Kress 108 AS-2 1.3 Set L, czyli ile potrzeba wkrętarek, żeby naładować smartfona?

Kress 108 AS-2 1.3 Set L, czyli ile potrzeba wkrętarek, żeby naładować smartfona?

Na początek mam dla Was małą zagadkę:

Co to jest – spokojnie mieści się w dłoni, jest szare, lekkie, szybko regeneruje siły i może się kręcić do upadłego?

Chomik w kołowrotku
Autor zdjęcia: Maarten http://www.flickr.com/photos/superchango/

Nie, nie, nie. Nie chodziło mi o chomika dżungarskiego ;) Odpowiedzią w zagadce, a zarazem głównym bohaterem dzisiejszego testu jest wkrętarka Kress 108 AS-2 1.3, którą miałem okazję testować przez kilka ostatnich dni.

Pierwsze wrażenia

Jak na niemiecką markę przystało, Kress zadbało nie tylko o jakość samej wkrętarki, ale i wszystkich akcesoriów, które są do niej dołączone. Łącznie z walizką, która została wykonana z grubego plastiku, oraz została wyposażona w schowek na wiertła, bity i inne drobiazgi.

Wkrętarka Kress 108 - walizka

Co miesiąc do wygrania nagrody o wartości ponad 1600 zł!

Oczywiście nikt nie kupuje sprzętu dla fajnej walizki, dlatego skupmy się na tym, co znajduje się w środku :)

Wkrętarka Kress 108 - zestaw w walizce

W walizce znajdziemy wkrętarkę, latarkę, ładowarkę sieciową oraz nasadkę kątową, która umożliwi wiercenie i wkręcanie w trudno dostępnych zakamarkach.

Sama wkrętarka jest dosyć zgrabna i dobrze leży w dłoni. Część obudowy została pokryta gumą (wszystkie czarne części, oprócz akumulatora i sprzęgła), dzięki czemu wkrętarkę trzyma się nie tylko wygodnie, ale i pewnie. Gumowe okładziny mają jeszcze jedną, ważną rolę – niwelują drgania docierające do naszej dłoni.

Wkrętarka Kress 108

Zaraz nad spustem (który też jest pokryty gumą) została umieszczona dioda oświetlająca miejsce pracy. W zasięgu kciuka znalazł się także przełącznik zmiany kierunku kręcenia.

Wkrętarka Kress 108 - spust, dioda LED, przełącznik kierunków

Sam spust posiada elektroniczną regulację obrotów, czyli im głębiej zostanie wciśnięty, tym szybciej wkrętarka będzie pracowała.

Szczęki uchwytu wiertarskiego zostały wyprofilowane w taki sposób, żeby ewentualne zanieczyszczenia nie przeszkadzały w poprawnym mocowaniu wierteł.

Wkrętarka Kress 108 z uchwytem wiertarskim

W górnej części obudowy został umieszczony przełącznik biegów.

Wkrętarka Kress 108 - przełącznik górny

Po szybkim rzucie okiem na tabliczkę znamionową wiemy, że na pierwszym biegu możemy rozkręcić wkrętarkę do 450 ob/min, a na drugim do 1350 obr/nim.

Wkrętarka Kress 108 - tabliczka znamionowa

Ile ona waży?

Kobiet o wagę się nie pyta, ale wkrętarka raczej nie strzeli fochem, dlatego bez wahania położyłem ją na wadze:

Wkrętarka Kress 108 -  waga wkrętarki z akumulatorem

Wkrętarka razem z uchwytem wiertarskim i akumulatorem waży 1,09kg. Całkiem przyzwoicie (szczególnie w porównaniu do mojej wkrętarki z Lidla, która waży 1,58kg;).

Sama wkrętarka (bez akumulatora) waży 0,92kg.

Wkrętarka Kress 108 - waga wkrętarki

Czy ona może coś z siebie ściągnąć?

Ciągnąc za czerwony pierścień możemy jednym ruchem ręki zdemontować cały uchwyt wiertarski, dzięki czemu wkrętarka staje się bardziej kompaktowa, a także umożliwia dużo szybsze mocowanie bitów bezpośrednio we wrzecionie:

Wkrętarka Kress 108 - z końcówką

Fajne jest również to, że nie trzeba wyciągać bita z wrzeciona, żeby założyć uchwyt wiertarski (standardowy bit bez problemu mieści się w środku).

