Raspberry Pi – ustawianie serwera VNC (zdalnego pulpitu)

Czasami samo ssh nie wystarcza, a nie chcesz lub nie możesz podłączyć malinę do monitora. W takiej sytuacji właśnie należy użyć VNC, by móc skorzystać ze środowiska graficznego łącząc się zdalnie z innego komputera.

Potrzebne do tego będzie oczywiście Raspberry Pi i jakiś sposób kontroli nad nim (czyli monitor, klawiatura i mysz lub ssh, które można także skonfigurować bez nich). Dodatkowo będzie potrzebne urządzenie którym połączymy się z maliną, czyli jakiś komputer lub telefon.

1. Instalacja oprogramowania

Na początek należy upewnić się że na RPi jest zainstalowane i aktualne wszystko co potrzebne. Dokonamy tego wykonując te dwie komendy:

Pierwsza pobiera aktualizacje, a druga instaluje serwer i klienta VNC (to drugie, czyli realvnc-vnc-viewer można jednak pominąć).

Przy okazji możemy też już pobrać klienta vnc na nasz komputer. Przykładowo stąd: https://www.realvnc.com/en/connect/download/viewer/

2. Włączenie VNC

Malina domyślnie nie dopuszcza połączeń vnc. Dlatego właśnie musimy to zmienić. Są na to dwa sposoby:

1. Graficzny

Jeśli mamy połączone Raspberry Pi do jakiegoś monitora możemy przełączyć to w środowisku graficznym. Robimy to korzystając z konfiguratora Raspberry Pi, w zakładce „Interfaces” przełączając „VNC” na Enabled

Raspberry Pi - ustawianie serwera VNC (zdalnego pulpitu)

2. Przez terminal

Korzystając z SSH nie ma się dostępu do pulpitu, więc na szczęście jest inny sposób który tam zadziała. Korzysta się tutaj z komendy sudo raspi-config, gdzie także należy wybrać Interfacing Options i następnie włączyć VNC.

3. Połączenie się

W aplikacji VNC Viewer należy stworzyć nowe połączenie (File > New connection). Jako serwer należy wpisać nazwę hosta (Domyślnie raspberry.local lub raspberrypi.local) lub prywatny adres IP (można go znaleźć np. dzięki komendzie ifconfig). Można też wybrać dowolną nazwę dla serwera. Następnie wystarczy kliknąć OK i się połączyć. Wyskoczy okno dialogowe, należy tam wpisać login i hasło do maliny (domyślnie są to pi i raspberry).

Przywita nas pulpit naszego RPi:

Początkowo okno może być zbyt małe, więc polecam dostosować rozdzielczość:

Jeśli korzystasz z RealVNC można także założyć tam konto by móc łączyć się z Maliną przez chmurę. Założysz je na tej stronie: https://www.realvnc.com/en/raspberrypi/#sign-up

I tyle wystarczy. Nie jest to zbyt trudne, a pozwala na łatwiejszą obsługę Raspberry Pi niż SSH.

Ocena: 4.5/5 (głosów: 10)
Nettigo - patron działu Elektronika

Podobne posty

3 komentarzy do “Raspberry Pi – ustawianie serwera VNC (zdalnego pulpitu)

Odpowiedz

anuluj

Masz uwagi?