyczne wiruje w "takt" generatora, to silnik jednofazowy tak dobrze nie ma.
Trzeba mu pomóc w wytworzenie wirującego pola magnetycznego.
W tym celu silnik jednofazowy ma jedno uzwojenie robocze i jedno lub więcej uzwojeń pomocniczych.
Bez przesunięcia fazowego w obu uzwojeniach wytwarza się jednakowe pole magnetyczne.
Aby to pole magnetyczne zaczęło wirować, należy chociaż ruszyć wałem silnika i pole magnetyczne wirujące się wytworzy...
W zależności od ilości par biegunów i konstrukcji, silnik może się rozpędzić do prędkości synchronicznej (wiruje tak szybko jak pole magnetyczne generatora) około 2880 obrotów.
Mniejsza lub większa prędkość cechuje większość silników asynchronicznych.

Wykresy które pokazujesz prezentują przesunięcia fazowe dla elementów RLC, bardziej obrazowe w tym przypadku byłyby wykresy trójkątów mocy i przesunięć... łatwiej to sobie poukładać i od razu masz wgląd na transformatory.

Kondensatory rozruchowe i kondensatory pracy.

Przesunięcie faz między cewkami można zrealizować za pomocą elementów RLC. Głównym celem jest to by wywołać różnice napięć w cewkach. Albo przesunąć w fazie (dodatkowa cewka i/lub kondensator) albo wywołać różnicę poziomu napięcia - rezystor.
Kondensatory pracy w zasadzie są rzadko stosowane we współpracy z kondensatorami rozruchowymi. Częściej kondensator rozruchowy jest kondensatorem pracy.
W zależności od konstrukcji silnika i jego przeznaczenia, mogą być wykorzystane wszystkie te elementy plus wyłącznik ośrodkowy.

Przykład 1.
Silnik jednofazowy z kondensatorem rozruchowym.
Ma dwa jednakowe uzwojenia. Między uzwojeniami jest kondensator. Kondensatory powoduje wyprzedzenie napiecia przez prąd o 90 stopni i w efekcie przesunięcie fazowe o 90stopni.
Przykład 2.
Silnik jednofazowy z cewką...
Sytuacja analogiczna, z tą różnicą, że teraz to prąd wyprzedza napięcie.
Przykład 3.
Silnik jednofazowy z dwoma kondensatorami.
W tym przypadku konieczny jest wyłącznik odśrodkowy.
Drugi kondensator wzmacnia moment rozruchu, jest rozłączany wyłącznikiem odśrodkowym po nabraniu odpowiedniej prędkości obrotowej.
Układ stosowany w układach napędowych o ciężkim rozruchu.

Silnik elektryczny jednofazowy jest zasadniczo silnikiem dwufazowym.
Silnik trójfazowy, też może pracować zasilany z jednej fazy. Wystarczy jeden kondensator...
ODPOWIEDZ

Strony partnerskie: