Lampka biurkowa z PVC

Lampka biurkowa z PVC

INFORMACJA: Poniższy post nie wydostał się z Poczekalni :(

Witam bardzo serdecznie.

W tym projekcie mam zamiar przedstawić wam jak wykonać lampkę biurkową z płyty PVC.

Potrzebnie materiały:

  • Płyta PVC (lub PCV, tak na prawdę to jest to samo ;)
  • Uchwyt do lampki (ja użyłem dwóch kawałków Parkietu 11×2 cm; Oraz jednego przyciętego do 2×2 cm.)
  • Folia aluminiowa, bądź coś mocniejszego co odbija światło (ja miałem tylko taką do kanapek)
  • Oprawka do żarówki t26/57 (bądź innej żarówki mniej-więcej takiej wielkości)
  • Uchwyt do oprawki
  • Żarówka t26/57 (bądź inna podobnej wielkości)
  • Długi kabel (~2,5 m.) najlepiej linka, aby był giętki
  • Włącznik do lampek
  • Wtyczka mała płaska 
  • Śruby Ø6 mm. (3 sztuki + 3 nakrętki)
  • Śruba do umocowania uchwytu do oprawki (rozmiar odpowiedni do otworu w uchwycie)
  • Podkładki pasujące do śrubek (będzie ich tu sporo potrzebne, więc nie będę ich zliczał ;)
  • Co najmniej 10 opasek zaciskowych (miałem niebieskie i pomyślałem, że będą fajnie wyglądać ;)
  • Kilka lasek gorącego kleju (ja zużyłem 2 sztuki, to pewnie dla tego, że nie nauczyłem się jeszcze dobrze kleić)

Potrzebne narzędzia:

  • Nóż do tapet (bądź inny z bardzo ostrym czubkiem)
  • Wiertarka/wkrętarka (wkrętarka powinna wystarczyć do wiercenia w tak miękkim materiale)
  • Pistolet do gorącego kleju
  • Kluczyki Ø6 mm. do skręcania lampki
  • Wyrzynarka (bądź inne narzędzie do wycięcia okrągłych kształtów)
  • Drobny papier ścierny

Zaczynajmy

I tutaj na samym początku pewna uwaga. Wszystkie pomysły elementów powstawały na bieżąco, więc nie podam od razu wszystkich wymiarów. Przy pierwszym zdjęciu wpadłem na fajny pomysł. A mianowicie robienie zdjęć wyciętych elementów przy kątowniku oraz metrówce. Mam nadzieję, że pomysł się spodoba.

Nóż do tapet jest bardzo ostry. Zachowaj szczególną ostrożność podczas wycinania małych elementów!

Na początku wycinamy 5 wąskich pasków, które będą pełniły rolę rusztowania, wysięgników. Na górze będą dwa a na dole trzy. Powinniśmy otrzymać coś takiego:

Lampka biurkowa z PVC

Kiedy paski są już wycięte należałoby je zaokrąglić na końcach. Rysujemy punkty w równej odległości od brzegów.Powinno wyglądać to mniej-więcej tak:

Lampka biurkowa z PVC

Kiedy linie cięcia są już narysowane, wycinamy je wg. wzoru i wiercimy. wycinanie poszłoby najłatwiej jakimś multitoolem, bądź innym narzędziem. Ja niestety posiadałem tylko wyrzynarkę. zrobiłem sobie taki stolik do wycinania na wyrzynarce. Tak na prawdę to była tylko wyrzynarka zamocowana do ‘góry nogami’ w imadle ;). Wycinamy:

Lampka biurkowa z PVC

Poprawiamy wszystko drobnym papierem ściernym oraz przemywamy rozpuszczalnikiem, bądź czymś słabszym kiedy płyta nie ma wyraźnych brudów. Teraz wiercimy i skręcamy z użyciem podkładek ,aby sprawdzić czy wszystko jest równo. Teraz czas na przygotowanie mocowanie klosza oraz podstawki. wycinamy mniejsze kawałki naszych wysięgników:

Lampka biurkowa z PVC

Powinniśmy wyciąć 5 sztuk (na zdjęciu są tylko 3, ponieważ resztę wyciąłem później). Tutaj postępujemy tak samo jak wcześniej, z jednym wyjątkiem. Zaokrąglamy tylko jedną krawędź, aby można było je przykleić:

Lampka biurkowa z PVC

Te kawałki również traktujemy papierem ściernym i przemywamy je. Wiercimy odpowiednie otwory i skręcamy, aby zobaczyć czy wszystko się trzyma i jest równo. Oczywiście stosujemy podkładki:

Lampka biurkowa z PVC

Czas na zacisk na biurko. Można użyć normalnego uchwytu lampkowego, ale ja takowego nie posiadałem. Nie będę się tutaj zbytnio rozpisywał. Dwa kawałki parkietu połączone ze sobą małym dystansem. Dwa otwory: Jeden pod śrubę, która wszystko zaciśnie, a drugi do przeprowadzenia kabla. Na końcu kawałki gumy z dętki (jeden i tak zerwałem, ponieważ lampka nie wchodziła na biurko). Całość powinna wyglądać mniej-więcej tak:

