Miniwiertarka precyzyjna do PCB na 12V

Miniwiertarka precyzyjna do PCB na 12V

Hej!

Zaprezentuję Wam dzisiaj kolejny projekt, tym razem coś bardzo przydatnego do tworzenia płytek PCB domowym sposobem z elementami przewlekanymi, czyli precyzyjną wiertarkę m.in. do PCB.

tumblr_oeca4izYwW1smzbn4o1_1280
Pierwsza wersja

Pomysł na projekt zrodził się w mojej głowie dosyć dawno. Jest to już druga wersja wiertarki –   jak to zazwyczaj bywa pewne pomysły na udoskonalenia przyszły po czasie. Poprawioną wersją podzielę się z Wami dzisiaj.

Co miesiąc do wygrania nagrody o wartości 600 zł!

Wiertarka przeznaczona jest do wiercenia dokładnych otworów o średnicy m.in. 1mm i mniejszych, np. w laminacie o maksymalnych wymiarach 17cm na dowolną długość. Zasilana jest z zasilacza 12V i pobiera do 1.5A. Posiada dodatkową lampkę oświetlającą miejsce wiercenia, włączającą się w momencie włączenia wiertarki. Porusza się na łożyskowanej szynie i posiada odciąg sprężynowy – wymaga użycia lekkiej siły podczas wiercenia, a następnie wraca do położenia początkowego.

20161120_015953-01
Gotowa, udoskonalona wiertarka

Do dzieła!

Do projektu potrzebne będzie:

  1. Miniwiertarka VTHD01
  2. Prowadnica kulkowa do szuflad 190mm (6zł)

  3. 2 opaski zaciskowe śrubowe

  4. Sprężynka

  5. 5 wkrętów do płyty GK

  6. Śruba M6 i 3 nakrętki

  7. Śruba M3, nakrętka i podkładka

  8. Kawałek taśmy LED 12V
  9. Kawałki płyty PVC/płyty MDF (grubość 10mm)

Opcjonalnie:

  1. Zasilacz 12V 1.5A

  2. 4 podkładki filcowe

Narzędzia i inne:

  1. Wiertarka/wkrętarka

  2. Papier ścierny

  3. Frezarka CNC

  4. Farba w sprayu

  5. Zszywacz (taker)

  6. Klej dwuskładnikowy

Wszelkie komponenty można znaleźć w dosyć niskich cenach w Botlandzie oraz w popularnych sklepach budowlanych. Frezarką CNC dysponują zazwyczaj m.in. firmy reklamowe. Dzięki ich uprzejmości, można z nich skorzystać i dociąć dany element od ręki. Zawsze istnieje także możliwość ręcznego wycięcia komponentów wyrzynarką  bądź przy użyciu np. piły taśmowej.

Początki

Pierwszym etapem projektu było zaprojektowanie uchwytu do wiertarki w 3D. Można tego dokonać w bezpłatnym programie SketchUP, a następnie wyeksportować w odpowiednim formacie – jeżeli zamierzamy skorzystać z plotera frezującego, najpopularniejsze formaty to DXF oraz EPS.

sketchup

Jako materiał wybrałem spienione PVC (Foamex, Palight, Anwipor itp.) o grubośći 10mm, ale równie dobrze można zastąpić ją zwykłym MDF. Spienione PVC jest bardzo wygodne w obróbce i wystarczająco wytrzymałe do tej konstrukcji.

Po wyfrezowaniu, czyścimy wycięte komponenty. Powierzchnie dwóch płyt przeznaczonych na ramię wiertarki odtłuszczamy i sklejamy klejem dwuskładnikowym (np. epoksydowym) lub klejem do PVC. Czynność powtarzamy do elementów składających się na uchwyt wiertarki.

20161112_225048-01
Klejenie ramienia klejem dwuskładnikowym

Odczekujemy kilkadziesiąt minut, ramię wiertarki i chwyt wzmacniamy zszywkami. 

20161112_225602-01
Wzmacnianie konstrukcji zszywkami

20161112_225854-01
Wzmocnienia w miejscach montażu prowadnicy

Malowanie

Podstawkę, chwyt, ramię wiertarki i rączkę po odtłuszczeniu malujemy na wybrany przez siebie kolor.

20161112_232333-01

Składanie

Ramię montujemy w wycięciu w podstawce. Powinno się trzymać dosyć mocno, ale warto zabezpieczyć ramię przyklejając je i/lub takerując do podstawki od spodu.

Po złożeniu ramienia z podstawką, montujemy uchwyt do naszej szyny. Następnie szynę do ramienia.

20161113_000354-01
Mocowanie uchwytu do prowadnicy

20161113_000358-01

20161113_003529-01
Mocowanie prowadnicy z uchwytem do ramienia

Poniżej otworu w uchwycie wklejamy i przykręcamy rączkę. Od dołu wklejamy pasek diod LED.

Przez wywiercone dziury w uchwycie przekładamy opaski zaciskowe

20161113_004351-01

Modyfikacja wiertarki

20161119_004211-01

Wiertarkę musimy otworzyć i wywiercić otwór na zamontowanie śruby do odciągu. Sprężynka w moim przypadku pochodzi z zakupionego zestawu na allegro (koszt zestawu rzędu 20-30zł). 

Następnie wiercimy drugą dziurę do wyprowadzenia przewodów +12V i GND do zasilania lampki. Lutujemy kable do złącz silnika

20161119_004129-01
Lutowanie kabli do zasilania diod

EDIT: warto pomyśleć nad dolutowaniem do silnika kondensatorów filtrujących by zniwelować zakłócenia, które mogą mieć negatywny wpływ  na pasek diod LED. Jeżeli zastosujemy także kondensatory  elektrolityczne,  koniecznie należy pamiętać o odpowiedniej polaryzacji przy późniejszym podłączeniu wiertarki do zasilania. 

Wiertarkę z wyprowadzonymi kablami montujemy za pomocą opasek zaciskowych do uchwytu.

20161119_005926-01
Wyprowadzenie kabli do diod led

Wiertarkę można zasilać z popularnych zasilaczy impulsowych o napięciu wyjściowym 12V (wtyczkowych np. od starych routerów), zasilaczy warsztatowych/laboratoryjnych czy nawet akumulatorów– po ucięciu kabla należy jednak pamiętać o odpowiedniej polaryzacji, by nie wiercić na ‘lewych’ obrotach :P Dlatego, doświadczalnie musimy sprawdzić, w jaki sposób podłączyć diody, by silnik kręcił się w odpowiednią stronę i wraz z działającym silnikiem świeciły się diody.

Lutujemy wyprowadzenia +12V i GND do złącz na taśmie LED. Gotowy 5cm pasek zasilany jest napięciem 12V, dlatego idealnie pasuje w tym projekcie. Takie podłączenie do zasilania równolegle z silnikiem spowoduje automatyczne zapalenie diod w momencie włączenia wiertarki.

Od spodu podklejamy stojak podkładkami filcowymi i gotowe :)

20161120_020220-01-01
Gotowa wiertarka

Film jak sprawuje się wiertarka

https://youtu.be/bWr6jqO7smY

Zdjęcie przykładowych, wywierconych otworów

20161120_020910-01
Przykładowo wywiercone otwory 1mm

Ocena: 4.96/5 (głosów: 23)

Podobne posty

Głowica do panoram

Głowica do panoram

Najpierw chciałem napisać tekst o budowie gimbala ręcznego. Zbudowałem takiego gimbala, ale tekst nie powstał,…

14 komentarzy do “Miniwiertarka precyzyjna do PCB na 12V

Odpowiedz

anuluj

Masz uwagi?