Wkrętarka Kress 108 - bez uchwytu

Wkrętarka Kress 108 - bez uchwytu (z bitem)

W miejsce uchwytu wiertarskiego możemy zamontować nasadkę kątową, którą można ustawić w ośmiu różnych pozycjach:

Wkrętarka Kress 108 - nasadka kątowa

Oczywiście na samą nasadkę można założyć także uchwyt wiertarski:

Wkrętarka Kress 108 - akcesoria

Nasadka kątowa pozwala się wcisnąć w szczeliny o szerokości 6,3cm (plus długość samego bita):

Szerokość z nasadką kątową

Natomiast z uchwytem wiertarskim założonym na nasadkę kątową możemy wiercić w szczelinach o szerokości 11,6 cm (plus długość wiertła):

Szerokość z nasadką kątową i uchwytem wiertarskim

Co jej daje energię?

Wkrętarka zasilana jest napięciem 10,8V. W zestawie otrzymujemy dwa litowo-jonowe akumulatory o pojemności 1,3Ah każdy.

Wkrętarka Kress 108 - akumulator

Wkrętarka Kress 108 - waga akumulatora

Sam akumulator waży 178g, a czas jego ładowania wynosi niecałe 40 minut (średnia z pięciu ładowań).

Producent zadbał o zabezpieczenie akumulatorów przed nadmiernym rozładowaniem – napięcie jest odcinane, gdy spadnie po poziomu około 7,5V. Dodając do tego fakt, że litowo-jonowe akumulatory nie mają efektu pamięci, ani nie występuje w nich efekt leniwej baterii, możemy być spokojni tego, że będą nam dobrze służyć przez długi czas.

Pięknie się kręci w blasku reflektorów

Jednak nie zawsze dostęp do tych reflektorów jest, dlatego producent dorzucił do zestawu latarkę LED, która pozwoli doświetlić ciemne kąty, w których przyjdzie nam pracować.

Wkrętarka Kress 108 - latarka

Wkrętarka i latarka są zasilane takimi samymi akumulatorami, więc gdy jeden nieoczekiwanie się rozładuje, można szybko zamienić je miejscami i dokończyć pracę.

Wkrętarka Kress 108 - włączona latarka

Latarka z akumulatorem waży 306g.

Wkrętarka Kress 108 - waga latarki

Parametry techniczne

Parametry techniczne podawane przez producenta:

Bateria 10,8 Volt / 1,3 Ah Li-Ion
Obroty na obu biegach 0 – 450 / oraz 0 – 1350 / min
Szerokość po przekątnej 26 mm
Uchwyt 0,8 – 8 mm
Max fi wiercenia w drewnie 20 mm
Max fi wiercenia w stali 10 mm
Max fI wkręcania w drewno 6 mm
Max. moment obr. 28 / 13 Nm
Czas ładowania 30 min.
Waga bez uchwytu 0,8 kg
Wymiary bez uchwytu 168 x 52 x 188 mm
Wymiary z uchwytem 207 x 52 x 188 mm

I to by było na tyle, jeżeli chodzi o część teoretyczną. Przejdźmy do tego, co majsterkowicze lubią najbardziej, czyli części praktycznej!

Test wydajności akumulatora

W pierwszym teście postanowiłem sprawdzić, ile będę w stanie wycisnąć z wkrętarki na jednym akumulatorze. Na potrzeby tego testu zmajstrowałem na szybko taką aparaturę doświadczalną:

Wkrętarka Kress 108 - test wydajności akumulatora

We wkrętarce zamocowałem “śmigło” wykonane z kawałka blaszki, na którą założyłem dwa kawałki koszulki termokurczliwej (białej i czerwonej). W czasie pracy czujnik szczelinowy, który znajduje się nieco niżej, będzie wyłapywał każdy obrót śmigła i zapisywał dane w komputerze za pośrednictwem Arduino:

Wkrętarka Kress 108 - układ do testowania wydajności akumulatora

Brzmi skomplikowanie, ale w praktyce całość sprowadziła się do włączenia wkrętarki (spust ścisnąłem za pomocą opaski zaciskowej) i wygenerowania ładnych wykresów :)

Wkrętarka Kress 108 - testowanie wydajności akumulatora

Sam pomiar przebiegał tak:

A tak się przedstawia wykres wygenerowany na podstawie zebranych danych:

Kress - wykres pracy wkrętarki

[adsense]Jak widać, wkrętarka na pełnych obrotach (na pierwszym biegu) pracowała przez 25 minut, rozgrzewając się przy tym do 55°C. Co ciekawe, wraz z upływem kolejnych minut malała także prędkość obrotowa. Co prawda w praktyce jest to raczej nieodczuwalne, ale wykres bezlitośnie odzwierciedla fakty :)

Test wytrzymałości spustu

W kolejnym teście sprawdziłem wytrzymałość spustu wkrętarki. W życiu udało mi się zepsuć spusty już w dwóch wkrętarkach, dlatego byłem ciekaw, jak Kress poradzi sobie w tym teście.

