Jak wymienić łożyska w Brink Renovent Excellent 400

Jak wymienić łożyska w Brink Renovent Excellent 400

Przychodzi czas, że rekuperator zaczyna głośniej pracować. Często przyczyną tego jest zużycie się łożysk wentylatorów. Serwisy często informują, że wentylator z silnikiem stanowi jedną całość i jest nienaprawialny (nie jest to prawdą jak zaraz udowodnię). Nowy wentylator do mojego rekuperatora kosztuje od 350 EUR za sztukę!!! Wiem, że niektóre serwisy wymieniają łożyska, co nie zmienia faktu, że wentylator trzeba wyjąć i oddać często na kilka dni.

Znalazłem w internecie manual do wymiany łożyska w poprzedniku mojego rekuperatora, ale nigdzie nie znalazłem jak wymienić łożyska w Brink Renovent Excellent 400 oraz jakie łożyska kupić. Z opisu wynika, że inne są łożyska i inaczej się do tego wysztkiego trzeba zabrać. W związku z tym chciałbym podzielić się być może jako pierwszy swoimi doświadczeniami.

Potrzebne będą:

  • zestaw kluczy typu torx
  • śrubowkręt krzyżakowy
  • śrubowkręt płaski, lub szczypce do ściągania do zabezpieczenia łożyska na wałku
  • cienkopis permamentny
  • dużo szmat, ręczników papierowych czy co tam macie do czyszczenia brudu
  • łożysko (2 szt. na jeden silnik) – odpowiednik SKF BB1-0626 EA o wymiarach 6x19x6 mm (8-10 zł za szt)

Na początek otwieramy drzwiczki, te pod którymi są filtry, i wykręcamy dwie śruby na samym dole. Zdejmujemy przednią ścianę i odstawiamy na bok. Następnie wysuwamy wymiennik ciepła.

Odkręcamy dwie śruby górnej osłony sterownika i podnosimy ją do góry.

Wypinamy wszystko co wychodzi na moduł z wentylatorami, tj 4 wężyki pomiaru ciśnienia, 2 spinki sterujące silników (X9 i X10) i 1 spinkę zasilającą (X11).

Proponuję w trakcie wyjmowania poszczególnych elementów opisywać wszystko cienkopisem (co gdzie było)

Wysuwamy moduł z silnikami.

Moduł kładziemy i oznaczamy sobie które przewody gdzie były i z czym się łączyły.

Otwieramy moduł i naszym oczom ukazują się dwa wentylatory.

Na górze silnika jest czarny wtyk. Żeby go zdjąć odkręcamy mały torxik i dwa duże. Potem lekko podważamy wtyk i mamy w ręku przedmiot naszych działań.

Rozkręcamy dwie połówki wentylatora, a potem odkręcamy pozostałe dwa torxy na bloku silnika, co spowoduje odczepienie się od silnika wentylatora. Zaznaczamy sobie cienkopisem jak wirnik był połączony w stosunku do obudowy silnika. Chodzi o to żeby przy składaniu nie pogiąć złączy, które widać na poniższym zdjęciu.

Pod osłoną, jest łożysko. Trzeba teraz zdjąć zabezpieczenie/spinkę na wałku.

Po zdjęciu zabezpieczenia oddzielamy środek od wentylatora. Górne łożysko trzeba popchnąć np. cienkopisem. Te które zostało na wałku da się dosięgnąć palcami. Niepotrzebne są ściągacze do łożysk.

Tak to wygląda po rozebraniu.

Teraz pozostaje wyczyścić i złożyć wszystko w odwrotnej kolejności. Dzięki wcześniejszemu oznaczeniu wszystkiego (polecam też robienie zdjęć) nie powinno być to trudne.

Oceniam całkowity czas potrzebny na wykonanie tej wymiany na dwóch wentylatorach na 45-60 minut 

Mam nadzieję, że niektórym z Was oszczędziłem dożo pieniążków.

Ocena: 5/5 (głosów: 5)

Podobne posty

18 komentarzy do “Jak wymienić łożyska w Brink Renovent Excellent 400

  • Po jakim czasie łożyska zaczęły hałasować? Czy masz też problem z wodą pojawiającą się w miejscach w których nie powinna?
    Ode mnie łap 5, bo też mam ten model i nie wiem kiedy mi się przyda, ale będę wiedział gdzie szukać ;)

    Odpowiedz
    • Zaczęły hałasować po około 5 latach. Z tym że przez kilka tygodni wentylator na wyrzutni działał na pełnych obrotach, bo wyrzutnia była zapchana. Przeklęty constans flow…

      Odpowiedz
  • Mój pracuje 5 lat. Z tym że miałem przypadek, że przytkała mi się kratka na wyrzutni i wentylator chodził parę tygodni na maksa. Debilny constant flow.

