Inteligentna listwa zasilająca – IoT

Inteligentna listwa zasilająca – IoT

!!! PROJEKT WYKORZYSTUJE NAPIĘCIE SIECI 220V – JEŚLI NIE JESTEŚ PEWIEN TEGO CO ROBISZ, POPROŚ O POMOC KOGOŚ BARDZIEJ DOŚWIADCZONEGO !!!

Cześć! 

Zacząłem powoli brnąć w krainę IoT i ‚automatyki domowej’, i wpadł mi do głowy pomysł zrobienia listwy zasilającej, którą mógłbym sterować za pomocą NodeRED. Postawiłem sobie jednak kilka założeń:

  • Listwa będzie wyglądać zupełnie normalnie (będzie jedynie opisana od spodu)
  • Agnostyczność jeśli chodzi o środowisko sterowania (HA, NodeRED, Domoticz, ew. inne)
  • Zabezpieczenie w postaci bezpiecznika
  • Zachowana funkcja przełącznika – aby włączanie i wyłączanie było możliwe bezprzewodowo, jak i oryginalnym przełącznikiem, a listwa raportowała swój aktualny stan

… i muszę przyznać, że udało się! Sprawa jest ogólnie bardzo prosta, bo korzystamy w dużej mierze z gotowych części. Oto lista niezbędnych elementów:

  1. Listwa zasilająca z przełącznikiem, lampką sygnalizacyjną oraz bezpiecznikami
  2. Sonoff Basic
  3. Dioda LED kolor pomarańczowy
  4. Mocowania plastikowe z druku 3D (plik .stl w załączniku, można zastąpić innymi metodami)
  5. Konwerter USB – RS232 COM [na FT232 RL FTDI – ja takiego używałem] 

Pierwszym krokiem będzie zaprogramowanie naszego Sonoff Basic – użyłem świetnego oprogramowania Sonoff-Tasmota, które oferuje mnóstwo świetnych funkcji, w tym programowanie OTA, MQTT, gotowe konfiguracje oraz wiele wiele innych. Z wykorzystaniem Tasmoty całość projektu to pikuś :) Zaczynamy od rozkręcenia naszego Sonoff’a na części pierwsze:

Inteligentna listwa zasilająca - IoT

Następnie podłączamy nasz adapter RS232 do odpowiednich pinów na płytce Sonoffa (trzeba dolutować sobie piny lub wtyczkę)

Inteligentna listwa zasilająca - IoT

Za pomocą Arduino IDE/PlatformIO wgrywamy sketch na Sonoffa. Alternatywnie można wgrać skompilowany już kod z Github’a, do tego możecie użyć narzedzia esptool. Aby poprawnie wystartować płytkę w trybie programowania przed podłączeniem programatora do PC wciskamy i trzymamy przycisk na Sonoffie. UWAGA – NIE WOLNO MIEĆ PODŁĄCZONEGO ADAPTERA RS232 KIEDY SONOFF JEST PODŁĄCZONY DO SIECI! Jeden z pinów nie jest odizolowany od napięcia sieci, i spalicie sobie w ten sposób komputer (albo coś jeszcze). Polecam w kodzie od razu ustawić dane naszej sieci WiFi – tj. SSID oraz hasło. Oszczędzi nam to kilku minut konfigurowania modułu później.  Od razu przy tym kroku polecam prosty trik – polutowanie głównych ścieżek przewodzących prąd grubą ilością cyny. W niektórych partiach te ścieżki są dość cienkie i nie zaszkodzi je nieco pogrubić:

Inteligentna listwa zasilająca - IoT

Potrzebna nam będzie również listwa zasilająca – musi ona jednak spełniać kilka parametrów:

  1. Posiadać przełącznik
  2. Posiadać lampkę sygnalizacyjną
  3. Posiadać stosunkowo dużo miejsca na umieszczenie całej elektroniki w środku

Udało mi się namierzyć takową listwę leżącą w domu bezczynnie, i akurat spełniała ona wszystkie moje wymogi.

