Zegar Nixie 4x LC513

Zegar Nixie 4x LC513

INFORMACJA: Poniższy post nie wydostał się z Poczekalni :(

Witam! W związku z aktualnym tematem konkursu chciałbym pochwalić się swoim dziełem. Jest to zegar na lampach Nixie w obudowie z drewna oraz plexi.

1

2

Część elektroniczna
Schematy, wsad do procka oraz wzory płytek zostały zapożyczone od kolegi Mirley’a z jego strony domowej mirley.firlej.org/zegar_nixie. Zegar opiera się na mikroprocesorze ATmega8 oraz zegarze czasu rzeczywistego PCF8583. Scalaki te sterują poprzez tranzystory czteroma lampami Nixie LC-513. Lamy te są stosunkowo trudno dostępne, a co za tym idzie drogie ( ja kupowałem po 15zł/szt). Lampy te zasilane są z przetwornicy 9/150V opartej na timerze NE555. Płytki zostały wykonane metodą termotransferu i pocynowane stopem Lichtenberga. Na krótki opis zasłużyły również „podstawki” pod lampy. Wykonałem je ze styków żeńskich gniazd DB25.
Zagar poza wyświetlaniem aktualnej godziny posiada również funkcję budzika.

5

6

3

4

Obudowa
Przyszedł czas na zaprojektowanie i wykonanie obudowy. Wybór padł na drewno+plexi. Elementy z pleksi zaprojektowałem w Corelu, i zleciłem cięcie laserem( udało się znaleźć bardzo tanią firmę wykonującą takie rzeczy ). Zdecydowałem się na zamówienie tych elementów, ponieważ nie byłem w stanie wystarczająco estetycznie pociąć pleksę.
Elementy drewniane (spód i góra) wykonałem z odpowiednio zheblowanej sosnowej deski (wymagało to sporej precyzji ;P). Cięcia wykonywałem piłą ręczną. Załamania krawędzi deseczek to efekt kilkudziesięciu minut pracy z pilnikiem i papierem ściernym ;D Następnie elementy zostały powiercone oraz przymierzone. Po drobnych poprawkach wyszlifowałem je i pomalowałem impregnatem do drewna oraz dwoma warstwami lakieru nitro.
Wykonanie obudowy pochłonęło na prawdę dużo czasu i energii, ale efekt końcowy jest tego wart ;)

9

10

7

8

Kilka fotek podczas składania wszystkiego w całość

13

14

11

12

Podsumowanie
Całość kosztowała mnie ok. 150zł. Dla niektórych pewnie będzie to dużo, ale ja nie żałuje wydanych na ten zegar pieniędzy. Jestem bardzo zadowolony z efektów prac ( szczególnie z wyglądu końcowego). Plexi i drewno to moim zdaniem znakomite połączenie nowoczesności z przeszłością.

Urządzenie już od dwóch miesięcy zdobi mój pokój i dzięki swojej funkcjonalności i wyglądowi szybko zyskało sympatię domowników ;)

Polecam każdemu zbudowanie czegoś podobnego !

Pozdrawiam!

Ocena: 3.5/5 (głosów: 2)

Podobne posty

8 komentarzy do “Zegar Nixie 4x LC513

Odpowiedz

anuluj

Zegar Nixie 4x LC513

Masz uwagi?