Hej,
w dzisiejszym teście wziąłem na warsztat świeżynkę, która dopiero co pojawiła się na rynku – przenośny (akumulatorowy) system oświetlenia Mactronic M-FL20 z diodą LED o mocy 20W.
System miałem okazję testować przez kilka tygodni, podczas których poddałem go kilku testom “laboratoryjnym”, jak i przetestowałem w praktyce podczas wieczornego naprawiania auta w czasie rzęsistego deszczu (następnego dnia jechałem w trasę, więc nie było zmiłuj;)
Parametry techniczne
Zanim przejdziemy do oględzin, zerknijmy szybko na parametry techniczne lampy Mactronic M-FL20:
Źródło światła | dioda LED o mocy 20W |
---|---|
Moc światła | 1300 lm |
Temperatura światła | 6000-6500K |
Rodzaj ładowania | 230V AC; 12V, 24V DC |
Bateria | 7,4V 6600mAh Li-ion |
Czas świecenia | 100% – 3h |
Czas ładowania | 4-6h |
Kąt rozsyłu światła | 120° |
Wodoodporność | IP65 |
Pierwsze wrażenia
Lampa M-FL20 swoim wyglądem przypomina znane wszystkim od lat lampy halogenowe:
I na wyglądzie podobieństwa się kończą :) Lampa Mactronic jest czymś zupełnie innym – zarówno pod względem budowy, jak i zastosowania.
Przyjrzyjmy się jej bliżej.
Na bocznej ściance znajdziemy wyłącznik:
Cała lampa jest wodoszczelna, więc wyłącznik został schowany pod gumowym “kapturkiem”.
W dolnej części obudowy znajduje się gniazdo do podłączania ładowarki, które także posiada zabezpieczenie w postaci gumowej zatyczki:
W środku został umieszczony akumulator o pojemności 6,6Ah:
Natomiast z przodu została umieszczona za szybką sporych rozmiarów dioda LED o mocy 20W:
A tak wygląda struktura zastosowanej w tej lampie diody:
Test długości świecenia
Producent deklaruje, że lampa powinna świecić pełną mocą przez 3 godziny. Nie byłbym sobą, gdybym nie sprawdził tego w praktyce :) Zmontowałem układ podobny do tego, którym mierzyłem czołówkę Mactronic Epic i sprawdziłem rzeczywisty czas świecenia lampy na jednym ładowaniu akumulatora.
Poniżej przedstawiam wykres natężenia światła (w %) w funkcji czasu:
Test zakończyłem po 20 godzinach, chociaż dioda jeszcze trochę się świeciła. Było to już jednak bardzo słabe światło, więc dalszy pomiar nie miał już większego sensu.
Najważniejsze jest to, co się stało między czwartą, a piątą godziną pomiaru. Wg instrukcji lampa powinna świecić pełną mocą przez minimum 3 godziny. W moim teście natężenie światła zaczęło drastycznie maleć dopiero po 4,5h świecenia. Piękny wynik! Cieszy mnie to, że po raz kolejny trafiam na sprzęt, którego rzeczywiste parametry są lepsze od tych deklarowanych przez producenta (bo przeważnie jest niestety na odwrót).
Test odporności na wodę
Mactronic M-FL20 posiada klasę wodoodporności IP65. Oznacza to, że sprzęt jest chroniony całkowicie przed pyłem, oraz strumieniem wody z dowolnego kierunku. Wodoszczelność miałem okazję już przetestować w czasie wspomnianej wcześniej naprawy auta, ale zwykłego deszczu zdecydowanie nie można nazwać “strumieniem wody”, dlatego postanowiłem przeprowadzić jeszcze jeden, dużo cięższy test…
Włączoną lampę przez godzinę podlewałem wężem ogrodowym :D
Wynik testu mnie nie zaskoczył – w środku było zupełnie suchutko. Obudowa w każdym miejscu jest uszczelniona grubymi (chyba sylikonowymi) uszczelkami, więc o wynik tego testu byłem spokojny :)
Test nocny
Na koniec chciałbym Wam pokazać kilka zdjęć zrobionych w środku nocy, żebyście mieli pogląd na to, ile światła daje ta lampa. Na początek zaparkowałem w zupełnie nieoświetlonym miejscu i zrobiłem zdjęcie swojego samochodu (nie śmiać się z mojej kaczuchy!) oświetlonego lampą Mactronic:
Takie zdjęcie bez żadnego świecącego punktu odniesienia niewiele mówi o natężeniu światła, dlatego postawiłem lampę na masce i zrobiłem zdjęcie porównujące jej światło do światła reflektorów samochodowych:
Do ostatniego zdjęcia ustawiłem lampę obok samochodu i skierowałem ją w bok:
Mam nadzieję, że te zdjęcia pomogą Wam wyobrazić sobie, ile światła daje ta lampa :)
Gwoli ścisłości dodam – zdjęcia nie były w żaden sposób obrabiane (nie licząc kadrowania).
Podsumowanie
Lampa z pewnością przyda się wszędzie tam, gdzie zachodzi potrzeba majstrowania w nocy, lub w kiepsko oświetlonych miejscach. Ponad 4h mocnego światła spokojnie powinno wystarczyć do wykonania wszystkich doraźnych napraw. Wielką zaletą tej lampy jest to, że można ją ładować zarówno z sieci, jak i z gniazda zapalniczki samochodowej (12V oraz 24V), więc nawet w trasie można ją bez problemu doładować.
Lampę M-FL20 można kupić za…
Chodząc po marketach można znaleźć podobne lampy w dużo niższej cenie. Niestety już na pierwszy rzut oka widać, że są to mocno budżetowe konstrukcje odbiegające jakością od lampy Mactronic.
Decyzję, oczywiście, pozostawiam Wam :)
5 za kaczuchę :)
Jak zrobić taki wykres parametrów testowych?
Wszystko opisałem kiedyś tutaj: https://majsterkowo.pl/jak-zapisywac-w-komputerze-dane-odbierane-z-czujnikow-podlaczonych-do-arduino/
Piszesz Łukaszu, że dioda ma 20 W mocy, a na tabliczce znamionowej jest 15 W. Czy to oznacza, że lampa posiada taką diodę tylko nie wykorzystuje jej pełnej mocy? Poza tym z pojemności baterii i napięcia roboczego można obliczyć, że właśnie 15 W wystarczy na 3 h świecenia z pełną mocą. Gdyby autor zmierzył pobierane prąd i napięcie, dało by to wgląd na moc pobieraną na początku, w trakcie i pod koniec testu. A przy okazji użytkowników reflektorka z akumulatorem/baterią złożoną z więcej niż jednego ogniwa (tu mamy dwa ogniwa LI-ION połączone szeregowo) przestrzegam przed rozładowywaniem do końca, bo wtedy ogniwo o najmniejszej pojemności zostaje przebiegunowane odwrotnie niż ma oznaczenia “+/-“, przez te ogniwa, które mają większą pojemność, przez co te najsłabsze drastycznie traci swoje parametry znamionowe lub może zostać całkowicie uszkodzone.
Nie lampa, a oprawa :P