W roli mechanicznego palca wykorzystałem siłownik od samochodowego zamka centralnego, który co sekundę wciskał wpust i przytrzymywał go przez pół sekundy (czyli cały cykl trwał 1,5 sec.):

Wkrętarka Kress 108 - testowanie spustu

Wkrętarka Kress 108 - testowanie spustu

Wkrętarka Kress 108 - testowanie spustu

Cały proces eksperymentu nadzorowało Arduino, które sterowało pracą siłownika i zliczało wszystkie wciśnięcia spustu:

Wkrętarka Kress 108 - licznik włączeń

Przebieg tego testu możecie zobaczyć na poniższym filmie:

Wiertarko-wkrętarka Kress pomyślnie przeszła próbę 10 000 wciśnięć spustu. Jako ciekawostkę dodam, że na jednym akumulatorze wkrętarka wykonywała średnio 755 cykli.

Test wkręcania wkrętów

Ten test byłby nic nie warty, gdybym nie spróbował przetestować podstawowej funkcji wkrętarki, czyli… wkręcania ;) Celowo użyłem tutaj słowa “spróbował”, bo test nie przebiegł do końca po mojej myśli…

Do tego testu podchodziłem 5 razy (tyle miałem wkrętów) i zawsze kończyło się to w ten sam sposób ;)

Wkrętarka Kress 108 - ukręcona śruba

Z resztą – zobaczcie sami:

Jak widać na powyższym filmie, wkrętarka ma zabezpieczenie przeciążeniowe, które zabezpiecza silnik i elektronikę przed spaleniem w wyniku zbyt dużego obciążenia. Jest to duży atut tej wkrętarki, więc trochę się dziwię, że producent się tym nie chwali.

Test latarki

Do przetestowania została jeszcze latarka. Tutaj znowu wykorzystałem Arduino, które zbierało dane z czujnika światła umieszczonego razem z latarką w ciemnym pudełku.

Kress - pomiar światła latarki

Latarka wyłączyła się niemalże równiutko po 10 godzinach świecenia (zabrakło jednej minuty).

BONUS: Ile potrzeba wkrętarek, żeby naładować smartfona?

Wczoraj rozmawiałem z kolegą o wkrętarkach. Siłą rzeczy poobgadywaliśmy także tego Kressa ;) Mi osobiście sprzęt się spodobał, więc opowiadałem koledze o wszystkich jego zaletach. Kolega przyjmował wszystko na chłodno, po czym rzucił “Pff. Smartfona nią nie naładujesz!”.

…przepraszam…, że niby ja czegoś nie zrobię? JA?

Długo się nie zastanawiając postanowiłem udowodnić, że nie ma rzeczy niemożliwych i zwykłą wkrętarką da się podładować smartfona, czy tableta :D

Da się? Da się!

Ile taki zestaw kosztuje?

Podsumowując

Kress jest solidną i cenioną niemiecką marką, więc nawet, gdybym nie przeprowadził tych wszystkich powyższych testów, mógłbym w ciemno tą wkrętarkę polecić. Tym bardziej po przeprowadzonych testach i kilku dniach zabawy mogę z czystym sumieniem powiedzieć, że jest to sprzęt, który warto mieć w swoim warsztacie. I aż serce mi się kraja na samą myśl, że zaraz będę musiał ją spakować i odesłać.

Testowany Kress AS-2 1.3 jest małą, lekką i zgrabną wkrętarką o dużej mocy (maksymalny moment obrotowy 28Nm), która spokojnie zaspokoi potrzeby przeciętnego majsterkowicza :)

Na koniec chciałbym podziękować sponsorowi naszego konkursu – firmie Lange Łukaszuk, za udostępnienie wkrętarki do testów.

Ocena: 5/5 (głosów: 10)

20 komentarzy do “Kress 108 AS-2 1.3 Set L, czyli ile potrzeba wkrętarek, żeby naładować smartfona?

  • Super test! W 98% testów wkrętarek ludzie wkrecaja dwa wkręty i na tym test się kończy. Takich testów, jak ten, zdecydowanie jest za mało.

    Mam nadzieję, że podobnych testów będzie więcej! Można ci podrzucac propozycje sprzętów do przetestowania?

