INFORMACJA: Poniższy post nie wydostał się z Poczekalni :(
Rysownik Arduino
Witam was drodzy majsterkowicze. Zastanawiałem się nad opublikowaniem tego postu ale jednak się namyśliłem. Zabawę z Arduino zacząłem jakieś 2 lata temu. Ta platforma programistyczna i język od razu przypadł mi do gustu.
Od razu uprzedzam że jest to mój pierwszy taki artykuł. Proszę o napisanie w komentarzach wasze sugestie. Z kolejnymi artykułami będę starał się udoskonalać projekty.
Dzisiaj postaram się wam krótko i zwięźle opowiedzieć o moim projekcie. Projekt i szkic może nie jest rozbudowany ale myślę, że się wam spodoba. Od dawna chciałem stworzyć urządzenie, które będzie pisało, rysowało z nas. Więc wymyśliłem ramię do którego jest przymocowany długopis, którym można sterować za pomocą dwóch potencjometrów. Przejdźmy do projektu.
Elementy, które będziemy potrzebować :
- Arduino w moim przypadku UNO
- 2 serwomechanizmy
- płytka stykowa
- przewody połączeniowe
- długopis lub marker
- 2 patyki(kawałki listewek)
- klamerka
Mechanika :
- Upewnij się, że serwa są w środku ich zakresu.
- Jedno z serwomechanizmów przymocuj taśmą lub śrubami do stabilnego podłoża.
- Do orczyka przymocuj kawałek listewki i zabezpiecz go np.klejem na gorąco.
- Na drugim końcu listewki przymocuj drugie serwo.
- Do niego przymocuj listewkę jak w pierwszym przypadku.
- Na samym końcu listewki przymocuj klamerkę do której włóż długopis.
Cały mechanizm przedstawię na końcu artykułu.
Podłączenie do Arduino :
- Potencjometry należy podłączyć pod analogowe piny A0 i A1.
- Serwomechanizmy są podłączone pod piny 9 i 10.
Program Arduino :
#include <Servo.h> // biblioteka int potPin1 = 0; // anologowe wejście A0 int potPin2 = 1; // anologowe wejście A1 int servoPin1 = 9; // serwo podłączone pod 9 pin int servoPin2 = 10; // serwo podłączone pod 10 pin Servo servo1, servo2; void setup() { servo1.attach(servoPin1); servo2.attach(servoPin2); Serial.begin(9600); } void loop() { int reading1 = analogRead(potPin1); // wartośc potencjometru int reading2 = analogRead(potPin2); // wartośc potencjometru int angle1 = reading1 / 6; int angle2 = reading2 / 6; servo1.write(angle1); servo2.write(angle2); Serial.print(angle1); Serial.print(", "); Serial.println(angle2); }
Potencjometry służą do poruszania serwomechanizmów.
Niestety nie udało mi się zrobić zdjęcia mechaniki, ale postaram się ukazać wam na rysunku. Mniej więcej będziecie wiedzieć o co chodzi.
Możliwość rozbudowy :
Kiedy już zrobisz ten projekt możesz usunąć potencjometry i w programie dodać w pętli ruchy serwomechanizmów. Dzięki temu możesz zautomatyzować ten projekt.
Życzę miłej zabawy ;)
INFORMACJA: Poniższy post nie wydostał się z Poczekalni :(
gdzie wideo?
Bardzo przepraszam. Następnym razem się postaram.
nie przepraszaj tylko marsz nagrywac filmik – choćby i telefonem jesli nie masz czym innym :)
Sam jestem ciekaw jak to wygląda w praktyce ;)
Poczekam na wideo jak będzie to masz 5 :D
Na razie nie jestem w stanie ponieważ mam tylko jedno serwo do użycia. Drugie jest w moim projekcie. Mogę pokazać na jednym serwomechaniźmie.
A poza tym jak się dodaje filmy do projektów?
Projekcik nawet spoko, prosty do bólu i powinien działać, tylko że:
….
Kolego ja wiem, że arduino uczy tak robić, ale to nie ma sensu. Na każdą taką zmienną zużywasz cenny RAM, a można inaczej, np. tak:
Dla oka to samo, a procka nie obciąża. Tylko pamiętaj że to nie jest zmienna tylko stała! Bez tego ten konkretny projekt zadziała bez żadnego problemu, ale tak na przyszłość warto zapamiętać.
Dziękuje za sugestie.
To nie projekt, a raczej schemat ideowy. To się chyba średnio nadaje na stronę poświęconą majsterkowaniu.
To trochę jakby opisać projekt rakiety na zasadzie:
I gotowe. Twoja rakieta już może podbijać kosmos.
Pokaż jak działa, pokaż zdjęcia konstrukcji, pokaż cokolwiek.
Dopiero się uczę ;) Następne moje artykuły będę starał się udoskonalać.
Artykuł, który zaprezentowałeś nie może być podstawą do udoskonalenia kolejnych. Kolejne muszą wyglądać zupełnie inaczej, bo o coś zupełnie innego chodzi w DIY.
Dziękuję za sugestię ;) Po prostu chciałem aby artykuł był przejrzysty.
Projekt byłby fajny, gdyby naprawdę coś rysował. A tak to do niczego nie służy, bo jakoś nie widzę sensu w ręcznym rysowaniu za pomocą potencjometrów. Projekt jest fajny na start, ale bezużyteczny.
W przyszłości planuję zautomatyzować projekt. Na razie ma służyć jako zabawa ;)