Klaskacz

Klaskacz

Witajcie, oto mój pierwszy projekt na majsterkowo.pl mam nadzieję, że będzie się podobał.

Postanowiłem ułatwić sobie życie. Kiedy wieczorem kładę się do łóżka i chce sobie poczytać książkę, zostawiam włączone światło.
Jak kończę czytanie muszę znowu wstać z łóżka i wyłączyć światło więc zbudowałem małe urządzono, zwane „klaskaczem” które po klaśnięciu zapala i wyłącza światło.

Przedstawię wam układ zbudowany na płytce stykowej.

IMG_1999

IMG_2000

Potrzebne będą (wszystkie części zakupiłem na botland.com.pl):

Rezystory:
-10k
-100k
-47k
-10M
Kondensatory
-100n
Mikrofon
Tranzystory
-BC 547 (NPN)
-BC 557 (PNP)
Diody led
Bateria 9V
Układ scalony
CD4017

Pierwsza część układu to czujnik dźwięku ze wzmacniaczem tranzystorowym:

1_2363

Druga część układu to licznik dziesiętny z przekaźnikiem i kontrolkami:

Bez nazwy

!Jeżeli chcesz by układ włączał lampę dodaj do układu przekaźnik tak jak na schemacie po wyżej!

Układ zmontowany według schematów powinien prawidłowo działać jak na filmiku.

Urządzenie jest bardzo przydatne, gdy jesteś leniwy i chcesz sobie ułatwić w prosty sposób życie.

Pozdrawiam,

Mam nadzieję, że się podobało.

Projekt opracowany na podstawie magazynu elektronicznego „Elektronika dla Wszystkich”

Ocena: 3.43/5 (głosów: 126)
Nettigo - patron działu Elektronika

Podobne posty

18 komentarzy do “Klaskacz

  • Super :) Przydała by się tylko jeszcze informacja jak podłączyć do pod 230V (no bo bezpośrednio nie można -> trzeba odpowiedni przekaźnik) :)

    Odpowiedz
  • Zaskoczony jestem, że taki słaby „artykuł” wydostał się z poczekalni. Po pierwsze wrzucasz schematy cudzego autorstwa nie podając ich źródła. W żaden sposób nie opisujesz zasady działania układu. Ba (!) nawet w pierwszej wersji artykułu nie podajesz informacji, że układ został opracowany na podstawie artykułu z EdW. Kiedy już zamieściłeś taką informację, nie podałeś który to numer aby można go było łatwo zlokalizować. Poza tym włożyłeś w to minimum pracy – brak projektu własnej PCB.

    Przechodząc do meritum, delikatnie mówiąc urządzenie działa słabo. Instalacje tego układu (o ile do niej dojdzie) będzie utrudnieniem niż ułatwieniem sobie życia. Po pierwsze na filmie widać, że nie za każdym razem urządzenie reaguje na klaśnięcie, nawet kiedy umieścisz ręce bezpośrednio nad mikrofonem. To jaki będzie efekt, gdy mikrofon będzie na drugim końcu pokoju? Po drugie, taki układ jest bardzo podatny na zakłócenia z zewnątrz (czytaj. hałas). Przeprowadź test, umieść swój włącznik na stole i obok połóż książkę – rzuć nią na biurko z kilku centymetrów. Gwarantuję, że na wyjściu układu (U1) zmieni się stan pinu Q. Po trzecie, nie wspomniałeś słowa o koncepcji gotowego urządzenia, w którym miejscu chcesz je umieścić? W puszce podtynkowej czy w jakimś innym miejscu?

    Off topic. Pomyślałem, że fajny temat konkursowy na przyszły miesiąc może być włącznik oświetlenia?! ;)

    Odpowiedz
  • Zgadzam sie z ebike. Napisalem nawet dwa komentarze w tym tonie ale nie przeszly najwyrazniej moderacji. Jak dla mnie to wstyd i dla „autora” artykulu jak i dla majsterkowa.

    Odpowiedz
  • Schematy przekopiowane z EdW, bez podania autorstwa, do tego bałagan na płytce stykowej i minimum pracy. 1/5 gratuluję.

    Odpowiedz

Odpowiedz

anuluj

Klaskacz

Masz uwagi?