Inteligentna listwa zasilająca - IoT

Teraz czas złożyć nasz projekt w całość – bierzemy niewinną listwę zasilającą i dobieramy się do środka:

Inteligentna listwa zasilająca - IoT

Odpinamy wszystkie kable idące do przełącznika, i multimetrem upewniamy się które ‚blaszki’ są zwierane/rozwierane przy przełączaniu – to przyda nam się do podłączenia przełącznika do Sonoff’a.

Kable (L/N) które wchodzą OD wtyczki (te które odpięliśmy od przełącznika) pozbawiamy mosiężnych końcówek i doprowadzamy do wejścia Sonoff’a (INPUT) i solidnie przykręcamy zaciski śrubowe. Pamiętajcie żeby przewodów nie cynować przed włożeniem do zacisków! To częsty błąd więc zwracam na to uwagę.

Kable które odchodziły OD przełącznika umieszczamy w zaciskach OUTPUT (wyjście) od modułu, zachowując kolejność L/N. 

Lampkę sygnalizacyjną (najczęściej jest to mała neonówka, jak u mnie) odsuwamy od pierwotnego okienka i albo usuwamy, albo odpowiednio odizolowujemy (wystarczy skutecznie owinąć taśmą izolacyjną, tak aby nic nie miało szansy się zewrzeć.

Teraz czas na małe modyfikacje modułu Sonoff:

  1. Odlutowujemy diodę z płytki i na jej miejsce przylutowujemy diodę na ok. 5cm przewodzie – chodzi o to by dało się ją później podkleić do pierwotnego okienka sygnalizacyjnego i zachować jego funkcjonalność. Ja użyłem diody o kolorze pomarańczowym, bo daje ona efekt podobny do oryginalnej neonówki. Na płytce znajdują się trzy otwory gdzie była przylutowana oryginalna dioda – otwór środkowy to GND, więc tam podłączamy katodę (-) diody :)
  2. Na spodniej części płytki przylutowujemy przewody które doprowadzimy bezpośrednio do styków przełącznika. Najlepiej pokaże to proste zdjęcie:
  3. Inteligentna listwa zasilająca - IoT

Teraz składamy wszystko w całość – moduł umieszczamy wewnątrz listwy zasilającej (ja przykleiłem mocną dwustronną taśmą, wcześniej wszystko starannie izolując), diodę podklejamy w okolice okienka aby była widoczna (użyłem do tego kleju typu hot glue w kolorze przeźroczystym), i upewniając się że wszystko jest odpowiednio odizolowane i że nie ma ryzyka zwarcia skręcamy listwę w całość. Czas na konfigurację :)

Włączamy listwę do sieci, telefonem komórkowym bądź komputerem szukamy sieci o nazwie ‚tasmota-xxxx’, podłączamy się do niej i wchodzimy na adres 192.168.4.1 – tam wpisujemy dane naszej domowej sieci WiFi, a chwilę później moduł restartuje się. Wracamy na swoją oryginalną sieć domową, i wyszukujemy nasze urządzenie (mnóstwo metod znajdziecie w Google, czasem można sprawdzić w ustawieniach routera jakie urządzenia są podłączone wraz z ich adresami IP) i wchodzimy na jego adres, np. 192.168.1.183

Konfiguracja jest banalnie prosta, i zawiera się w trzech krokach:

Inteligentna listwa zasilająca - IoT

Wchodzimy w menu „Configuration”, w Module Type wybieramy „Sonoff Basic (01)”

Inteligentna listwa zasilająca - IoT

W tym menu w polu GPIO14 wyszukujemy pozycję „Switch1” i taką ustawiamy. Powinno wyglądać to następująco:

Inteligentna listwa zasilająca - IoT

I voila! 

Nasza listwa jest gotowa. Z zewnątrz dla nieuważnego oka niczym nie różni się od zwykłej listwy, i działa tak samo – przycisk włącza i wyłącza zasilanie, a dioda sygnalizuje stan urządzenia, zupełnie jak w oryginalnej listwie. Ma jednak tą zaletę, że można nią sterować zdalnie, z dowolnego urządzenia, i podpiąć pod wszelakiej maści systemu IoT. 