    Odpowiedz
  • Jaki jest sens mierzenia wydajności baterii nieobciążoną wkrętarką, która pobiera nawet 10x mniejszy prąd niż w przypadku np. wkręcania wkrętów? Sprawa druga – nieobciążona pracowała ciągle przez 25 minut, ale w teście włącznika już tylko 6 minut (pewnie ze względu na hamulec elektroniczny), czyli dosyć słabo. Pewnie da radę wkręcić 25-25 wkrętów 5×30 w deskę na jednej baterii.

    Odpowiedz
    • Skąd ci wyszło 6 minut? Bo mi wychodzi ~18 minut,a to już jest całkiem przyzwoity czas. Bierz pod uwagę, że jest to mała wkrętarka z aku 10V, a nie sprzęt dla zawodowców z aku 18V. Nikt nie kupuje takiej małej wkrętaki, żeby wkręcać całe wiadra wkrętów.

      Odpowiedz
      • Wyszło mi z prostej matematyki. Źle Ci wychodzi. Nie chodzi o wiadro wkrętów, ale te przypuszczalne 15 czy 25 śrubek to dla mnie trochę mało… Po za tym cena miażdży, chociaż zestaw jest dobrze wyposażony (pomijam zbędną moim zdaniem latarkę).

        Odpowiedz
        • 755 cykli * 1,5 sekundy = 1132,5 sekund = 18,9 minuty :)

          Latarka rzeczywiście jest zbędna (przynajmniej dla mnie), ale jeżeli ktoś jej nie potrzebuje, to może po prostu kupić zestaw bez niej (skoro to jest set L, to pewnie są też biedniejsze zestawy, lub same wkrętarki).

          Odpowiedz
    • Na dzień dzisiejszy nie miało to najmniejszego sensu. Ale gdy będę przygotowywał podobne wykresy dla innych wkrętarek, to będzie to już jakiś punkt odniesienia.
      Z samego wykresu też można wyciągnąć dwie informacje – temperaturę, do jakiej rozgrzewa się obudowa (sam silnik był pewnie kilka stopni cieplejszy), oraz obroty samego wrzeciona.

      Ale jasne – masz też rację z tym, że jakieś obciążenie mogłem dorzucić. Następnym razem dołożę jeszcze jeden, bardziej miarodajny test, który odzwierciedlałby rzeczywistą pracę. Np. 3 sekundy kręcenia pod obciążeniem i pół minuty przerwy. I w ten sposób uzyskalibyśmy liczbę wkrętów, które da się wkręcić.

      Masz może jakiś pomysł, z czego zrobić sztuczne obciążenie dla silnika?

      Odpowiedz
  • 10k cykli spustu i potem co rozleciał się? Ta ładowarka do tableta to tylko silnik czy jest tam jakiś stabilizator we wtyczce?

    Odpowiedz
  • Bardzo fajny test – w końcu coś innego :)

    Mam jedno pytanie do autora – interesuje mnie budowa tego układu “Test wytrzymałości spustu” z siłownikiem. Czy była by możliwość udostępnienia tego schematu i kodu ? może w postaci artykułu ? :) Chciałbym zbudować właśnie coś podobnego.

    Odpowiedz
  • Witam
    Uwaga na AKUMULATORY !!!
    Zakupiłem w/w wkrętarkę z dwoma aku o mocy 1,3 Ah, we wrześniu 2012 r. Powyższe testy się zgadzają.
    Ale jakież było moje zdziwienie, że baterie i to obydwie padły po 3 latach i kliku miesiącach użytkowania a dokładnie w styczniu 2016 r.
    Wkrętarka używana była do:
    – Wkręcania rocznie około 250 śrub l=60 mm, w kołki rozporowe fi8 mm, plastikowe mocowane w suporex-ie.
    – Do tego raz na klika miesięcy wierciła kilkanaście otworów fi4-6 w mm w płycie OSB.
    – przez 3 miesiące w roku każdego dnia, wkrętarka wykręcała i wkręcała około 10-20 śrub fi3-4 mm, z obudowy urządzeń (piece co) .
    Także w mojej ocenie obciążenie i ilość pracy żadna.
    Cena nowych akumulatorów w 2016 r., kosmiczna – brutto 385,00 zł/1 szt.
    Uważam, że w wkrętarce tej klasy i za te pieniądze w 2012 r, około 850,00 zł to koszt eksploatacji bardzo słaby.
    Pozdrawiam

    Odpowiedz

Odpowiedz

anuluj

Masz uwagi?