Jak wymienić łożyska w Brink Renovent Excellent 400

Jak wymienić łożyska w Brink Renovent Excellent 400

Przychodzi czas, że rekuperator zaczyna głośniej pracować. Często przyczyną tego jest zużycie się łożysk wentylatorów. Serwisy często informują, że wentylator z silnikiem stanowi jedną całość i jest nienaprawialny (nie jest to prawdą jak zaraz udowodnię). Nowy wentylator do mojego rekuperatora kosztuje od 350 EUR za sztukę!!! Wiem, że niektóre serwisy wymieniają łożyska, co nie zmienia faktu, że wentylator trzeba wyjąć i oddać często na kilka dni.

Znalazłem w internecie manual do wymiany łożyska w poprzedniku mojego rekuperatora, ale nigdzie nie znalazłem jak wymienić łożyska w Brink Renovent Excellent 400 oraz jakie łożyska kupić. Z opisu wynika, że inne są łożyska i inaczej się do tego wysztkiego trzeba zabrać. W związku z tym chciałbym podzielić się być może jako pierwszy swoimi doświadczeniami.

Potrzebne będą:

  • zestaw kluczy typu torx
  • śrubowkręt krzyżakowy
  • śrubowkręt płaski, lub szczypce do ściągania do zabezpieczenia łożyska na wałku
  • cienkopis permamentny
  • dużo szmat, ręczników papierowych czy co tam macie do czyszczenia brudu
  • łożysko (2 szt. na jeden silnik) – odpowiednik SKF BB1-0626 EA o wymiarach 6x19x6 mm (8-10 zł za szt)

Na początek otwieramy drzwiczki, te pod którymi są filtry, i wykręcamy dwie śruby na samym dole. Zdejmujemy przednią ścianę i odstawiamy na bok. Następnie wysuwamy wymiennik ciepła.

Odkręcamy dwie śruby górnej osłony sterownika i podnosimy ją do góry.

Wypinamy wszystko co wychodzi na moduł z wentylatorami, tj 4 wężyki pomiaru ciśnienia, 2 spinki sterujące silników (X9 i X10) i 1 spinkę zasilającą (X11).

Proponuję w trakcie wyjmowania poszczególnych elementów opisywać wszystko cienkopisem (co gdzie było)

Wysuwamy moduł z silnikami.

Moduł kładziemy i oznaczamy sobie które przewody gdzie były i z czym się łączyły.

Otwieramy moduł i naszym oczom ukazują się dwa wentylatory.

Na górze silnika jest czarny wtyk. Żeby go zdjąć odkręcamy mały torxik i dwa duże. Potem lekko podważamy wtyk i mamy w ręku przedmiot naszych działań.

Rozkręcamy dwie połówki wentylatora, a potem odkręcamy pozostałe dwa torxy na bloku silnika, co spowoduje odczepienie się od silnika wentylatora. Zaznaczamy sobie cienkopisem jak wirnik był połączony w stosunku do obudowy silnika. Chodzi o to żeby przy składaniu nie pogiąć złączy, które widać na poniższym zdjęciu.

Pod osłoną, jest łożysko. Trzeba teraz zdjąć zabezpieczenie/spinkę na wałku.

Po zdjęciu zabezpieczenia oddzielamy środek od wentylatora. Górne łożysko trzeba popchnąć np. cienkopisem. Te które zostało na wałku da się dosięgnąć palcami. Niepotrzebne są ściągacze do łożysk.

Tak to wygląda po rozebraniu.

Teraz pozostaje wyczyścić i złożyć wszystko w odwrotnej kolejności. Dzięki wcześniejszemu oznaczeniu wszystkiego (polecam też robienie zdjęć) nie powinno być to trudne.

Oceniam całkowity czas potrzebny na wykonanie tej wymiany na dwóch wentylatorach na 45-60 minut 

Mam nadzieję, że niektórym z Was oszczędziłem dożo pieniążków.

Ocena: 5/5 (głosów: 5)

Podobne posty

28 komentarzy do “Jak wymienić łożyska w Brink Renovent Excellent 400

  • Po jakim czasie łożyska zaczęły hałasować? Czy masz też problem z wodą pojawiającą się w miejscach w których nie powinna?
    Ode mnie łap 5, bo też mam ten model i nie wiem kiedy mi się przyda, ale będę wiedział gdzie szukać ;)

    Odpowiedz
    • Zaczęły hałasować po około 5 latach. Z tym że przez kilka tygodni wentylator na wyrzutni działał na pełnych obrotach, bo wyrzutnia była zapchana. Przeklęty constans flow…

      Odpowiedz
  • Mój pracuje 5 lat. Z tym że miałem przypadek, że przytkała mi się kratka na wyrzutni i wentylator chodził parę tygodni na maksa. Debilny constant flow.