    Odpowiedz
  • Super poradnik.
    Mam do wymiany łożyska w Brink Renovent Excellent 300, myślisz, że podobnie może to tam wyglądać tj. rozmiar łożysk i ogólny demontaż ?

    Odpowiedz
  • Super poradnik trochę mnie zmroziło jak usłyszałem cenę wentylatora z serwisową wymianą ,lubię majsterkować a wymiana łożysk nie wydaje się trudna uważam ,że warto zaryzykować . Nie omieszkam napisać jakie były efekty moich działań .Nasz rekuperator zaczął głośno pracować po 7-miu latach eksploatacji .

    Odpowiedz
  • Wielkie dzięki za ten post. Od dawna zabierałem sie za rozkręcenie gada.
    Teraz gdy kwarantanna na karku jest trochę czasu na grzebanie. Pozdrawiam i życzę zdrówka.

    Odpowiedz
  • Witam, również potrzebuję informacji o łożyskach do 300-tki od kilku dni zaczął mi chrobotać któryś wentylator .
    A może któryś z kolegów zlituje się i pomoże mi w wymianie oczywiście odpłatnie
    Pozdrawiam
    Sebastian

    Odpowiedz
  • Bardzo dobra wiadomość!, a moze pomógłyś przy wymianie? Byłbym niezmiernie wdzięczny.(oczywiście pomogę i NIE ZA DARMO) POZDRAWIAM

    Odpowiedz
  • Świetny poradnik. Dziękujemy! I pomyśleć ile rzeczy ląduje na złomie, a wystarczyłaby drobna wymiana. Nasz Excellent 400 zaczął szumieć po około 5-ciu latach. Czyli jak widać z komentarzy to norma. Jakiej firmy łożyska polecacie?

    Odpowiedz
  • Uaktualnienie. Wymiana zrobiona (Renovent 400) . Wszystko teraz chodzi tak cicho, że na początku się zastanawialiśmy, czy wentylatory w ogóle się włączyły… :-) Co do łożysk, to ponieważ nikt nie napisał jakie dokładnie wkładać, to zamówiłem po prostu zwykłe 6/19/6 z SKF z powiększonym luzem C3 i metalowymi osłonkami czyli literką Z (gumowe gorzej znoszą zmiany temperatury). I dobrze ponieważ po rozebraniu okazało się, że mamy założone jakieś zupełnie inne łożyska niż pozostali. Zapewne zakładają w fabryce losowo, w zależności jaką mają dostawę. U nas były jakieś no-name made in Singapore… Mimo to łożyska SKF BB1-0626 EA, które miał założone autor, były zapewne podobnej wytrzymałości co nasze, bo też wytrzymały około 5 lat. Według tabelek SKF literka E oznacza “niskoszumowe”. W praktyce znaczy to, że dają do łożysk inny rodzaj smaru. Nie wiem jak to się przekłada na trwałość, ale na ogólnodostępnym rynku ich nie ma, a rekuperator przy zwykłych – dobrej jakości łożyskach – chodzi ciszej niż jak był nowy. Nie wiem, czy warto się przejmować ;-) Druga uwaga to spinka na ośce. Zwykłe szczypce do ściągania pierścieni będą tutaj za duże. Już raczej jakieś do minisilników, albo wentylatorów komputerowych, o rozstawie mniejszym niż 4 mm. Natomiast da się to ściągnąć delikatnie po prostu śrubokrętem, tylko trzeba uważać, gdzie poleci :-)

    Odpowiedz
  • Może pomożecie. Doszedłem do momentu wymontowania silnika. Następnie odkręcam 4 śruby mocujące osłonę elektroniki (od ej strony, gdzie wpina się złącze z czarnymi przewodami). Stanąłem przy tym , że nie wiem jak zdjąć tą elektronikę, żeby dostać się do zawleczki od łożysk. Nie chcę tego robić na siłę, żeby czegoś nie połamać. Może ktoś coś podpowie. Będę wdzięczny. Pozdrawiam

    Odpowiedz

Odpowiedz

anuluj

Nie przegap nowych projektów!

Zapisując się na nasz Newsletter będziesz miał pewność, że nie przegapisz żadnego nowego projektu opublikowanego w Majsterkowie!

Od teraz nie przegapisz żadnego projektu!

Masz uwagi?