Multiszlifierka Proxxon IBS/E

Multiszlifierka Proxxon IBS/E

Cześć!

W dzisiejszym teście chciałbym Wam pokazać pewnego malucha, który zdobył ostatnio moje serce. I była to miłość od pierwszego wejrzenia włączenia ;) Panie i Panowie – przedstawiam Wam multiszlifierkę Proxxon IBS/E. Jest to sprzęt, którym bez chwili namysłu zastąpiłem swojego starego Dremela, a przygotowując poniższy test jeszcze mocniej utwierdziłem się w przekonaniu, że była to dobra bardzo decyzja.

Pierwsze wrażenia

Szlifierka została umieszczona w polipropylenowej walizce w charakterystycznych dla Proxxona barwach:

Proxxon IBS/E - walizka

Na bocznej ściance została umieszczona żółta naklejka z obrazkiem szlifierki:

Proxxon IBS/E - walizka

Początkowo nie bardzo rozumiałem, po co ten obrazek został tam umieszczony. Wszystko się wyjaśniło, gdy Lange Łukaszuk podesłał dwa inne Proxxony do testów:

Walizki Proxxon

Różne elektronarzędzia Proxxona są umieszczane w identycznych walizkach, a naklejone z boku obrazki mają uprościć ich łatwą identyfikację. Genialne w swojej prostocie! Dobrym pomysłem jest też sama unifikacja walizek, dzięki czemu łatwiej przechowywać wszystkie narzędzia.

Zerknijmy, co znajduje się w środku…

Proxxon IBS/E - w walizce

Oprócz samej multiszlifierki w walizce znalazł się także zestaw sześciu uchwytów narzędziowych (1,0 – 1,5 – 2,0 – 2,4 – 3,0 – 3,2):

Proxxon IBS/E - zaciski narzędziowe

Kluczyk służący do dokręcania nakrętki mocującej końcówki:

Proxxon IBS/E - klucz

Oraz zestaw różnych końcówek:

Proxxon IBS/E - końcówki

Proxxon IBS/E – maluch o wielkim sercu

Proxxon IBS/E został wyposażony w silnik o mocy 100W. Jest to moc, która w zupełności wystarcza do komfortowego wykonywania prac, do jakich używa się tego typu sprzętu. A przynajmniej mi jeszcze się nie zdarzyło, żeby szlifierka niedomagała przy jakimś cięższym zadaniu.

Proxxon IBS/E - tabliczka znamionowa

Co najważniejsze – sterownik wrzeciona zapewnia podtrzymywanie obrotów przy dużym obciążeniu. Dzięki temu nawet na najniższych obrotach można mocniej przycisnąć szlifierkę bez obawy, że wrzeciono się zatrzyma.

Głowica szlifierki została wykonana z odlewanego ciśnieniowo aluminium, natomiast reszta obudowy z poliamidu wzmocnionego włóknem szklanym. Całość waży około 500g.

Proxxon IBS/E

W tylnej części znajduje się wyłącznik, oraz pokrętło pozwalające regulować obroty w zakresie od 5000 do 20 000 obr./min.:

Proxxon IBS/E - regulacja obrotów

W główce został umieszczony przycisk blokady wrzeciona:

Proxxon IBS/E - blokada wrzeciona

Proxxon IBS/E - mocowanie narzędzi

Na końcu główki znajduje się kołnierz MICROMOT, który umożliwia zamocowanie szlifierki w imadle narzędziowym Proxxon:

Proxxon IBS/E w imadle narzędziowym

Proxxon IBS/E w imadle narzędziowym

I tutaj trzeba pochwalić Proxxona za trzymanie się jednego standardu, dzięki czemu w jednym imadle można mocować wiele różnych elektronarzędzi tej marki.

Co znajdziemy w środku?

W środku znajduje się jedynie sterownik i silnik:

Proxxon IBS/E - rozkręcony

Proxxon IBS/E - elektronika

Proxxon IBS/E - silnik

Test systemu podtrzymywania obrotów

Przy codziennej pracy z tą szlifierką nie zauważyłem, żeby miała ona jakiekolwiek problemy z podtrzymywaniem obrotów – nawet przy najniższej prędkości. Żeby jednak być jak najbardziej obiektywnym, postanowiłem przeprowadzić mały test.

W szlifierce zamocowałem krążek papieru ściernego, w którym wyciąłem niedużą szczelinę:

Krążek papieru ściernego ze szczeliną

Nad krążkiem umieściłem transoptor szczelinowy, który będzie wykrywał pojawienie się szczeliny, dzięki czemu za pomocą Arduino będę mógł prosto i bardzo dokładnie mierzyć aktualną prędkość obrotową szlifierki:

Transoptor szczelinowy

W czasie testu będę próbował szczypcami zatrzymać (albo chociaż zwolnić) wrzeciono :)

Cały układ pomiarowy wyglądał tak:

Układ do pomiaru prędkości obrotowej

Natomiast sam pomiar przebiegał tak:

Podczas, gdy Arduino cały czas mierzyło obroty, ja dosyć mocno ściskałem szczypcami wałek zamocowany w szlifierce. Efekt? Przy najniższych obrotach (~5000) udało mi się spowolnić obroty do 3150. Przy maksymalnych obrotach (~20000) wałek zwolnił tylko do 19170. Wrzeciono zwolniło, ale mimo sporego oporu się nie poddało i dalej twardo się kręciło.

Myślę, że test można zaliczyć. Szczególnie, gdy przypomnę sobie swojego starego Dremela 8200, który na najniższych obrotach nie był w stanie nawet przeciąć plastiku…

Zastanawiacie się pewnie, jak mocno ściskałem wałek szczypcami. Siły ścisku nie zobrazuję chyba lepiej, niż pokazując Wam zdjęcie tego, co zostało z wałka po tym teście ;)

Wałek po zakończonym teście

Opiłki z wałka

Jak widzicie, przez te kilka sekund udało mi się „przetoczyć” wałek zmniejszając ponad dwukrotnie jego średnicę ;)

Cena

Wiertarko-frezarkę Proxxon IBS/E można kupić już za…

Jak za taki sprzęt, jest to bardzo niska cena. Jak by nie patrzeć, jest ona tylko 2x wyższa od średniej ceny chińskich multiszlifierek sprzedawanych w dyskontach spożywczych. A o przepaści jakościowej i wydajnościowej między tymi sprzętami chyba wspominać nie muszę ;)

Podsumowując

Wydaje mi się, że ten Proxxon jest jednym z lepszych wyborów, jakie można podjąć szukając dla siebie małej, ale bardzo wydajnej wiertarko-frezarki. Marka Proxxon jest jakością samą w sobie (czego doświadczam podczas każdego kontaktu z tymi narzędziami), a ten konkretny model jest chyba ideałem, do którego ciężko się przyczepić.

Zalety

  • bardzo niska cena
  • solidna konstrukcja
  • cicha praca
  • system podtrzymywania obrotów pod dużym obciążeniem
  • małe wymiary
  • mała waga

Wady

  • ktoś jakieś znalazł?

Cały test mogę zakończyć tylko jednym słowem… – Polecam!

Pozdrawiam!
Łukasz

Ocena: 5/5 (głosów: 1)

20 komentarzy do “Multiszlifierka Proxxon IBS/E

Odpowiedz

anuluj

Multiszlifierka Proxxon IBS/E

Masz uwagi?