    Odpowiedz
  • Super poradnik.
    Mam do wymiany łożyska w Brink Renovent Excellent 300, myślisz, że podobnie może to tam wyglądać tj. rozmiar łożysk i ogólny demontaż ?

    Odpowiedz
  • Super poradnik trochę mnie zmroziło jak usłyszałem cenę wentylatora z serwisową wymianą ,lubię majsterkować a wymiana łożysk nie wydaje się trudna uważam ,że warto zaryzykować . Nie omieszkam napisać jakie były efekty moich działań .Nasz rekuperator zaczął głośno pracować po 7-miu latach eksploatacji .

    Odpowiedz
    • Dziękuję za poradnik. Dziś wymieniłem łożyska w Brink Renovent Excellent 400. Model z 2016 roku. Działał 4 lata. Tak jak wyżej kolega Tomek napisał, ja także miałem większe łożyska 8/22/7 (608).
      Spinkę z osi łatwiej zdejmować i zakładać gdy się naciśnie na korpus (obniży się on o kilka milimetrów i łożysko nie napiera na spinkę). Wężyki gumowe wystarczy ściągnąć z króćców palcami.

      Odpowiedz
  • Wielkie dzięki za ten post. Od dawna zabierałem sie za rozkręcenie gada.
    Teraz gdy kwarantanna na karku jest trochę czasu na grzebanie. Pozdrawiam i życzę zdrówka.

    Odpowiedz
  • Witam, również potrzebuję informacji o łożyskach do 300-tki od kilku dni zaczął mi chrobotać któryś wentylator .
    A może któryś z kolegów zlituje się i pomoże mi w wymianie oczywiście odpłatnie
    Pozdrawiam
    Sebastian

    Odpowiedz
  • Bardzo dobra wiadomość!, a moze pomógłyś przy wymianie? Byłbym niezmiernie wdzięczny.(oczywiście pomogę i NIE ZA DARMO) POZDRAWIAM

    Odpowiedz
  • Świetny poradnik. Dziękujemy! I pomyśleć ile rzeczy ląduje na złomie, a wystarczyłaby drobna wymiana. Nasz Excellent 400 zaczął szumieć po około 5-ciu latach. Czyli jak widać z komentarzy to norma. Jakiej firmy łożyska polecacie?

    Odpowiedz
  • Uaktualnienie. Wymiana zrobiona (Renovent 400) . Wszystko teraz chodzi tak cicho, że na początku się zastanawialiśmy, czy wentylatory w ogóle się włączyły… :-) Co do łożysk, to ponieważ nikt nie napisał jakie dokładnie wkładać, to zamówiłem po prostu zwykłe 6/19/6 z SKF z powiększonym luzem C3 i metalowymi osłonkami czyli literką Z (gumowe gorzej znoszą zmiany temperatury). I dobrze ponieważ po rozebraniu okazało się, że mamy założone jakieś zupełnie inne łożyska niż pozostali. Zapewne zakładają w fabryce losowo, w zależności jaką mają dostawę. U nas były jakieś no-name made in Singapore… Mimo to łożyska SKF BB1-0626 EA, które miał założone autor, były zapewne podobnej wytrzymałości co nasze, bo też wytrzymały około 5 lat. Według tabelek SKF literka E oznacza “niskoszumowe”. W praktyce znaczy to, że dają do łożysk inny rodzaj smaru. Nie wiem jak to się przekłada na trwałość, ale na ogólnodostępnym rynku ich nie ma, a rekuperator przy zwykłych – dobrej jakości łożyskach – chodzi ciszej niż jak był nowy. Nie wiem, czy warto się przejmować ;-) Druga uwaga to spinka na ośce. Zwykłe szczypce do ściągania pierścieni będą tutaj za duże. Już raczej jakieś do minisilników, albo wentylatorów komputerowych, o rozstawie mniejszym niż 4 mm. Natomiast da się to ściągnąć delikatnie po prostu śrubokrętem, tylko trzeba uważać, gdzie poleci :-)

