Jak drukować przyłbice dla personelu medycznego?

Cześć,
w związku z rozpoczęciem przez nas akcji Przyłbica w Koronie, w ramach której zaczęliśmy produkcję przyłbic dla lokalnych placówek medycznych, dostajemy setki wiadomości od osób, które w swoich miastach chciałyby ruszyć z podobną inicjatywą, ale nie wiedzą jak.

Zostawiam więc krótkie know-how na start.

Projekt przyłbicy

Naszą produkcję opieramy o projekt Josefa Prusy: https://www.prusaprinters.org/prints/25857-protective-face-shield-rc1

Kopia wersji RC2 na wypadek niedostępności strony Prusy: https://www.dropbox.com/s/x2d40sc8bxqgbr5/przylbica-rc2.zip?dl=0

Jest to projekt pozytywnie zaopiniowany przez czeskie ministerstwo zdrowia i jest tam produkowany na masową skalę.

Są dostępne dwie wersje projektu – RC1 oraz RC2. Wersja pierwsza jest szybsza w druku, ale z kolei wersja RC2 jest wygodniejsza dla personelu przy dłuższym noszeniu, dlatego obecnie drukujemy tylko wersję RC2.

Od lekarzy i ratowników dostajemy bardzo pozytywny feedback. Niejednokrotnie słyszeliśmy, że te przyłbice są dużo lepsze od tych, które standardowo kupują szpitale dla personelu.

Dostaliśmy też kilka uwag, że przyłbice mogłyby mieć szersze i mocniej wywinięte na boki szybki, żeby chronić twarz także od boku. Przekazaliśmy te uwagi do Prusy, więc być może niedługo pojawi się wersja RC3.

Druk elementów przyłbic

Przyłbice należy drukować z filamentów PET / Easy PET, ponieważ wydruki z PET są łatwe w dezynfekcji. Wydruki muszą być też sprężyste, ponieważ przy zakładaniu szybek trzeba je dosyć mocno naprężyć.

Jeżeli chodzi o parametry:
– 3 obrysy
– 30% wypełnienia
– warstwa 0.3 (chociaż nie ma to większego znaczenia i spokojnie można dać wyższą warstwę przy szerszej dyszy)

Blendy / szybki do przyłbic

Blendy należy wycinać z folii PET o grubości 0.5 lub 0.6 mm. Najlepiej jest je wycinać na ploterze laserowym.

Bardzo pomocne w wycinaniu mogą być lokalne agencje reklamowe, które chętnie włączają się do takich akcji.

Gumka

Do przyłbic trzeba kupić tak zwaną “gumę ciążową” z dziurkami na guziki.

Dostaniecie taką w każdej pasmanterii w cenie około ~1,20 zł/metr, co wystarczy na trzy przyłbice.

Montaż przyłbic

Samo składanie przyłbic jest banalnie proste i każdy sobie z tym poradzi bez najmniejszego problemu:

Atesty, certyfikaty, sterylność

Często pytacie o atesty, certyfikaty i sterylność. Pozwolę sobie zacytować kilka wypowiedzi zielonogórskich lekarzy, których pytaliśmy czy mogą przyjąć takie niecertyfikowane przyłbice:

Mamy w dupie atesty. My się tutaj boimy się o własne życie.

Sprzęt ochrony osobistej nie musi być jałowy – nawet nie jest to zazwyczaj możliwe. Ważne że blokuje możliwość ekspozycji przez rozpylenie aerozolu materiału zakaźnego. Po tym można zdezynfekować sprzęt i użyć ponownie jeśli jest taka potrzeba. A na pewno będzie… Zmniejszyłeś właśnie możliwość zachorowania wśród medyków!

Pamiętajcie, że lekarze nie są idiotami. Żaden lekarz nie pójdzie w takiej “domowej” przyłbicy operować pacjenta. Sami najlepiej wiedzą w jakiej sytuacji mogą takiej przyłbicy użyć (np. podczas zwykłej rozmowy z pacjentem), a w jakiej nie. Nie bądźmy mądrzejsi od lekarzy – oni wiedzą co robią!

Niemniej, we wszystkich postach staramy się jasno komunikować:

PS! Jeszcze jedno ważne info dla służb i oddziałów, do których trafią te przyłbice.

Pamiętajcie, że one nie mają absolutnie żadnych atestów medycznych (i w ogóle żadnych). Jest to domowa produkcja, w której nie jesteśmy w stanie zapewnić jakiejkolwiek sterylności. Staramy się wszystko składać i pakować do worków strunowych w rękawiczkach, ale wiecie – nadal to jest produkcja domowa, gdzie w pokoju obok śpi pies.

Traktujcie przyłbice jako dodatkową warstwę ochronną w czasie rozmowy z ludźmi/pacjentami, a nie jak certyfikowaną przyłbicę wykonaną z atestowanych materiałów.

Profilaktycznie przetrzyjcie też maski czymś dezynfekującym przed założeniem ich na głowę.

Czułem się w obowiązku o tym przypomnieć.

Powodzenia!

Ocena: 5/5 (głosów: 6)

Podobne posty

42 komentarzy do “Jak drukować przyłbice dla personelu medycznego?

Odpowiedz

anuluj

Masz uwagi?