Miniwiertarka precyzyjna do PCB na 12V

Miniwiertarka precyzyjna do PCB na 12V

Hej!

Zaprezentuję Wam dzisiaj kolejny projekt, tym razem coś bardzo przydatnego do tworzenia płytek PCB domowym sposobem z elementami przewlekanymi, czyli precyzyjną wiertarkę m.in. do PCB.

Miniwiertarka precyzyjna do PCB na 12V
Pierwsza wersja

Pomysł na projekt zrodził się w mojej głowie dosyć dawno. Jest to już druga wersja wiertarki –   jak to zazwyczaj bywa pewne pomysły na udoskonalenia przyszły po czasie. Poprawioną wersją podzielę się z Wami dzisiaj.

Wiertarka przeznaczona jest do wiercenia dokładnych otworów o średnicy m.in. 1mm i mniejszych, np. w laminacie o maksymalnych wymiarach 17cm na dowolną długość. Zasilana jest z zasilacza 12V i pobiera do 1.5A. Posiada dodatkową lampkę oświetlającą miejsce wiercenia, włączającą się w momencie włączenia wiertarki. Porusza się na łożyskowanej szynie i posiada odciąg sprężynowy – wymaga użycia lekkiej siły podczas wiercenia, a następnie wraca do położenia początkowego.

Miniwiertarka precyzyjna do PCB na 12V
Gotowa, udoskonalona wiertarka

Do dzieła!

Do projektu potrzebne będzie:

  1. Miniwiertarka VTHD01
  2. Prowadnica kulkowa do szuflad 190mm (6zł)

  3. 2 opaski zaciskowe śrubowe

  4. Sprężynka

  5. 5 wkrętów do płyty GK

  6. Śruba M6 i 3 nakrętki

  7. Śruba M3, nakrętka i podkładka

  8. Kawałek taśmy LED 12V
  9. Kawałki płyty PVC/płyty MDF (grubość 10mm)

Opcjonalnie:

  1. Zasilacz 12V 1.5A

  2. 4 podkładki filcowe

Narzędzia i inne:

  1. Wiertarka/wkrętarka

  2. Papier ścierny

  3. Frezarka CNC

  4. Farba w sprayu

  5. Zszywacz (taker)

  6. Klej dwuskładnikowy

Wszelkie komponenty można znaleźć w dosyć niskich cenach w Botlandzie oraz w popularnych sklepach budowlanych. Frezarką CNC dysponują zazwyczaj m.in. firmy reklamowe. Dzięki ich uprzejmości, można z nich skorzystać i dociąć dany element od ręki. Zawsze istnieje także możliwość ręcznego wycięcia komponentów wyrzynarką  bądź przy użyciu np. piły taśmowej.

Początki

Pierwszym etapem projektu było zaprojektowanie uchwytu do wiertarki w 3D. Można tego dokonać w bezpłatnym programie SketchUP, a następnie wyeksportować w odpowiednim formacie – jeżeli zamierzamy skorzystać z plotera frezującego, najpopularniejsze formaty to DXF oraz EPS.

Miniwiertarka precyzyjna do PCB na 12V

Jako materiał wybrałem spienione PVC (Foamex, Palight, Anwipor itp.) o grubośći 10mm, ale równie dobrze można zastąpić ją zwykłym MDF. Spienione PVC jest bardzo wygodne w obróbce i wystarczająco wytrzymałe do tej konstrukcji.

Po wyfrezowaniu, czyścimy wycięte komponenty. Powierzchnie dwóch płyt przeznaczonych na ramię wiertarki odtłuszczamy i sklejamy klejem dwuskładnikowym (np. epoksydowym) lub klejem do PVC. Czynność powtarzamy do elementów składających się na uchwyt wiertarki.

Miniwiertarka precyzyjna do PCB na 12V
Klejenie ramienia klejem dwuskładnikowym

Odczekujemy kilkadziesiąt minut, ramię wiertarki i chwyt wzmacniamy zszywkami. 

