Kontroler iTunes oparty na Arduino i Processing

Witam,
chciałbym przedstawić Wam mój projekt – kontroler iTunes. Urządzenie to służy do wyświetlania tytułu, wykonawcy piosenki, oraz pozycji odtwarzacza programu iTunes. Wszystko jest wyświetlane na dużym (4×20) wyświetlaczu i jest sterowane pilotem IR. Całość działa na Arduino + Processing + AppleScript. Z tego względu ten projekt będzie działał jedynie na komputerze z systemem OS X.

Co będzie nam do tego potrzebne?

Arduino Uno
Wyświetlacz LCD 4×20
Kontroler I2C oparty na HD44780
Płytka stykowa
Kabelki do płytki stykowej
Dioda RGB
Rezystory 220Ω
Odbiornik podczerwieni
Oprawki do diod LED
– Komputer z systemem OS X (testowane na 10.9.2)
– Biblioteki: Wire, LiquidCrystal I2C, IRremote

Schemat połączeń dla arduino:

Nie ma tutaj nic skomplikowanego, cały projekt opiera się głównie na wyświetlaczu.

Zasada działania:

Wszystko zaczyna się od skryptu Apple Script, który zapisuje do pliku tekstowego: tytuł, wykonawcę, czas piosenki, aktualną pozycję, głośność oraz status odtwarzacza. Następnie Processing wysyła wszystkie te dane do Arduino, poprzez serial port. Mikrokontroler odbiera te dane i w odpowiedni sposób wyświetla na wyświetlaczu. Mamy do tego diodę RGB, która sygnalizuje nam niektóre rzeczy. Wszystko to działa “real-time”, opóźnienie wynosi ok. 1 sekundy.

Sterowanie pilotem podczerwieni

Wszystko o odbieraniu sygnału IR przez Arduino świetnie opisał Łukasz w swoim wpisie. Ja do tego użyłem swojego starego pilota z DVD, jest on mały, poręczny i ma masę przycisków. Zaprogramowałem Arduino tak, że mogę nim: Zmieniać piosenki, włączyć pauzę/play, pogłaśniać, przewijać muzykę oraz wyłączyć/włączyć iTunes. Wykorzystałem do tego też diodę RGB, która sygnalizuje odebranie sygnału pilota.

Kod Arduino:

Całość napisałem sam, z drobną pomocą mojego dobrego kolegi Łukasza.

Kod Processing:

Rozmieszczenie katalogów i plików:

Każda wykonywana akcja (np. pogłaśnianie) to osobny skrypt Apple Script. Wszystkie skryptu udostępniłem Wam do pobrania (tutaj). Ja całość umieściłem w swoim folderze domowym.

W pliku “bash.sh” trzeba zmienić “/Users/Pawel/files/” na adres do tego katalogu.

W Processing należy podać swoją ścieżkę do tego katalogu, w zmiennej “path“.

Należy również zmienić port szeregowy Arduino na swój.

Teraz wystarczy wgrać program do Arduino, oraz uruchomić aplikację Processing i wszystko powinno działać.

Wygląd zewnętrzny:

Pełno kabli podłączonych do płytki stykowej i Arduino wygląda średnio, dlatego całość zapakowałem w stare drewniane pudełko, o kolorze zbliżonym do koloru moich mebli. W środku wyciąłem miejsce na ekran, diodę RGB i kabel. Zastosowałem też oprawkę do diody LED, dzięki której wygląda to schludnie i estetycznie.

Efekt końcowy:

Filmik prezentujący kontroler:

To już koniec, mam nadzieję, że spodobał się Wam mój projekt ;)

Ocena: 4.71/5 (głosów: 65)

Podobne posty

7 komentarzy do “Kontroler iTunes oparty na Arduino i Processing

  • Ciekawy projekt, podoba mi się Arduino coraz bardziej :)

    Ścieżka do folderu domowego w Unixach to ~ (np. cd ~) – oszczędziłoby to trochę grzebania w kodzie.

    Odpowiedz
  • Fajnie, drobne dwie uwagi:

    1. na magistrali I2C, zarówno na linii zegara jak i danych (SCL oraz SDA) muszą znaleźć się rezystory pullup, typowo o wartości 4,7kOhm
    2. dlaczego przy diodzie RGB wykorzystujesz aż 4 rezystory? rezystory powinny być albo trzy (po jednym na każdej linii kontrolującej konkretny kolor), albo jeden (na wspólnej anodzie/katodzie – choć to średnie rozwiązanie, bo jasność diody będzie mocno zależała od tego ile i które z kolorów są aktualnie załączone).
    Odpowiedz
    • No właśnie, tak jak Piotr zauważył. Wydawało mi się (tak chyba gdzieś wyczytałem), że rezystory podciągające są potrzebne przy więcej niż jednym urządzeniu… Mogę się mylić, bo ekspertem nie jestem. Fajnie by było jak byś to wyjaśnij, a nuż się czegoś nauczę ;)

      Odpowiedz

Odpowiedz

anuluj

Masz uwagi?