Efektywne i małoinwazyjne docieplenie istniejących ścian i sufitów regips

Od pewnego czasu panuje moda na ekologiczne, energooszczędne domy – nie bez powodu!. Jednym z pożeraczy energii jest słabe ocieplenie. Nie zawsze da się łatwo i tanio ocieplić dom, szczególnie gdy powstał jeszcze w latach, w których mało kto myślał o energooszczędności. Materiały również były jakie były…

Wiele starych nieruchomości, zostało nieco unowocześnione w postaci podwieszanych sufitów, czy ścianach z regipsów. Przy ich montażu również nie każdy myślał o ociepleniu, jak było i w moim przypadku. W efekcie moja sypialnia, to najchłodniejsze pomieszczenie w całym domu. Co z tym zrobić by nie rozwalać ścian, a jakoś je docieplić?

Przeanalizował wiele różnych możliwości, które z założenia miały być jak najtańsze, mało inwazyjne, i jak najbardziej efektywne.

Padło na regranulat styropianowy, którego 1m3 kosztuje 60-80zł.

Co miesiąc do wygrania nagrody o wartości 600 zł!

Chciałem wypełnić nim wszystkie wolne przestrzenie za regipsami sufitowymi, i skosami. Problem jednak pojawił się z aplikacją tego sypkiego materiału – jak to zrobić ?

Po różnych przemyśleniach doszedłem do wniosku, że najlepiej by było zastosować tzw. Zwężkę Venturiego. Po dostarczeniu ciśnienia, jego część zamieni się w podciśnienie zdolne zasysać styropianowe kuleczki, i wyrzucić je w stronę wylotu, nie szatkując ich na pył.

Pierwotnie miałem wykonać ową zwężkę z rurek PVC używanych w instalacjach elektrycznych, ale wiadomo że nie obyło by się bez testów, poprawek, i kombinowania, a efekt końcowy mógł by być różny.

Kiedyś widziałem w jakimś zakładzie produkcyjnym odkurzacz pneumatyczny zasilany z instalacji sprężonego powietrza. I tak oto znalazła się moja zwężka :P

Za ok. 60zł (tyle normalnie kosztuje) zakupiłem odkurzacz pneumatyczny „Adler AD-170” . Jest tak skonstruowany, że ma przelot o takiej samej średnicy, jak wlot. Zwężenia wewnątrz nie widać, bo zasada działania jest nieco inna.

Jako że normalnie ma on nieco inne zastosowanie, trzeba było go trochę przerobić (nie niszcząc odkurzacza). Wylot odkurzacza musi znaleźć się za regipsami, a wlot (podciśnienie) w worku z granulatem. W tym wypadku jak ulał spasowały wyżej wspomniane rurki PVC do instalacji elektrycznych, dwa kolanka, i trochę taśmy klejącej ;).

Umieszczając rurkę w niewielkich otworach wywierconych w regipsach, można bez problemu „rozpylić” granulat, ale przecież nie można tego robić na oślep :P

Do tego mojego profesjonalnego dozownika PVC, dokleiłem jeszcze taśmą kamerkę inspekcyjną, i zrobiła się z tego taka jakby gra komputerowa :D

Po przejściu ostatniego levelu stwierdzam, że w mojej sypialni jest znacznie cieplej, a robota była dość przyjemna :P

Potrzebne rzeczy:

– regranulat styropianowy

– pistolet Adler AD-170

– kompresor

– rurki i kolanka do inst. elektrycznych zależnie od potrzeb. Do odkurzacza idealnie pasują rurki fi32

– kamerka może się przydać – im mniejsza tym lepsza

– dodatkowe źródło światła (w przypadku jak jest więcej miejsca, np. nad sufitem)

Reasumując:

Nic specjalnego nie wymyśliłem, ale to dobra i tania alternatywa dla bardzo drogich agregatów, czy też zewnętrznych firm. Myślę że nie jedna osoba skorzysta z mojego pomysłu ;)

Znalazłem na YT ciekawe rozwiązanie, które w zasadzie ma ten sam cel:

Można i tak :P

Zgodnie z obietnicą, poniżej filmik z rozpylania. Jakość bardzo marna, bo taka jest kamerka, ale coś tam widać ;). Worek 0,5 m3 schodzi w kilka minut przy ciśnieniu 7 bar.

W załączniku bardzo fajna aplikacja, pozwalająca oglądać obraz z kamerki (obojętnie jakiej) na pełnym ekranie.

