Zegar Termometr i Sterownik Rolet v1

Zegar Termometr i Sterownik Rolet v1

Zegar Termometr i Sterownik Rolet v1Witam.

Chcę zaprezentować dziś mój projekt jakim jest Zegar, Termometr oraz Sterownik Rolet. :)

Pierwszym założeniem miało być samo zautomatyzowanie rolet wolno wiszących, lecz potem postanowiłem dodać zegar i termometr… (jak najtańszym kosztem).

MATERIAŁY:

NARZĘDZIA:

Niestety nie robiłem zbyt wielu zdjęć podczas montażu :(

  1. Rolety

Po pierwsze usunąłem oryginalne mechanizmy „łańcuszkowe”, i w ich miejscu, po wywierceniu kilku dziurek oraz użyciu kleju na gorąco zamontowałem serwa przerobione na zwykłe silniki.

Zegar Termometr i Sterownik Rolet v1

Następnie doprowadziłem do pierwszego z nich przewód czterożyłowy. Dwie żyły dołączyłem do pierwszego serwa, a drugie dwie do drugiego (dalszego) serwa…

Zasilanie rolet pochodzi z dwóch połączonych szeregowo ogniw 18650, co daje nam ponad 7V. Obydwa bieguny (dodatni przez dodatkowy wyłącznik) są poprowadzone do przełącznika trójpozycyjnego, monostabilnego i zmostkowane z drugim przełącznikiem.

Zegar Termometr i Sterownik Rolet v1

Zegar Termometr i Sterownik Rolet v1

Następnie z każdego z przełączników wyprowadziłem po 4 przewody do wyjść głośnikowych (Jedną parę zgodnie z biegunowością, a drugą odwracając biegunowość, aby silniki mogły kręcić się w dwie strony ) :)

Zegar Termometr i Sterownik Rolet v1Zegar Termometr i Sterownik Rolet v1

2. Zegar i Termometr

Chcąc oszczędzić, postanowiłem nie kupować modułu zegaru czasu rzeczywistego. Pisałem w Arduino IDE, i prototypowałem na płytce UNO. Udało mi się zrobić kod do zegarka, następnie termometru i połączyłem obydwa kody w jeden…

Kod jest trochę „pokręcony”, po wielu przeróbkach, ale działa :)

Zmiany godziny dokonujemy poprzez zwarcie pinu 3 (minuty) lub 4 (godziny) do masy poprzez tact switche.

Wyświetlanie temperatury ustawiłem z dokładnością do 0,1’C.

Dodałem jeszcze ekran powitalny, uruchamiany przy włączaniu stacji.

Aby wyświetlacz nie świecił mi mocno w nocy, dodałem w miejscu zworki od podświetlenia – fotorezytor wyciągnięty poza obudowę.

Zegar Termometr i Sterownik Rolet v1
Wyświetlacz z I2C

Zegar Termometr i Sterownik Rolet v1

3. Składanie

Teraz nadszedł moment aby wyjąć Atmegę z wgranym programem z Arduino i zmontować całość na płytce uniwersalnej…

Zasilanie logiki pochodzi z zasilacza 5V (stara ładowarka od telefonu)

Należy wlutować podstawkę DIP28, następnie do pinów 9 i 10 dołączyć rezonator kwarcowy 16MHz wraz z kondensatorami 22pF dołączonymi do masy. Do pinu 1 (RESET) dołączamy rezystor 10kOhm połączony z linią 5V.

Zegar Termometr i Sterownik Rolet v1

Zegar Termometr i Sterownik Rolet v1

Resztę łączymy już według pinoutu atmegi i naszego kodu:

Warto dodać również kondensatory filtrujące 100nF między piny 7-8, 20-22 (+\-)  oraz pin 21(ARef) i masę .

W obudowie dodałem odbiornik IR, gdyż w przyszłości planuję zrobić sterowanie roletami na pilota.  :)

Dziękuję za uwagę i proszę o ocenę mojego projektu…

Ocena: 4.25/5 (głosów: 12)
Nettigo - patron działu Elektronika

Podobne posty

Regulator PID na arduino.

Regulator PID na arduino.

Witam wszystkich majsterkowiczów! Chciałbym przedstawić wam moje nagranie dotyczące realizacji regulatora PID przy użyciu arduino.Regulatory…

10 komentarzy do “Zegar Termometr i Sterownik Rolet v1

Odpowiedz

anuluj

Zegar Termometr i Sterownik Rolet v1

Masz uwagi?