Wytestowane ostatnio na Święta, choinka robiła wrażenie na wszystkich domownikach i gościach kiedy automatycznie włączały się lampki po zmroku, i można było nią sterować z dowolnego telefonu podłączonego do WiFi :)

Na koniec mały gif, a w przyszłości pojawią się jeszcze krótkie opisy jak efektywnie wpiąć naszą listwę do systemów IoT.

Inteligentna listwa zasilająca - IoT

Powodzenia!

Ocena: 5/5 (głosów: 9)
Nettigo - patron działu Elektronika

Podobne posty

Regulator PID na arduino.

Regulator PID na arduino.

Witam wszystkich majsterkowiczów! Chciałbym przedstawić wam moje nagranie dotyczące realizacji regulatora PID przy użyciu arduino.Regulatory…

21 komentarzy do “Inteligentna listwa zasilająca – IoT

  • Nie żebym się czepiał, ale za nic nie potrafię zrozumieć użycia „agnostyczny” w tym zdaniu: „Agnostyczność jeśli chodzi o środowisko sterowania”. Projekt bardzo przydatny.

    Odpowiedz
    • Bo pewnie nie ma sensu, IMO tam powinno się pojawić coś w stylu „niezależność”, „transparentność”, „uniwersalność”. Miało zabrzmieć lepiej ale niestety nie wyszło… No chyba, że autor miał na myśli, że działa ale nie wie dlaczego i jest przekonany, że tak musi być i nic tego już nie zmieni. ;)

      Odpowiedz
  • Mam pytanie czy przycisk na listwie zwraca również status. tzn czy właczając z palca listwę będę w systemie automatyki widzał że jest ON ?

    Odpowiedz
    • Raczej nie :) widać to na obrazku w odwrotnej sytuacji.
      Na telefonie jest Off i nie zmienia się gdy włączamy listwę ręcznie.
      A tak na marginesie to ta przeróbka nie ma nic wspólnego z inteligencją, jak jest to w tytule.
      Jest to zwykła bezprzewodowe sterowanie.

      Odpowiedz
      • To połączenie nie daje takiej możliwości. Na urządzeniu sonoff jest mikroswitch, jak naciśniemy mikrostyk to się zmieni w aplikacji.

        Przeróbka wprowadza do inteligentnego domu, owszem jest to zwykła transmisja bezprzewodowa.. ale gdy podepniesz to pod sceny, harmonogramy to możesz w pełni to z automatyzować, wtedy już się robi inteligentne bo jak dobrze sobie zaplanujesz co i kiedy się ma robić, to zapominasz o urządzeniu;).

        Odpowiedz
        • Na urządzeniu sonoff jest mikroswitch, jak naciśniemy mikrostyk to się zmieni w aplikacji.

          Ale tego przełącznika nie wyprowadziłeś na zewnątrz?

          ale gdy podepniesz to pod sceny, harmonogramy to możesz w pełni to z automatyzować, wtedy już się robi inteligentne

          Nie do końca, ale nich ci będzie ;-)

          Odpowiedz
    • Hej, tak, będzie widać – na gifie nie jest to zbyt widoczne bo kończy się on chwilę przed tym jak odświeżyła się strona. Także czy kilkniesz przełącznik na listwie czy w aplikacji/stronce, to efekt będzie widoczny

      Odpowiedz
  • A co się zyskuje przez wgranie Tasmoty? Jak dla mnie oryginalny soft bardzo fajnie współgra z aplikacją na androida i możemy z każdego miejsca na świecie włączać oraz wyłączać jak i zintegrować sonoff’a z asystentem google. Więc po co?

    Odpowiedz
  • Super sprawa, ale dla kogoś kto nie siedzi w temacie troche skomplikowane do zrobienia :( Dziwię się, że Ikea i inne podobne sklepy nie wprowadza takich rozwiazań jako standard w swoich produktach. Wprowadziliby prostą aplikację i każdy sprzęt domowy zyskałby zupełnie nową funkcjonalność.

    Odpowiedz

Odpowiedz

anuluj

Inteligentna listwa zasilająca - IoT

Masz uwagi?