Prosta antena do obioru DVB-T – jak ją zrobić samemu?

Jeśli wiesz już wszystko o DVB-T i chcesz po prostu sam zrobić antenę, możesz pominąć trzy następne akapity.

Ale o co chodzi?

Od jakiegoś czasu m.in. w telewizji straszą nas “przejściem na odbiór cyfrowy”. Nie ma się czego bać, bo oznacza to dla nas dużo dobrego – lepsza jakość obrazu i dźwięku, więcej kanałów, “program telewizyjny” (harmonogram nadchodzących audycji) w telewizorze. I to wszystko za darmo, bez kablówki czy anteny satelitarnej – oczywiście pamiętając o płaceniu abonamentu RTV, który tak czy siak płacić trzeba. Do odbioru potrzebny jest w miarę nowy telewizor z wbudowanym dekoderem DVB-T lub zewnętrzny dekoder tego standardu. Obojętnie jak będziemy odbierać, potrzebna nam antena – tu pokażemy, jak szybko i tanio zrobić własną antenę.

Antena DVB-T

Kilka słów o cyfrowym sygnale

Zanim zacznie się budowę własnej anteny, warto sprawdzić, czy istniejąca instalacja odbiera sygnał cyfrowy. Jest on nadawany w tym samym zakresie częstotliwości,  więc jest szansa, że do odbioru wystarczy stara antena. Sygnał cyfrowy różni się jednak od analogowego – źle odbierana stacja analogowa szumi, śnieży, od razu widać, jak dobrze odbiera. Stacja cyfrowa zachowuje się trochę jak płyta DVD – nawet porysowaną da się odtwarzać, jednak jeśli jest mocno porysowana, to obraz i dźwięk będą się zacinać, a czasem mogą całkiem zniknąć. Na szczęście w wielu odbiornikach jest możliwość podejrzenia jakości sygnału – zazwyczaj dostępne są dwa parametry, jakość i siłą sygnału, podawane w procentach. Jeśli okazuje się, że przy istniejącej instalacji telewizor pokazuje że sygnał ma 100% jakości i 100% siły, to nie ma potrzeby budowania nowej anteny – chyba, że dla samej przyjemności budowania (-; Jest jeszcze jedna ważna różnica między DVB-T a sygnałem analogowym: stacje nadawane cyfrowo znajdują się w multipleksach. Taki multipleks to ~10 stacji zakodowanych na jednaj częstotliwości. Oznacza to, że wystarcza sprawdzanie jakości tylko na kilku z kilkudziesięciu znalezionych stacji.

Jakie stacje i gdzie nadają w DVB-T?

W związku z tym, że telewizja cyfrowa jest na etapie wdrażania, dostępne stacje zmieniają się dość dynamicznie. W chwili pisania artykułu w sporej części kraju powinno udać się odbierać wszystkie 3 multipleksy publiczne (MUX-1, MUX-2 i MUX-3) oraz prywatny kodowany MUX-4. Bardzo przydatny jest wykaz częstotliwości na stronie RadioPolska - można tam zobaczyć, które maszty w naszej okolicy nadają który multipleks na jakiej częstotliwości, oraz (po kliknięciu na dany multipleks) co jest aktualnie nadawane w danym multipleksie.

Co będzie potrzebne?

W tym artykule pokażę jak zrobić antenę znaną w środowisku hobbystów jako biquad. Instrukcja jest dość długa, ale to nie dlatego, że zrobienie takiej anteny jest trudne czy skomplikowane – raczej dlatego, ze staram się opisać wszystko w miarę dokładnie (-: Zacznijmy od potrzebnych materiałów.

  • Drut (niecały metr)

    Naszą antenę zbudujemy z drutu. Drut, jaki jest, (nie) każdy widzi. Pierwsza sprawa to grubość.  Dla utrudnienia podawana na dwa sposoby – albo średnica (w mm), albo pole powierzchni przekroju (w mm^2). Jedno na drugie przeliczamy wzorem z podstawówki, P = pi*r^2, pamiętając, że promień to połowa średnicy (-; Zalecany przekrój drutu to od 2mm^2 do 10mm^2 (czyli średnica od ~1.6mm do ~3.5mm). Cieńsze są zbyt wiotkie i podatne na przypadkowe wygięcia, grubsze to już przerost formy nad treścią. Jeśli chodzi o materiał, to powinien się dobrze lutować i nie łamać przy wyginaniu – dobre są np. miedź czy mosiądz. Skąd wziąć taki drut? Możliwości jest kilka. Pierwsza to przewód elektryczny – do kupienia w dużych marketach budowlanych. Należy zwrócić uwagę, by był to drut a nie linka – czyli w izolacji jeden gruby kawałek metalu, a nie kilkadziesiąt cienkich splecionych razem. Dostępne przewody są kilkużyłowe, oczywiście antenę robimy z jednej żyły (-: Z takiego drutu należy zdjąć izolację, ale nie trzeba na całej długości – wystarczy w miejscach lutowania. Druga możliwość to drut nawojowy. Dość ciężko dostępny (zwłaszcza w potrzebnej nam grubości), ale ładnie zaemaliowany, emalię w miejscach lutowania trzeba zetrzeć, np. papierem ściernym. Mi udało się znaleźć drut mosiężny w sklepie spawalniczym – ~3.5zł/m, średnica 3mm, co ważne prosty metrowy kawałek, w przeciwieństwie do wcześniej wymienionych, które sprzedawane są ze szpul i trzeba bawić się w ich prostowanie.

  • Kabel antenowy

    Tu na szczęście wybór jest niewielki (-: Polecam w miarę standardowe 7mm średnicy, dostępny w marketach budowlanych i sklepach elektronicznych. Kilka metrów, tak, by mieć możliwość wybrania dobrego miejsca dla anteny.

  • Wtyk antenowy TV

    Powinien być do kupienia tam, gdzie kabel antenowy (-: Tutaj wybór jest większy (od~1zł do ~10zł), ale nie ma większego znaczenia. Ważne, byśmy potrafili go zamontować, ewentualnie mogą decydować kwestie mechaniczne – jeśli za telewizorem jest mało miejsca, warto rozważyć wtyk kątowy, jeśli gniazdo w TV jest głęboko w obudowie to pewnie lepiej kupić wtyk prosty, możliwie “chudy”. Przed wyjściem do sklepu warto dokładnie obejrzeć gniazdko w telewizorze i pamiętać jak wygląda kupując wtyk. Nie warto też na siłę kupować najtańszego wtyku, złotówka oszczędzona może zemścić się w postaci niedokładnego wykonania a co za tym idzie niewygodnego montażu takiego wtyku na kablu.

Wyginamy drut

Kształt i wymiary anteny są bardzo ważne. Od tego, jak dokładnie ją wykonamy będzie zależeć, jak dobrze odbiera sygnał. Antena ma kształt “kwadratowej ósemki” – dwa kwadraty stykające się wierzchołkami, w miejscu łączenia kwadraty są otwarte. Długość boku kwadratu to 10.5cm. Dlaczego? Bo wtedy obwód jednego kwadratu to 42cm*)(-; Wyginanie zaczynamy od środka, zostawiając co najmniej 42cm drutu po obu jego stronach (można zacząć trochę dalej, zawsze łatwiej potem odciąć nadmiar niż dorabiać). Ja pierwsze wygięcie robię w rękach, dzięki czemu uzyskuję lekki łuk, który zapobiega niepożądanemu połączeniu na środku anteny. Wygięcie wyrównujemy do kąta prostego – ja robiłem to przykładając do obrusu w kratkę (-: Kolejne wygięcia robimy dokładnie mierząc odległość powstających boków. Każde wygięcie trzeba wyrównać do kąta prostego i dbać o to, by antena powstawała w jednej płaszczyźnie – po wykonaniu zgięcia kładziemy drut na płaskiej powierzchni, najpierw jedną potem drugą stroną. Jeśli na obu stronach przylega całą długością, jest dobrze (-: Jeśli nie, to trzeba delikatnie “przekręcić” wykonywane zgięcie, aż będzie dobrze (czyli płasko). Ostatnie zgięcie (w środku) robimy tak, by drut przy zamknięciu pętli był równoległy. Zostawiamy ok. 1cm takiego podwójnego odcinka, resztę ucinamy. Łączenie lutujemy. Jeśli lutownica ma regulację temperatury, to warto ją trochę podkręcić – taki drut dość szybko odprowadza ciepło, a połączenie warto wykonać dość solidnie – nie bójmy się zalać go dużą ilością cyny.

Kształt anteny

Kształt, w jaki należy wygiąć drut – zaznaczono przebieg drutu wewnątrz puszki

Montujemy kabel

Do tak wygiętej anteny przylutowujemy kabel antenowy. Z kabla zdejmujemy zewnętrzną izolację na długości około centymetra, delikatnie ją nacinając – tak by nie przeciąć będącego pod nią oplotu, czyli delikatnych drucików tworzących ekran. Po zdjęciu izolacji cały oplot zwijamy w jedną wiązkę i cynujemy. W moim kablu sprawiało to trochę kłopotów, zależy to od materiału, z którego wykonany jest oplot. Pod oplotem może znajdować się metalowa folia – jeśli cyna się jej trzyma lub oplotu jest mało, można zwinąć i ocynować ją razem z oplotem – u mnie oplotu było wystarczająco dużo, więc folię wyciąłem. Następnie zdejmujemy izolację rdzenia przewodu – na trochę krótszej długości, tak, by nie ryzykować zetknięcia rdzenia z oplotem. Rdzeń zazwyczaj jest miedziany, więc powinien dać się ocynować bez problemu (-: Tak przygotowany kabel lutujemy do środka anteny – oplot do jednej strony, rdzeń do drugiej.

Mocowanie kabla do anteny

Na drugim końcu kabla montujemy wtyk telewizyjny. Generalnie należy zrobić to tak, by rdzeń kabla kontaktował z środkowym pinem wtyku, a ekran – z jego obudową. Wtyki jednak występują w najróżniejszych wariantach, więc po szczegóły odsyłam do sprzedawcy lub Internetu (-;

Wtyk TV

Tego modelu wtyku TV nie polecam, montowanie było wyjątkowo niewygodne.

Szukamy sygnału

Gotową antenę podłączamy do telewizora. Na początek ustawiamy antenę “na oko” – np. za otwartym oknem. Ważne, by antena była zorientowana pionowo, tzn. jeden kwadrat nad drugim. Przy tak ustawionej antenie włączamy automatyczne programowanie odbiornika. Jeśli dobrze zrobiliśmy antenę i mamy sprzyjające warunki, to odbiornik powinien znaleźć całkiem sporo kanałów. Na jednym z nastrojonych kanałów włączamy wskaźnik mocy i jakości sygnału i zaczynamy szukać najlepszego miejsca dla anteny. W poszczególnych miejscach warto dać odbiornikowi chwilę na ustabilizowanie się – u mnie po szybkiej, drastycznej zmianie położenia jakość spada do zera, a docelową wartość uzyskuje po kilku sekundach bez ruchu. Sygnał DVB-T jest transmitowany przez powietrze, więc najlepiej szukać go w okolicy okien. Oczywiście umieszczenie anteny za oknem zazwyczaj daje dużo lepsze rezultaty, al pozostaje problem przeprowadzenia przewodu. Co ciekawe, dobrym miejscem może okazać się słupek między oknami – w środku okien plastikowych są wzmocnienia stalowe, które wzmacniają działanie anteny. Warto pamiętać, że na odbiór może mieć wpływ pogoda – przy czystym niebie sygnał lepiej, dalej dociera.

Wersja “pro” (-;

Jeśli antena ma działać na zewnątrz, lub po prostu ma wyglądać trochę ładniej, wypadałoby jakoś ją obudować. Poniżej jeden z możliwych sposobów.