Lampka biurkowa z PVC

Lampka biurkowa z PVC

Całość traktujemy drobnym papierem ściernym, aby usunąć wszelkie niedoskonałości z drewna. Teraz wycinamy małą płytkę, aby zamocować w niej cały szkielet:

Lampka biurkowa z PVC

Wycinamy w niej dwa podłużne otworki, aby wszystko się lepiej trzymało:

Lampka biurkowa z PVC

Lampka biurkowa z PVC

Wklejamy w nią szkielet i przechodzimy do robienia klosza. Wycinamy 4 takie same trójkąty ze ściętymi górnymi czubkami oraz kwadrat,który będzie na górze:

Lampka biurkowa z PVC

Traktujemy je drobnym papierem ściernym oraz przemywamy je. Wyklejamy te elementy od środka błyszczącą stroną folii(bardzo przepraszam za jakość tego zdjęcia, było robione bardzo późno, więc musiałem użyć flash’a):

Lampka biurkowa z PVC

Teraz kleimy wszystkie elementy w jedną całość:

Lampka biurkowa z PVC

Lampka biurkowa z PVC

Lampka biurkowa z PVC

Resztki Kleju traktujemy nożykiem oraz papierem ściernym wyzbywamy się wszelkich nierówności. Teraz przygotujemy mocowanie klosza do szkieletu.wycinamy drugi taki sam kwadrat jak ten na górze i doklejamy do niego 3 pozostałe małe paski. Następnie płytkę z uchwytami przyklejamy do góry klosza (płaskim do płaskiego):

Lampka biurkowa z PVC

Brzegi traktujemy papierem ściernym, aby je zaokrąglić. Wszystko składamy w całość. Po skręceniu i zamocowaniu do stołu lampka powinna prezentować się mniej-więcej tak:

Lampka biurkowa z PVC

Elektryka

Lampka biurkowa z PVC

Teraz zajmiemy się okablowaniem oraz montażem żarówki. W bocznej ścianie klosza (najlepiej w tej od strony szkieletu) wiercimy otwór na przeprowadzenie kabla oraz drugi na śrubę do mocowania uchwytu oprawki.Najpierw przeprowadzamy kabel do środka potem mocujemy go w oprawcę. Następnie przykręcamy oprawkę do uchwytu a uchwyt do oprawki:

Lampka biurkowa z PVC

Teraz pora na pociągnięcie kabla po lampce. Będziemy go mocować za pomocą zacisków ‘zipperów’. Musimy pamiętać, aby na każdym zgięciu zostawić pewien zapas kabla, aby móc swobodnie poruszać lampką:

Lampka biurkowa z PVC

Lampka biurkowa z PVC

Lampka biurkowa z PVC

Wszystko prezentuje się tak:

Lampka biurkowa z PVC

Teraz na końcu kabla robimy wtyczkę. Blisko lampki dorabiamy włącznik. Wtyczka była ze śmieci. Włącznika nie zrobiłem, ponieważ takiego nie miałem. Postaram się te dwie części kupić i wtedy edytuje post.

Efekt końcowy

Gotowa lampka prezentuje się w taki sposób:

Lampka biurkowa z PVC

Lampka biurkowa z PVC

Moim zdaniem wyszła przyzwoicie. Włączona 3 godziny bez przerwy sprawuje się bardzo dobrze.

Dziękuję za przeczytanie mojego postu. Mam nadzieję, że się wam podoba. Nie zapominajcie ocenić projektu. Prosiłbym o poprawienie moich błędów (jeśli takowe są) oraz konstruktywną krytykę w komentarzach.

Ocena: 0/5 (głosów: 0)

Podobne posty

Skrzynka meteo

Skrzynka meteo

Prosta obudowa do stacji meteo. A raczej obudowa radiacyjna.

4 komentarzy do “Lampka biurkowa z PVC

  • Wyszło fajnie, ale nie wydaje mi się, aby ktoś budując taką lampkę potrzebowałby udać się do internetu, aby poszukać jakiejś rady itp.
    Po za tym lampka mi się podoba, dla tego daję 4. :)

    Odpowiedz
  • Chyba już kiedyś coś podobnego widziałem w książce p. Słodowego – gdybym oceniał tylko sam pomysł i projekt to otrzymał byś 5 / niestety wykonanie jest mało estetyczne, lampka sprawia wrażenie niedokończonej (widoczny nadmiar kleju, nieopiłowane krawędzie , sposób poprowadzenia kabla no i ta nieszczęsna wtyczka ) Chwała ci za to że cała lampka wykonana została z tego co miałeś pod ręką, niestety moja ocena, to tylko 3

    Odpowiedz

Odpowiedz

anuluj

Lampka biurkowa z PVC

Masz uwagi?