Jak wymienić łożyska w Brink Renovent Excellent 400

INFORMACJA: Poniższy post znajduje się w Poczekalni.

Przychodzi czas, że rekuperator zaczyna głośniej pracować. Często przyczyną tego jest zużycie się łożysk wentylatorów. Serwisy często informują, że wentylator z silnikiem stanowi jedną całość i jest nienaprawialny (nie jest to prawdą jak zaraz udowodnię). Nowy wentylator do mojego rekuperatora kosztuje od 350 EUR za sztukę!!! Wiem, że niektóre serwisy wymieniają łożyska, co nie zmienia faktu, że wentylator trzeba wyjąć i oddać często na kilka dni.

Znalazłem w internecie manual do wymiany łożyska w poprzedniku mojego rekuperatora, ale nigdzie nie znalazłem jak wymienić łożyska w Brink Renovent Excellent 400 oraz jakie łożyska kupić. Z opisu wynika, że inne są łożyska i inaczej się do tego wysztkiego trzeba zabrać. W związku z tym chciałbym podzielić się być może jako pierwszy swoimi doświadczeniami.

Potrzebne będą:

  • zestaw kluczy typu torx
  • śrubowkręt krzyżakowy
  • śrubowkręt płaski, lub szczypce do ściągania do zabezpieczenia łożyska na wałku
  • cienkopis permamentny
  • dużo szmat, ręczników papierowych czy co tam macie do czyszczenia brudu
  • łożysko (2 szt. na jeden silnik) – odpowiednik SKF BB1-0626 EA o wymiarach 6x19x6 mm (8-10 zł za szt)

Na początek otwieramy drzwiczki, te pod którymi są filtry, i wykręcamy dwie śruby na samym dole. Zdejmujemy przednią ścianę i odstawiamy na bok. Następnie wysuwamy wymiennik ciepła.

Odkręcamy dwie śruby górnej osłony sterownika i podnosimy ją do góry.

Wypinamy wszystko co wychodzi na moduł z wentylatorami, tj 4 wężyki pomiaru ciśnienia, 2 spinki sterujące silników (X9 i X10) i 1 spinkę zasilającą (X11).

Proponuję w trakcie wyjmowania poszczególnych elementów opisywać wszystko cienkopisem (co gdzie było)

Wysuwamy moduł z silnikami.

Moduł kładziemy i oznaczamy sobie które przewody gdzie były i z czym się łączyły.

Otwieramy moduł i naszym oczom ukazują się dwa wentylatory.

Na górze silnika jest czarny wtyk. Żeby go zdjąć odkręcamy mały torxik i dwa duże. Potem lekko podważamy wtyk i mamy w ręku przedmiot naszych działań.

Rozkręcamy dwie połówki wentylatora, a potem odkręcamy pozostałe dwa torxy na bloku silnika, co spowoduje odczepienie się od silnika wentylatora. Zaznaczamy sobie cienkopisem jak wirnik był połączony w stosunku do obudowy silnika. Chodzi o to żeby przy składaniu nie pogiąć złączy, które widać na poniższym zdjęciu.

Pod osłoną, jest łożysko. Trzeba teraz zdjąć zabezpieczenie/spinkę na wałku.

Po zdjęciu zabezpieczenia oddzielamy środek od wentylatora. Górne łożysko trzeba popchnąć np. cienkopisem. Te które zostało na wałku da się dosięgnąć palcami. Niepotrzebne są ściągacze do łożysk.

Tak to wygląda po rozebraniu.

Teraz pozostaje wyczyścić i złożyć wszystko w odwrotnej kolejności. Dzięki wcześniejszemu oznaczeniu wszystkiego (polecam też robienie zdjęć) nie powinno być to trudne.

Oceniam całkowity czas potrzebny na wykonanie tej wymiany na dwóch wentylatorach na 45-60 minut 

Mam nadzieję, że niektórym z Was oszczędziłem dożo pieniążków.

UWAGA: Zaloguj się, aby móc zagłosować na ten projekt.

Ocena: 5/5 (głosów: 1)

Podobne posty

4 komentarzy do “Jak wymienić łożyska w Brink Renovent Excellent 400

  • Po jakim czasie łożyska zaczęły hałasować? Czy masz też problem z wodą pojawiającą się w miejscach w których nie powinna?
    Ode mnie łap 5, bo też mam ten model i nie wiem kiedy mi się przyda, ale będę wiedział gdzie szukać ;)

    Odpowiedz
    • Zaczęły hałasować po około 5 latach. Z tym że przez kilka tygodni wentylator na wyrzutni działał na pełnych obrotach, bo wyrzutnia była zapchana. Przeklęty constans flow…

      Odpowiedz
  • Mój pracuje 5 lat. Z tym że miałem przypadek, że przytkała mi się kratka na wyrzutni i wentylator chodził parę tygodni na maksa. Debilny constant flow.

    Odpowiedz
  • Super poradnik.
    Mam do wymiany łożyska w Brink Renovent Excellent 300, myślisz, że podobnie może to tam wyglądać tj. rozmiar łożysk i ogólny demontaż ?

    Odpowiedz

Odpowiedz

anuluj

Masz uwagi?