Mactronic M-FL20 – testujemy przenośny system oświetlenia LED

Mactronic M-FL20 – testujemy przenośny system oświetlenia LED

Hej,
w dzisiejszym teście wziąłem na warsztat świeżynkę, która dopiero co pojawiła się na rynku – przenośny (akumulatorowy) system oświetlenia Mactronic M-FL20 z diodą LED o mocy 20W.

System miałem okazję testować przez kilka tygodni, podczas których poddałem go kilku testom “laboratoryjnym”, jak i przetestowałem w praktyce podczas wieczornego naprawiania auta w czasie rzęsistego deszczu (następnego dnia jechałem w trasę, więc nie było zmiłuj;)

Parametry techniczne

Zanim przejdziemy do oględzin, zerknijmy szybko na parametry techniczne lampy Mactronic M-FL20:

Źródło światła dioda LED o mocy 20W
Moc światła 1300 lm
Temperatura światła 6000-6500K
Rodzaj ładowania 230V AC; 12V, 24V DC
Bateria 7,4V 6600mAh Li-ion
Czas świecenia 100% – 3h
Czas ładowania 4-6h
Kąt rozsyłu światła 120°
Wodoodporność IP65

 

Pierwsze wrażenia

Lampa M-FL20 swoim wyglądem przypomina znane wszystkim od lat lampy halogenowe:

Co miesiąc do wygrania nagrody o wartości ponad 1600 zł!

Mactronic M-FL20

I na wyglądzie podobieństwa się kończą :) Lampa Mactronic jest czymś zupełnie innym – zarówno pod względem budowy, jak i zastosowania.

Przyjrzyjmy się jej bliżej.

Na bocznej ściance znajdziemy wyłącznik:

Mactronic M-FL20 - wyłącznik

Cała lampa jest wodoszczelna, więc wyłącznik został schowany pod gumowym “kapturkiem”.

W dolnej części obudowy znajduje się gniazdo do podłączania ładowarki, które także posiada zabezpieczenie w postaci gumowej zatyczki:

Mactronic M-FL20 - gniazdo ładowania

W  środku został umieszczony akumulator o pojemności 6,6Ah:

Mactronic M-FL20 - akumulator

Mactronic M-FL20 - akumulator

Natomiast z przodu została umieszczona za szybką sporych rozmiarów dioda LED o mocy 20W:

Mactronic M-FL20 - dioda LED

A tak wygląda struktura zastosowanej w tej lampie diody:

Mactronic M-FL20 - struktura diody LED

Mactronic M-FL20 - świecąca dioda LED

Test długości świecenia

Producent deklaruje, że lampa powinna świecić pełną mocą przez 3 godziny. Nie byłbym sobą, gdybym nie sprawdził tego w praktyce :) Zmontowałem układ podobny do tego, którym mierzyłem czołówkę Mactronic Epic i sprawdziłem rzeczywisty czas świecenia lampy na jednym ładowaniu akumulatora.

Mactronic M-FL20 - pomiar czasu świecenia

Poniżej przedstawiam wykres natężenia światła (w %) w funkcji czasu:

Mactronic M-FL20 – wykres natężenia światła w funkcji czasu

Test zakończyłem po 20 godzinach, chociaż dioda jeszcze trochę się świeciła. Było to już jednak bardzo słabe światło, więc dalszy pomiar nie miał już większego sensu.

Najważniejsze jest to, co się stało między czwartą, a piątą godziną pomiaru. Wg instrukcji lampa powinna świecić pełną mocą przez minimum 3 godziny. W moim teście natężenie światła zaczęło drastycznie maleć dopiero po 4,5h świecenia. Piękny wynik! Cieszy mnie to, że po raz kolejny trafiam na sprzęt, którego rzeczywiste parametry są lepsze od tych deklarowanych przez producenta (bo przeważnie jest niestety na odwrót).

Test odporności na wodę

Mactronic M-FL20 posiada klasę wodoodporności IP65. Oznacza to, że sprzęt jest chroniony całkowicie przed pyłem, oraz strumieniem wody z dowolnego kierunku. Wodoszczelność miałem okazję już przetestować w czasie wspomnianej wcześniej naprawy auta, ale zwykłego deszczu zdecydowanie nie można nazwać “strumieniem wody”, dlatego postanowiłem przeprowadzić jeszcze jeden, dużo cięższy test…

Włączoną lampę przez godzinę podlewałem wężem ogrodowym :D

Wynik testu mnie nie zaskoczył – w środku było zupełnie suchutko. Obudowa w każdym miejscu jest uszczelniona grubymi (chyba sylikonowymi) uszczelkami, więc o wynik tego testu byłem spokojny :)

Test nocny

Na koniec chciałbym Wam pokazać kilka zdjęć zrobionych w środku nocy, żebyście mieli pogląd na to, ile światła daje ta lampa. Na początek zaparkowałem w zupełnie nieoświetlonym miejscu i zrobiłem zdjęcie swojego samochodu (nie śmiać się z mojej kaczuchy!) oświetlonego lampą Mactronic:

Mactronic M-FL20 - oświetlenie samochodu

Takie zdjęcie bez żadnego świecącego punktu odniesienia niewiele mówi o natężeniu światła, dlatego postawiłem lampę na masce i zrobiłem zdjęcie porównujące jej światło do światła reflektorów samochodowych:

Mactronic M-FL20 - porównanie do reflektorów samochodowych

Do ostatniego zdjęcia ustawiłem lampę obok samochodu i skierowałem ją w bok:

Mactronic M-FL20 - porównanie do reflektorów samochodowych

Mam nadzieję, że te zdjęcia pomogą Wam wyobrazić sobie, ile światła daje ta lampa :)

Gwoli ścisłości dodam – zdjęcia nie były w żaden sposób obrabiane (nie licząc kadrowania).

Podsumowanie

Lampa z pewnością przyda się wszędzie tam, gdzie zachodzi potrzeba majstrowania w nocy, lub w kiepsko oświetlonych miejscach. Ponad 4h mocnego światła spokojnie powinno wystarczyć do wykonania wszystkich doraźnych napraw. Wielką zaletą tej lampy jest to, że można ją ładować zarówno z sieci, jak i z gniazda zapalniczki samochodowej (12V oraz 24V), więc nawet w trasie można ją bez problemu doładować.

Lampę M-FL20 można kupić za…

Chodząc po marketach można znaleźć podobne lampy w dużo niższej cenie. Niestety już na pierwszy rzut oka widać, że są to mocno budżetowe konstrukcje odbiegające jakością od lampy Mactronic.

Decyzję, oczywiście, pozostawiam Wam :)

Ocena: 0/5 (głosów: 0)

5 komentarzy do “Mactronic M-FL20 – testujemy przenośny system oświetlenia LED

Odpowiedz

anuluj

Masz uwagi?