Karnisze z.. gałęzi – jak wykonać i jak zawiesić, by nie spadły

W projektach DIY najbardziej lubię to, że da się w nich wykorzystać zupełnie niestandardowe elementy, by stworzyć coś, czego akurat potrzebujemy. Taki właśnie jest projekt, który chcę opisać – karnisze do dziecięcego pokoju wykonane ze zwykłych gałęzi z lasu. Pomysł tani, prosty w wykonaniu i, choć nie nadaje się do każdego pokoju, to jednak tam, gdzie istnieje stylizacja naturalna, eco, bądź bajkowa, sprawdzi się doskonale.

Do wykonania karniszy nie potrzeba wielu elementów. Potrzebne będą:

  • wysuszone gałęzie (najlepiej z drewna liściastego; twardego i prostego, jak buk, grab)
  • długie gwoździe budowlane (średnica 8mm-10mm, długość minimum 10 cm)
  • farba lub nóż (w zależności, czy chcemy pomalować, czy okorować karnisze)

Krok 1 – Przygotowanie gałęzi (długość, kolor)

Karnisze z.. gałęzi - jak wykonać i jak zawiesić, by nie spadłyGałęzie należy przyciąć do szerokości okna powiększonej o minimum 15 cm z każdej strony okna. Jeśli chcemy zainstalować zasłonki, a nie tylko firanki, powinniśmy powiększyć szerokość o większą wartość, w zależności od materiału na zasłonki. Sensowne wydaje się ok 20-25cm na każdą stronę okna.

Gałęzie przycinamy piłą z drobnym zębem, a następnie szlifujemy papierem ściernym.

Po przycięciu gałęzie można okorować, bądź też pomalować. Okorowane będą miały bardziej naturalny wygląd, kolorowe będą bardziej dopasowane do kolorystyki całego pokoju. Najlepszym rozwiązaniem jest i okorowanie i zabezpieczenie farbą, bądź lakierem, lub olejem do drewna.

Krok 2 – Mocowania karniszy w ścianie

Karnisze z.. gałęzi - jak wykonać i jak zawiesić, by nie spadłyMocowania karniszy można wykonać z długich gwoździ budowlanych. Mają one średnicę 8mm/10mm, czyli idealnie taką samą jak standardowe wiertła. Gwoździe należy przyciąć do żądanej długości przy użyciu piłki do metalu, lub szlifierki kątowej. Następnie należy wyszlifować ich końcówki za pomocą papieru ściernego, by zlikwidować powstałe po cięciu ‚zadziory’.

Jeśli mocujemy karnisze w ścianie ceglanej, betonowej, bądź z innego twardego materiału, wystarczy, że wywiercimy dziury w ścianie i wsuniemy w nie przycięte gwoździe. Dopasowanie powinno być tak ciasne, że gwoździ nie da się wysunąć nawet używając sporej siły.

Jeśli mocujemy karnisze w ścianie z karton gipsu, lub drewna, powinniśmy wiercić otwory pod lekkim skosem w kierunku środka karnisza, a nie prostopadle do ściany. Taki sposób spowoduje, że po zamocowaniu karnisza, gwoździe będą odrobinę rozwierane na boki, przez co nie będą się wysuwać z gniazd.
Można też oczywiście użyć kleju poliuretanowego w przypadku ściany drewnianej).

Krok 3 – Mocowanie karniszy

Karnisze z.. gałęzi - jak wykonać i jak zawiesić, by nie spadłyOstatnim krokiem jest wykonanie otworów w karniszach na gwoździe, które już tkwią w ścianach. Można to zrobić za pomocą ręcznej wkrętarki, bądź wiertarki. Trzeba być jednak bardzo uważnym, by nie przewiercić dziur na wylot. By mocowania były mocniejsze, zalecam dodać odrobinę kleju do drewna (poliuretanowego) w wywiercone otwory, nim gałęzie zostaną zamocowane na ścianie.

Po zamocowaniu karniszy pozostaje nam już tylko jedno – pomalować widoczne gwoździe na kolor ściany, lub karniszy, by uczynić je mniej widocznymi.

I to już koniec. Karnisze zamocowane, można instalować firanki i zasłonki. Zachęcam do obejrzenia powyższego filmu, który pokazuje jak wyglądają takie karnisze na żywo, oraz pokazuje wszystkie przedstawione w tym artykule kroki.

Ocena: 5/5 (głosów: 3)

Podobne posty

Drapak dla kota

Drapak dla kota

2 komentarzy do “Karnisze z.. gałęzi – jak wykonać i jak zawiesić, by nie spadły

Odpowiedz

anuluj

Karnisze z.. gałęzi - jak wykonać i jak zawiesić, by nie spadły

Masz uwagi?