Witam wszystkich czytelników.
Z racji tego że lubię grać w gry wyścigowe i symulatory postanowiłem zbudować własną kierownicę z dodatkowymi akcesoriami. Nie chciałem przerabiać starej gotowej kierownicy do komputera, więc wpadłem na pomysł aby zbudować całe stanowisko.
Materiał o tym stanowisku/ projekcie znajduję się na moim kanale na YT do którego was zapraszam Kierownica do komputera na bazie arduino
Chciałem aby w tym stanowisko znajdowała się kierownica o kącie obrotu 900 stopni, sprzęgło, gaz, hamulec, 8 biegów + wsteczny (8 biegów ponieważ tyle mają niektóre samochody np. w Forza Horizon 4), hamulec ręczny, 2 joystiki (do sterowania maszynami w Farming Simualtor), button matrix 4×5 = 20 przycisków (przypisanych do rożnych akcji w grach) i zegary do wyświetlania prędkości i obrotów.
Tak więc gdzieś w połowie lipca zacząłem szukać potrzebne części. Pierwszym problemem z którym się spotkałem była niewystarczająca ilość wejść w arduino leonardo. Ktoś na tym forum podsunął mi płytki Nucleo 64 na STM32, obawiałem się jednak czy programy które wcześniej znalazłem w internecie będą z nimi współpracować. Bawiłem się naco wcześniej arduino lecz nucleo nie stąd moja niepewność ponieważ zaczynałem dopiero wtedy zabawę z tym wszystkim. Zdecydowałem się jednak zostać przy arduino i zakupiłem 3 płytki, po jednej dla każdego programu który obsługuję inną część stanowiska, ponieważ i tak nie ma prgoramu który ogarnie wszystkie moje rzeczy na raz.
A więc tak:
Arduino Leonardo – program EMC Utility Lite (z początku korzystałem z RFR Whell Configuration elcz sprawiał on problemy) – obsługuję kierownicę, pedały, hamulec ręczny – Link do programu EMC, Jak zainstalować program
Pierwsze Arduino Pro Micro – program MMJoy2 – obsługuję button matrix i 2 joysticki – Link do programu MMJoy2, Jak zainstalować program
Drugie Arduino Pro Micro – program SimHub – obsługuję zegary/wyświetlacze – Link do programu SimHub
Zamówiłem też 20 guzików (push button), 10 styczników krańcowych, 2 joysticki, 2 wyświetlacze Tm1638, 1 wyświetlacz Max7219 (zamówiłem też sterownik silnika BTS7960 lecz na razie nie zakładałem FFB). Rzeczy które miałem w domu to: 2 potencjometry 10k Ohm, stycznik krańcowy ls-11s, kable kawałki plastiku, materiału i gumy.
Za postawę stanowiska posłużyła mi deska rozdzielcza i fotel od mazdy mx-5 i kierownica od mazdy 626. Całość jest przyspawana do rurki i przykręcona do euro palety. Z racji tego że deska pochodzi z anglika to nie mogłem zamontować zwykłych zegarów w miejscu poduszki pasażera.
Zamieszczam tutaj scheamty podłączeń danych elementów:
Drugim problemem który chce tu opisać, było przeniesienie/ zczytanie obrotu z kierownicy do arduino. Na początku chciałem wykorzystać enkoder optyczny z swojej starej drukarki, lecz gubił się on często i nie działał dokładnie, więc kupiłem enkoder inkrementalny 600ppr.
Nie będę się już tak rozpisywał co jak i gdzie jest skręcone dlatego wszystko pokazane i omówione jest w filmiku do którego link jest na początku posta. Więc to jest dodatkowy materiał dla ciekawych.
Podsumowując: koszt budowy stanowiska zamknął się dla mnie w kwocie 300zl, czas realizacji od pierwszego pomysłu do zbudowania całości i upewnienia się że wszystko jest sprawne to 6 miesięcy.
Tak oto prezentuję się kierownica i jej działanie w grze Forza Horizon 4
Pomysł “pozytywnie zakręcony” podziwiam .
Mega :)
Pingback: Stanowisko do gier samochodowych na bazie arduino. – Warsztatowe DIY
A nie da się tego wszystkiego zbudować w oparciu o Arduino Mega (w sensie jedna płytka obsługuje kierownicę/pedały wyświetlacze i powiedzmy, że aż tyle przycisków nie potrzebuję bo gram głównie w ETS2 ;) )
Generalnie ilość wyjść analogowych w Arduino da się bezproblemowo rozwiązać za pomocą multiplexerów, kiedyś nawet budowałem taką płytkę. Można kupić, ale zrobic też idzie dosyć łatwo.