Pobieranie zdjęć ziemi z satelity za pomocą anteny DIY i.. tunera TV

Chyba każdy z nas wie, że nad naszymi głowami krąży całkiem spora ilość satelitów. Część z nich robi zdjęcia naszej planecie, to pewnie też wszyscy wiedzą. Niewiele osób wie jednak, że w dość tani i prosty sposób można te zdjęcia odebrać i obejrzeć na zwykłym komputerze. I tego właśnie dotyczy ten projekt – odbioru zdjęć satelitarnych z różnych satelitów pogodowych.

Ktoś mógłby się zapytać po co w ogóle odbierać zdjęcia z satelity ? No cóż, w moim przypadku dla samej frajdy nawiązania takiego połączenia i możliwości oglądania bieżących zdjeć satelitarnych obszaru nad którym się mieszka. Na takich zdjęciach widać nie tylko chmury, kontynenty itd, ale można też podejrzeć rozkład temperatury. Jeśli wyłapie się odpowiednio dużo zdjęć, można nawet zaobserwować ruch mas powietrza i temperatur.
Poza frajdą projekt posiada też pewne walory edukacyjne. Jeśli macie dzieci, polecam wczytać się w tę tematykę i zrobić z nimi podobny projekt. TO jest naprawdę łatwe.

Krok 1 – Antena i Satelity
Pobieranie zdjęć ziemi z satelity za pomocą anteny DIY i.. tunera TVSygnały z satelitów są nadawane na wiele różnych sposobów, z różnym kodowaniem i na różnych częstotliwościach. Wszystkie one wymagają jednak anteny by je odebrać. Proponuję zacząć od odebrania sygnałów od satelit NOAA (nad Polską będą to NOAA 15, 18 i 19). Są najlepsze na początek i, o ile zrobimy dobrą antenę i nie mieszkamy w środku miasta, to umożliwią odbiór zdjęć beż konieczności zakupu dodatkowego wzmacniacza (typu LNA).

Satelity NOAA krążą w okół ziemi na orbitach ok 800 km. Mają do tego tak dużą prędkość, że okrążenie cąłego globu zajmuje im ok 100 minut! To jest niesamowite, jak sobie uświadomimy te liczby.
Pojawiają sie zatem kilkukrotnie w ciągu 24h nad Polska (dokładnie to nie nad Polską, ale są widoczne z naszego kraju).

Satelity nadają na częstotliwościach 137MHz, więc musimy zbudować antenę na taką właśnie wartość. Wybór konstrukcji jest dość spory, internet pokazuje co najmniej 5 typów anten, które można wykonać samodzielnie. Ja proponuję najprostszą – typu V. Nie będę tu wyjaśniał skąd się biorą wymagane wymiary takiej anteny (to można sobie przeczytać np tutaj ) ale ważne, że antena musi składać sie z dwóch kawałków druta (najlepiej miedzianego) o długości 53,5 cm połączonych ze sobą pod kątem 120 stopni. I tyle!. Ja nie miałem grubego druta, wieć użyłem zwykłego kabla elektrycznego. Zdjąłem z niego izolację (co w sumie nie jest konieczne) i przymocowałem do sklejki. Wykonanie anteny zajęło ok 20 minut, a to tylko dlatego, że robił ją mój 6-cio letni syn :)

Filmik prezentujący wykonanie anteny, a także całego niniejszego projektu z krótkim tutorialem, prezentuję poniżej

Krok 2 – Odbiornik
Antene już mamy, teraz czas na odbiornik. Tu zaś mam niespodziankę. Do tego celu można użyć zwykłego Tunera DVBT (o ile używa układu rtl2832u), który odpowiednio ‚zhakowany’ jest niczym innym jak Radiem Definiowalnym Sprzętowo (SDR – Software Defined Radio). W wielkim skrócie – urządzenie SDR umożliwia odbiór fal radiowych, a jego sterowanie odbywa się za pomocą programu komputerowego.
Odbiornik SDR to jedyny koszt w tym projekcie – całe 42 zł przez internet, czyli niedrogo.
Ważna rzecz. Normlanie po instalacji takiego Dongla USB działa on jako tuner TV. Zmiana w odbiornik SDR jest możliwa po nadpisaniu sterowników. Pod windowsem trzeba skorzystać z programu Zadig, a pod linuxem, trzeba wykonać kilka poleceń, jak pod tym linkiem.

Krok 3 – Software do odbioru
Pobieranie zdjęć ziemi z satelity za pomocą anteny DIY i.. tunera TVJa skorzystałem z Linuxa, więc jako program do odbioru sygnałów przez SDR polecam GQRX (działa też na Mac’ach). Jeśli jednak korzystacie z Windowsa, jest jeszcze lepszy program SDR Sharp. Oba działają tak samo, tylko SDR Sharp jest bogatszy w ustawienia i pluginy.
W programach takich ustawiamy częstotliwość, w naszym przypadku np 137,9 dla NOAA 18, ustawiamy parametry odbiornika (modulacja FM, szerokość ok 44kHz) i nagrywamy naszą transmisję do pliku WAV. Po nagraniu pliku trzeba jeszcze tylko zmienić jego częstotliwość z 44kHz na 11025 Hz (będzie to potrzebne do zdekodowania przekazu)
Programy są bardzo łatwe w obsłudze. Polecam obejrzeć filmik, na którym pokazuję, jak je używać do odbioru zdjęć.

Krok 4 – Software do szukania satelitów
Pobieranie zdjęć ziemi z satelity za pomocą anteny DIY i.. tunera TVJest wiele różnych programów i stron internetowych, gdzie można obejrzeć i przewidzieć trasy dowolnych satelitów. Ja polecam wykorzystac program WXTOIMG, gdyż nie tylko pozwala przewidzieć, gdzie jest satelita, ale można w nim od razu dekodować sygnał z NOAA. Program jest dostępny na wszystkie systemy operacyjne.
Po uruchomieniu programu najpierw należy ustawić w nim naszą lokalizacje (Ground Station). Następnie można już zobaczyć, kiedy przelatują satelity nad naszymi głowami (Satellite List).

Jak już mamy nagraną transmisje i zapisaną w odpowiedniej częstotliwości, otwieramy ją w programie WXTOIMG, czekamy chwilę i jeśli wszystko poszło dobrze, cieszymy się zdjęciem satelitarnym na naszym ekranie. Możemy wybierać różny sposób prezentacji od mapy kolorowej z konturami państw, po mapę z informacjami z rozkładem temperatur na ziemi, morzu itd.

Co dalej ?

Sygnały z satelit NOAA to nie jedyne zdjecia, które można odebrać za pomocą prezentowanego zestawu. W podobny sposób można też przechwycić obrazy z satelit METEOR 1 i 2. Mają one jednak inny sposób transmisji i trzeba je trochę inaczej dekodować. Są za to znacznie lepszej jakości.
Oprócz satelitów, można też śledzić ISS (Międzynarodowa Stacja Kosmiczna) i spróbować odebrać nadawane z niej sygnały, tak zwane SSTV.

Polecam zagłębić się w temat, bo oprócz wykorzystania tunera-odbiornika SDR do opisanego przeze mnie odbioru zdjęć, można też użyć go do nasłuchu różnych innych częstotliwości.

Ocena: 5/5 (głosów: 9)
Nettigo - patron działu Elektronika

Podobne posty

7 komentarzy do “Pobieranie zdjęć ziemi z satelity za pomocą anteny DIY i.. tunera TV

Odpowiedz

anuluj

Masz uwagi?