Pliki załączone do artykułu:

Ocena: 4.43/5 (głosów: 7)

Podobne posty

Trzeci kanał zasilacza (moduły)

Trzeci kanał zasilacza (moduły)

Dzisiejszy projekt powstał dosłownie z potrzeby chwili. Potrzebowałem trzeciego kanału do zasilacza, więc otworzyłem przydasiową…

19 komentarzy do “Efektywne i małoinwazyjne docieplenie istniejących ścian i sufitów regips

  • Kto wymyślił ocieplanie struktur domu od środka? Totalny bezsens, chyba, że ktoś chce w kilka lat rozwalić sobie dom i budować od nowa.

    Odpowiedz
  • Nie powinno się docieplać od wewnątrz. Będziesz miał za kilka lat problemy .ale to nie moja sprawa .
    Już o ew. alergii na granulat wspominać nie będę .
    Dociepla się od zewnątrz 15 cm styropianem ,albo wełna i nie ma problemów ,a jak ktoś chce ekologicznie, zdrowo to buduje z drewna ,albo ceramika :)

    Odpowiedz
    • To tak jak byś napisał ,że wiele osób pije, jest bezdomnymi , ćpa , kradnie co oznacza ,że i ja mam kraść , ćpać i pić? Firma zrobi wszystko co sobie klient zażyczy .
      Docieplenie zmniejszy ci zapotrzebowanie na energię z 7% bo efektywność tego jest taka jak styrobetonu czyli praktycznie żadna . Mogłeś obić to drzewem . Współczynnik uzyskałbyś zdecydowanie lepszy :) To co ty zrobiłeś to pół środki .

      Odpowiedz
  • Panowie trochę przesadzacie 😉 luźne kulki nie zablokują powietrza ani nie doprowadzą do wilgoci. Jeśli przedmuch jest nad nimi nie ma szans. moim sposobem można rozpylać też celulozę. Jest to też dobry sposób na wypełnianie wolnych przestrzeni choćby w łodziach.

    Odpowiedz
  • Nie ociepla się od środka i już, „praw fizyki pan nie zmienisz” na chłodnej ścianie/suficie nastąpi kondensacja pary wodnej.
    Czyli wilgoć i grzyb gotowy, wielu niedowiarków już to ćwiczyło i efekt jest ten sam. Izolacja dachu, czy płyty stalowe warstwowe to inna beczka.

    Odpowiedz
  • Zobaczymy za jakiś czas. Mam nadzieję że mnie to nie spotka. Tak czy owak prezentuję sam sposób docieplenia, a nie to czy jest ono prawidłowe czy nie. Są firmy które to robią za pomocą specjalnych agregatów, a ja po prostu przedstawiam tańszą wydajną metodę jako alternatywę. Każdy już sobie sam zdecyduje czy chciał by zastosować takie ocieplenie w swoim domu czy nie.
    Myślę że dyskusje czy jest to prawidłowe czy nie nie mają sensu. Pisząc artykuł bardziej chciałem skupić się na metodzie rozprowadzania granulek, czy też celulozy.

    Odpowiedz
  • Wielkie dzięki za artykuł!!! Mieszkam w starym domu z cegły i mam pustkę w murze (tak kiedyś Niemcy budowali) i chciałbym wypełnić ją za pomocą twojego urządzenia. Nie ma co dywagować na temat ociepleń od środka bo jest mnóstwo przeciwników i zwolenników. Ale jeżeli ocieplenie od zewnątrz jest zrobione prawidłowo to nic się złego nie dzieje.

    Odpowiedz
  • To bardzo fajna metoda aplikacji materiału w niedostępne miejsca. Worek znika w moment, ale samo rozwiązanie wymaga kompresora o sporej wydajności o czym trzeba pamiętać. Odkurzaczyk ssie nawet jak ciśnienie spadnie do 3 barów ale znacznie wolniej. Ja musiałem co chwilę czekać aż kompresor mi dobije bo mam mało wydajną samoróbke.

    Odpowiedz
  • Jak mnie rozczula troska fachowców, o przyszłość domostwa autora wpisu, a raczej czarno-wieszczenie, czyli wilgoć, grzyb itp. Jeżeli domostwo autora ma dobry system wentylacji, to możecie straszyć wilka lasem :P To, że czegoś się nie robi, bo teoretycy technologi tak uczą na fakultetach, nijak się ma w praktyce.

    Odpowiedz
    • Mnie rozwalają wypowiedzi osób ,które wypowiadają się ,a takiej inżynierii budowlanej nie remontowały po kilku latach ^^
      Uwagi piszę się z troski dla innych ,ale chyba lepiej tego unikać bo po za hejtem , obrażaniem ,zero zrozumienia problemu xD

      Odpowiedz

Odpowiedz

anuluj

Masz uwagi?