Przystawka do multiszlifierek proxxon

Przystawka do multiszlifierek proxxon

INFORMACJA: Poniższy post znajduje się w Poczekalni.

Witam serdecznie.

                W swoich projektach chętnie sięgam po tanie/chińskie łożyska liniowe LM10UU, które niestety posiadają sporo luzu. Na ramieniu o długości 20cm można majtać wałkiem ponad 1mm góra – dół.

Przystawka do multiszlifierek proxxon

Jednym ze sposobów regulacji luzu na łożyskach liniowych jest możliwość ich ściśnięcia, są to tzw. łożyska otwarte. (które są odpowiednio droższym rozwiązaniem). I jak to często bywa z potrzeby, pojawił się pomysł na przecięcie obudowy  łożyska zamkniętego. Poniżej przedstawiam swój projekt który znacząco ułatwia taki zabieg.

Zapraszam na krótki filmik obrazujący projekt:

Przystawka do multiszlifierek proxxon

Jest to „przystawka” do multiszlifierek proxxon, wykonana w technologii druku 3D z filamentu PETG. Model posiada doklejony kątownik aluminiowy  30x30x1,5mm który służy za szynę do prowadzenia ciętego łożyska.

Przystawka do multiszlifierek proxxon

Przystawka do multiszlifierek proxxon

Samo łożysko umieszczamy w bloku, dzięki temu cięcie jest proste i w miejscu w którym sobie tego życzymy.

Przystawka do multiszlifierek proxxon

Miejsce cięcia jest bardzo istotnym szczegółem. Ze względu na budowę wewnętrzną łożyska nie możemy go wykonać gdziekolwiek. Na zdjęciu poniżej widać iż kulki poruszają się w „rynienkach” o eliptycznym kształcie. Nasze cięcie musi być wykonane pomiędzy tymi ścieżkami (linia niebieska), w innym wypadku uszkodzimy łożysko i nie będzie ono już płynnie pracowało na wałku. Lokalizacja miejsca jest dość prosta – starczy dokładnie oglądnąć nasze łożysko w otworze na wałek.

Przystawka do multiszlifierek proxxon

Podczas samego cięcia ważny jest też jego kierunek, tu musimy poruszać się w przeciwnym kierunku do obrotu tarczy. Przy próbie cięcia w odwrotnym kierunku tarcza starcza na jedno łożysko. (znika w oczach). Na oczy oczywiście konieczna ochrona 😉.

Przystawka do multiszlifierek proxxon

Przystawka do multiszlifierek proxxon

Po takim zabiegu, w naszych przyszłych projektach musimy uwzględnić możliwość ściskania łożysk w ich gniazdach. Ja stosuje zabieg skręcania i ściskania za pomocą śrub. (fot. poniżej).

Przystawka do multiszlifierek proxxon

Dzięki takiemu zabiegowi udało się zmniejszyć luzy z 1mm do 0,1mm.

Przystawka do multiszlifierek proxxon

Pliki projektu do pobrania pod filmem na YouTube.

UWAGA: Zaloguj się, aby móc zagłosować na ten projekt.

Ocena: 5/5 (głosów: 4)

Podobne posty

Odpowiedz

anuluj

Przystawka do multiszlifierek proxxon

Masz uwagi?