    Odpowiedz
  • Może pomożecie. Doszedłem do momentu wymontowania silnika. Następnie odkręcam 4 śruby mocujące osłonę elektroniki (od ej strony, gdzie wpina się złącze z czarnymi przewodami). Stanąłem przy tym , że nie wiem jak zdjąć tą elektronikę, żeby dostać się do zawleczki od łożysk. Nie chcę tego robić na siłę, żeby czegoś nie połamać. Może ktoś coś podpowie. Będę wdzięczny. Pozdrawiam

    Odpowiedz
    • Trzeba delikatnie podnieść metalową obudowę z wystającymi przewodami. Będzie widać płytkę PBC silnika. Tam trzeba delikatnie podważyć płaskim śrubokrętem, najlepiej równomiernie trochę z jednej potem z drugiej strony. Jak już się poruszy to śmiało można pociągnąć. Ten pierwszy moment może być trudny.

      Odpowiedz
  • Dzisiaj zaczynam procedurę wymiany w swojej centrali Brink Renovent Excellent 400. Jest bardzo podobna do 400 więc nie przewiduję problemów. Koszt nowego wentylatora to 1200PLN.

    Odpowiedz
    • Update.
      U siebie mam centralę w wersji 300, sorry za błąd.
      wentylatory to EBMPAPST R3G190-RC05-09.
      Łożyska to 608Z (w zależności od producenta 608ZZ lub 6082Z, uszczelniane metalowymi pierścieniami z obu stron.

      Problematyczne okazało się zdjęcie płytki sterownika w silniku, trzeba lekko uchylić obudowę i potem podważyć równomiernie za płytkę PCB żeby zsunęła się ze styków. Trzeba uważać na przewody na stałe połączone z płytką PCB w silniku. Poza tym wszystko przebiegło bezproblemowo.

      Super poradnik.

      Pozdrawiam

      Odpowiedz
  • Super poradnik, ale uwaga na rozmiar łożysk. Mam excellent 400 i o dziwo łożyska 608Z, czyli większe niż u założyciela postu. Warto w komplecie z łożyskami kupić blokady łożysk. Ja swoje ściągając śrubokrętem nieźle poturbowałem. Rozmiar taki jak średnica wewnętrzna łożyska. U mnie dolny wentylator zaczął głośno działać po 3,5 roku, był on dziwnie zasyfiony wraz ze śladami pleśni, dlatego łożysko pewnie siadło wcześniej. Z czyszczeniem zeszło mi 3 godziny.

    Odpowiedz
  • Dzisiaj wymieniałem łożyska w brink renovent excellent sky 200 – podobna procedura chciaż mniej wypinania przewodów. Łożyska były 608z.

    Odpowiedz
  • Dzieki za przewodnik, od siebie dodam, że wentylatory EBMPAPST wystepuja w centralach wielu producentow i wymiana wyglada bardzo podobnie. Wlasnie walczyłem z moim Aeris’em 350 w którym sa łożyska 626ZZ/5K – wymieniłem na NTN.

    Przy czyszczeniu wentylatora należy zwrócić uwagę na “klipsy” na wentyaltorze które zamontował producent w celu wyważenia – uwaga aby sie nie zgubiły i ew jak je zdejmiecie należy je zamontować w tym samym miejscu. W innym przypadku można sie spodziewać, że w niewyważonym wentylatorze łożyska szybciej szlak trafi

    Odpowiedz
  • Dziękuję za podzielenie się wiedzą, wymiana zakończona pełnym sukcesem.
    Mam Brinka Excellent 400 z roku 2012/2013, czyli ma ok 10 lat i to była pierwsza wymiana łożysk. Oryginalne made in Malaysia 626Z. Wymiana na SKF 626 ZZ w dwóch wentylatorach 4 szt za 24zł. Dość proste urządzenie, wszystko na wierzchu, da się to zrobić w godzinę, mi się zeszło dłużej bo wszystko dokładnie czyściłem. Mam wersję w której na by-pasie omijany jest filtr więc dolny wentylator i cały kanał były bardzo bardzo usyfione i być może to było powodem że łozysko padło.

    Odpowiedz
  • Bardzo dziękuję za opis procedury wymiany łożysk! Moje zaczęły już hałasować po 2,5 roku. W silniku mam NSK 608z, zmówiłem na allegro łożyska i zamiast 608z dostałem 608z1. Czy jest ktoś w stanie mi powiedzieć czy mogę je montować czy to chiński zamiennik co padnie po pół roku?

    Odpowiedz

Odpowiedz

anuluj

Masz uwagi?