Sterownik LED RGB z reagowaniem na muzyke

Witajcie, dziś przedstawie i pokaże jak zbudować sterownik pasków LED RGB + LED jednokolorowych sterowanych pilotem oraz trybem reagowania na muzyke :)

Wszystkie robicie na własną odpowiedzialność, nie odpowiadam za uszkodzenie karty dźwiekowej lub czegokolwiek.

Potrzebne części:

  • tranzystory MOSFET N np. BUZ11 – 4 sztuki
  • odbiornik podczerwieni np. TSOP31236
  • rezystor z zakresu 47k-100k – 4 sztuki
  • rezystor 10R – 4 sztuki
  • zasilacz 12 V o odpowiedniej mocy
  • taśma LED RGB
  • taśma LED jednokolorowa
  • gniazdo jack 3.5 mm
  • przedlużacz jack-jack wtyk-wtyk
  • kondensator 10uF
  • rezystor 10k – 1 sztuka
  • rezystor 100k – 2 sztuki
  • kabelki i kable :)

Przez arduino maksymalnie może iść prąd 1A. W przypadku używania większego prądu musicie zasilacz podpiąc do płytki stykowej i połączyć mase zasilacza z masą arduino.

Lutowanie

Dobra jeśli mamy już potrzebne części, zacznijmy od przylutowania kabli do pasków :) Kolorki przy taśmie jedno kolorowej to: czerwony kabel do + lub +12, czarny do -. W RGB lutujemy najlepiej czerwony kabel do R, zielony do G, niebieski do B, a pozostały kabel np. biały do +12 (RGB – Red Green Blue – Czerwony Zielony Niebieski :) ). Odrazu możemy także przylutować 2 kabelki do gniazda jack. Do wyprowadzenia 1 lutujemy np. niebieski kabel bo to masa. Do 2 lub 3 (są to kanały lewy i prawy) lutujemy jakiś kabelek, jeżeli mamy gniazdo mono lutujemy tylko jedno wyprowadzenie :)
Podłączenie Jack 3.5mm

Łączenie w całość

Najtrudniejszą robote mamy za sobą :) Teraz już tylko powtykać co nieco, w płytkę stykową i napisać program :) Z arduino lub uC (mikrokontroler) sygnałem PWM sterujemy „otwarciem” tranzystora.
Rezystory po kolorach odnajdziecie, ale wam też napisze to.

  • pomiędzy masą a pierwszą od lewej nóżką MOSFET – 47k (można w zakresie 47k-100k)
  • pomiędzy arduino a pierwszą od lewej nóżka MOSFET – 10R (do tej samej nózki co rezystor wyżej, pierwsza nózka od lewej patrząc tak, że metalową obudowe mamy z tyłu [bodajże radiator?]).
  • pomiędzy kanałem audio a kondensatorem – 10k
  • pomiędzy masą a kondensatorem oraz 5V i kondensatorem – 100k
  • Kondensator 10uF, jego minus podłączony do rezystora 10k od kanału audio.

PS. Przepraszam, nie ogarniam fritzing :C
Podłączenie fritzing
podłączenie normalne

Programowanie

Dobra teraz troszkę programowania :)
Najpierw pobierz biblioteke IR Remote do obsługi naszego odbiornika podczerwieni – IR Remote.
Po pobraniu, wejdź do folderu gdzie masz Arduino (np. Program Files), libraries, i wrzuć tam folder z tą biblioteką tak aby po otworzeniu widać było pliki .cpp i .h.
Następnie, wgraj na arduino taki kod:

Jest to kod umożliwiający odczyt kodów przycisków pilota. Po wgraniu w Arduino IDE wejdź w Narzędzia > Monitor portu szeregowego lub kliknij Ctrl+Shift+M.
W prawym dolnym rogu wybierz „9600 baud”. Teraz gdy naciśniesz przycisk na pilocie i będzie on skierowany na odbiornik, powinieneś zobaczyć kod przycisku na monitorze. Powciskaj przyciski których będziesz używał i je sobie zapisz.

Programowanie cd.

Po zapisaniu wszystkich kodów przycisków, wgraj na arduino taki program, ustawiając kody przycisków w odpowiednich miejscach (results2==”TUTAJ”).

Kod starałem się opisać w komentarzach :)
No to zostało tylko podłączyć LED-y do tranzystorów, 12V do arduino, audio do gniazda jack przez przedłużacz audio. I odpalać :)

Obrazki

DSC04077
DSC04073

Koniec

Na razie to wszystko :) Może dodam drugą część i tam będzie troche bardziej zaawansowane sterowanie muzyką, przeniesienie na ATmege i ew. jakaś płytka PCB :).
Jeżeli ktoś widzi jakiś błąd w schemacie, elektronice lub czym kolwiek, proszę napisać, elektronikiem nie jestem, ale staram się ogarniać to jak umiem :)

Aktualizacja

2013-10-18 23:15 – dodałem do kodu auto poziomowanie dźwięku :)

Ocena: 4.21/5 (głosów: 58)
Nettigo - patron działu Elektronika

Podobne posty

Drapak dla kota

Drapak dla kota

32 komentarzy do “Sterownik LED RGB z reagowaniem na muzyke

Odpowiedz

anuluj

Masz uwagi?