Prosta gra PONG na ARDUINO

Prosta gra PONG na ARDUINO

Cześć!

Arduino i drukarka 3D daje nam tyle możliwości, że można zrobić prawie wszystko. Dziś pokaże wam jak zrobiłem mini „konsole”.

W majsterkowie jest już konsola z grą PONG lecz nie w wersji przenośnej ale jako konsola podpinana do telewizora, polecam zobaczyć.

Osobiście chciałem zrobić coś mniejszego, przenośnego z wykorzystaniem druku 3D, zobaczcie co z tego wyszło.

PO CO?

W dzisiejszych czasach moc obliczeniowa smartfonów jest olbrzymia, więc po co budować mini „konsole” na której zagramy w jedną gierkę gdy możemy grać w wiele wypasionych tytułów na naszych telefonach? Otóż nie chodzi o samo granie ale o zrobienie czegoś samemu, w ten sposób na pewno można się wiele nauczyć oraz połączyć to z zabawą.

Co miesiąc rozdajemy nagrody o wartości 700 zł!

MATERIAŁY:

  • Arduino (najlepiej Nano)

  • wyświetlacz LCD graficzny 84x48px – Nokia 5110

  • bateria i klip na baterię 9V

  • 2 potencjometry (5k Ohm) + dwie gałki

  • przełącznik on-off

  • płytka stykowa (do prototypu)
  • koszulki termokurczliwe

  • przewody

  • filament do druku

  • taśma izolacyjna

  • 8 śrubek

    Prosta gra PONG na ARDUINO

Zaczynamy od złożenia wszystkiego w całość na płytce stykowej. Wszystko łączymy jak rysunku:

Prosta gra PONG na ARDUINO

U mnie wygląda to tak:

Prosta gra PONG na ARDUINO

Teraz możemy wgrać program, szkic nie jest w całości mój został tylko przeze mnie lekko zmodyfikowany (oryginał).

Program zajmuje tylko 9% pamięci, więc można pobawić się w jego rozbudowę lub dodanie innych gierek.

Wszystko powinno już chodzić, jeżeli nie sprawdź dokładnie wszystkie połączenia.

Prosta gra PONG na ARDUINO

Czas na wydrukowanie obudowy, wydrukowałem ją z Red Neon PLA od F3D Filament na niebieskiej taśmie malarskiej(dlatego pierwsza warstwa się nie błyszczy), warstwa 0.3 mm, całość drukowała się ok. 3,5 godziny, a koszt filamentu to ok. 3 zł. Obudowę zaprojektowałem samemu i jestem z niej bardzo zadowolony, STL na samym dole artykułu.

Prosta gra PONG na ARDUINO

Wydrukowana obudowa.

Prosta gra PONG na ARDUINO

Dla osób nie mających dostępu do drukarki 3D dobrym rozwiązaniem może być uniwersalna obudowa np. KRADEX Z34, w której wystarczy wykonać potrzebne otwory, LCD można przykleić np. klejem na gorąco.

Prosta gra PONG na ARDUINO

Prosta gra PONG na ARDUINO

Przykręcamy wyświetlacz za pomocą 4 śrubek.

Prosta gra PONG na ARDUINO

Do potencjometrów lutujemy przewody i zakładamy koszulki termokurczliwe.

Prosta gra PONG na ARDUINO

Wkręcamy je do obudowy(przez to, że umieściłem potencjometr zbyt blisko LCD musiałem go trochę przyciąć co wiąże się z lekkim ryzykiem, w finalnym projekcie poprawiłem ten błąd, więc nie będziecie musieli tego robić).

Prosta gra PONG na ARDUINO

Teraz do klipsa na baterię lutujemy włącznik. 

Prosta gra PONG na ARDUINO

Wkładamy przełącznik.

Prosta gra PONG na ARDUINO

Łączymy wspólne przewody.

Prosta gra PONG na ARDUINO

Podpinamy wszystko do Arduino Nano.

Prosta gra PONG na ARDUINO

Tak prezentuje się gotowy środek. Dla bezpieczeństwa obkleiłem Arduino taśmą izolacyjną, żeby chronić elektronikę przed ewentualnym zwarciem. Wszystko jest mocno upchane w środku(nawet bateria nie ma obudowy bo ledwo wchodziła) i nic nie powinno się ruszać.

Prosta gra PONG na ARDUINO

Teraz wystarczy skręcić obudowę za pomocą 4 śrubek M3 20 mm.

Prosta gra PONG na ARDUINO

Wkładamy gałki z potencjometrów ja miałem kupione ale można je również wydrukować(przykład).

Prosta gra PONG na ARDUINO

GOTOWE!

Prosta gra PONG na ARDUINO

Wystarczy włączyć i można się cieszyć swoją nową zabawką.

Prosta gra PONG na ARDUINO

Zdjęcia robione telefonem, więc wyświetlacz wydaję się nieostry ale w rzeczywistości wszystko jest spoko.

Dzięki za uwagę i pozdrawiam!

Pliki załączone do artykułu:

Ocena: 4.63/5 (głosów: 8)
print-ME.pl - patron działu Druk 3D

Podobne posty

7 komentarzy do “Prosta gra PONG na ARDUINO

    • Arduino nano z chin ma cene podobną do atmegi i innych elementów elektronicznych wymaganych do uruchomienia tego AVR’a. Więc często używa się nano bądz innego arduino z chin zamiast suchego AVR’a :)

      Odpowiedz
      • Właśnie po to są płytki z serii nano/pro, aby można było ich w prosty sposób użyć w prototypach czy jednostkowych egzemplarzach – tak że użycie w tym przypadku Arduino jest całkowicie uzasadnione.
        Co prawda ja bym użył pro mini (bo mniejszy) i wcisnął gdzieś wyłącznik podświetlenia… Ale to takie moje fanaberie :)

        Odpowiedz
  • Estetyka ładna, to mi się podoba, nie podoba mi się arduino, dużo pewniejszym i estetyczniejszym rozwiązaniem byłaby jakaś atmega na płytce zaprojektowanej i wykonanej i płytka wpinana do ekranu.

    Odpowiedz
  • Podoba, nie podoba ;) Ważne, że działa. Chętnie spróbuję coś takiego złożyć. Mam tylko pytanie, co mają zrobić osoby nie dysponujące drukarką 3D?

    Odpowiedz

Odpowiedz

anuluj

Prosta gra PONG na ARDUINO

Masz uwagi?