Miniwiertarka precyzyjna do PCB na 12V
Wzmacnianie konstrukcji zszywkami

Miniwiertarka precyzyjna do PCB na 12V
Wzmocnienia w miejscach montażu prowadnicy

Malowanie

Podstawkę, chwyt, ramię wiertarki i rączkę po odtłuszczeniu malujemy na wybrany przez siebie kolor.

Miniwiertarka precyzyjna do PCB na 12V

Składanie

Ramię montujemy w wycięciu w podstawce. Powinno się trzymać dosyć mocno, ale warto zabezpieczyć ramię przyklejając je i/lub takerując do podstawki od spodu.

Po złożeniu ramienia z podstawką, montujemy uchwyt do naszej szyny. Następnie szynę do ramienia.

Miniwiertarka precyzyjna do PCB na 12V
Mocowanie uchwytu do prowadnicy

Miniwiertarka precyzyjna do PCB na 12V

Miniwiertarka precyzyjna do PCB na 12V
Mocowanie prowadnicy z uchwytem do ramienia

Poniżej otworu w uchwycie wklejamy i przykręcamy rączkę. Od dołu wklejamy pasek diod LED.

Przez wywiercone dziury w uchwycie przekładamy opaski zaciskowe

Miniwiertarka precyzyjna do PCB na 12V

Modyfikacja wiertarki

Miniwiertarka precyzyjna do PCB na 12V

Wiertarkę musimy otworzyć i wywiercić otwór na zamontowanie śruby do odciągu. Sprężynka w moim przypadku pochodzi z zakupionego zestawu na allegro (koszt zestawu rzędu 20-30zł). 

Następnie wiercimy drugą dziurę do wyprowadzenia przewodów +12V i GND do zasilania lampki. Lutujemy kable do złącz silnika

Miniwiertarka precyzyjna do PCB na 12V
Lutowanie kabli do zasilania diod

EDIT: warto pomyśleć nad dolutowaniem do silnika kondensatorów filtrujących by zniwelować zakłócenia, które mogą mieć negatywny wpływ  na pasek diod LED. Jeżeli zastosujemy także kondensatory  elektrolityczne,  koniecznie należy pamiętać o odpowiedniej polaryzacji przy późniejszym podłączeniu wiertarki do zasilania. 

Wiertarkę z wyprowadzonymi kablami montujemy za pomocą opasek zaciskowych do uchwytu.

Miniwiertarka precyzyjna do PCB na 12V
Wyprowadzenie kabli do diod led

Wiertarkę można zasilać z popularnych zasilaczy impulsowych o napięciu wyjściowym 12V (wtyczkowych np. od starych routerów), zasilaczy warsztatowych/laboratoryjnych czy nawet akumulatorów– po ucięciu kabla należy jednak pamiętać o odpowiedniej polaryzacji, by nie wiercić na ‘lewych’ obrotach :P Dlatego, doświadczalnie musimy sprawdzić, w jaki sposób podłączyć diody, by silnik kręcił się w odpowiednią stronę i wraz z działającym silnikiem świeciły się diody.

Lutujemy wyprowadzenia +12V i GND do złącz na taśmie LED. Gotowy 5cm pasek zasilany jest napięciem 12V, dlatego idealnie pasuje w tym projekcie. Takie podłączenie do zasilania równolegle z silnikiem spowoduje automatyczne zapalenie diod w momencie włączenia wiertarki.

Od spodu podklejamy stojak podkładkami filcowymi i gotowe :)

Miniwiertarka precyzyjna do PCB na 12V
Gotowa wiertarka

Film jak sprawuje się wiertarka

https://youtu.be/bWr6jqO7smY

Zdjęcie przykładowych, wywierconych otworów

Miniwiertarka precyzyjna do PCB na 12V
Przykładowo wywiercone otwory 1mm

Ocena: 4.96/5 (głosów: 24)

Podobne posty

15 komentarzy do “Miniwiertarka precyzyjna do PCB na 12V

Odpowiedz

anuluj

Miniwiertarka precyzyjna do PCB na 12V

Masz uwagi?