Antena DVB-T - tył

Potrzebne dodatkowo będą:

  • Puszka elektroinstalacyjna natynkowa

    Tu trzeba wybrać rozsądnie, tak, by mieć jak najmniej pracy z wkładaniem anteny do środka. Powinna mieć wyprowadzenia na środku czterech ścian, przez które wyprowadzimy druty anteny. Dobrze, jeśli wyprowadzenia są wyjmowalnymi kawałkami gumy – dzięki temu można je nawlec na antenę (przed zlutowaniem końców anteny!), a potem antenę z tymi gumkami zamocować w pudełku. Lutując antenę warto te gumki odsunąć możliwie daleko od lutowanego miejsca – tak, by rozgrzany lutowany drut ich nie roztopił. Do środka puszki trzeba jakoś doprowadzić kabel. Wersja najprostsza to przeprowadzenie kabla przez wywierconą dziurę w puszcze i zalanie styku przewodu z puszką klejem na gorąco, ja pokażę jednak trochę bardziej eleganckie rozwiązanie (-:

    Wnętrze puszki

  • 2 x wtyk F + łącznik F

    Standardem instalacji antenowych jest wtyk F. Jest to o tyle ciekawy wtyk, że sam wtyk to po prostu obudowa – jako środkowy pin wykorzystywany jest rdzeń kabla antenowego. Najczęściej wtyki są nakręcane na odpowiednio obrobiony kabel, ważne jest więc, by były dopasowanej średnicy – najczęściej jest to 7mm. Do kupienia dość często są zestawy: dwa wtyki i łącznik (czyli “dwustronne gniazdko”). Dokładnie taki zestaw nam się przyda.

    Łącznik F

    Jedno gniazdo łącznika F będzie na zewnątrz puszki, drugie wewnątrz.

Łącznik powinien mieć w komplecie nakrętkę, dzięki czemu można zamocować go w ściance puszki. Wiercimy dziurę, przekładamy przez nią łącznik, dokręcamy podkładkę i nakrętkę. Od zewnątrz przykręcamy kabel prowadzący do TV zakończony jednym wtykiem F.

Wtyk F

Od środka mocujemy krótki kawałek przewodu antenowego – z jednej strony drugi wtyk F, z drugiej przylutowany do anteny.

Mocowanie wtyku do anteny

Mocowanie wtyku do anteny – w mojej puszce jest dość ciasno, więc kabel jest w niej brzydko wygięty.

Jeśli chodzi o zakładanie wtyków F na kabel antenowy, tu jest ładny opis. Takie mocowanie przewodu do anteny ma tę zaletę, że antenę możemy dość łatwo odczepić od kabla, kabel skrócić / wydłużyć, przerzucić na balkon itp.

A co, jeśli dalej odbiera za słabo?

Jeśli sprawdziliśmy już najróżniejsze miejsca, a sygnał dalej jest za słaby, by dało się go oglądać, to nie musi to oznaczać końca a dopiero początek zabawy z antenami (-: Możliwości jest wiele – do naszej anteny można dorobić ekran, dobrać wymiary pod konkretną częstotliwość, spróbować innych kształtów, z czterech, sześciu czy nawet ośmiu kwadratów. Rekordziści zużywają po kilka metrów drutu na anteny wielkości prawie trzech metrów. Więcej szczegółów krąży po Internecie, dobrym miejscem do rozpoczęcia jest ten wątek na forum Emitel’a – długi i nieraz okraszony branżowym słownictwem, ale zawartych jest tam wiele bezcennych informacji (-:

Antena to antena, czyli nie tylko DVB-T

W tej antenie nie ma nic specjalnego, jeśli chodzi o dostosowanie do DVB-T – powinna odbierać dowolny sygnał nadawany na częstotliwości bliskiej 690MHz, w szczególności też część zakresu telewizji analogowej. Zakres częstotliwości nadawania DVB-T zaczyna się od ok. 500MHz, zakres telewizji analogowej – od ok. 200MHz. Oba kończą się na ok. 800MHz. Nic nie stoi na przeszkodzie, by wykonać antenę w innych wymiarach, dopasowaną do innego sygnału. Im niższa częstotliwość, tym większa długość fali, więc tym większa antena – dlatego do odbioru radia FM antena wychodzi dość duża (bok kwadratu rzędu 70~80cm!), ale już np. dla WiFi, które operuje na 2.4GHz, bok ma tylko 3cm, więc można zrobić małą, zgrabną antenkę (-: Tu można znaleźć kalkulator częstotliwość -> wymiary anteny. “Reguła kciuka” mówi, że przy dobieraniu anteny na zakres częstotliwości wybieramy nie jego środek a mniej więcej 2/3 – im wyższa częstotliwość, tym antena musi być lepiej dopasowana. Stąd dla zakresu 500~800MHz robimy antenę wyliczoną na ~700MHz, a nie na ~650MHz (-:

*) Tak naprawdę długość boku anteny jest dobrana pod konkretną częstotliwość (690MHz). W tym przypadku jest to w miarę uniwersalne dopasowanie, tak, by antena dość dobrze odbierała w całym zakresie częstotliwości przeznaczonym docelowo na DVB-T w Polsce.

Prosta antena do obioru DVB-T - jak ją zrobić samemu?, 4.5 out of 5 based on 93 ratings

Oceń post Kategoria: Dom, Tagi: , , , , ,

GD Star Rating
loading...

  • https://plus.google.com/u/0/105020798016042431621?rel=author Łukasz Więcek

    I tym samym serdecznie witamy nowego redaktora w Majsterkowie :)

  • http://strojwas.eu Adrian Strójwąs

    Super. Już miałem kupować antenę w sklepie.
    Antena musi być wykonana bardzo precyzyjnie aby działała lepiej niż druk rzucony za okno.
    Co do wzmacniacza to jest to specyficzny temat, ponieważ jak nazwa wskazuje ma on za zadanie wzmacniać, w przypadku szumów sygnału, one również zostaną wzmocnione. Należy pamiętać, że do telewizorów LCD i plazmowych potrzebny jest dużo lepszy sygnał do dobrego odbioru niż do telewizorów CRT, ponieważ nowe telewizory mają dużo większą rozdzielczość.

    • http://blog.uosiu.info uosiu

      A co ma LCD/plazma/CRT i ich rozdzielczość do odbieranego sygnału? Albo go odbierzesz w całości albo zobaczysz makrobloki

  • Krzysztof

    Powiedz jaka odległość dzieli Cie od nadajnika.

    • matemaciek

      W sumie nie wiem, czy ściąga mi bardziej PKiN (3kW/2.5kW@7.5km) czy Raszyn (100kW/50kW@25km). Czwarte, ostatnie piętro, osiedle bloków niewyzszych niż ten. Da się w ogóle sprawdzić, skąd odbieram? Kanał ten sam, a i kierunek zbliżony.

      • Krzysztof

        W moim wypadku sprawdzenie nie stanowi problemu:D dwa nadajniki w promieniu 60 km

    • paweł

      zmontowałem i działa podłączona do tunera dvb-t przy laptopie. wskażnik sygnału wskazuje max.(6 kresek na sześć możliwych). nagrywanie filmu zakończone powodzeniem. odległość od nadajnika ok. 30 km.antenę używałem w pomieszczeniu.

  • Marek

    Fajnie Cie to wyszło!
    Jeśli to możliwe, to prosiłbym o DIY dobrej anteny do radia :)

    • http://recenzator.pl Tomasz

      O, dokładnie podpisuję się pod tym wszystkimi czterema kończynami. Mam taki problem z radiem, że dołączona oryginalnie antena (przewodzik) za chiny nie chce łapać idealnego odbioru (dom mieści się małej dolinie). Nieszczególnie uśmiecha mi się wystawianie czegokolwiek przez okno do odbioru radia, a taka prosta, aczkolwiek wydajna antena mogłaby zaoszczędzić wiele trudów.

      A Antena DVB-t rzeczywiście rewelacyjna. Zawsze to przynajmniej kilkadziesiąt złotych w kieszeni, a wrażenia z samego majsterkowania na pewno niezapomniane.

      • matemaciek

        Czemu nie (-: Jak coś skutecznego wykombinuję, to napiszę (-:

        • taki tam

          No ale z tym dziwnym uśmieszkiem to przesadzasz. Przez artykuł, czytając z pozytywnym nastawieniem, można przebrnąć ale w komentarzach wyglądasz jak dziwnie chichocząca dziewczynka ;)

  • http://bysiak.com Adrian Bysiak

    Jeśli ktoś odbiera tylko naziemną tv – to faktycznie nie ma co przepłacać , także podrzucę link do tego artu znajomemu który właśnie zastanawiał się jak zwykłą antenę przerobić. Co do abonamentu RTV podobno płacić go nie trzeba bo w końcu nikt umowy z TVP nie podpisywał , i chyba nawet sam Tusk kiedyś w tv mówił że abonament nie jest obowiązkowy dla nikogo że to tylko chory wymysł TVP , fakt faktem – jeśli ich wpuścimy do domu i zobaczą że odbieramy tv to już abonament płacić musimy ;-)

    • Adam

      Witaj,
      Niestety ustawa mówi że każdy kto posiada odbiornik radiowy i/lub telewizyjny umożliwiający odbieranie sygnałów naziemnych, ma obowiązek zarejestrować każdy taki odbiornik i opłacać za niego abonament radiowo-telewizyjny.
      Dla mnie to bzdura, ale niestety.. nawet jeśli ktoś korzysta tylko z platformy satelitarnej.. Pozdrawiam.

  • http://www.hektor.com.pl/ Grzegorz

    Kolejny ciekawy pomysł i wykonanie. Mi osobiście się akurat nie przyda ale nie którzy jak widać już się biorą do majsterkowania;)

  • Marek

    Efekt super, wyszło bardzo dobrze. Zwłaszcza, że chodziło o minimalizowanie kosztów.
    Alternatywą jest antena wykonana w fabryce. W zestawie: antena wiwa an 200, uchwyt montażowy, zestaw do montażu na ścianie, zestaw do montażu na maszcie. Koszt 55 zł + wysyłka.
    http://www.wasserman.pl/pl/p/Antena-DVB-T-WIWA-AN-200-aktywna/2480

    • Hubert

      Jeśli chodzi o minimalizowanie kosztów to polecam coś takiego: http://www.dipol.com.pl/antena_telewizyjna_szerokopasmowa_o_strukturze_logarytmiczno_periodycznie_dipolowej_mlog_6-60_A4011.htm

      25zeta, antena leży dosłownie na balkonie, a odbiór idealny :) Jakość sygnału 100%, moc 66%. Z tej samej anteny odbiór analogowy jest bardzo kiepski, praktycznie nic nie widać.

    • Andrzej

      kilkanaście minut pracy

      drut coś około 4 mm2 spawalniczy z nierdzewki :) – około 1 PLN
      brak lutownicy ;( więc połączenia na kostki elektryczne skręcane – 4PLN + plus zapas kostek na 4 antenki dla znajomych
      wtyk F skręcany – 3 PLN
      dobry przewód antenowy 3m do najblizszego kąta (u mnie najlepszy odbiór) – 6 PLN

      całkowity koszt około 10 PLN, radość z wykonania antenki zapewniającej silniejszy sygnał od zewnętrznej siatki bezcenny :)

      jakość zygnału w zależności od muxow 80-100/100

      Bardzo dziękuję za patent

  • http://dboho.pl/ Dawid Boho

    Artykuły tu prezentowane coraz bardziej wprawiają mnie w zachwyt ; ) Niby staram się regularnie śledzić wszystko nawet na FB no ale dziś tak na dobranoc sobie pomyślałem, a zobaczę czy coś pojawiło się na majsterkowo, a tu Antena. Moja dziewczyna miała zamiar kupić antenę, to już jej link podesłałem do tego artykułu ,, Kotuś zrobimy sami: link ;) ”. To teraz jeszcze byłbym zadowolony gdyby pojawił się jakiś artykuł odnośnie zrobienia jakiejś dobrej DOOKÓLNEJ ANTENY na potrzeby WIFI :]

  • Ja

    “Tak naprawdę długość boku anteny jest dobrana pod konkretną częstotliwość (690MHz). W tym przypadku jest to w miarę uniwersalne dopasowanie, tak, by antena dość dobrze odbierała w całym zakresie częstotliwości przeznaczonym docelowo na DVB-T w Polsce.”

