Tania Stacja Lutownicza dla Majterkowicza

Na forach internetowych jest masa pytań o stacje lutownicze dla majsterkowiczów.
Postanowiłem dorzucić swoje 5 groszy do tego i powiem wam jaką ja używam i jak się sprawuje.
Oczywiście mówimy tutaj o dosyć taniej stacyjce jak wspomniałem dla majsterkowiczów. Ogólnie cała seria tych stacji jest godna polecenia. Sprawdźcie sami.

Ocena: 0/5 (głosów: 0)

6 komentarzy do “Tania Stacja Lutownicza dla Majterkowicza

  • Największą różnicę w stacji lutowniczej ma sama kolba. Boleśnie przekonałem się o tym około tygodnia temu, gdy skończyłem budowę swojej stacji lutowniczej. Zakres regulacji temperatury zrobiłem taki sam jak mam w Solomonie SL20ESD – czyli od 150C do 420C. Okazało się, że mimo nastawionej temperatury 420C kolba ma duży problem z topieniem cyny. Podłączyłem więc kolbę z Solomona do mojej stacji lutowniczej i okazuje się, że bez problemu topi cynę, nawet powiedziałbym, że temperatura grota jest za duża. Postanowiłem zmierzyć temp. grota w kolbie, którą kupiłem kiedyś za 25zł. na Allegro. Okazało się, że termopara wskazywała temp. 420C, a na grocie było zaledwie 280*C. Taka różnica wynika z budowy kolby. Ta z Allegro ma umieszczony grot na grzałce – na zewnątrz i powietrze go mocno chłodzi, stąd ta kolosalna różnica. Solomon ma grot osadzany w dodatkową tuleję, dlatego nie jest tak podatny na warunki zewnętrzne i jego temperatura jak i jej stabilizacją są dużo większe od tej taniej kolby.

    Odpowiedz
  • Witam, od 100 lat mam lutownicę ELWIK LERT-24, z wymiennymi grotami kiedyś chodziła 8 lat non stop teraz sporadycznie jedna i ta sama. Dokupiłem do niej zasilacz Elwik ZU-24, działa od 5 lat. Groty kosztują od 8 do 12zł. Polska solidna firma. Naprawdę polecam zapominasz o sprzęcie. Co prawda swoje trzeba zapłacić, ale naprawdę warto. Pomimo upływu lat działa sprawnie szybko i solidnie.

    Odpowiedz
  • Ja również używam i polecam WEP 936A – wersja z grzałką 75W. Dobrze jest od razu wymienić grot ze stożkowego na dłuto. Metalowy czyścik do grota to moim zdaniem obowiązkowe akcesorium przy lutowaniu.

    Odpowiedz

Odpowiedz

anuluj