Google vr typu cardboard na soczewkach fresnela

Poirytowany jakością googli do vr tych tanich typu cardboard i niechcąc wydawać powyżej 100 zł za jakieś w miarę sensowne postanowiłem zaprojektować własne które będą miały dobrą jakość obrazu – czyli użyć innych soczewek niż standardowe asferyczne używane w cardboardach, a sprawdzić jak będzie to wyglądało na soczewkach typu fresnel (w końcu htc vive i oculus rift też z tego korzystają :) ).

Koszt zbudowania gogli to ok 3-4 zł zostawionych w pasmanterii na rzepy i gumę, soczewki ok. 3 usd na ebay KLIK, wiec wydając poniżej 20zł i zużywając trochę plastiku i czasu na druk uzyskujemy gogle naprawdę dobrej jakości oraz lekkie (miałem okazję porównywać z goglami za ok 100 zł polskiej produkcji). Moja konstrukcja niestety nie ma „klikera” do obsługi dotknięć ekranu, i zalecam wielkość ekranu powyżej 5 cali.

LINK DO PLIKÓW STL 

Co miesiąc rozdajemy nagrody o wartości 700 zł!

Co będzie nam potrzebne:

  • 2 śrubki M3x10
  • 4 śrubki M3x15
  • 6 nakrętek M3
  • 10 podkładek 3mm wew. średnicy
  • 1x rzep tekstylny część „miękka” 4cm szer. ok 45cm dł.
  • 1x rzep tekstylny część „twarda” 4cm szer. ok 6cm dł.
  • 1x guma tekstylna 4cm szer. ok 45cm dł.
  • kawałek gąbki na która będzie pomiędzy naszą twarzą a goglami ok 8x 15cm 1cm szer.
  • 1 para soczewek fresnela 50mm średnicy ogniskowa 40mm – można zastosować o mniejszej ogniskowej np. 35mm dołączę pliki też do tej ogniskowej powinno na nich być jeszcze lepiej ale ich niestety nie sprawdzałem 
  • oczywiście części drukowane – każdej po 1 szt. i wybrać część „tel f40” lub „tel f35” w zależności od ogniskowej soczewek
  • igła, nić, klej  oraz śrubokręt lub klucz w zależności jakich śrubek użyjemy

Rozpoczynamy wydruk części orientacja każdej  taka jak na zdjęciu powyżej na blacie – jeśli nie mamy drukarki która poradzi sobie z podwieszeniami to dajemy podparcia na części „twarz” tam gdzie są nacięcia pod paski oraz przy druku części „mocowanie” na otworach oraz łuku – a druk jej w tej orientacji da największą jej wytrzymałość  . Ja z racji i tak chybotliwej konstrukcji drukarki i chińskiej głowicy nie licząc na „ładny efekt ” bez wykończenia drukowałem  części z ABS,  temperatury  235 st. głowica, 100 st. stół, prędkość 2500mm/min, warstwa 0.3 mm,  wypełnienie 20%  uchwytu 50%, wydruk wszystkich części trwał ok 8 godzin.  

UWAGA!

Najlepiej nie powtórzyć mojego błędu i drukować z czarnych bądź ciemnych filamentów gdyż jasne niestety psują trochę efekt-światło przechodzi przez nie.

Przy druku części „tel” musimy mieć dobrze wypoziomowany stół oraz skalibrowaną oś z gdyż odstępstwa w wymiarze wysokości będą  skutkować brakiem ostrości na soczewkach – ale lepiej mieć trochę więcej i zetrzeć papierem ściernym niż za mało :).

Po wydrukowaniu części zabieramy się za zszywanie pasków i umieszczenia ich na mocowaniach.

UWAGA!

Pamiętajmy o tym że od tego jak przyłożymy się do szycia może zależeć los naszego telefonu!

Najpierw szyjemy do siebie rzepy stronami trzymającymi do góry zakładając krótszy pasek na „górę” zakładając na siebie ok 1cm – tak aby wszystko po zszyciu i złożeniu na pół trzymało się siebie.Google vr typu cardboard na soczewkach fresnela

Zszywamy drugą stronę rzepa jak na zdjęciu.Google vr typu cardboard na soczewkach fresnela

Szycie gumy zaczynamy od sprzączki .Google vr typu cardboard na soczewkach fresnela

Potem gumę przewlekamy jak na zdjęciach.

Obszywamy drugą stronę gumki po drugiej stronie części.

Teraz zaczynamy montaż soczewek, soczewki powinny być swoją chropowatą stroną skierowane do części gdzie będzie włożony telefon ,  całe złożenie to część „tel”, „srodek” i”twarz” w tej kolejności. Wszystko skręcamy śrubkami M3x15mm stosując podkładki od strony śruby i nakrętki. Po skręceniu od razu łączymy gumę i rzepy (tzn. rzepa spinamy żeby była pętla przez którą przejdzie guma).

Gdy mamy już gotowe wycinamy gąbkę w taki kształt aby dobrze leżało na krawędziach (ja użyłem ścinków które miałem na stanie). Z resztek które pozostały wycinamy kawałek ok 15x40mm i rozcinamy na szerokość w pół, po czym wycinamy w niej „V” do połowy dłuższego boku – jak na zdjęciu.

Klejenie zaczynamy od elementu „V” część rozcięta trafia na stronę „tel”, część nierozcięta na „twarz” pomiędzy soczewkami. Tutaj należy uważać aby nie pobrudzić klejem soczewek oraz żeby gąbka nie zasłaniała soczewek.

Gąbkę wyciętą pod kontur elementu twarz kleimy na obwodzie części przylegającej do twarzy(na bokach też powinna być gąbka).

Teraz ostatnia rzecz która została to wkręcenie mocowania telefonu. Wkładamy 2 nakrętki w  otwory pod nie zrobione w części „tel”  i śrubkami z podkładkami dokręcamy do niej „część „mocowanie.

Sprzączka z gumą została zastosowana aby mieć możliwość regulacji docisku na obwodzie głowy, a rzepy – na górze. Mocowanie telefonu musimy wyregulować pod nasz telefon (i myślę że dobrze było by przykleić do niego kawałek gumy np. dętki żeby telefon się z niego nie wyślizgnął).

I gotowe teraz wystarczy ściągnąć aplikację cardboard / daydream i możemy już zaczynać przygodę z vr :)

Dorzucam kod qr który sprawdza się jako konfiguracja przy moim telefonie i soczewkach.

Wiem że zdjęcia nie są chronologicznie (robiłem to w innej kolejności) ale z mojej strony był to błąd i opisałem to w takiej kolejności aby było wygodniej.

Ocena: 5/5 (głosów: 11)
print-ME.pl - patron działu Druk 3D

Podobne posty

Jeden komentarz

Odpowiedz

anuluj

Masz uwagi?