    Jak się robi samemu antenę to się robi na częstotliwości które się chce odbierać, a nie na całą Polskę. Przykładowa uniwersalna antena wcale nie jest uniwersalna np dla kogoś z Lublina gdzie 3 muxy znajdują się między 474 a 570MHz.

    • matemaciek

      Nie znalazłem nigdzie informacji, czy MUXy nadają już na docelowych częstotliwościach, stąd sugeruję takie dopasowanie. Jak ktoś jest odpowiednio kumaty, to przeczyta całość, kliknie w linki, obliczy lepszą długość boku (-:

  • leo

    Technicznie ok, ale po co patrzyć na darmowe kanały kiedy wiadomo że celem ich powstania i istnienia jest szeroko pojęta propaganda? Reklamy, spoty wyborcze, przemówienia polityków, zastraszanie obywatela pokazując mu jaki los czeka tych którzy się wychylą i złamią zasady społeczne albo nawet prawo. Nazywają to “edukacją” i “informacją” ale tak naprawdę kształtują swoich poddanych niewolników. Jedynie czasami znajdzie się jakiś naiwny program z małą ilością propagandy, ale czy dla tego warto zatruwać sobie umysł? Czy wasze życie jest tak długie że warto marnować je na oglądanie TV?

  • Feanir

    Całkiem niezła ta realizacja anteny, schludna :) Mam jedno zastrzeżenie do tekstu, bo mnie dusza fizyka boli:
    “Sygnał DVB-T jest transmitowany przez powietrze”
    Powinno być, że jest lepiej transmitowany inaczej ktoś może pomyśleć, że to jakaś specjalna fala, co dla niej tylko powietrze stanowi ośrodek rozchodzenia się :)

  • jggjghj

    Wygląda identycznie jak do WiFi, wystarczy z tyłu wstawić ekran i mamy antenę kierunkową

  • http://kopalniaokazji.pl/Konkursy/ Piotrek

    Podobną antenkę widziałem w ostatnim numerze bodajże komputer świata albo pcformat. Ale tak czy siak fajny sposób na majsterkowanie.

    • http://www.blueman.pl BlueMan

      A ja zawsze ten oplot urywałem i tyle :) Myślałem, że to rola ekranu kabla, a nie jakaś jego istotna część.
      Tak czy siak – zawsze telewizor odbierał programy na takim kablu, więc chyba tragedii nie ma :D

    • Patryk

      Dziękuje bardzo! Działa, na antenie pokojowej nie odbierało a na tej chodzi:)

  • Peszel

    Panie, hula pięknie. Kupiłem pokojową, wywaliłem 100zł w błoto bo nie odbierał ani jeden. Teraz pogiąłem druta miedzianego, chwila lutowania i telewizja jest. Dziękuje ślicznie!

    • matemaciek

      Cieszę się, że się przydało (-: No i że jest przykład, że odbiera lepiej niż “supermarketówka”.

      • wojtek

        ja miałem problem z siatkowej coś złapać a jak sie udało to 8 programów, wiec znalazłem tą stronę i zrobiłem ot tak antene”a może zadziała-kawałek druta to znajde” no i mam 15 programów z malutkiej anteny i to bez jakiegoś skupiania sie nad jakością pracy

    • http://zagrajmyw.pl Gracz

      Wszystko fajnie pięknie będzie działać jeśli mieszkamy blisko nadajnika w innym wypadku takie cudo nam zbytnio nie da rady. Zrobiłem taką antenkę kiedyś ale przeznaczenie miała troszkę inne bo służyła do przesyłania adresu z routera do komputerów w domu. Budowa prosta tak jak ta antenka tylko przeznaczenie inne. Potrzebujemy aby zbudować antenę wi-fi kabel koncentryczny, złączki i kawałek drutu wraz z puszką po chipsach (Taka tubka).

    • http://majsterkowo.pl waldi

      Bardzo ciekawy pomysł na na antenę.Jednak mam wątpliwości związane z dopasowaniem tej anteny do kabla koncentrycznego
      75 OM który wszyscy używamy.Nie posiadam wiedzy dotyczącej oporności falowej tej anteny ,ale uważam że potrzebny byłby symetryzator z 300/75 OM

      • matemaciek

        Symetryzator niepotrzebny, impedancja falowa 75 Ohm.

  • http://harcmed.pl/projekty-domow-energooszczednych-czyli-kilka-slow-o-nich-czesc-1/ be-green

    Ha, właśnie miałem zamiar w tym tygodniu do sklepu naginać, a tu fajny sposób na sobotnią zabawę – ciekawe czy dobrze zbiera, mam nadzieję że lepiej niż jakaś firmówka – przekonamy się po zrobieniu. Gorzej jak okaże się, że u sąsiada zniknie tv :). Tak czy inaczej wtedy to jego problem.

    Tak z ciekawości zapytam z jaką dokładnością trzeba wykonać owe cudo. Rozumiem że nie apteka i 5mm w jedną czy w drugą stronę nie zawadzi.

    • Robert

      Polecam eksperymenty, frajda olbrzymia kiedy zadowala z nawiązką. I ta radość z oszczędności to też osłoda. Zrobiłem i cieszy mnie to jak nie wiem. Czytaj niżej, dzielę się spostrzeżeniami. (09.01.2013)

  • Anzi

    Świetna sprawa z tą antenką, i nie trzeba stosować symetryzatora. Mam tylko uwagę do tego kawałka kabla antenowego – czy on nie został przez Ciebie zbyt mocno przegięty? Na zdjęciach widać aż takie wgłębienie, które może tłumić lub wprowadzać zakłócenia.

    • matemaciek

      Masz rację, za słabo zaznaczyłem, że takich wygięć należy unikać. U mnie działa dobrze, ale budując własną antenę warto próbować wymyślić obudowę nie wymagającą takiego wygięcia.

      • P.

        Gniazdo zamiast w denku puszki można umocować na jej boku – wtedy kabel będzie prawie prosty

  • mariusz

    Fajny pomysł tylko czy to się opłaca, szczególnie ile czasu zajmie nam skompletowanie elementów oraz wykonanie anteny, Gotowa antena z wbudowanym wzmacniaczem to koszt ok 50-60zł ta wygląda nawet bardzo podobnie http://www.ntvc.pl/anteny-pokojowe/257-antena-wiwa-an220.html

      Jasne, że się opłaca. Strzelam, że ponad połowa Polaków zarabia te ~60zł na rękę w ciągu jednego dnia. Żeby kupić więc sobie taką antenę, muszą przepracować całą jedną zmianę. Z kolei robiąc ją samemu można się spokojnie uwinąć w 2h (nie mówiąc już o tym, że nie trzeba tyrać w pracy, a można sobie ją robić w domu np. razem z synem:)

      • Przemek

        jaki zysk energetyczny ma antena? Ona jest dokólna czy kierunkowa? I jak zrobić podobną do CB (ok.27MHz)

      • Robert

        Oj tak i frajda jaka kiedy działa lepiej niż myślałeś! Wpisałem się niżej (9.01.2013) i dzielę się spostrzeżeniami. Co innego kupić kaczkę a co innego upolować samemu. Inaczej po co byłoby Majsterkowo?

  • http://www.psycholog-katowice.com/ Larkan

    Prosta ale bardzo skuteczne, dzięki:)

  • Radek

    witam.
    Jestem laikiem w sprawach rtv :( i czy możecie podpowiedzieć jakie wymiary ma mieć moja antena??

    mux1 674
    mux2 698
    mux3 610
    mux4 546
    tvn 631
    tvp 583

    Od nadajników mam 5-45km.

    • Jaques86

      Dla wszystkich początkujących majsterkowiczów tu jest kalkulator http://www.changpuak.ch/electronics/bi_quad_antenna_designer.php
      Aby wykonać antenę prawidłowo należy dodać do siebie dwie częstotliwości, najwyższą i najniższą, w Twoim wypadku jest to 698+546=1244 następnie dzielimy to przez 2 co da nam wynik: 622MHz potem klikasz oblicz i wynik L1 to 116.95mm a długość przewodu [mm] jakiej powinniśmy użyć znajduje się w 8 rubryce.

      Pozdrawiam

  • Bobert

    U mnie trudno oszacować koszty, ponieważ niektóre elementy miałem na stanie. Jedynie czego nie miałem, to porządny drut. Takowy kupiłem za 4,20zł w Castoramie. Był to 3 żyłowy, miedziany kabel zasilający, o długości 1m i średnicy 2mm. Także mam przez to w zapasie 2 druty. Reszta, jak na obrazku. Zakrętka od butelki, koncentryk, końcówka, taśma izolacyjna oraz jakieś duperele jako podstawka. Długość boku kwadratu to ok. 11,2cm. Łapie Mux1 i 2 bez zacięcia, ale trzeba było pochodzić z antenką i znaleźć dogodny punkt w mieszkaniu. Do nadajnika mam jakieś 55km. http://tinypic.com/r/2a83yax/6

  • Miron

    Zrobiłem własnego biquada lecz trochę go zmodernizowałem, a mianowicie, drut wygięty w dwa kwadraty umieściłem na ekranie za który posłużyła mi siatka ze starej anteny siatkowej …. antena jest umiejscowiona na dachu …. wszystkie muxy odbieram idealnie bez żadnego wzmacniacza (odległość do nadajnika około 30 km) …. polecam ten pomysł na antenę …. śmiga aż miło ….

  • Krzysztof

    Zdjęcie 1 i 2 powinno być obrócone o 90 stopni – praktyka mówi, że znakomita większość osób zamocuje antenę w pozycji “jak pokazano na obrazku” a jest to nieprawidłowa polaryzacja.

    • http://pwsz-tarnow.edu.pl Kamillo

      I generalnie nadal nie jestem w 100% pewien, czy to zadziała. Jeśli po drodze nie ma żadnego dekodera DVB-TV to chyba nie ma szans zadziałać – to tak na logikę myśląc. Ale generalnie ta antena chyba nie różni się znacznie od anten typu tych parabolicznych, panelowych czy pokojowych, które możemy w sklepach nabyć.
      Pozdrawiam.

  • http://web-promotor.pl Promotor

    Powiem szczerze, że jakiś czas temu kupiłem gotową antenę, która działa świetnie, natomiast z nudów razem z synem postanowiliśmy się pobawić wg. Pana pomysłu i z czystym sumieniem mogę stwierdzić, że antena też chodzi, choć czasami obraz skacze, w sumie nie wiem co może być przyczyną.

  • Piotr

    Witam kolegów.
    Na podstawie tego opisu wykonałem podobną antenkę ale troche inaczej.Obecnie ją testuję, jest to prowizorka i dlatego nie umieszczam fotek.
    Za kilka dni jak wszystko będzie nadal super bo tak jest to wykonam ją ponownie jednocześnie robiąc fotki “produkcji” i zamieszczę linki do nich.

    Mieszkam w Gdyni, odbiornik bardzo zajefajny z funkcją pomiaru sygnału Cabletech URZ0083E.
    A więc do sedna sprawy.
    Do budowy użyłem obudowy do anteny panelowej WiFi Podobnej do tej http://allegro.pl/obudowy-do-anten-wlan-anteny-panelowej-21-5×19-5-i2762193559.html a quda (ramiona kwadratów szer, ścieżek 5mm) wytrawiłem na laminacie i grubo pocynowałem.
    Działa super lecz czekam (przykro mi to mówić) na złe warunki atmosferyczne aby sie całkowicie upewnić że jest ok.

    • matemaciek

      Super pomysł, zwłaszcza jak się ma doświadczenie w trawieniu płytek. W razie czego można wziąć drugi laminat, nie trawić, zastosować jako ekran, zwiększając kierunkowość.

    • Makros

      Ciekawy pomysł, wart uwagi :)

  • Mariusz

    To rewelacja. Zrobiłem i odbiera! Mux1 około 50 km od nadajnika (moc nadajnika 10kw), mux2 koło 100 km (nadajnik 20kw). Bez wzmacniaczy, bez symetryzatorów. Dekoder pokazuje poziom sygnału 20% ale obraz jest bez zarzutu, właściwie lepszy niż na siatce ze wzmacniaczem, bo puzli tak nie rozsypuje:). Aha mam mały telewizor. Nie wiem czy to ma znaczenie. W większej rozdziielczości będzie widać, że to sygnał słabszy? Kto ma z tym doświadczenie?

    • Johny Mnemonic

      Nie tu liczy się tylko siła,bardziej jakość sygnału,to jest wszystko fizyka,odnajdujemy wzory na bok kwadratu,aby był dopasowany do częstotliwości kanałów od 21 do 69 – na tych kanałach działa polskie DVB-T,to częstotliwość decyduje o szerokości boku,możesz mieć problem z MUX 3,bo nie ma on jeszcze pełnej mocy,dopóki działa jeszcze TV analogowa

  • Mikołaj

    Używam anteny według podobnego schematu, ale dla potrzeb Poznania zmieniłem długość boku na 13cm. Działa lepiej niż kupna ze wzmacniaczem, i zamiast długiego kabla i szukania miejsca na gabarytową antenę po prostu wsunąłem ustrojstwo za pianino!

  • Makros

    Może ktoś z kolegów ma schemacik jakiegoś prostego filterka/wzmacniacza zasilanego z gniazda antenowego tunerka odpornego na zakłocenia sieci komórkowych i WiFi.Ja mam WiFi i wokół mnie jest tez sporo anten, strasznie zakłócają.

  • p-p

    Czy ekran do tej anteny też powinien być z nią zlutowany?

  • EchoS

    Ja do amplitunera podłączam wieszak druciany i poziom sygnału radiowego jest całkiem spoko ;)

  • jozef janiszewski

    dzisiaj zrobiłem to ustrojstwo bez entuzjazmu ale po zamontowaniu wielkie zdziwko bez wzmacniacza do nadajnika w opolu 60 km hula sygnał słabszy ale jakość na drugim pasku ok.

  • Tomek

    Czy ma znaczenie jak wyprowadzimy kabel antenowy na zewnątrz puszki? Ja wypuściłem w rogu puszki i w efekcie kabel idzie pionowo w dół bez zagięć (łatwiej powiesić na ścianie) ale przechodzi przez jeden z kwadratów biquada

    • Tomek

      Czy ma znaczenie miejsce lutowania gorącej żyły i oplotu? Musi być oplot wlutowany w końce drutu a gorąca żyła na zgięciu (środek długości druta) czy to nie ma znaczenia?

  • Robert

    Witam,
    wykonałem antenkę wg tego projektu. Przepłaciłem za drucik (4mm/1m za 8,40 zł w Leroy Merlin) ale całość zmieściłem 12,70 zł. Działa wybornie z Nowodworów do PKIN łyka wszystko na 90% sygnału. (ok15 km)
    Kilka uwag i pomysłów (sprawdzonych przeze mnie)

    - zanim wywiercisz otwór pod gniazdo przymierz z ręki gdzie odbiera, zrobiłem wg wzoru i muszę wiercić otwór pod spodem bo pasuje po prostu do ściany od południa bez uchwytów.

    - jeśli antena odbiera przez okno z domu, to przyczep dekoder (dotyczy laptopa) wprost do wtyku (są przejściówki) wtedy zamiast kabla antenowego wystarczy przedłużacz USB – zaleta to przetworzony sygnał nie podatny na zniekształcenia.

    Jeszcze raz dziękuję za super pomysł.

    Zadanie dla dociekliwych, czy działała by antena z foli aluminiowej naklejona na cokolwiek, wycięte kwadraty i podłączony koncentryk (taka zwykła spożywcza)? Ktoś wypróbuje? A może metoda płytki drukowanej też będzie ok? Pomysł dla odważnych!

    • Anonim

      Długo szukałem miejsca dla anteny, przykręciłem na balkonie i klatkował obraz. Teraz wetknąłem na oknie za doniczkę i sygnał na 100% TV HD i inne HD śmiga pierwszorzędnie. Z mocowaniem do lata poczekam, aż będzie przeszkadzało z otwieraniem okna;)

  • Robert

    Ups, nie doczytałem płytki drukowanej już ktoś próbował i działa. No to pora na folijkę.

  • Zdzich

    Jeżeli to cudo będzie działało to jesteś WIELKI
    Dzięki. Takich informacji więcej bo korzystający z nich to przeciętniacy … jak ja

  • Adam

    Wczoraj zrobiłem dokładnie taką samą antene i działa zajefajnie . Mam do nadajnika 21 km. Sygnał 30% a jakość 100%. Dodam że antenka stoi w doniczce na oknie

  • Anonim

    Przyjemne z pożytecznym. Zrobiłem i działa. Super pomysł.

  • mars12

    Z tymi antenami to jest gruba przesada.
    Za prawie 100zł kupiłem antenę kierunkową Opticum AX 1000 Triplex DVB-T wg zaleceń http://www.telewizja-cyfrowa.com/antena_dvb_t.html i wzorem sąsiadów, bo myślałem, że to niezbędne do poprawnego odbioru sygnału. Podłączyłem antenę – odbiór sygnału poprawny, wszystko działa jak trzeba. Ale jakież było moje zdziwienie, gdy po zakończonym testowaniu zdemontowałem konstrukcję anteny pozostawiając podłączony sam dipol z gniazdem antenowym, a siła sygnału i jakość obrazu pozostała na tym samym poziomie. Po kilku dodatkowych testach zwróciłem antenę do sklepu i odbieram telewizję naziemną z kawałka miedzianego drutu zwiniętego w pętelkę w kształcie poziomego prostokąta o wymiarach ok. 30×10 cm wywieszonego na balkonie. W ten sposób w odległości 45km od nadajnika uzyskuję wskazania siły i jakości sygnału na poziomie 100%.
    Z mojego doświadczenia wynika, że anteny dostępne w sprzedaży różnią się od kawałka drutu tylko ceną i estetyką, natomiast efektywność i skuteczność w pewnych warunkach mają taką samą (lub gorszą, bo niektóre wymagają dodatkowo zasilania).
    Przed zakupem anteny polecam zatem wypróbowanie, czy nie wystarczy kawałek drutu i przemyślenie, czy dla estetyki anteny warto wydać kilkadziesiąt zł.

  • Paweł

    Wielkie dzięki za pomysł. Zrobiłem i działa bez problemu. Zaoszczędzone pieniądze.

  • flashar

    Antena genialna w swej prostocie.. nie wierzyłem że to zadziała.. Jakież było moje zdziwienie jak po podłączeniu do tv rzuciłem antenę obok tv i z miejsca chwyciło mux-2 (mieszkam w Chorzowie – ok 20km do nadajnika Kosztowy). Po skierowaniu anteny na kosztowy (przyklejeniu na taśmę 2-stronna do szyby) bez specjalnego “celowania” chwyciło komplet 21 programów z mux1-3 i dodatkowo mux-4 (oczywiście zakodowane)… wersja najprostsza bez dipola…
    btw. zastosowałem drut w izolacji – myślę ze będzie większa odporność na warunki atmosferyczne jak wystawie to na balkon :) – obraz nawet w izolacji jest perfekt. REWELACJA

  • spook

    Witam.
    Wykonałem 2 anteny wg. wskazówek, które umieściłem jedna nad drugą i zamontowałem je na plastikowym maszcie przykręconym do słupka okiennego po zewnętrznej stronie okna(parametry sygnału minimalnie lepsze, niż przy odbiorze z 1 anteny).
    Mieszkam w bloku na parterze; siła sygnału wg. wskazań tunera wynosi ~97%, lecz intensywność zaledwie 66%. Antenę skierowałem na nadajnik w Raszynie odległy o 15km.
    Niestety, nie mam możliwości montażu anteny na dachu, więc pozostaje mi eksperymentować i modyfikować już wykonane anteny, gdyż nie widzę sensu dokładania kolejnych na maszt.
    Osoby bardziej obeznane niż ja w konstruowaniu anten proszę o poradę, jakim sposobem(o ile to możliwe) można poprawić parametry sygnału anteny
    zaprezentowanej na forum.
    Pozdrawiam.

  • Jožo

    Dobrý den,
    Perfektní antena, gratuluji za skvělý nápad děkuji…….

  • Taumen

    Proponuję do wyginania zrobić prosty szablon. Na kawałku deski, płyty lub sklejki narysować prawidłowo zwymiarowany kształt anteny i w miejscu zagięć wbić gwoździki. Wtedy wyginanie na nich drutu z zachowaniem wymiarów i kątów prostych anteny to małe piwo. Perfektni antena…

  • KRISTO

    witam
    A jak się ma ta antena do odbioru na czterech telewizorach ,czy jest możliwość zastosowania wzmacniacza do tej anteny, jaki najlepszy ,teren górzysty odbiór z nadajnika Kotły Śnieżne koło Jeleniej góry w kierunku Wałbrzycha ,

  • KRISTO

    dodam jedynie że dekoder viva hd 90 z możliwością zasilania ,jaki drut jest lepszy miedziany ,stal nierdzewna ,czy może cienka rurka

    • r_duszynski

      Taniej wyjdzie kolejna antena niż wzmacniacz, chyba. Ale są takie wzmacniacze w kształcie rurki wkręcane bezpośrednio do kabla

  • Andrzej

    Kupiłem antenę pokojową, niestety działała lub nie w zależności od ustawienia kabla( cienki kabel 1.5c-2V ). Podejrzewając pęknięcie kabla zacząłem go skracać w kierunku zalewanej wtyczki, niestety doszedłem prawie do samej wtyczki i zachowanie było wciąż takie samo. Po tej porażce wziąłem z szafy kawałek kabla miedzianego, wygiąłem go na kwadraty o boku 11cm zlutowałem łącząc z kawałkiem kabla i mam obraz jak złoto a i sygnał na poziomie 95-100% z podobną jakością sygnału. W ostatniej chwili wyłączyłem jeszcze podawanie zasilania z tunera na gniazdo antenowe. Wystarczyły kombinerki, kawałek kabla antenowego z wtykiem i kawałek miedzianego drutu, szacuję że miedziak ma jakieś ,5-2 mm2 przekroju. Odbiór w Katowicach ale z okna umieszczonego po przeciwległej stronie niż nadajnik. więc odbieram albo z odbić albo przez kilka warstw żelbetonu ;);) Pozdrawiam.

  • Andrzej

    Zgubiłem znaczek, miedziak oczywiście pomiędzy 1,5-2 mm2

  • http://inel.com.pl ANDRZEJ

    Jeśli ktoś potrzebuje przeliczyć antenkę na inne częstotliwości to polecam :
    http://www.wikarekare.org/Antenna/doubleBiquad.html
    Ja już robiłem na 1.8GHz do LTE i działa super.
    Proszę tylko zwrócić uwagę, że częstotliwość należy podać w GHz a więc np. dla 550MHz będzie 0.550.

  • Johny Mnemonic

    Telewizja DVB-T jest mniej wymagająca,złapałem Czechy na puszce od piwa,mam antenę,ale się bawiłem,żeby zobaczyć,jakie są możliwości,najsilniejsze polskie MUXy to MUX 1 i MUX2,więc nawet nie ma sensu kupowania anteny za 150-200 PLN.MUX 3 (TVP Historia,Kultura i Polonia) pełną moc dostanie po wyłączeniu TV analogowej

  • Michał

    Wykonałem antenkę wg. opisu z małą różnicą z małą modyfikacją. Mimo, że nadal nie łapie MUX-3 to jestem jestem zadowolony. Wyszło ładnie, estetycznie i bez większych problemów.

    1. Użyłem kabla o starej anteny – niższy koszt oraz potrzebowałem, aby kabel mieścił się pod zamkniętym oknem.
    http://imageshack.us/a/img191/6716/antenadvbt1.jpg

    2. Wyprostowany i obrany drut miedziany (ok. 2 mm średnicy – nie mam czym zmiezyć dokładniej)

    3. Z użyciem duch par kombinerek oraz miarki poddoginałem drut

    4. Wyrównanie konstrukcji

    5. Montaż od puszki nadtynkowej

    6. Wprowadzenie kabla (na kablu zawiązałem supeł który będzie widoczny na następnych zdjęciahc)

    7. Lutowanie

    8. Gotowa antena umieszczona za oknem

    Sygnał się poprawił – w końcu mogę oglądać TVP1 HD (wcześniej mijało się to z celem). Reszta kanałów (szczególnie te z MUX-1) przestały “ciąć”. Do anteny mam odpięty zwykły kabel antenowy dł. ok. 3 m i co ciekawe bez niego jest problem z obiorem (możliwe, że coś na wtyczkach). Dodam jeszcze, że antena jest podpięta do tunera USB NotOnlyTV LV5TQUBE. Myslę, że niedługo zmodyfikuje antenę usuwając ten czarny kable a uzywając czegoś takiego http://wolewygodniej.pl/ld.php/system/ware/view.php?tem=w.php&w=120789

    Pozdrawiam

  • BigTom

    Witam.
    Super sprawa ta antenka. 30 minut przyjemnej pracy, na co dzień zajmuje się stolarstwem więc fajnie było dla odmiany coś innego wykonać. Odbiór rewelacja, Mux 1, 2 i 3 bez żadnych zakłóceń. Do nadajnika mam 40 km.
    Pozdrawiam autora postu, ładnie i przejrzyście opisane.

  • Tomek

    Pewnie zaraz polecą w moja strone wyzwiska, że jestem jakiś niedorozwój, ale powiedzcie mi proszę czy do ta antenka pozwala na odbiór cyfrowej TYLKO dla odbiorników z MPEG4 czy wystarczy mój zwykły telewizor czy muszę miec ten dekoder??

    • spook

      Jeżeli posiadasz starszy model telewizora, lub taki który nie posiada funkcji odbioru telewizji cyfrowej musisz dokupić tuner dvb-t, wprzeciwnym razie będziesz mógł na antenie złapać jedynie sygnał telewizji analogowej, który wkrótce zaniknie.

  • Anonim

    Antenka działa rewelacyjnie ale jeśli dokładnie odmierzymy.Z reguły mux 3 najtrudniej złapać,wiec wymiary ustalamy na częstotliwośc mux 3 ,a pozostałe muxy jakoś bedą działac i tak.U mnie 25 km od nadajnika moc symbiliczna 2,5 kW pozostałe muxy mają ponad 50kW i z parteru z okna działa mi mux 3 na 3 kreski stabuilnie.
    Koszt groszowy ,kabel 1 metr 3 zyły 2,5mm obi 5zł

  • Taumen

    Niestety mimo licznych prób, w moich warunkach, nie udało się uzyskać dobrego odbioru na opisywanej antenie mimo, że manewrowałem nią tak w domu jak i na balkonie. Mieszkam na Ursynowie (W-wa) w bloku otoczonym przez inne wyższe od mojego. Jedyne co uzyskałem to odbiór często zrywany i z poszatkowanym dźwiękiem. Na zakończenie prób, właściwie dla “draki” , podłączyłem do laptopa dookólną antenę radiową ze wzmacniaczem i… poszły konie po betonie! Program wykrył 22 kanały, odbiór znakomity. Nie robiłem prób z zewnętrzną fabryczną anteną TV. Opisuję ten przypadek jako przykład, że czasami w specyficznych warunkach nawet podłączenie zupełnie nieodpowiedniej anteny może dać zadowalające rezultaty.

  • http://nhdnhdbdn.pl Andrzej

    Witam. Wykonałem antenę zgodnie z instrukcją i ….
    Hula aż miło! Wcześniej zakupiłem antenę pokojową za 60zł i oddałem do sklepu bo nie dało się tego oglądać. Koszt to ok. 4zł. Nic nie ustawiałem podszedłem tylko do okna i od razu zaczęło odbierać. Dzięki za artykuł. Pozdrawiam. Dodam, że nadajnik jest oddalony ok. 40km.

  • Artur

    Zrobiłem tą antenkę i w Krakowie odbiera mi wszystkie 21 kanałów..super

  • Grzesiek

    Antena jest OK , odbieram dwa multipleksy w trudnym terenie (powiat myślenicki) ale u mnie lepiej odbiera w ustawieniu poziomym ( kwadrat obok kwadratu )

  • Anonim

    Działa!!!

    Rewelacja, 3 MUX-y łapie gdy jest na zewnątrz a 2 jak w mieszkaniu. Wprawdzie mam ok 4km w linii prostej do PKiN Warszawa ale parter i dość gęsta zabudowa, więc myślałem, że będzie coś zakłucać.
    Wielkie dzięki za instrukcję.

    Pozdrawiam:)

  • andrzej

    Drodzy Państwo:Do tej pory korzystałem z anteny sklepowej z zasilaczem i miałem dobry odbiór.Po przeczytaniu instrukcji matemacika postanowiłem skonstruować ww antenę,tak dla zabawy ponieważ lubię majsterkować.Jakie było moje zdziwienie i radość kiedy po zamontowaniu anteny uzyskałem idealny obraz na wszystkich programach.Jedynie siła sygnału spadła o 3% tj.na 87 natomiast jakość sygnału została jak poprzednio 90%.Nadmieniam,iż mieszkam ok.30 km od nadajnika dokładnie otwock,teren zalesiony praktycznie mieszkam w lesie i wokół same drzewa.Gdybym był władny przyznałbym matemacikowi nagrodę Nobla.Jeszcze jedno,w moim przypadku musiałem przykleić antenę do szyby w oknie.najlepszy odbiór.Pozdrawiam.

  • Antek

    Ta antena to znakomity pomysł mieszkam w Legnicy i łapię z tej samoróbki sygnał ze Ślęży.ale nie bezpośrednio lecz z odbicia od innego budynku a sygnał na poziomie 95%.a z szerokopasmowej zaledwie sygnał z kanału 49 legnickiego.NOBEL ZA TĄ ANTENĘ

  • Aleksander

    Witam wszystkich magików.Czy na tej fajnej antenie można odbierac fale FM UKF?
    Pozdrawiam.

  • Anonim

    Potwierdzam ostatnią wypowiedź. Pięknie “chodzi”…. Tak podpowiem, że aby nawinąć równo wszystkie boczki, wystarczy kawałek sklejki gr ok 18 mm -nawiercić pod kątem prostym otworki co 10.5 cm i wkręcić śrubki. Na nich naginać drut. Wszystko równiutkie i eleganckie. Czyli.., zrobić “sztancę”..:) Pozdrowienia dla pomysłodawcy, ktoby nim nie był… :)
    5 flaszek w kieszeni zostało… /z zaciapą..:)/

  • Anonim

    Poprawiam, lubię po polsku klikać… “ktoby nim by nie był”… Już jest poprawnie. I prośba do piszących.. Starajcie się używać języka polskiego. Wszyscy nam zazdroszczą, bo to podobno pokrętny język.., a przecież my go znamy.. Jeszcze raz pozdrowienia dla wszystkich.

  • raben

    dobrze to liczę?
    przy częstotliwościach:
    mux1 642 MHz 25 kW
    mux2 562 MHz 100 kW
    mux3 538 MHz 100 kW
    mam celować w 607 MHz?
    mam jakieś 16 km do nadajnika ale parę górek po drodze i nie mogę złapać mux1
    mux2 i mux3 łapię na 100%

  • wojtek

    • wojtek

      i to antena jest w pokoju;]

  • Axel

    Poszedłem za ciosem i też zrobiłem sobie takie cuś :)
    A oto efekty :)
    http://i.imgur.com/7LCwTeo.jpg
    http://i.imgur.com/2AEQeR2.jpg
    http://imgur.com/a/n4jjR
    Środka foto nie zrobiłem bo już zakleiłem (uszczelniłem) puszkę klejem na gorąco ale wiadomo jak wygląda. Standard.
    Dodam tylko, że jeśli ktoś ma za słaby sygnał na tej antence to może spróbować zastosować wzmacniacz 5V bez potrzeby stosowania zewnętrznego zasilacza bo każde gniazdo antenowe w telewizorze ma napięcie 5V.
    Np. wzmacniacz “DVB-T AC18 5V” ale są też inne tylko że już znacznie droższe. Do nabycia na dipol.com.pl w dziale “Wzmacniacze DVB-T 5V”.
    Pozdrawiam majsterkowiczów :)

  • travis

    Jeśli ktoś nie ma siły szukać parametrów kanałów niech skorzysta z lokalizatora DVB-T: http://sat-charts.eu/lokalizator.php

  • DAREK

    Ja kiedyś miałem antene zrobioną z felgi od roweru.Felga była ze składaka.Dobrze odbierała,

  • http://sinus.hopto.org Sylvi91

    Mieszkam w Irlandii. Posiadam tuner DVB-S2 i DVB-T w jednym.(Ferguson ARIVA 220 Combo). Głowica do naziemnej nie była jeszcze nigdy w nim użyta. Zastanawiałem się kiedyś nad zakupem taniej anteny wewnętrznej, ale nie przekonywała mnie nigdy ich jakość. Na lepszą nigdy nie mogłem uzbierać, więc tuner nie był używany w pełni. Pomimo, że w domu przygotowano instalację, w trzech pokojach jest gniazdko. a przewody wyprowadzone są na strych. Jednak tam sobie leżą niepodłączone, bo anteny nie ma. (A abo RTV trzeba płacić).. Zrobiłem taką antenę prawie jak w opisie. Prawie… bo miedzi ani mosiądzu nie było pod ręką. W szafie znalazłem wieszak do ubrań… metalowy o niezbyt dużej średnicy przekroju… prawie 2 mm. Wyprostowałem go i wygiąłem adekwatnie do wymiarów z kalkulatora dla częstotliwości nadajnika. W moim przypadku było to 9.8 cm. Nie przykładałem się za bardzo. Boki nie wyszły idealnie, bo nie wziąłem poprawki, że kwadraty się “nie łączą rogami” w miejscu lutowania przewodów. Pierwsze skanowanie częstotliwości z anteną w domu – nie powiodło się. Wystawiłem ją za okno… powieściłem na ścianie i zaraz tuner wyszukał wszystkie kanały z nadajnika oddalonego o niecałe 3 km.
    No rewelacja. Przeniosłem ją z powrotem do domu i przykleiłem taśmą do szyby. Wszystko działa jak należy. Patent jest niesamowity!!! W sklepach jest tyle zmyślnych, udziwnionych “super anten”, a tu proszę – wieszak na ubrania po małej metamorfozie. Noooo REWELACJA!. Dziękuję.
    P.S. Mam pytanie. Czy gdybym tą “antenę Bi – Quad” powiesił na strychu i chciał odbierać sygnał na kilku odbiornikach jednocześnie – to da radę? Czy trzeba coś zmodyfikować.

  • Tomek

    Zrobiłem taką antenkę i wreszcie mogę pooglądać tv! Do tej pory wymieniłem 2 anteny kupne,3 rozdzielacze i efekt był taki ze kanały miałem na zmianę. Zdesperowany zrobiłem taką antenę i ściąga wszystkie kanały!

  • Marek

    Witam! Myslę że jak robić to na całe pasmo DVBT – znalazłem to:
    http://www.cnet.de/41001557/die-beste-eigenbau-dvb-t-antenne-doppelquad-fuer-5-euro-basteln/
    Ponieważ kierowałem się wyliczeniami z artykułu -poszedłem w ślady konstuktora niemieckiego (niestety nie znam języka) “zassałem” tok logiczno-matematyczny. U twierdziło mnie to w przekonaniu że można to zrobić.
    Rewelacja.! Odbieram wszystkie MUX-y. 80-96%. Miłej zabawy w konstrukcji antenki.
    Pozdro.

    • Axel

      Da się zrobić na całe pasmo ale po co ?
      Podam przykład dla Szczecina. MUX1 634MHz, MUX2 578MHz, MUX3 698MHz. Środek to 634MHz który idealnie trafia w MUX1 i na taką też częstotliwość robiłem antenkę chociaż wyginając twardy drut spawalniczy jeden kwadrat wyszedł i minimalnie większy, a drugi minimalnie mniejszy czyli wszystko OK. bo odbiera idealnie metr nad ziemią na osiedlu między blokami :-) Na całe pasmo między 470MHz, a 862MHz to wyjdzie pokraka ;-)

      • Marek

        Axel – pomyśl. Za parę tygodni analog zejdzie ze sceny. Będą różne “roszady” częstoliwości ba nawet nadajników. Kto wie czy nie wejdą tez inne kanały. Dobrze by było by mieć na całe pasmo taką antenę. Wtenczas nie będzie kłopotu z całością odbioru. Pozdrawiam.

        • Axel

          OK. ale jak sobie wyobrażasz antenę na całą częstotliwość 470MHz 862MHz. Podaj wymiary.
          Co do analogu to w Szczecinie nie ma go już od prawie miesiąca i roszad żadnych już nie będzie. Ewentualnie mogą przybyć MUX’y a wtedy za kolejne 5 zł. zrobię następną antenę ;-)

  • ……

    “Co ciekawe, dobrym miejscem może okazać się słupek między oknami – w środku okien plastikowych są wzmocnienia stalowe, które wzmacniają działanie anteny.”

    Tak faktycznie jest, ale przyczyna jest inna. Gdyby w słupku okna były metalowe wzmocnienia, to właśnie “osłaniałyby” antenę przed sygnałem z nadajnika – przewodniki nie przepuszczają fal elektromagnetycznych.

    Tutaj chodzi o rodzaj szkła, z którego wykonane są szyby w oknach nowego typu. Do tego szkła dodawany jest jakiś metal, przez co to właśnie szyba nie przepuszcza fal radiowych. A plastikowy słupek już tak – tak samo, jak izolacja kabla, której – jak słusznie wspomniano – nie trzeba zdejmować.

    • Axel

      Szyba to szyba, a szkło to ciecz i nie wyobrażam sobie obecności jakiegokolwiek metalu w szybie. Może jakieś filtr UV ale takie okno miałoby znacznie większą cenę. Myślę, że wpływ na tłumienie fal ma próżnia która jest między szybami ale to może stwierdzić tylko jakiś fizyk.

      • Sławek

        Do szkła na szyby zespolone dodaje się różnych metali w zależności od cech jakie ma spełniać. Dodatkami są tlenki metali takich jak: aluminium , magnez, kobalt, nikiel, żelazo. Dodatki te wpływają na właściwości mechaniczne szkła oraz na jego kolor.

        Gdyby fale radiowe nie przemieszczały się w próżni, to w jaki sposób odbywała by się komunikacja satelitarna? Przecież w kosmosie jest próżnia.
        Pozdrawiam

    • Sławek

      Poczytaj temat od początku a zrozumiesz dlaczego stalowy profil w oknie zwiększa skuteczność anteny. Podpowiem: działa jak reflektor. który wzmacnia sygnał

  • Arek

    Ja kupiłem taką i jestem bardzo zadowolony http://otutaj.pl/antena-dvb-t-cyfrowo-analogowa-i-fm-pokojowa-dvw,id1829.html
    Sygnał miałem raczej cieniutki, ale z ta anteną – śmiga na full :)

  • Andrzej

    Antenka działa bez zarzutu. Problem tylko w jednym : jak długi może być przewód antenowy tak aby nie zakłócał odbioru ? 10 m ; 15; 20; a może więcej ? To jest kwestia budynku i ustawienia anteny na zewnątrz …. bo mniej więcej taka odległość wchodzi w rachubę

  • Taumen

    Żeby usztywnić antenę nie używając puszki montażowej można zalać miejsce zbliżenia kwadratów i lutowania kabla, plastykowym klejem na gorąco (takim wyciskanym z elektrycznego pistoletu). Po wystygnięciu całość jest sztywna “kak kamiennyj bałwan”. Można miejsce zalewania wcisnąć do jakiejkolwiek foremki (elegancja), albo po prostu oblać ręcznie “w powietrzu”. Ale najbardziej “profi” jest puszka montażowa.

  • Axel

    Niestety ale na tej antence osiągnąłem tylko wynik “Siła 46% – Jakość 99%”. Po rozdzieleniu sygnału na dwa telewizory jakość pozostała na 99% ale siła spadła na 28%.
    Za 32 zł. kupiłem w Castoramie antenę 11-elementową Dipol 11/21-60 z wbudowanym symetryzatorem http://images26.fotosik.pl/319/5572c7f10c54d016.gif i siła z 28% wzrosła na 58% więc zakup anteny się opłacił chociaż spodziewałem się więcej niż 58% dlatego żałuję, że nie kupiłem 16-elementowej Dipol 16/21-69 ale i tak nie jest źle. Może dokupię wzmacniacz 5V bo ciekaw jestem o ile procent wzrośnie siła.
    Pozdrawiam

    • Axel

      Zakupiłem ten wzmacniacz i teraz siła na wszystkich trzech MUX’ach wynosi 98-99%, a po rozdzieleniu na dwa telewizory 94-96%.

      Kilka uwag dla proponowanej antenki na tej stronie:
      Polecam ją dla jednego TV. Montaż na oknie, parapecie, elewacji lub na jakiej plastikowej podstawce. Można nawet przywiązać na sznurku do gałęzi drzewa. Zdecydowanie nie nadaje się do montażu na metalowym maszcie, a to dlatego, że za tą antenką nie powinno być nic metalowego bo antenka traci swoje walory. Traci zbyt dużo procentów w sile odbioru co ma znaczenie przy sygnale cyfrowym DVB-T. Wystarczyło, że na metalowym maszcie przegiąłem ją lekko w bok w obojętnie w którą stronę tak żeby za kwadratami nie było metalowej rury i siła w procentach znacznie wzrastała. Także antenka jest jak najbardziej OK. ale trzeba zadbać o jej dobre umiejscowienie i odizolowanie innych metalowych elementów.
      Z mojej strony temat zakończyłem, a wy bierzcie się za wyginanie drutów bo warto ;-)

  • Kazek

    Zrobiłem,postawiłem na parapecie okna na zewnątrz i odbieram 19 Polskich i 9 Czeskich.Jaworzno 60 km. do granicy w lini prostej.Dzięki.

  • http://www.o2.pl Arciz

    Witam,
    mieszkam w centrum dużej aglomeracji, pół roku temu zakupiłem antenę zewnętrzną na balkon. Na początku odbierałem wszystkie 3 Muxy, od pewnego czasu jednak brakło Mux 3. zacząłem szukać sygnału i niestety zawsze brak jednego z muxów. Postanowiłem zrobić tę antenę z leżących niepotrzebnych kawałków przewodów aluminiowych, efekt? bez żadnych wzmacniaczy i skomplikowanych ustawień, odbieram wszystko co tylko jest do odbierania.
    Jestem wdzięczny za podzielenie się tym pomysłem, pozdrawiam
    Artur

  • rob

    Na weekendzie majowym zrobię to cudo to napisze czy działa :)

  • Dorian

    Super, wszystko działa! dzięki :)

  • adi

    wlaśnie zrobiłem tą antenę tak dla pokpmbinowania. Wczesniej robiłem cuda w pokoju. kupiłem antenę w sklepie za 50 zł ale oddałem bo jakość i siła od razu spadało na 0. podłaczyłem kabel i 2 klucze jakieś,położyłem na szafie i było ok. jakość 80-90%, siła 40-60%. 8 kanałów było. dziś zrobiłem wspomnianą antenę. szczerze mówiąc wygiąłem byle jak ten drut. boki po 12 cm. wystawiłem na dwór(właściwie położylem na parapet) i o dziwo!!!! siła 95-100% jakość 100%!!!! znalazłó 22 kanały! zrobiłem ją naprawdę byle jak. nawet nie lutowałem tylko obkręciłem kabel. jutro zrobię taką porządną ;) naprawdę polecam!!!

  • Marcin

    Witam:-)) czy na tej antence odbiorę MUX 4 nadawany w polaryzacji V z Dąbrowy Górniczej??? Mieszkam w Porębie ok. 17 km od nadajnika, który nadaje z mocą 5kW.

  • PAWEŁ

    Witam a jaka powinna być odległość reflektora (tylnej blachy) od anteny nigdzie nie mogę tego znalazłem

  • PAWEŁ

    Jaka powinna być odległość reflektora (tylnej blachy) od anteny nigdzie nie mogę tego znalazłem ?

  • PAWEŁ

    Czy to jest ten parametr D Distance w kalkulatorze

  • PAWEŁ

    I jeszcze jedno przepraszam ze tak post pod postem , ale znalazłem ten artykuł postanowiłem zrobić sobie taką antenkę i coś mi się co jakiś czas nasuwa. Mam takie częstotliwości 586,818,634 jak obliczam według wcześniejszej porady pół na pół czyli dwie skrajne częstotliwości dodajemy ,a potem dzielimy na 2 to wychodzi mi 610 ,a jak stosuję sie do reguły kciuka czyli 2/3 to wychodzi mi 622 to w końcu jaka częstotliwość wpisać do kalkulatora ?

    • PAWEŁ

      586,618,634 wkradł się błąd bardzo bym prosił o połaczenie tych postów

      • Axel

        586,618,634

        634-586=48
        48/2=24
        24+586=610MHz

  • Axel

    586,618,634

    634-586=48
    48/2=24
    24+586=610MHz

  • rob

    to jest to czego szukałem !!!

  • LEO

    Witam mam pytanie
    czy ktoś testował taką antenke w połączeniu z czaszą sat. ofset.

  • LEO

    Dodam jeszcze że chodzi mi o poprawienie zysku i kierunkowości w polaryzacji H. Jednocześnie powinno wytłumić sygnały wsteczne.
    Interesuje mnie wykonanie konwertera do takiej czaszy na pasmo K 21-60
    Pozdrawiam

  • julek

    Witam, niech mi ktoś odpowie na pytanie. Ponieważ zrobiłem tą antenkę i w dni słoneczne działa wyśmienicie. Natomiast gdy jest pochmurnie zaczyna się pixeloza czy to jest normalne? czy u was tez tak się dzieje, jakie są tego powody??. Dodam że program 1, program 2 działa dobrze. Proszę o opinie i odpowiedź. Pozdrawiam.

  • julek

    Dodam jeszcze że MUX-1 10kW, MUX-2 40KW odległość 15km.

  • CzeslawWapno

    antena działa świetnie, udało mi się złapać sygnał w pokoju w którym wymięka antena siatkowa i kilka anten pokojowych…

  • Pingback: Bardzo prosta antenka doubleBiquad do obioru telewizji cyfrowej » Majsterkowo.pl

  • alex38waw

    Super ! Przygotowałem antenę zgodnie ze wskazówkami i … działa rewelacyjnie ! Mój TV posiada Mpeg-4 i teraz odbieram wszystkie możłiwe programy. Dziękuję serdecznie autorom artykułu :-)

  • Robert

    Witam.
    Wykonałem antenkę wg przepisu, może trochę boki kwadratów różnią się długością ale jestem miło zaskoczony jakością odbioru. Parter antena na balkonie,19 km.od nadajnika(Dąbrowa Górnicza -Gołonóg nadajnik Katowice Kosztowy na wszystkich muxach siła sygnału 70-85% obraz bez pikselowania. Polecam. Fajna zabawa.

  • ZDKMiM Szczecin Poland

    Zrobiłem kołowy DIPOL ok 50-60% kanałów !
    Zrobiłem ten DIPOL 100% kanałów !
    Oczywiście w budynku żelbetonowym !
    Kupiłem oryginał tu przedstawionego DIPOLA z symetryzatorem za 25 zł po przecenie w Auchan – bo nikt tego nie kupował i :
    W budynku 50-70% kanałów, wystawiona po za budynek 100 % kanałów.

    Rejon wystawienia tego DIPOLA :
    Szczecin ok 17 km od nadajnika
    Nadajnik nadaje z mocą 100kW

    Dziwię się że w moim budynku, wszyscy wystawiają te nowoczesne anteny typu YAGA z minimum 8 do 15 elementów czyli DIREKTORÓW !!

    Tu u mnie spokojnie wystarczy taki opisany DIPOL

  • Adalbert

    Zrobiłem opisaną antenę z drucianego wieszaka. Wszystko ok. Dziękuję autorowi za podpowiedź.

  • mko

    Zrobilem (wersję PRO ;)), REWELACJA!! łapie wszystkie MUX-y nie miałem wczesniej muxa z Polsatem i TVN, teraz bajka, antena nawet nie wystawiona za okno tylko przyklejona do telewizora, dzięki wielkie, pozdrawiam.

  • qwerty

    Panowie chcę zrobić tą antenkę z tyłu reflektorem. Pytanie czy reflektor należy przykręcić (lutować) do masy?

  • staszek

    czy możesz podesłać link do filmiku jak go wykonać ??
    żadna z anten do tej pory kupionych nie zdała egzaminu
    pisz tylko prywatnie na mejla amorek403@wp.pl

  • Wojciech

    właśnie zrobiłem tą antenkę – ale długość ramienia dobrałem do częstotliwości mux’a w moim mieście za pomocą tego kalkulatora http://www.changpuak.ch/electronics/bi_quad_antenna_designer.php
    tuner to wiwa hd80 – nadajnik w odległości ok 50 km wynika na poziomie sygnał 70-90 % jakość 100 % – zachęcam antenka naprawdę działa świetnie

  • anor

    Rewelacja za ok.12 zł ;) Drut spawalniczy 2 mm .Zgorzelec, potencjalnie zakłócenia z nadajnika na wierzy ciśnień ,sygnał cyfrowy śnieżne kotły,antena w pokoju na 4 piętrze,dodatkowo zasłonięta 11 piętrowym blokiem a mimo to moc 78% , jakość 99%. Do bani z wynalazkami typu expert media itp.Dzięki kolego.

  • Murzyn

    A u mnie ledwie łapie telewizję analogową(szumi niemiłosiernie) a o cyfrowej można pomarzyć, co robię nie tak?

  • bolek

    Murzyn – dobrze obliczyłeś? ustawiłeś antenę prosto?

  • MIchał

    Dobre. Ale ja kto ustawić? W jednym położeniu jest sygnał ok dwóch muxów, ale trzeci wcale albo pływa od zera.
    Ruszę trochę, przesunę o kilka centymetrów, ten trzeci mux ok, za to dwa pozostałe źle.
    Próby robię wewnątrz bloku.

  • Robert

    Witam.Czy antenka wspólpracuje z wzmacniaczami w które są wyposażone dekodery.Mam taką antenkę ale po rozdzieleniu na 2 telewizory trochę spada siła sygnału.A nie chciałbym zepsuć dekodera.Czy można po prostu no końcu kabla dopiąć zasilacz?

  • Andrzej

    Witam .

    Mam pytanie czy jak dłuższy jest odcinek prętu na kwadrat np. 1 metr to czy lepiej będzie odbierał sygnał ?

  • adam

    ja zrobiłem tę antenę z aluminiowych płaskowników o szerokości 3 mm działa poprawnie

  • Anand

    Jak zobaczyłem cenę zestawu antenowego w MM to… wymiękłem. Znalazłem Twój wpis, troszkę podłubałem (zamiast puszki instalacyjnej pudełko po kremie) i w dzielnicy gęsto naszpikowanej kamienicami, na parterze, z dala od okna złapał mi sygnał z nadajnika oddalonego o 68 km. Wyniosłem to na dach i mam wszystkie muxy. SZACUN!

  • Michał

    Czy drut z którego jest wykonany dipol może być pusty w środku?

    • Anonim

      Może być, nawet będzie lepiej, bo konstrukcja lżejsza.

  • BABA JAGA

    Powiem krótko, jestem babą, poczytałam poobliczałam i sama zrobiłam sobie antenkę do tv (trochę inną mojej własnej konstrukcji – nie bi-quad i nie yagi). Moja antena bez wzmacniacza przebiła dwie kupne siatkowe ze wzmacniaczem, które albo łapały albo i nie, nigdy całości i trzeba było cały czas je przestawiać. Odbiór 87% w bloku po przeciwnej stronie od nadajnika, dodatkowo kabel antenowy 8 metrów tylko po to, żeby antena zniknęła mi z oczu ;) No i zwolnione gniazdko obok TV – ze względu na rachunki elektryczne BEZCENNE!

  • Adam

    Działa,

    Właśnie oglądam mecz Lechii z Barceloną w HD na TVP1, do tego odbieram wszystkie kanały naziemne. Niestety musiałem dołożyć wzmacniacz ok 19 dB, bez wzmacniacza było kilka kanałów tylko. Jestem pod wrażeniem :)

    pozdrawiam Adam

    • Anonim

      A czy mogę prosić o opis podłączenia wzmacniacza?

  • woksio

    działa wyśmienicie! przy bardzo niesprzyjających warunkach terenowych (blok przy znacznym obniżeniu terenu / Dolina Śmierci/Bydgoszcz) odbiera 90% i 100% jakości na wszystkich trzech muxach. Do nadajnika w Trzeciewcu w linii prostej ~12km.

  • http://amarguedon.blogspot.com/ Marek

    Mamy XXI wiek i nie wiem czy warto sobie głowę zawracać
    W każdym bądź razie zrobiłem to tylko z czystej ciekawości i muszę przyznać działa jak cholera. Skora działa, więc indukuje wystarczający poziom napięcia
    i odbiór jest pierwsza klasa. Najważniejsza rzecz to dobór odpowiedniej odległości boków anteny do konkretnej częstotliwości – aczkolwiek nie do przesady – czasem wystarczy kompromis gdy mamy do czynienia z różnymi pasmami częstotliwości.
    Producentów anten jest bez liku a gadatliwych i przemądrzałych sprzedawców jeszcze więcej
    Po jakiego grzyba kupować coś najdroższego jeżeli wystarczy prosta tania rzecz
    Pozdrawiam

  • Robert

    Witam antenka naprawdę zaje…ta na jakimś Emmerson wewnętrznym ledwie odbierałem 3 Mux-y czyli ponad 20 programów (niekodowanych) a po zrobieniu samodzielnie tej antenki tuner wyszukuje przyszło 60 programów na kilku kanałach nie tylko te z najbliższego nadajnika czyli 3 Mux-y na kanałach dostępnych dla 3Miasta z Chwaszczyna k35, k38, k48 ale pokazują się jakieś inne (część zdublowanych niekodowanych) w tym chyba z 15 ze Szwecji. Może moja lokalizacja tak działa mieszkam w linii prostej ok. 10 km od nadajnika Chwaszczyno na X piętrze blisko morza w Gdańsku, i dziś jest ładna słoneczna, bezchmurna pogoda.
    Antenka po prostu rewelacyjna a tak tania i prosta w wykonaniu max 1h i można się cieszyć ładnym odbiorem sygnał ponad 80% i więcej oraz jakość podobnie.

  • Jarek

    Genialny pomysł.
    Dzięki tej antenie 40km w linii prostej od nadajnika w bloku jakość 100% wszystkie MUX-y. Dziękuję i pozdrawiam.

  • Aleksander

    Witam !
    Nurtuje mnie jedno pytanie Panie Łukasz Więcek :)
    bo ze schematu ” zaznaczono przebieg drutu wewnątrz puszki” wynika iż dwa nasze kwadraty stanowią jedną całość a ze zdjęć wynika, że jeden kwadrat jest przylutowany do tego wewnętrznego drucika, a drugi do oplotu.
    Więc pytanie czy te kwadraty mają się dotykać ?
    Dziękuje za odpowiedź !
    Pozdrawiam !

      A dlaczego to pytanie jest skierowane do mnie? ;)

      • Aleksander

        Ło fuuuuuu, Pan miał pierwszy komentarz i mi musiało jakoś mignąć
        Chodziło mi o autora tematu matemaciek
        Przepraszam najmocniej, jakiegoś oczopląsu dostałem :]

        • matemaciek

          Dwa kwadraty stanowią całość, wykonaną z jednego kawałka drutu. Na środku dwie części są blisko siebie, ale się tam nie stykają – i tam z jednej strony lutujemy rdzeń, z drugiej oplot.

          W sumie mylące może być to, że na tym zdjęciu: http://s.więcek.pl/majsterkowo.pl/uploads/2012/09/IMG_9201-c.jpg antena jest przekręcona o 90 stopni względem pozostałych zdjęć.

  • Aleksander

    Witam ponownie.
    A czy ktoś w ogóle wie jak powinno to wyglądać ? Czy “drut” w środku ma być na jeden kwadrat a oplot kabla na drugi czy ma być to “ósemka” i rezystancja między oplotem a “żyłą” będzie na poziomie kilku Ohm więc zwarcie ?
    Proszę bardzo o pomoc.
    Pozdrawiam !

    • matemaciek

      Opcja “ósemka” – tak, teoretycznie będzie to zwarcie, ale nie tylko o rezystancję tu chodzi. Upraszczając: antena jest czymś w rodzaju cewki, dlatego tak ważne są wymiary i kształt.

  • Ketronus

    Witam serdecznie:-) Muszę się pochwalić, że wykonałem powyższą antenę zgodnie z instrukcją i śmiga, aż miło:-) Wielkie dzięki:-)

  • wedzik

    dzięki wielkie,właśnie zrezygnowałem z polsatu-koniec umowy,zrobiłem antenke i wszystko ok,jeszcze raz dzieki

  • eu_leaf

    1. Mam pytanie dot. tego fragmentu ” Po zdjęciu izolacji cały oplot zwijamy w jedną wiązkę i cynujemy… Tak przygotowany kabel lutujemy do środka anteny – oplot do jednej strony, rdzeń do drugiej.” Za co to odpowiada w tej konstrukcji? Może wystarczy tylko połączyć antenę z rdzeniem?

    2. Co można zrobić aby pozbyć się zakłóceń pojawiających się w czasie przejazdu tramwaju za oknem?

    • matemaciek

      1. Zdecydowanie należy przylutować oplot, po przylutowaniu tylko rdzenia antena ma inną charakterystykę.

      2. Ciekawe pytanie (-: Może zasłonić jakimś ekranem od strony tramwajów? Spróbuj na początek z dużą metalową tacą / pokrywką / co tam znajdziesz między anteną a tramwajami. Jeśli zakłócenia spadną, a sygnał dalej będzie znośny, można kombinować z jakąś siatką w tym miejscu. Jeśli jednak w tym samy kierunku jest nadajnik, to zasłaniając zakłócenia zasłonisz też sygnał.

  • Irek

    Zrobiłem już kilka tych anten i wszystkie działają imponująco.
    Zamiast puszki energetycznej użyłem kapsli po 5l wodzie z Biedronki.

  • roman

    Już wcześniej tu pisałem, że antenka super… Ale zrobiłem o boku 21 cm z rurek mosiężnych fi 4 mm. Polutowałem wszystko palnikiem gazowym. Takim małym, jak flamaster wygląda, ale nie ważne… Sygnał mam 2.5x mocniejszy i wreszcie 3-ci multiplex oglądam. Polecam taką właśnie konstrukcję… Rurki w Leroyu po 3-5 zł, dwie 1-dno metrowe starczą. Dokupcie puszkę-rozgałęźnik natynkowy, jakoś tak chyba to się nazywa, by zabezpieczyć miejsce lutowania przewodu do antenki. Działa wszystko OK…:)
    Pozdrowienia dla majsterkujących..:)

  • Anonim

    To naprawdę działa, polecam wykonanie samodzielne. Koszt znikomy a rezultat znakomity.

  • http://www.o2.pl Kriss

    Antena siatkowa ze wzmacniaczem SWA-3 na zasilaczu nie “łapała” żadnego kanału (antena stała w pokoju).
    Zrobiłem taką roboczą antenę BiQuad z drutu o śr. 1,5mm – wiem, że teoretycznie za mało, ale to zwykły drut z kabla elektrycznego… podłączyłem i zadziałało! Antena nadal znajduje się w tym miejscu co poprzednia, z tą różnicą, że ta odbiera 70% mocy sygnału z 0 błędów (jest silnie kierunkowa).
    W tygodniu postaram się zrobić z zalecanego drutu o 3mm średnicy i dam znać czy jest różnica :)
    15minut roboty, koszt znikomy – warto spróbować, bo efekt jak dla mnie niesamowity.

  • lukas810

    a jakis pomysł na antene do radia samochodowego który ma dvb-t…?
    Ta antena która jest ze stacją nie daje rady.
    Jakieś pomysły?

    • dvd

      Ja też jestem zainteresowany anteną samochodową, taki kawałek anteny ciężko wsadzić do samochodu chyba że gdzieś za tapicerkę ale to sensu nie ma co polecacie?

    • lolkowatylol

      wsadzanie anteny kierunkowej do poruszającego się pojazdu jest bez najmniejszego sensu. To jest tak jak byś atakował fortece i postawił swoje katapulty na karuzeli

  • tarczownik

    witam mam pytanie bo zrobiłem taką antenkę i pojechałem na wakacje do pustkowa a tam zonk nie działa ma ktoś jakieś pomysły? a może to przez to że mam taki transmiter dvb-t do komputera?

    • http://majsterkowo.pl/ Łukasz Więcek – Majsterkowo.pl

      Może w tych okolicach telewizja działa na innych częstotliwościach, niż u Ciebie w domu? http://www.sat-charts.eu/dvb-t.php

  • Janek

    Witam, w oparciu o instrukcje, zrobiłem taką antenę :) Odbieram teraz 23 programy na Pradze w Warszawie. Pozdrawiam.

  • eryk71

    witam a mógłby ktoś obliczyć wymiary na łódź?

    • óć

      Wstaw wymiary łodzi do kalkulatora i policz!

    • engobos

      bok kwadratu na Łódź to 12,4 cm.

      • mario

        Witam jakie wymiary dla katowic i krakowa ,pozdrawiam.

  • mararaf rafmar

    ja mieszkam w ząbkach kolo Wawa zrobiłem tak jak było napisane tylko ze z rurek miedzianych które znalazłem na śmietniku i większe rozmiary działa idealnie nawet podczas zawieruchy dziękuje zaoszczędzone 60 zł będzie na browarki

  • Kasia

    Zrobiłam antenę z metalowego wieszaka i mam 22 kanały. Szok. Wieszak powyginałam kombinerkami wg instrukcji. Przypadkowo miałam kabel antenowy z końcówkami w domu., więc końce wieszaka skręciłam kombinerkami i jeden tak wystawiłam, że mogłam na niego włożyć drugą końcówkę kabla antenowego. Nic nie lutowałam. Zawiesiłam na oknie od wewnętrznej strony na haczyku łazienkowym, takim silikonowym. Zajęło mi to ok 45 min. DZIAŁA. Mam stary tv i dokupiony dekoder, chciałam antenę pokojową bo nie mam jak wywiesić zewnętrznej za okno, ale nie kupowałam anteny pokojowej bo nie wiedziałam czy będzie działać, chciałam od kogoś pożyczyć i wypróbować. Niestety nikt nie miał. A teraz mam już swoją własną z wieszaka. Cud techniki, moja wdzięczność jest przeogromna. Chciałam zaznaczyć że nie mam pojęcia o częstotliwościach jakie u mnie są i innych technicznych sprawach. Powiesiłam wygięty wieszak na haczyku i działa :):):)

  • qmell

    Postanowiłem zrobić taką dla mamy, wyglądała na zgrabną więc i z montażem nie przewidywałem problemów.
    Podpiąłem do telewizora i szok poszło, a antena była niedbale położona na podłodze. Polecam każdemu kto szuka niedużej anteny która na dodatek radzi sobie w zabudowanym terenie bez zbędnego manewrowania w poszukiwaniu lepszego sygnału :-)

  • Mateusz

    nie wiem co u mnie jest nie tak nie ma nic zero sygnału, antena zrobione według wzoru, mieszkam w kujawsko pomorskim , między Strzelnem a Kruszwicą ,więc powinno łapać Konin i Bydgoszcz, tak przynajmniej było przed wprowadzeniem tych poprawek z 15 lutego 2014 r, Po tych poprawkach zero sygnału, zmieniałem 3 anteny siatkowe do tego jedna taki dysk i teraz ta co jest wzór na forum, nadal zero , mam jeszcze tuner do PC i tam też nic nie ma, jestem załamany, tv ma w sobie MPG4 Pomocyyyyyyy.

  • Paweł

    Świetny pomysł. Kupiłem antenę w markecie budowlanym i miałem problem z sygnałem. Po wykonaniu według wskazówek antena jest między ścianą a TV i odbiera wszystkie kanały. Pozdrawiam

  • Paweł

    Teraz kolej na antenę do wifi:)

  • Widget

    Witam,
    chciałbym poinformować, że kształt pętli w antenie
    nie robi żadnej różnicy. Dla testu wykonałem dwie wersje anteny biquad -
    jedną taką jak tu, z grubego drutu miedzianego w postaci kwadratowych
    okienek, a drugą ze starego koncentryka z miedzianym ekranem w postaci
    ósemki. Różnicy w odbiorze nie ma praktycznie żadnej. Obie działają wyśmienicie.
    P.S. Lutowało
    mi się dużo łatwiej koncentryk, niż drut miedziany. Z tym drugim miałem
    takie problemy, że musiałem użyć starej, potężnej kolby lutowniczej, bo
    lutownicą transformatorową nie szło porządnie rozlać lutowia, wychodziły
    zimne luty, a fuchy nie lubię :)

  • krzysiek

    działa ( 32 stacje).
    brawa za pomysł.
    Dodaj jeszcze, jak domowym sposobem zrobić konwerter DVB-T .

  • Siekier

    Dziękuję za wstawienie tutoriala. Pomysł bardzo ciekawy i widać niezawodny. Antenke wykonałem jak już ktoś wcześniej z wieszaka do ubrań, który dostałem kiedyś w pralni z koszulą :D. Wbrew pozorom ładnie się do niego lutowało. Ma jeszcze tą zaletę, że jest sztywny i nie łatwo ulega deformacji. Do nadajnika mam niespełna 10 km i raczej nie jest dziwne że odbieram wszystkie muxy. Dla mnie liczy się to że zbudowałem ją za niespełna 4 pln (puszka natynkowa) a najtańsza antena w sklepie kosztuje ponad 30 pln.

  • Jachtmen

    Witanko,antenka superacka,ale mam jedno pytanie.Czy można ją zamurować tzn.wyryć rowek w ścianie i zaszpachlować(chodzi o złodzieji działkowych,bo to plaga).Pozdrawiam Janek

  • Mirek

    Niestety nie nadaje się do tunera dvbt na usb (laptop PC), a już myślałem, że będę mógł oglądać TV na działce. (nadajniki 43 km Opole i 50 km Wrocław każdy po 100 ERP kW)
    Może ktoś ma inny pomysł ?

    • Miko

      SOA#1 – może po prostu źle obróciłeś antenę?

    • Paweł

      Ja właśnie swoją zrobiłem pod kontem Tunera USB do laptopa działa wyśmienicie i do tego jest płaska. Musze tylko poszukać cieniutkiego kabla takiego jak był w oryginale bo standardowy utrudnia transport. Boki po 11,5 cm.

  • Szymon

    Kupiłem kamerkę bezprzewodową 2,4 GHz do obserwacji psów. Fabrycznie miała taką prowizoryczną antenkę z kawałka blachy na płytce PCB. Odbiór fatalny na odległość większą niż 7 metrów. Zmontowałem nową antenę zgodnie z poradnikiem (oczywiście długości boków kwadratu inne i dodałem reflektor w postaci płyty DVD bo antena ma być nadawcza) i kamerka łapie na odległość 90 metrów. Wielkie podziękowania za poradnik ;)

  • lukasz

    chciałbym się poradzić ile Mhz mam wpisac w kalkulator jestem z Bialegostoku
    Mux-1, k46, 674Mhz,
    Mux-2, k49, 698Mhz
    Mux-3, k22, 482Mhz
    Ogolnie to wylaczylem 590 Mhz ale nie jestem przekonany czy to jest dobrze ,
    z góry dziekuje za pomoc

  • slawek0334

    Dziękuje za Poradnik SWIETNY dałem za antenę 200 zł i złapała tylko 8 kanałów
    jakość sygnału 100
    moc sygnału 50
    bez wzmacniaczy bez niczego ŚWIETNE I ŁATWE !!!!

  • taki tam

    Bardzo fajny pomysł na własne majsterkowanie. Zwłaszcza przydatna jest stronka z kalkulatorem (wymiary włącznie z reflektorem). Będę musiał się pobawić :)

  • _DooM

    Próbowałeś dodać za anteną reflektor np. z laminatu pokrytego miedzią? Antena będzie bardziej kierunkowa i większy będzie zysk energetyczny.

  • Hubert
  • matemaciek

    Świetny pomysł z tą przejściówką (-:

  • http://www.sejmine.aq.pl Sebastian

    Chyba coś takiego zmontuję, ponieważ na antenie ze wzmacniaczem na oddzielne zasilanie, TVP1 HD odbiera dość paskudnie (telewizor z dekoderem).

  • matemaciek

    Myślałem, ale nie próbowałem – na tej odbiera mi na poziomie 95%~100%, więc nie było sensu kombinować (-:

  • Janek Kos

    Gdzieś już czytałem o tej antence, miałem nawet skręcić na próbę, ale nie mogę za bardzo pojąć jak to działa bez wzmacniacza i zasilacza, wychodzi na to że telewizja cyfrowa jest naprawdę duuuużo mniej wymagająca od analogowej. Ja przy przesiadce z analogowej, która dość pokaźnie śnieżyła na cyfrowej bez ruszenia palcem miałem 100/100

  • _DooM

    Rozumiem, ale mogą być osoby które mieszkają dalej od nadajnika i mają problem z odbiorem poszczególnych muxów.

  • http://maxik.me Maxik

    Masz rację, jest mniej wymagająca. Dokładnych danych nie pamiętam, a te które znalazłem to: minimum dla analogowej = 57dBuV(decybeli mikrowoltów), a dla cyfrowej 30-40dBuV. Bele są jednostką logarytmiczną, więc różnica jest tak na prawdę znacznie większa. Do tego cyfrówka działa na zasadzie pakietów danych, więc nieźle radzi sobie z korekcją błędów.

  • dr.Gonzo

    Czasami wzmacniacz może narobić więcej szkody niż pożytku. Jeśli mamy niedaleko do nadajnika to taki wzmacniacz spowoduje tylko wzmocnienie zakłóceń, co może pogorszyć odbiór.

  • matemaciek

    I bez tego artykuł wyszedł duży – dlatego odesłałem do forum, gdzie pomysłów na poprawę zysku jest sporo. Tu w założeniu miał być taki “punkt wejścia” do zabaw z antenami.

  • Johny Mnemonic

    Tak,w sygnale cyfrowym jest tzw korekcja błędów,pakiety danych mogą być nadawane po kilka tych samych,jeśli jeden będzie z błędem to zostanie odebrany następna jego kopia już bez błędu,To są pakiety modulowane na fale radiowe,które odbiera antena,ja na puszce po piwie złapałem nawet Czechy,mieszkam na Śląsku,a do granicy jest z 70 km w linii prostej

  • Bart

    Dlaczego zbudowałeś ją bez reflektometru?? A co myślicie o reflektometrze z folii aluminiowej w przypadku anteny wi-fi ??

    Znacie jakieś sposoby dzięki którym będzie można sprawdzić czy taki reflektometr poprawia właściwości anteny?

  • matemaciek

    Nie dodawałem reflektora, bo u mnie odbiera dobrze bez niego, nie miałem takiej potrzeby. Jeśli dobrze pamiętam, to generalnie reflektor powoduje, że antena staje się bardziej kierunkowa, więc czy warto go stosować zależy od różnych czynników. Sygnał ma tendencje do odbijania się, więc np. wewnątrz blokowiska reflektor może pogorszyć odbiór, a w chatce w polu 100km od nadajnika, ale o w miarę “czystym” nań widoku powinien poprawić. Na wspomnianym w artykule forum jest dużo więcej informacji na ten temat, polecam (-: